Problemer med zoom

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
Splosh
Rang: Veteran

Problemer med zoom

Indlæg af Splosh » 09 aug 2019 11:29 am

Hej,

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg har et problem når jeg zoomer på mit Canon 6d.

Hvis jeg f.eks. har mit 70-200mm objektiv på, og vil tage et billede på 70mm, så skal jeg først ud på 200mm, trykker udløseren halvt ned, for at få billedet skarpt, og så tilbage på 70mm uden at slippe udløseren. Hvis jeg bare går på 70mm og tager billedet kan autofokus ikke finde ud af at stille skarpt.

Det er ikke kun med mit 70-200 objektiv, men også med mit 24-105. Er der andre der har oplevet dette eller har en idé til hvad jeg kan gøre?

Mit tanke er, at uanset hvad, så bør kameraet jo selv kunne regne ud hvor langt motivet er væk, men det er desværre ikke tilfældet.

Det er naturligvis kun når jeg er på autofokus.

Giver det mening? Ellers så skriv endelig så jeg kan uddybe, det er nemlig frustrerende :zconfuse :zconfuse

Brugeravatar
Jesper A. H.
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony A7, Sony A77 og Canon G12
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Problemer med zoom

Indlæg af Jesper A. H. » 09 aug 2019 11:43 am

Hvis det er begge objektiver der opfører sig "underligt" på samme måde er det sandsynligvis huset der er problemet...
Har du evt. mulighed for at prøve med et andet kamera ?
Alternativt kan du forsøge med en "factory reset" og dermed "nulstille" dit kamera til samme setup som da det var helt nyt - i fald du har fået pillet ved en eller anden indstilling...

Splosh

Indlæg af Splosh » 09 aug 2019 12:43 pm

Hej Jesper

Tak for feedback. Jeg synes jeg har prøvet at nulstille, men det får lige et forsøg mere.

Men ja, din tanke om at det må være huset er jeg enig i da det er flere objektiver der driller.

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af niels.hr.hansen » 09 aug 2019 20:44 pm

Rens også kontaktpunkterne på huset for at udelukke at skidt der driller.

Besvar