Brug af Sigma 30mm f/1.4

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
Brugeravatar
Roadhouse
Rang: BURST MODE
Kamera: Sony NEX-7
Geografisk sted: Bjæverskov

Brug af Sigma 30mm f/1.4

Indlæg af Roadhouse » 07 jan 2018 12:29 pm

Hej alle.
Som overskriften antyder, har jeg nu købt et Sigma 30mm f/1.4 DC DN Contemporary objektiv til mit NEX-7. Det primære formål med købet er, at få et objektiv som jeg kan bruge indendørs idet jeg nærmest ikke har kunnet tage billeder der blev særligt seværdige indendørs med mit Tamron 18-200mm Objektiv F/3.5-6.3 Di III VC - som er det eneste objektiv jeg ellers har. OG nu har jeg taget en masse testbilleder indendørs i svag belysning - og det lever til fulde op til det jeg håbede på. Jeg har jo så også fundet ud af, at det at det er et prime objektiv sætter sine begrænsninger ift. hvor meget jeg får med ud over det motiv jeg fokuserer på. For at anskueliggøre hvad jeg mener, så tog jeg her til morgen et billede af min have - og for at få det hele med på billedet, skulle jeg rykke mig ca. 3-4 meter længere bagud i forhold til hvis jeg brugte mit Tamron 18-200. Så min ide om at tage det med til Roskilde Domkirke for at tage en masse billeder, 'døde' lige - for jeg vil aldrig kunne komme på en ordentlig afstand af sarkofager mm.

Nu er jeg nået frem til mit spørgsmål ;-) Ud over at bruge det indendørs, hvor har det så sin force hvis jeg vil forsøge mig med det udendørs?

Som det nok kan ses, så er jeg en rookie på området - og bliver nok heller aldrig andet, for selvom jeg har læst og læst, så vil begreberne i forhold til fotografering bare ikke hænge fast. Og når jeg tager billeder drejer jeg bare på knapperne - og tager en masse billeder, og så skal der nok blive et enkelt eller to der er til at holde ud at se på *LOL*

Ha' en herlig søndag :-)
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Brug af Sigma 30mm f/1.4

Indlæg af nikon » 07 jan 2018 13:42 pm

Til lykke med dit nye objektiv ;-)

Som du selv har konstateret har et 30mm objektiv en smallere billedvinkel end med 18mm indstilling på din zoom, hvilket betyder af du må "bakke" hvis du vil have det samme med på billedet.

Ud over at objektivet nok generelt tegner skarpere end din zoom så vil du have glæde af det nye objektiv i alle situationer hvor du ikke har megen lys at gøre godt med eller bevidst ønsker en lav dybdeskarphed. Booked er sikkert også bedre på dit nye objektiv.

/preben
Senest rettet af nikon 07 jan 2018 20:01 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 07 jan 2018 15:54 pm

Der er jo også Sony's egen 24mm men den koster desværre så jorden ryster. Alternativt kunne du overveje om ikke også en vidvinkel som Sigma's 16mm f/1,4 eller Samyang's 12mm f/2 kunne være interessant. Jeg kan gennemgående bedre forlige mig med faste brændvidder end med zooms. De faste har alle en større blændeåbning og virker optisk bedre for mig (med tryk på virker for mig)
En anden måde at skabe nogenlunde seværdig billeder er at bruge flash rettet mod vægge der dermed bliver din "lyskilde"
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 07 jan 2018 20:45 pm

Tag endelig din 30mm med i kirken. Jeg er sikker på der er mange gode motiver, med den brændevidde. Og sikkert nogen du ikke havde regnet med.
Hvis du gerne vil have nogle billeder med en bredere synsvinkel, så tag og skyd motivet i 3 billeder og sæt dem sammen, når du redigerer billederne.
Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 08 jan 2018 06:20 am

Hej alle tre.
Mange tak for de gode råd. Den med at tage flere billeder og så samle dem til et bagefter, havde jeg slet ikke tænkt :-)
Og jeg skal lige have læst op på det med de andre objektiver Søren skriver om - for jeg kunne godt tænke mig et prime mere som gør at jeg ikke skal 'bakke' som nikon rigtig nok har tolket min beskrivelse som ;-)

