Findes det: Fotokurser med hands on - Sjælland

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Brugeravatar
Roadhouse
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony a7 mk. 3
Geografisk sted: Bjæverskov
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Findes det: Fotokurser med hands on - Sjælland

Indlæg af Roadhouse » 06 apr 2019 23:41 pm

Som overskriften antyder, må jeg simpelthen finde et kursus - hvis de findes!

Jeg arbejder til dagligt i it branchen hvor ca. 75% af dokumentationen er på engelsk. Og det sammenholdt med rejser i 21 amerikanske stater, mener jeg underbygger, at jeg har det OK med engelsk. MEN engelsk kombineret med begrebsverdenen inden for fotografien, ja det vil min hjerne ikke forstå! Så jeg skal lære det fysisk, hvor jeg kan række fingeren i vejret og sig "Hr. lærer - vil det sige at ..."!

Jeg har taget ca. 100 skud med mit ny a7mk3 og de fleste på auto. De sidste tog jeg hvor jeg justerede blænden. Ellers har jeg ikke 'rodet' med noget - for jeg aner ikke hvad det der står i manualen betyder 😞 Resultatet var da fint, men meningen med at købe kameraet er jo at tage nogle bedre billeder end mit NEX-7 kunne tilbyde. Og det gør det jo allerede bare på auto, men det er jo ikke meningen.

Så er der nogen der ved om der overhovedet udbydes kurser - også gerne hen på vinteren, enten privat eller halvoffentlig aftenskole regi?

Ha' en god nat/dag 😉
A7300117-2400x1350.JPG
A7300186-2400x1350.JPG
A7300098-2400x1350.JPG
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus og Canon
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:

Re: Findes det: Fotokurser med hands on - Sjælland

Indlæg af cowgirl » 07 apr 2019 00:20 am

Ham her https://www.facebook.com/Stilfoto/timel ... 1554589094 holder kurser hos FOF i København. Jeg har været på LR kursus hos ham og det var ret godt.
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr
Cowgirl on Instagram

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus og Canon
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 07 apr 2019 00:21 am

Hilsen Cowgirl
Cowgirl on flickr
Cowgirl on Instagram

Brugeravatar
Roadhouse
Kontakt:

Indlæg af Roadhouse » 07 apr 2019 00:31 am

1000 tak - det er jo fantastisk, og så ganske få kilometer fra mit ny job på Østerbro ... jeg bor i Bjæverskov 😉 👍

Facebook linket vil ikke virke, får beskeden "Linket, du har fulgt, kan være i stykker, eller siden kan være blevet fjernet.". Men FOF er helt OK 👍
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 07 apr 2019 07:49 am

Facebook linket virker fint hos mig, så det må være en fejl 40 hos dig :-)

Du kan også finde Jesper Koefoed på fjæsen som holder kurser i studie fotografering: https://www.facebook.com/jesper.koefoed.9

En mulighed er også at finde en fotoklub, hvor jeg mener at man kan lærer meget.

PerGew
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 600D

Indlæg af PerGew » 07 apr 2019 09:07 am

Jeg har også deltaget i FOF-kurset med Stefan Nielsen http://www.stilfoto.dk/ og kan varmt anbefale det

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6300
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 07 apr 2019 09:37 am

Jeg har siden efteråret været med i en ny fotoklub der hedder Klub Key Point. Der er masser af undervisning og praktiske øvelser, men den ligger i Måløv, og det er måske lidt langt fra Bjæverskov.

https://www.klubkeypoint.dk/

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 07 apr 2019 09:38 am

Jeg kan også kun anbefale at blive medlem af en fotoklub.
Her får man "drypvis" god viden og praksis i konkrete situationer på medlemsaftner og fototure hvor man lige står i situationen og skal tage billederne.
Det er også muligt at hente tip og læring i billedbehandling.
Desuden er der bestemt også det sociale samvær.

Jeg har også være på kursus hos Jesper Kofoed som også var godt.

/preben

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 07 apr 2019 09:43 am

nikon skrev:
07 apr 2019 09:38 am
Jeg kan også kun anbefale at blive medlem af en fotoklub.
Her får man "drypvis" god viden og praksis i konkrete situationer på medlemsaftner og fototure hvor man lige står i situationen og skal tage billederne.
Desuden er der bestemt også det sociale samvær.

Jeg har også være på kursus hos Jesper Kofoed som også var godt.

