EOS 600D & en CR2 fil ??

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
McomEOS
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 600D

EOS 600D & en CR2 fil ??

Indlæg af McomEOS » 29 jan 2018 11:12 am

Hej..

Jeg er en ældre mand, på 50 år, der igen er begyndt at gå op i min Hobby.
Fra mine unge dage.
Og i dag er man nu fri for det med med mørke kamre og kemi.

Jeg har købt er Canon EOS 600D Så har jeg ( Synes jeg selv ) et okay fint Kamera , til at starte op på.

Men jeg har en indstilling der driller mig.
Jeg har er Class 10 SD kort på 64 GB.
Men når jeg tager billeder af min smukke lækre unge eftertragtede labre sexede Bil,
så tager EOSen et jpg billed på ca 4-5 MB, Men også en CR2 fil på 20 GB

Hvad skal jeg med 2 fotos af samme motiv ( Jeg trykker kun en gang ) ? Et på 5 MB og et på 20 MB ??

Jeg får ud fra det er JPG fotoet på de 5 MB, jeg enten skal gemme printe eller redigere i ?

Hvad skal man bruge CR2 filen til ?
Eller rettere, hvad skal en amatør som mig bruge denne ekstra STORE fil.
De æder jo alt mit plads da de kommer sammen med hver motiv.

Hvor kan,,, hvordan skal jeg indstille det, så kameraet kun taget det jeg skal bruge.
Et JPG foto..

Håber en vil hjælpe

Mvh Morten Høj

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: EOS 600D & en CR2 fil ??

Indlæg af nikon » 29 jan 2018 12:05 pm

Først.....dejligt at du igen har fanget interessen for fotografering !!

RAW billeder giver dig mulighed for at få det optimale ud af dine billeder.....men ja...det fylder også en del mere og kræver nogle gange også mere arbejde i billedbehandlingsprogrammet. Desuden er RAW-billedet ikke påvirket af kameraets interne billedbehandling.

JPG billedet bliver behandlet i kameraets indbyggede software og selv om der er indstillinger i kammeraets menu til at finjustere denne behandling er der mange der gerne vil have fuld kontrol over billedet.

Nogle vælger at tage både i RAW og JPG - som dit kamera står til nu - så man har begge muligheder.

Hvis du kun vil optage i JPG skal du vælge "JPG Høj kvalitet" i kamera-menuen ( se side 76 i manual)

Moderne digitale kameraer kan så utroligt meget - og ofte meget mere end man får brug for, så for at få det optimale ud af dit nye kamera vil jeg meget anbefale at du melder dig ind i en fotoklub i nærheden af hvor du bor.
Her vil du kunne høste god hjælp til alle de finurlige indstillinger......og så selvfølgelig også megen inspiration og ikke mindst kammeratlig samvær.

Held og lykke med dit nye kamera ;-)

/preben

stoneyboy
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Kamera: Fuji finepix 1800 og Canon 70D

Indlæg af stoneyboy » 29 jan 2018 13:28 pm

Hej
Tryk på menuknappen i menuen find billedkvalitet, der kan du indstille til kun at optage i jpeg.
Hvis du ingen manual har, kan den hentes på Canon.dk, det er den nemmeste måde at finde alle indstillinger på.Har du andre spørgsmål så bare spørg.
God fornøjelse med kameraet

Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 29 jan 2018 17:23 pm

JPG er den fabriksfremkaldte kopi. Den er ofte udmærket, men ind imellem lidt ved siden af.
CR2-filen er det digitale negativ, som du selv skal fremkalde (digitalt), hvis du vil have det bedst mulige ud af dine billeder. Den kan nogen gange gøre forskellen på et helt mislykket og et OK billede, og den kan få et OK bilede til at blive helt fantastisk.

Men hvis du ikke er helt klar til det, så nøjes med JPG og indstil kameraet til ikke at gemme CR2
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 29 jan 2018 18:34 pm

I gamle dage var der polaroidbilleder og så dem, der blev til ud fra et negativ. jpg billedet svarer populært sagt til polaroid, og cr2 til negativet.
Bo //

Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 29 jan 2018 20:49 pm

Bo Bjerre skrev:
29 jan 2018 18:34 pm
I gamle dage var der polaroidbilleder og så dem, der blev til ud fra et negativ. jpg billedet svarer populært sagt til polaroid, og cr2 til negativet.
Bo //
Hvor PN55 gav både "RAW(CR2)" og "JPEG" :)
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 29 jan 2018 20:58 pm

Jeg går ud fra at det er ORWO NP55, du henviser til? -og så er vi ovre i de meget specielle emner, som jeg er sikker på at Morten ikke forstår helt.
-nå, sådan er nettet, vi svarer alle sammen, og spørgeren må filtrere. Jeg kan egentlig godt lide det op den måde,
Bo //

Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 29 jan 2018 21:26 pm

Bo Bjerre skrev:
29 jan 2018 20:58 pm
Jeg går ud fra at det er ORWO NP55, du henviser til? -og så er vi ovre i de meget specielle emner, som jeg er sikker på at Morten ikke forstår helt.
-nå, sådan er nettet, vi svarer alle sammen, og spørgeren må filtrere. Jeg kan egentlig godt lide det op den måde,
Bo //
:D nej jeg refererer til Polaroid PN 55 eller bare type 55 der leverede både et positiv og et negativ. Bare for at blive i din analogi ;)
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Besvar