Billeder af månen!

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
Brugeravatar
Roadhouse
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony a7 mk. 3
Geografisk sted: Bjæverskov
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Billeder af månen!

Indlæg af Roadhouse » 13 jul 2019 01:36 am

Hej med jer.

Inden jeg skrev dette, forsøgte jeg mig med et hav af de råd der findes når man googler emnet - eksempelvis denne indstilling:

ISO: 100
Blænde: f/11
Lukketid: fra 5 sekunder op til 30

Men det lykkes bare ikke - det bliver grimt med ekstra grimt på :(

Er det muligt med nedenstående udstyr, at få et billede af månen som man ser den, og ikke bare en lysende klat? For er det umuligt, så vil jeg ikke bruge mere krudt på det. Jeg fandt aldrig ud af at sætte nogen af objektiverne til uendeligt - men brugte dog manuel fokus.

Jeg tog 10 billeder med det ene objektiv og 10 med det andet og skiftede mellem de forskellige blænde/lukketider - og beholdt ISO på 100, men altså uden jeg opnåede mere en den lysende klat i midten.
Mit gear er:

Sony a7mk3
Sony 3.5-5.6/28-70
Zeiss Batis 2/25

A7301197.jpg
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
Limone
Moderator
Moderator
Kamera: Nikon D700, Panasonic Lumix LX100
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Billeder af månen!

Indlæg af Limone » 13 jul 2019 07:55 am

Du skal bruge meget længere brændvidde, månen fylder jo ikke noget på dit billede.
Det skal være skyfrit.
Lukketiden skal være meget kortere, månen er meget overbelyst.
Du behøver ikke f11, en større blænde kan godt bruges.
Brug spotmåling på månen for at få en korrekt eksponering.

Så skal det nok lykkes. :P
vh
Morten Søe
You'll never walk alone

Brugeravatar
Limone
Moderator
Moderator

Indlæg af Limone » 13 jul 2019 08:20 am

FF, 300 mm, 1/800 sek., f4.0, ISO 200
DSC_5963.jpg

FF, 300 mm , 2 sek., f4.0, ISO 200
DSC_5968.jpg
Ingen af billederne er croppede.
vh
Morten Søe
You'll never walk alone

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6300
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 13 jul 2019 09:04 am

Brug live view og manuel fokus. Så kan du forstørre billedet på skærmen og stille fokus og eksponering korrekt.

Til månebilleder skal man ikke bruge lang eksponeringstid, for den lyser ret kraftigt, med mindre der er måneformørkelse.

Blænden mener jeg man bør stille på den blænde hvor ens objektiv er skarpest. Der er jo ingen dybdeskarpedsproblemer på den afstand. Tjek evt objektivet på dxomark.com.

Og så er 70mm alt for lidt, hvis man vil have detaljerede månebilleder. Hvis du får f.eks. 400mm på, vil du opdage hvor hurtigt månen flytter sig, så lukkertiden må ikke blive for lang.

Der er ofte uro i atmosfæren, så tag mange billeder, for skarpheden kan svinge fra sekund til sekund. Man får de bedste resultater om vinteren i klart, tørt vejr, og månen højt oppe, så lyset skal gennem så lidt atmosfære som muligt.

Brugeravatar
Roadhouse
Kontakt:

Indlæg af Roadhouse » 13 jul 2019 11:21 am

Limone skrev:
13 jul 2019 07:55 am
Du skal bruge meget længere brændvidde, månen fylder jo ikke noget på dit billede.
Det skal være skyfrit.
Lukketiden skal være meget kortere, månen er meget overbelyst.
Du behøver ikke f11, en større blænde kan godt bruges.
Brug spotmåling på månen for at få en korrekt eksponering.

Så skal det nok lykkes. :P
Hej Limone.

MANGE tak for svaret - det anede mig jo at det ikke bare var så nemt som artiklen her beskriver ( https://digitaleye.dk/tag-billeder-om-natten/ ) - for billedet er et resultat af hvad der står der :)

Jeg købte jo kameraet med engelske menuer, og det giver mig i den grad udfordringer når jeg skal vælge mellem single-shot AF, Automatic AF, DMF, Focus Area (Center, Wide, Zone m.fl.), Center Lock-on AF ... og jeg skal komme efter dig! Så jeg forsøgte lidt forskellige af de nævnte kombineret med lukkertid og blænde. Men jeg venter til jeg får et objektiv der er mere egnet til det, ikke det perfekte objektiv, men et Zoom, Sony, SEL24240 som står øverst på min liste da jeg trods alt er mere ude i naturen i dagtimerne :-)

Igen, 1000 tak :-) God sommer,

Frank
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
Roadhouse
Kontakt:

Indlæg af Roadhouse » 13 jul 2019 11:23 am

Jens G skrev:
13 jul 2019 09:04 am
Brug live view og manuel fokus. Så kan du forstørre billedet på skærmen og stille fokus og eksponering korrekt.