/preben
Det er meget afhængigt af klubben. Ikke alle er lige gode til at tage hånd om begyndere og nogle er meget konkurrence fikserede hvilket kan være en kreativ spændetrøje.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Roadhouse
Kontakt:

Indlæg af Roadhouse » 07 apr 2019 12:11 pm

phw skrev:
07 apr 2019 07:49 am
Facebook linket virker fint hos mig, så det må være en fejl 40 hos dig :-)
Du havde NÆSTEN ret *LOL* Det var en Fejl Mobilos - for der får jeg konsekvent den nævnte fejl - men her på min laptop, no probs :)

Tak igen ;)

Brugeravatar
Roadhouse
Kontakt:

Indlæg af Roadhouse » 07 apr 2019 12:24 pm

1000 tak alle sammen - igen :)

Jeg tager et 'Stefan' kursus - men kan først til efteråret, så indtil da må jeg forlade mig på mit held når jeg trykker på udløserknappen *LOL*

Det Søren N skriver, har jeg hørt fra en gammel kollega der som person er meget udadvendt - og han følte sig i den grad som Palle alene i verden i den fotoklub han meldte sig ind i, der var ikke den store lyst til at lære fra sig til en rookie som ham ... erfarne brugte tid på hinanden og talte i begrebstermer han som helt ny, simpelthen ikke vidste hvad var. Så jeg lægger ud med et grundlæggende kursus så jeg kan få begreberne til at hænge sammen. Nå jeg læser om mit kamera lyder det jo vildt imponerende med alt det det kan ... men jeg ved faktisk ikke helt hvad det betyder, så det er niveauet ;)

Ha' en smuk søndag alle sammen :)

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 07 apr 2019 12:43 pm

https://www.wimarys.com/sony-a7r-iii-se ... ps-tricks/

Roadhouse - lidt læsning til de regnfulde weekends indtil du starter på kurset - læs et kapitel overfør det til kameraet, ud i baghaven og prøv indtil det er som du ser det, slet billeder, - læs næste kapitel osv - så er jeg overbevist om, at du også får noget ud af de første kursusdage
Ha en god dag - Erik Christensen

http://www.flickr.com/photos/24219476@N08/

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 07 apr 2019 12:59 pm

Citat:
Det Søren N skriver, har jeg hørt fra en gammel kollega der som person er meget udadvendt - og han følte sig i den grad som Palle alene i verden i den fotoklub han meldte sig ind i, der var ikke den store lyst til at lære fra sig til en rookie som ham ... erfarne brugte tid på hinanden og talte i begrebstermer han som helt ny, simpelthen ikke vidste hvad var. Så jeg lægger ud med et grundlæggende kursus så jeg kan få begreberne til at hænge sammen. Nå jeg læser om mit kamera lyder det jo vildt imponerende med alt det det kan ... men jeg ved faktisk ikke helt hvad det betyder, så det er niveauet.

De fleste klubber har jo et program man kan studere og ligeså er man oftest velkommen til at deltage et par gange inden man melder sig ind. Så får man en OK fornemmelse af om det er nogen for én.

Det er min klare overbevisning at medlemskab af en fotoklub giver utroligt meget, hvorimod man oftest glemmer 50-60 % fra et kursus da det er koncentreret viden i et meget kort forløb.....og måske ikke helt dækker det behov man har....eller man senere finder ud af at der var andre ting man heller ikke vidste noget om.
Og netop som du skriver at kameraer i dag kan så utroligt meget er ud fra mine erfaringer en stor fordel at snakke med andre klubmedlemmer når man er på tur og lige står og mangler den helt rigtige indstilling til et problem......så drypvis indlæring giver mere i længden synes jeg ;-)

Når man så har sin grundviden på plads kan man fint tage specifikke kurser eller samle mere viden gennem bøger og på nettet.

/preben

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 07 apr 2019 13:39 pm

Det er jo som jeg siger forskelligt fra klub til klub. Vi har 2 klubber her i byen som er vidt forskellige på det punkt men hver især udfylder de sin rolle. Man skal bare være opmærksom på det og ikke lade sig afskrække af en dårlig oplevelse. Starten på at lære om foto er et spørgsmål om sproget der tales så går det nok. I øvrigt kan man finde meget nede på jorden videoer på YouTube som så kan genses til den er feset ind.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 07 apr 2019 15:52 pm

En fotoklub er IKKE en gratis aftenskole.

Der er nogle der tror at nu melder de sig ind i en klub og så lærer de en masse og så kan de melde sig ud igen.

Så må man betale for at gå på et aftens kursus.

Jeg har selv været medlem af forskellige klubber i mange år og har lært meget og lærer også fra.

Besvar