Jeg har jo mit gamle Pentax 50mm f/1.4 1:1.4 SMC Takumar og adapter - men selvom det er i fin stand, så fumler jeg for meget med det når jeg bruger det og får sjældent skarpe billeder ud af det (kun up close) - jeg skal bruge et der selv fokuserer ... *LOL*

Men tak igen - jeg får rigtig meget hjælp i det her forum :-)

PS. Kunne dette ikke ligne et jeg kunne bruge til det formål jeg nævnte herover - altså hvor jeg ikke skal 'bakke'?

https://www.e-infin.com/eu/item/1711/so ... 18_(black)
Senest rettet af Roadhouse 08 jan 2018 07:45 am, rettet i alt 1 gang.
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 08 jan 2018 08:35 am

Roadhouse skrev:
08 jan 2018 06:20 am

PS. Kunne dette ikke ligne et jeg kunne bruge til det formål jeg nævnte herover - altså hvor jeg ikke skal 'bakke'?

Nej

Jo længer brændevide i MM, jo tætter kommer du på. Da 30 mm er for meget skal du ned i 18mm eller 24 mm.

Du kan jo bare lave testen med dit 18-200. Tag et billede med det udsnit du gerne vil have. Så check brændeviden på billedet på din pc. Så kan du aflæse hvilke brænde du har brugt.

Brug evt. denne side for at få lidt forståelse for brændevide:

http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 08 jan 2018 08:47 am

phw skrev:
08 jan 2018 08:35 am
Roadhouse skrev:
08 jan 2018 06:20 am

Nej

Jo længer brændevide i MM, jo tætter kommer du på. Da 30 mm er for meget skal du ned i 18mm eller 24 mm.

Du kan jo bare lave testen med dit 18-200. Tag et billede med det udsnit du gerne vil have. Så check brændeviden på billedet på din pc. Så kan du aflæse hvilke brænde du har brugt.

Brug evt. denne side for at få lidt forståelse for brændevide:

http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/
1000 tak :-) Jeg vil læse indholdet dit link peger på senere i dag - selvom jeg allerede er forvirret *LOL*

Jeg læste nemlig dette tidligere på natten (!):
  • Når du skal tæt på noget, skal du bruge en høj brændvidde (tele)
  • Når du vil have meget med på én gang, skal du bruge en lav brændvidde (vidvinkel)
Men det du skriver med mit zoom, er jo for genialt - så det vil jeg gøre, det er da til at forstå :-)

Og så troede jeg lige at det var begyndt at synke ind, men ak ;-)

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 08 jan 2018 09:14 am

I den sammenhæng er "tæt på" = lig med portrætter, macro og lignende. "meget med på en gang" = få hele rummet med uden at bakke f.eks dit nævnte forsøg på at fotografere i kirken. Jo kortere brændvidde små tal f.eks 16 og 18 jo større billedvinkel = mere med og jo tættere på fysisk men ting virker længere væk på billedet. jo længere brændvidde, store tal f.eks 200 jo snævrere billedvinkel, jo mindre med, du må træde tilbage og ting virker tættere på i billedet.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 08 jan 2018 09:51 am

Søren N skrev:
08 jan 2018 09:14 am
I den sammenhæng er "tæt på" = lig med portrætter, macro og lignende. "meget med på en gang" = få hele rummet med uden at bakke f.eks dit nævnte forsøg på at fotografere i kirken. Jo kortere brændvidde små tal f.eks 16 og 18 jo større billedvinkel = mere med og jo tættere på fysisk men ting virker længere væk på billedet. jo længere brændvidde, store tal f.eks 200 jo snævrere billedvinkel, jo mindre med, du må træde tilbage og ting virker tættere på i billedet.
Tak Søren.
Hvis jeg vinder et par millioner i lotto, så hyrer jeg dig som privatunderviser for en weekend - for det du skrev herover er simpelthen noget selv jeg forstår, og der skal noget til 😉

Så 1000 tak for det 👍

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 08 jan 2018 14:19 pm

PS. Jeg kan se at jeg skal spare sammen til Sigma's 16mm f/1,4 - nu har jeg brugt et par timer på at læse om det, og det må blive det :-)

Edit:

PSSSST. Jeg har simpelthen bestilt det - tak for hjælp og uvurderlige hints :-)

Besvar