Objektiv EF 70-300 mm, f/4-5,6 IS USM, Makrofotografering?

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
Pernille O.
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon EOS 77D

Objektiv EF 70-300 mm, f/4-5,6 IS USM, Makrofotografering?

Indlæg af Pernille O. » 22 aug 2018 22:18 pm

Hejsa
Jeg har været på en skøn foto-tur i dag, og tog en masse fotos af insekter med mit objektiv Canon 28-135 mm.
I morgen var min plan at bruge mit 70-300 mm objektiv, og på selve objektivet står der makro 1,5 m.
Jeg er klar over det ikke er et makro-makro objektiv, men hvordan indstiller jeg mit kamera så der anvendes "makro"??
Skal jeg bare bruge mine "normale" indstillinger og så stå 1,5 m fra det jeg vil fotografere? :zconfd
:)

Pernille

Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Objektiv EF 70-300 mm, f/4-5,6 IS USM, Makrofotografering?

Indlæg af Esben Sørensen » 22 aug 2018 23:27 pm

Nu kender jeg ikke dine normale indstillinger, men jeg bruger af og til mit teleobjektiv til nærbilleder, så jeg kan måske komme med et par tips.

1. Brug kontinuerlig autofokus. På Canon hedder det vidst AF-servo (er ikke helt sikker).
2. Dybdeskarpheden bliver lille, så blænd ned til f/8, f/11 eller måske f/16 afhængigt af hvor meget lys du har.
3. Mange billeder vil sikkert være ude af fokus, så sæt kameraet på burst og skyd en helt masse.
4. Hold motivet i center, hvor dit objektiv er skarpest, og beskær når du kommer hjem.
5. Gå efter hurtig lukkertid, gerne 1/500s eller hurtigere, uden at det går for meget ud over eksponeringen. Når du beskærer vil støjen træde tydeligt frem hvis eksponeringen er for lav (ISO bliver høj).

Jeg har to billeder i mit galleri taget med 300mm + 1.4x TC. Rigtig makro optik vil være optimalt, men det kan lade sig gøre uden.

https://www.fotostart.dk/index.php?p=110&i=109853
https://www.fotostart.dk/index.php?p=110&i=109720

(På det ene er dybdeskarpheden lidt for smal.)

Mvh. Esben

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 22 aug 2018 23:40 pm

Nej, jeg tænkte godt det var lidt "løst formuleret"...
Men du besvarer præcist hvad jeg tænkte på. Tak for dine gode råd :)

Punkt 1., 3 og 4. var også det jeg primært gjorde i dag! Så langt, så godt!! :)
Punkt 5: Jeg havde en lukkertid på 1/500 og senere 1/800, og det gik ok. Jeg havde ISO på auto i dag.

Ja enig, et makroobjektiv står også øverst på ønskelisten.
Nu har jeg skiftet objektiv (fra 28-135 mm til 70-300mm), så må vi se hvad der sker på turen i morgen :)
Jeg har en ide med at jeg gerne vil stå så tæt på motivet som muligt, men det kan jeg ikke med det objektiv jeg har på kameraet nu.
Men hvis jeg ellers står stille med kameraet, så bør jeg kunne få skarpe billeder med det objektiv, når jeg fotograferer insekter?

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 22 aug 2018 23:49 pm

Jeg kan godt huske dine edderkop-fotos!! De er så flotte!! :)

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 23 aug 2018 22:54 pm

Canon EF 70-300 mm, f/4-5,6 IS USM er ikke et macro objektiv som du selv nævner, da det har en max gengivelse af størrelse på 1: 0,26 ved 1,5 meter og brændvidde 300 mm. Et macro objektiv gengiver 1:1....altså noget større gengivelse på "filmplanet".

Er det til blomster, svampe, sommerfugle og lignende forholdsvis store motiver er dit objektiv udmærket - især det at du er nødt til at holde dig på en afstand af 1,5 - 1,7 meter og dermed ikke så let skræmmer insekter, men ved mindre emner - biller, fluer mm. - skal du beskære det færdige billede ret meget med et vist kvalitet tab til følge.

Men udmærket at prøve med dit nuværende objektiv.....og hvis du så falder for macro-verdenen kan du jo altid investere i et egentligt macro objektiv....så dyre er de heller ikke ;-)

Man kan ikke sætte kameraet til macro - det er objektivet der afgør det, men de små tip som Esben har linet op er udmærkede som udgangspunkt for ting der bevæger sig og man benytter en stor brændvidde. Jeg ville dog undgå at bruge bl. 11 eller højere for ikke at få diffractions-uskarphed.
Og kan du ikke benytte min. 1/500 er et stativ værd at overveje....og her kan et et-bens stativ godt gøre underværker.

