Skarpe billeder ved høj ISO?

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Pernille O.
Rang: Veteran
Kamera: Canon EOS 77D

Re: Skarpe billeder ved høj ISO?

Indlæg af Pernille O. » 20 aug 2018 20:38 pm

Raj:
Tak for link :)
Jeg har fundet ud af at trykke på "Info" knappen på kameraet og så kommer den skærm op, der blinker hvis detaljer udviskes i fotoet. Og så kan jeg skrue op/ned for eksponeringen :) Så skal det øves!

Jeg har lige et spørgsmål mere...

Highlight Tone Priority: hvad er dette præcist?
Jeg har prøvet at google det, youtube det (menu er anderledes?) og kigget i manualen, og det står under specs for mit kamera, men jeg kan IKKE finde den indstilling, selvom jeg kigger i de røde menuer på kameraet, hvor man indstiller for selve "optagelsen".
Er den info-skærm der blinker ved udvaskede detaljer, det samme som highlight tone priority?? :)

Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 20 aug 2018 23:00 pm

Det betyder at din lysmålingsmetode bliver sat til at prioritere bevarelsen af højlys. Hvis der er højlys i din scene, vil eksponeringen blive lavere i forhold til en normal lysmåling.

Pernille O.
Kamera: Canon EOS 77D

Indlæg af Pernille O. » 21 aug 2018 20:51 pm

Tak for forklaringen :)

Jeg har været på en kort foto-øve tur i dag med fokus på lukkertid og rettelse af eksponering.
Jeg skal på foto-tur igen i morgen :) Det er fedt når jeg lærer noget nyt og kan bruge det.

langehans
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Sony Cyber-shot DSC-RX10 IV

Indlæg af langehans » 24 aug 2018 00:02 am

Hej
Jeg vil også lige bidrage med hvordan jeg indstiller mit kamera efter utallige forsøg med fugle i flugt på stor afstand med 600 mm. tele.
Lås din ISO til at køre auto mellem 400 og 1600
Lås tiden på 1/1000 sek.
Lad Kameraet selv vælge blænden og ISO inden for det låste område.
Dette givet et knivskarpt billede og eventuelt billedstøj kan du fjerne i Lightroom bagefter.

Besvar