Skarpe billeder ved høj ISO?

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Pernille O.
Rang: Bruger
Kamera: Canon EOS 77D

Skarpe billeder ved høj ISO?

Indlæg af Pernille O. » 19 apr 2018 16:35 pm

Hejsa
Jeg er ny bruger af dette forum :photosmile:
Jeg er nybegynder, og jeg fotograferer med et Canon EOS 77D kamera og jeg har to objektiver: 28-135 mm og 70-300 mm.
Jeg fotograferer mest dyr og jeg har taget et par enkelte rigtig gode, skarpe billeder. Jeg har stadig meget at lære :D

Jeg er generelt tilfreds med mine billeder når der er sollys og jeg kan fotografere med ISO 100.
Når der er overskyet eller ISO er højere (ved auto indstilling af ISO), så synes jeg der er meget ISO støj. Ved de nyeste billeder jeg har taget, synes jeg ikke det virker som om billedet er rystet, men der ses ret meget ISO støj, når jeg zoomer ind på computeren. Jeg fotograferer uden stativ pt.
Hvad skal jeg tænke på, for at kunne tage billeder når der er overskyet og ISO er højere end 100, og jeg gerne vil undgå ISO støj?
Måske har jeg låst mig fast på ISO værdien og skal tænke i andre baner? :lol:

Pernille

Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Skarpe billeder ved høj ISO?

Indlæg af Esben Sørensen » 19 apr 2018 17:37 pm

For mit vedkommende er det ofte en balancegang mellem støj og slør. Find det kompromis der passer dig bedst og lad så være med at zoome så meget på skærmen. ;)

Nogen objektiver har vibrationsdæmpning og stativ hjælper naturligvis også, men kun hvis motivet ikke bevæger sig.

Mvh. Esben

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 19 apr 2018 20:07 pm

Det giver mening med støj/slør :)
HA HA god humor :D
Jeg bruger det der hedder image stabilization.
Jeg ser heldigvis fremgang i mine billeder, det skarpeste billede på sidste tur i zoo havde ISO 250, men der var også godt med sol.
Jeg skal på safarirejse i år og mit mål er at tage 3 billeder, der er så skarpe at de kan forstørres og hænges på væggen.
Men jeg har hørt at man kan anvende canvas, så kan man ikke se skarpheden på samme måde :D
Tak for svar :)

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 19 apr 2018 21:16 pm

Prøv at zoome ind til den størrelse du forestiller dig billederne på vægen skal have. Forlad så computeren i 5 minutter og når du så kommer tilbage går du ikke tættere på skærmen end du normalt ville komme på billederne på væggen. På den måde kan du vurdere om det er skarpt/støjfrit nok.

Mvh. Esben

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 19 apr 2018 21:33 pm

Åhrr det er smart!!

mrtage1
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon eos 6d

Indlæg af mrtage1 » 17 aug 2018 20:44 pm

Hej kan se at artiklen er gammel, men vil lige give et råd mere med på vejen.
Når jeg skyder, vælger jeg manuelt iso værdi, jeg prøver at holde iso værdien så langt nede som muligt, og instiller blændenden til det laveste, i mit tilfælde 3,5 som det nu er muligt på mit eget opjektiv.

Hvis nu mine billeder bliver for mørke, ud fra de kriterier jeg har instillet på kameraet. så går jeg ind i lightroom og leger lidt med lys, kontrast højlys shadows osv.

jeg har fået mange gode billeder trods dårligt og mørkt vejr.

Så ja, instil selv iso værdi, det får du langt mere ud, af og så undgår du også at kameraet selv smider en tårn høj iso værdi på :D

Held og lykke :D

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 17 aug 2018 21:56 pm

mrtage1 skrev:
17 aug 2018 20:44 pm
Hej kan se at artiklen er gammel, men vil lige give et råd mere med på vejen.
Når jeg skyder, vælger jeg manuelt iso værdi, jeg prøver at holde iso værdien så langt nede som muligt, og instiller blændenden til det laveste, i mit tilfælde 3,5 som det nu er muligt på mit eget opjektiv.

Hvis nu mine billeder bliver for mørke, ud fra de kriterier jeg har instillet på kameraet. så går jeg ind i lightroom og leger lidt med lys, kontrast højlys shadows osv.

jeg har fået mange gode billeder trods dårligt og mørkt vejr.