/preben

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 23 aug 2018 23:17 pm

Hej Preben
Der er stor forskel!
Ja præcis, jeg kan jo bare øve indtil jeg får anskaffet mig et makro-objektiv.

Jeg prøvede de ting Esben nævnte i dag, og det gik OK, men indtil videre har jeg 4-5 relativt skarpe fotos (ud af 600, men jeg skyder også løs).
Jeg brugte lukkertid 1/500 sek., ISO på auto og f/9.
Hvad er diffractions-uskarphed?

Ja, tror ikke jeg kommer uden om et stativ :D Når jeg fotograferer i zoo (løver osv.) så kan jeg godt skyde med lukkertid 1/200 fx, men det kan jeg slet ikke ved insekter.

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 23 aug 2018 23:27 pm

Et spørgsmål mere:
Når jeg fotograferede med mit 70-300 mm. objektiv, og stod 1,5 m fra motivet, så fokuserede kameraet ikke altid på det jeg havde i tankerne, og så kunne jeg høre objektivet arbejde/klikke. Er det fordi jeg står for tæt på, og den derved ikke kan fokusere? Jeg prøvede at træde et skridt tilbage og så virkede det de fleste gange, men jeg synes objektivet klikkede, selvom jeg stod mere end 1,5 m fra motivet? :)

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 23 aug 2018 23:51 pm

Når du fotograferer ved eller tæt på nærgrænsen er der stor sandsynlighed for kameraet finder noget bag dig motiv som det hellere vil fokusere på. På mit kamera har tendens til at gøre det hvis der er meget lys eller mange detaljer i baggrunden. Løsningen er at gå over til manuel fokus når det sker.

Mvh. Esben

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 24 aug 2018 12:08 pm

Hej Pernille

Sådan MEGET forenklet er diffraction når lyset "bøjet" omkring kanten af blænden og det bliver synligt / gerende for skarphed ved ca bl 11 og opefter.

Her er lidt dybere info med billedeksempler og forklaring ;-)

https://photographylife.com/what-is-dif ... hotography

Vedr. stativ har jeg både tre-bens og et-bens. Tre-bens er godt ved f.eks. landskabsfoto eller andet hvor kameraet står fast samme sted. Et-bens er nemmere at bevæge sig rundt med og hjælper alligevel en del i form af støtte af kamera ved længere lukkerhastigheder samt teleoptagelser.

/preben

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 24 aug 2018 14:11 pm

Esben:
Det var også det der skete i går, der var en masse blomster og grene bagved motivet! Jeg prøvede også manuel fokus, men jeg synes godt nok det er lidt svært med manuel fokus når fx hvepsen er så lille :)

Preben:
Neej en fed artikel, den er godt skrevet og med gode eksempler! Det giver god mening :) Tak for link :)
Jeg tænker også, jeg skal bruge en monopod, men jeg er stadig i overvejelsesfasen :)

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 24 aug 2018 14:29 pm

Jeg har et sådan.....dejligt at det er så højt så jeg ikke behøver at bukke mig under brugen.

http://vefafoto.dk/product/manfrotto-et ... roa4-8358/

Du skal også have et hoved - et vippehoved er fuldt ud tilstrækkeligt.

http://vefafoto.dk/product/manfrotto-23 ... head-3024/

Dette er bare et par eksempler fra Manfrotto…...det kunne også være fra f.eks. Sirui.

Sørg for at få et stabilt stativ, og selv om det ikke er et billigt udstyr så koster et tre-bens stativ med et godt kuglehoved noget mere.

Det er også muligt at få et tre-bens stativ hvor man kan bruge "klipse" de ene ben af og bruge det som monopod....dem har jeg dog ingen erfaringer med.

f.eks. dette http://vefafoto.dk/product/sirui-n-2004kx-alu-2909/ og du "sparer" tilsyneladende et ekstra hoved.

/preben

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 24 aug 2018 15:25 pm

Hvor vildt det kan justeres til 1.80?! Det lyder virkelig praktisk :)

Jeg overvejer hvad jeg skal bruge stativet til, fordi jeg interesserer mig mest for fotografering af dyr og lidt landskab, men jeg vil også have et stativ, jeg kan bruge på fx rejser, uden at det vejer for meget.
Så jeg tænker et monopod stativ er "nok", men jeg vil også gerne købe et, som fungerer godt til det jeg skal bruge :)

Besvar