Til månebilleder skal man ikke bruge lang eksponeringstid, for den lyser ret kraftigt, med mindre der er måneformørkelse.

Blænden mener jeg man bør stille på den blænde hvor ens objektiv er skarpest. Der er jo ingen dybdeskarpedsproblemer på den afstand. Tjek evt objektivet på dxomark.com.

Og så er 70mm alt for lidt, hvis man vil have detaljerede månebilleder. Hvis du får f.eks. 400mm på, vil du opdage hvor hurtigt månen flytter sig, så lukkertiden må ikke blive for lang.

Der er ofte uro i atmosfæren, så tag mange billeder, for skarpheden kan svinge fra sekund til sekund. Man får de bedste resultater om vinteren i klart, tørt vejr, og månen højt oppe, så lyset skal gennem så lidt atmosfære som muligt.
1000 tak Jens, det kommer lige ind i min notesbog - jeg kopierer alle jeres god råd ind i et word dokument som jeg kan 'slå op' i når jeg har 'udfordringer' ... det er meget tyndslidt efterhånden *LOL*

Brugeravatar
Roadhouse
Kontakt:

Indlæg af Roadhouse » 13 jul 2019 11:31 am

Limone skrev:
13 jul 2019 08:20 am
FF, 300 mm, 1/800 sek., f4.0, ISO 200

DSC_5963.jpg

FF, 300 mm , 2 sek., f4.0, ISO 200

DSC_5968.jpg
Ingen af billederne er croppede.
Nemlig, det var sådan jeg forestillede mig at 'mine' fotos skulle være endt ud - og ikke en gul plamage i centrum *LOL*

Brugeravatar
Limone
Moderator
Moderator

Indlæg af Limone » 13 jul 2019 14:18 pm

Ja, og selv med 300 mm fylder månen ikke meget.
vh
Morten Søe
You'll never walk alone

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 13 jul 2019 17:52 pm

Roadhouse:

I følge dpreview burde kamera købt i europa have 18 sprog installeret

https://www.dpreview.com/forums/thread/4031795

Kan du ikke bare skifte sprog i menuen ?

https://www.sony.com.my/electronics/sup ... s/00007605

Men så skal du selvfølgelig også have en dansk manual ;-)

/preben

Brugeravatar
Roadhouse
Kontakt:

Indlæg af Roadhouse » 13 jul 2019 20:38 pm

nikon skrev:
13 jul 2019 17:52 pm
Roadhouse:

I følge dpreview burde kamera købt i europa have 18 sprog installeret

https://www.dpreview.com/forums/thread/4031795

Kan du ikke bare skifte sprog i menuen ?

https://www.sony.com.my/electronics/sup ... s/00007605

Men så skal du selvfølgelig også have en dansk manual ;-)

/preben
Hej Preben.

Desværre ikke, det er som sagt 'gråt' - dvs. at det kommer fra Hong Kong. Så en masse Asiatiske sprog ... og så Engelsk.

Da alle artikler der handler om kameraet og som går helt i dybden, er på engelsk, så er det OK ... men selvom jeg er glimrende kørende udi det engelske, så er fotobegrebs verdenen noget udfordrende - selv på dansk!

Men tak for dit input :)

Rigtig god weekend,

Frank

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 14 jul 2019 16:26 pm

Ahhhh...på den måde.....ja lidt træls så ;-)

/preben

Brugeravatar
Peterpan
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 14 jul 2019 21:14 pm

1500.jpg
Det er ikke let, hvis man virkelig vil månefoto skal man benytte spejlteleskop og motordreven aksel.
Det her billed var udelukkende fordi den var så smuk med det blottede øje, og man bliver altid lidt skuffet over resultatet.
Her er de benyttede data:
Canon Eos R
f/5.6
1/250 sek.
ISO-1600
400mm og 2 xtender = 800 mm
/ Peter Pan

Brugeravatar
raj
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:

Looney 11 rule

Indlæg af raj » 15 jul 2019 08:08 am

Looney 11 rule: The basic rule is, "For astronomical photos of the Moon's surface, set aperture to f/11 and shutter speed to the [reciprocal of the] ISO film speed [or ISO setting]."

Så du skulle altså have brugt en lukkertid på 1/100 sekund for at få en veleksponeret måne.
Husk at f/11 kombineret med 1/100 giver en såkaldt eksponeringsværdi (13,6 i dette tilfælde). Alle andre kombinationer af blænde og lukkertid, der giver samme EV, er lige så gode. f/4 og 1/800 f.eks.

Besvar