Fotografering af spinning

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
Svend424
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon

Fotografering af spinning

Indlæg af Svend424 » 16 jan 2018 11:16 am

For sjov - og udfordringens - skyld vil jeg prøve at skyde lidt spinning. Billederne jeg ønsker at lave må gerne være i stil med disse: https://bikechallenge.dk/galleri/
Tænkte på om nogen har et par gode fif eller erfaringer de vil dele ud af. Umiddelbart syntes jeg det ligner lidt leg med ISO, lang lukkertid og flashen sat til at fyre af med det bagerste lukkergardin.

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Re: Fotografering af spinning

Indlæg af Smittefar » 16 jan 2018 16:57 pm

Jeg tror såmænd ikke de leger så meget med iso (måske smider de lidt støj på i post), men lang lukkertid, flash på bagerste gardin og så lidt panorering - enkelte af dem zoomer også i løbet af lukkertiden.

Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 17 jan 2018 08:47 am

En på papiret simpel teknik som dog kræver lidt øvelse. Jeg kunne også forestille mig mere spændende motivområder at bruge teknikken på end spinning. Omend det er veludført teknisk gør det ikke billederne meget mere spændende indholdsmæssigt. Inden for genren ville fitness, Crossfit og selv styrketræning f.eks squad kunne være udgangspunkt for dynamiske dramatiske billeder.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Svend424

Indlæg af Svend424 » 17 jan 2018 10:09 am

Tak for jeres svar. Nu vil jeg finde nogle "ofre" at øve mig på :-)

Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 17 jan 2018 10:34 am

Tog et fotokursus i -99-2000 og en af opgaverne var zoombilleder, et emne der var oppe i tiden og virkelig en kliché allerede da. Jeg fik min kæreste til at rende op og ned ad trapperne i vores opgang (fede farver) mens jeg zoomede og havde flashen på bagerste gardin. Zoomen havde variabel blænde, hvilket betød flash overbelysning på en blænde som sammen med brug af agfachrome belyst +1 i forvejen samt X-fremkaldt gave nogle sindsygt surrealistiske billeder jeg ville ønske jeg stadig havde i dag.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 18 jan 2018 07:25 am

Smittefar skrev:
16 jan 2018 16:57 pm
Jeg tror såmænd ikke de leger så meget med iso (måske smider de lidt støj på i post), men lang lukkertid, flash på bagerste gardin og så lidt panorering - enkelte af dem zoomer også i løbet af lukkertiden.
Ja, det er korrekt. Næ, så let er det heller ikke.
http://fotofriberg.dk/wp-content/upload ... y/11-2.jpg

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 18 jan 2018 17:41 pm

Det er et gammelt fest setup.
Mål det naturlige lys, så det er korrekt - sørg for at ende med en lukkertid omkring 1/5 sek. (alt efter hvor hurtigt folk bevæger sig) - Sæt det over på manuel - sæt flashen til minus 1. ev trin. - brug vidvinkel og gå tæt på, så virker det bedst.
Her FF:24 mm, f/4, 1/8 sek, iso 3200.

[flickr]BilledeHilfiger 2013-194 by Hasseltoft, on Flickr[/flickr]

FF: 35mm, f/2.8, 1/6 sek, 3200iso.
http://hasseltoft.dk/wp/foto/wp-content ... G_3866.jpg

Jeg plejer at have flashen på et ttl-kabel i den ene hånd og kameraet i den anden. Så bliver flash lyset ikke så fladt.

Held og lykke med det.
Venlig hilsen Jesper

Svend424

Indlæg af Svend424 » 21 jan 2018 14:21 pm

Var ude og lege i aftes. Det som i teorien lød til at være en nem lille manøvre, viste sig at være lidt sværere end som så :-) Syntes ikke "hovedmotivet" trådte tydeligt nok frem. Faktisk lignede det nok mest af alt godt gammeldags slør. Meeeen jeg leger da bare videre :-)

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 21 jan 2018 15:29 pm

Når man ser billederne på bagskærmen, virker det som om sløringen er meget mindre end den bliver hjemme på skærmen. Endnu mere hvis du printer i stort.
Sløring og dybdeskarphed ændre sig alt efter hvor stort dit billede er.
Venlig hilsen Jesper

Besvar