Rystede billeder

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Brugeravatar
Kalle_dk
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Rystede billeder

Indlæg af Kalle_dk » 16 mar 2019 15:03 pm

Jeg oplever desværre at 1/4 del af mine street-fotos, som er skudt med lukkertiden 1/160 (56 mm brændvidde på Fuji X-T3) er en anelse rystede. Jeg har eksperimenteret med at skyde på 1/200 (auto-ISO). Her oplever jeg aldrig rystede skud. Er det mon min alder der trykker, eller har det noget at gøre med det større antal pixel på mit nye kamera / mere synlighed? Jeg har ikke haft mere end 12 megapixel til rådighed tidligere. Nu har jeg vist godt og vel 26 megapixel. Jeg kan tilføje at de rystede fotos er skudt "fra hoften" via den foldbare LCD skærm som søger.

Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Re: Rystede billeder

Indlæg af Aspirant » 16 mar 2019 15:25 pm

Er det ikke bare gennemgående umuligt at holde et kamera særligt stille, når man holder ud i den afstand, en foldeskærm kræver?

Jeg stoler ikke på mig selv og går aldrig under 1/125s, selvom jeg kun bruger optisk søger.

Arbejdsmæssigt bruger jeg p.t. en iPhone (gys), og her må jeg ofte tage fotos om, fordi jeg ikke kan holde fokusplanet stabilt - møgsystem!
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 16 mar 2019 21:05 pm

Aspirant skrev:
16 mar 2019 15:25 pm
Er det ikke bare gennemgående umuligt at holde et kamera særligt stille, når man holder ud i den afstand, en foldeskærm kræver?

Jeg stoler ikke på mig selv og går aldrig under 1/125s, selvom jeg kun bruger optisk søger.

Arbejdsmæssigt bruger jeg p.t. en iPhone (gys), og her må jeg ofte tage fotos om, fordi jeg ikke kan holde fokusplanet stabilt - møgsystem!
Hvilken brændvidde bruger du når du anvender 1/125 lukkertid? Det er jo ikke ligemeget. Hvis jeg skyder med en "vidvinkel" kan jeg jo bruge langsommere lukkertider uden at "ryste"

Brugeravatar
Aspirant

Indlæg af Aspirant » 16 mar 2019 23:02 pm

Kalle_dk skrev:
16 mar 2019 21:05 pm
Hvilken brændvidde bruger du når du anvender 1/125 lukkertid? Det er jo ikke ligemeget. Hvis jeg skyder med en "vidvinkel" kan jeg jo bruge langsommere lukkertider uden at "ryste"
Sandt nok - jeg bruger almindeligvis 35mm på FF. Jeg bruger blændestyret + auto-ISO med mindste lukkertid på 1/125s på denne brændvidde og 1/250s på længere brændvidder, når jeg skruer min 70-300 tele (med IS) på.
Jeg savner Tapatalk

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 16 mar 2019 23:07 pm

Aspirant skrev:
16 mar 2019 23:02 pm
Kalle_dk skrev:
16 mar 2019 21:05 pm
Sandt nok - jeg bruger almindeligvis 35mm på FF. Jeg bruger blændestyret + auto-ISO med mindste lukkertid på 1/125s på denne brændvidde og 1/250s på længere brændvidder, når jeg skruer min 70-300 tele (med IS) på.
Det giver god mening med 1/125 del med en 35 mm. Så er det nok derfor jeg helst skal skyde på 1/200 del eller hurtigere med en 56 mm, for a undgå rystelser - specielt når jeg skyder "fra hoften" :lol:

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 17 mar 2019 10:08 am

En anden ting er at have styr på sit aftræk. Som i skydning gælder det også i foto om at det kun er en finger der bevæger sig og det med et tiltagende tryk på udløseren, ingen kraftige bevægelser. Det er nemt at lave kamera rystelser hvis man ikke lærer sig en ordentlig teknik her også.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 17 mar 2019 10:21 am

Søren N skrev:
17 mar 2019 10:08 am
En anden ting er at have styr på sit aftræk. Som i skydning gælder det også i foto om at det kun er en finger der bevæger sig og det med et tiltagende tryk på udløseren, ingen kraftige bevægelser. Det er nemt at lave kamera rystelser hvis man ikke lærer sig en ordentlig teknik her også.
Det har du helt ret i Søren. Det plejer jeg nu også at kunne håndtere, når jeg bruger den almindelige søger. Det er værre når jeg bruger foldeud-skærmen som søger, med kameraet hængende i mavehøjde. Så er det en smule akavet at trykke på "aftrækkeren". Jeg skifter lidt mellem pegefinger og tommeltot :lol:

Brugeravatar
Aspirant

Indlæg af Aspirant » 17 mar 2019 10:49 am

Det er det, som jeg finder så frustrerende ved at bruge en (folde)skærm bag på kameraet/telefonen som elektronisk søger. Den afstand, man holder sit apparat i modarbejder alle de gode vaner, man forhåbentligt har opøvet med kameraet foran ansigtet.
Jeg savner Tapatalk

