Skarpe billeder ved høj ISO?

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Pernille O.
Rang: Bruger
Kamera: Canon EOS 77D

Skarpe billeder ved høj ISO?

Indlæg af Pernille O. » 19 apr 2018 16:35 pm

Hejsa
Jeg er ny bruger af dette forum :photosmile:
Jeg er nybegynder, og jeg fotograferer med et Canon EOS 77D kamera og jeg har to objektiver: 28-135 mm og 70-300 mm.
Jeg fotograferer mest dyr og jeg har taget et par enkelte rigtig gode, skarpe billeder. Jeg har stadig meget at lære :D

Jeg er generelt tilfreds med mine billeder når der er sollys og jeg kan fotografere med ISO 100.
Når der er overskyet eller ISO er højere (ved auto indstilling af ISO), så synes jeg der er meget ISO støj. Ved de nyeste billeder jeg har taget, synes jeg ikke det virker som om billedet er rystet, men der ses ret meget ISO støj, når jeg zoomer ind på computeren. Jeg fotograferer uden stativ pt.
Hvad skal jeg tænke på, for at kunne tage billeder når der er overskyet og ISO er højere end 100, og jeg gerne vil undgå ISO støj?
Måske har jeg låst mig fast på ISO værdien og skal tænke i andre baner? :lol:

Pernille

Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Skarpe billeder ved høj ISO?

Indlæg af Esben Sørensen » 19 apr 2018 17:37 pm

For mit vedkommende er det ofte en balancegang mellem støj og slør. Find det kompromis der passer dig bedst og lad så være med at zoome så meget på skærmen. ;)

Nogen objektiver har vibrationsdæmpning og stativ hjælper naturligvis også, men kun hvis motivet ikke bevæger sig.

Mvh. Esben

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 19 apr 2018 20:07 pm

Det giver mening med støj/slør :)
HA HA god humor :D
Jeg bruger det der hedder image stabilization.
Jeg ser heldigvis fremgang i mine billeder, det skarpeste billede på sidste tur i zoo havde ISO 250, men der var også godt med sol.