Så ja, instil selv iso værdi, det får du langt mere ud, af og så undgår du også at kameraet selv smider en tårn høj iso værdi på :D

Held og lykke :D
ISO indstillingen har ingen indflydelse på støjen, og hvis den har, er der mindre støj ved høje ISOer.
Kombinationen af blænde, lukkertid og motivets lysstyrke bestemmer mængden af støj.
Når du ændrer, hvor lyst dit billede fremstår i LR, er det ISOen du ændrer.

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 17 aug 2018 23:31 pm

Brugeravatar
klander
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony A99
Geografisk sted: Odder

Indlæg af klander » 18 aug 2018 07:10 am

Køb en monopod de koster ikke voldsomt fra 300 kr og op de vil hjælpe dig rigtig meget, skal det være rigtig godt og skarpe billeder så er det et stativ. Selv pro naturfotografer bruger stativ selv på en højlys dag og endda nogle meget dyre nogle, og det er der en grund til.
Mvh
Kurt

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 18 aug 2018 08:02 am

Hvad optager du JPG eller RAW?

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 18 aug 2018 17:31 pm

Hej
Og tak for jeres svar :)
Jeg skal øve mig mere, særligt med henblik på ISO og lukkertid, og hvor stille jeg holder kameraet selv.
Ja det kan godt være et stativ er det næste skridt :)

Jeg fotograferer i RAW, og bearbejder fotoet i Lightroom, men når jeg prøver at fjerne støj, så bliver fotoet mere sløret/langt færre detaljer..
Så den står på mere øvelse :) men det har jeg også tid til nu, efter jeg har forsvaret mit speciale og nu har sommerferie :)

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 18 aug 2018 17:34 pm

Det er lidt sjovt for jeg fik nogle gode, skarpe billeder og så tænkte jeg, at jeg var mega god :D
men jeg får ikke de gode skarpe billeder hver gang, så tænker jeg skal øve meget mere :)

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 18 aug 2018 20:30 pm

Hvis du optager i raw er der faktisk bare en regel, der kan optimere dine resultater: vælg så stor en eksponering som muligt under hensynstagen til vigtige highlights, der ikke skal overeksponeres. Hvis du ikke bruger blitz, er eksponeringen bestemt af lukkertid og blænde: brug så lang en lukkertid som muligt, hvor bevægelsesslør holdes under kontrol og så stor en blændeåbning som muligt, hvor dybdeskarpheden er acceptabel. That's it. Så har du gjort hvad du kan, og ISOen kan du med fordel lade kameraet indstille per automatik. Hvis du indstiller ISOen først, vil du som oftest få en for lille eksponering.

Den optimale eksponering i forhold til mængden af information i din rawfil, vil resultere i et indlejret jpg billede, der forekommer at være for lyst. det skal kompenseres ved fremkaldelsen

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 19 aug 2018 22:18 pm

Oookay. Jeg har ikke helt styr på eksponeringen endnu.. Jeg har lært at skrue den op og ned på kameraet, men har ikke brugt det så meget i praksis endnu.
Jeg bruger ikke blitz, for jeg har kun den på kameraet...

Okay, og så udvaskes detaljerne ikke? :)

De bedste billeder jeg har taget indtil videre, det er af løverne, (mest skarpe), og da jeg snart skal fotografere løver in the wild, forhåbentlig med masser af sol, så håber jeg det lykkes at få et skarpt skud :)

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 20 aug 2018 00:30 am

Pernille O. skrev:
19 aug 2018 22:18 pm
Oookay. Jeg har ikke helt styr på eksponeringen endnu.. Jeg har lært at skrue den op og ned på kameraet, men har ikke brugt det så meget i praksis endnu.
Jeg bruger ikke blitz, for jeg har kun den på kameraet...

Okay, og så udvaskes detaljerne ikke? :)

De bedste billeder jeg har taget indtil videre, det er af løverne, (mest skarpe), og da jeg snart skal fotografere løver in the wild, forhåbentlig med masser af sol, så håber jeg det lykkes at få et skarpt skud :)
De evt her:
ettr exposed

Besvar