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 17 mar 2019 11:44 am

Aspirant skrev:
17 mar 2019 10:49 am
Det er det, som jeg finder så frustrerende ved at bruge en (folde)skærm bag på kameraet/telefonen som elektronisk søger. Den afstand, man holder sit apparat i modarbejder alle de gode vaner, man forhåbentligt har opøvet med kameraet foran ansigtet.
Ja det er også gået op for mig. Jeg har ikke tidligere haft en foldeskærm på mine kameraer, så det er en ny måde at forsøge at kigge på. Til gengæld ser jeg en stor fordel med foldeskærmen når jeg skal prøve at lave natoptagelser på stativ. Det må være noget nemmere end før, da man skulle bukke sig ned for bygge billedet op/fokusere med den almindelige søger

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Indlæg af Henrik9 » 04 apr 2019 08:26 am

Kalle_dk skrev:
17 mar 2019 11:44 am
Aspirant skrev:
17 mar 2019 10:49 am
Ja det er også gået op for mig. Jeg har ikke tidligere haft en foldeskærm på mine kameraer, så det er en ny måde at forsøge at kigge på. Til gengæld ser jeg en stor fordel med foldeskærmen når jeg skal prøve at lave natoptagelser på stativ. Det må være noget nemmere end før, da man skulle bukke sig ned for bygge billedet op/fokusere med den almindelige søger
Præcis! En foldeskærm kunne jeg godt bruge, når kamera'et er helt nede ved jorden i.f.m. makro-optagelser.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 04 apr 2019 08:53 am

Ja den er guld værd. Måske man skulle kigge efter en af de der "søger" man kan sætte på skærmen så man har en "skaktsøger" :)
mht at skyde fra hoften og bruge alternative måder at holde kameraet på er her en oplagt mulighed for at vidensdele, at komme på nye gode vaner og teknikker når kameraet ikke bruges på traditionel vis.Så hvordan er det mon bedst at holde kameraet? hvilken finger ligger på udløseren; pege- eller tommel-? Kan kameraet stabiliseres? andre tanker?
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 04 apr 2019 09:32 am

Mit første digitale kamera var Canon G2 i 2001 som havde vippe/dreje skærm, men som ikke blev brugt ret meget pga problemet med brug af tommelfinger eller pegerfinger.
Nu har jeg så igen anskaffet et med vippeskærm D850 og samme problem, men jeg har nu lidt mere erfaring og udstyr, så jeg bruger en MC20 fjernudløser, som både kan sættes direkte i kamerahuset og min gps. Legningen er lidt lang, men er rullet ”pænt” op. Med min store labber går det fint, men om en med små hænder kan holde både kamera og fjernudløser i een hånd, det ved jeg ikke.
Ha en god dag - Erik Christensen

http://www.flickr.com/photos/24219476@N08/

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 04 apr 2019 09:49 am

Ellers er Gaffatape vel en mulighed :)
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 04 apr 2019 10:56 am

Søren N skrev:
04 apr 2019 08:53 am
Ja den er guld værd. Måske man skulle kigge efter en af de der "søger" man kan sætte på skærmen så man har en "skaktsøger" :)
mht at skyde fra hoften og bruge alternative måder at holde kameraet på er her en oplagt mulighed for at vidensdele, at komme på nye gode vaner og teknikker når kameraet ikke bruges på traditionel vis.Så hvordan er det mon bedst at holde kameraet? hvilken finger ligger på udløseren; pege- eller tommel-? Kan kameraet stabiliseres? andre tanker?
Jeg har engang set sådan en skaktsøger-dims man kan sætte ovenpå skærmen. Jeg synes nu ikke jeg har svært ved at se hvad der foregår på foldeud-skærmen, selvom der er solskin osv. Til gengæld fandt jeg ud af, at der er elektronisk lukker på mit kamera (jeg er slet ikke færdig med at læse manualen endnu). Jeg bilder mig selv ind, at når jeg anvender den, i stedet for den mekaniske lukker, kan jeg lige nøjagtigt opnå den sidste stabilitet, og undgå svagt-rystede fotos, når jeg skyder fra hoften.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 04 apr 2019 11:05 am

Kalle_dk skrev:
04 apr 2019 10:56 am
Søren N skrev:
04 apr 2019 08:53 am
Jeg har engang set sådan en skaktsøger-dims man kan sætte ovenpå skærmen. Jeg synes nu ikke jeg har svært ved at se hvad der foregår på foldeud-skærmen, selvom der er solskin osv. Til gengæld fandt jeg ud af, at der er elektronisk lukker på mit kamera (jeg er slet ikke færdig med at læse manualen endnu). Jeg bilder mig selv ind, at når jeg anvender den, i stedet for den mekaniske lukker, kan jeg lige nøjagtigt opnå den sidste stabilitet, og undgå svagt-rystede fotos, når jeg skyder fra hoften.
En mulighed men jeg tvivler nu. Jeg tror ikke lukkeren har så stor indflydelse, slet ikke hvis du holder ordentligt på kameraet. I mine øjne er det unoder når man trykker på udløseren der er den største faktor mht. rystede billeder. Du introducerer voldsommere bevægelser med dine hænder end lukkeren er i stand til.
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar