Fokuspunkter

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Boa
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D7500

Fokuspunkter

Indlæg af Boa » 16 jan 2020 10:50 am

Jeg forstår ikke anvendelsen og fordelen ved de mange fokuspunkter, jeg kan bruge på mit Nikon D7500. Enkeltpunkts-AF er den indstilling, jeg bruger, og den er til at forstå. Her har jeg fuld kontrol over fokuspunktet. Men hvad er fordelen ved at bruge 9, 21 eller helt op til 51 punkter? Kameraet kan jo kun fokuserer på et punkt. Hvad er meningen?

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Re: Fokuspunkter

Indlæg af phw » 16 jan 2020 11:06 am

Det er rigtigt at du kun bruger et ad gangen.

Men havde du kun 1 fokus punkt, er det så kun det i midten. Så bliver billederne hurtigt kedelige, hvis alt er centreret.

De mange fokus punkter er især en fordel ved 2 ting:

- Ting der bevæger sig. Her er det ikke givet at det bevæger sig i midten, herved kan du følge fugl, bil, sport fotogtafi.
- Når du bruger objektiv med meget lille dybde skarphed. Hvis du kun bruger det midterste fokus punkt til at stille skaprt og så bagefter ændre billedudsnittet er det ikke sikkert at det du stiller skarpt på, vil være skarpt. Du vil have øjet skarpt. Du stiller skarpt på øjet med det midterste fokuspunkt, så ændre du kompositionen, så personen står ude i siden. Det er et andet fokusplan og øjet vil ikke være skarpt.

Boa

Indlæg af Boa » 16 jan 2020 11:33 am

Ved mere eller mindre ubevægelige motiver: Jeg kan jo sagtens flytte fokuspunkt væk fra midten, så jeg ikke behøver først at fokusere og så ændre kompositionen. Så fokuspunkt bliver ikke ikke nødvendigvis i midten og dybdeskarpheden er ikke noget problem.

Ved bevægelige motiver: Jeg kan jo udmærket følge eksempelvis en bil med ét fokuspunkt, jeg i forvejen har placeret. Og så bestemmer jeg selv, hvor fokus skal ligge på bilen. Hvis jeg bruger eksempelvis 9 punkter, så skal disse også placeres, alt efter hvor jeg ønsker bilen placeret i motivet. Men med 9 punkter eller flere, så ved jeg jo ikke, hvor kameraet inden for disse punkter vælger at placere fokus. Så hvad er fordelen ved at bruge 9 eller flere punkter?

telum
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Pentax K-50

Indlæg af telum » 16 jan 2020 14:07 pm

Jeg er ret sikker på, at kameraet veksler mellem fokuspunkter hvis du bruger continous fokus, fx når du skal fotografere en flyvende fulg fx. I "rolige" situationer vil jeg heller ikke mene det giver så meget mening med flere fokuspunkter - måske kan man bruge det som en slags "median" så ved et gruppefoto får den valgt et fokusplan i "midten" så mest muligt er i fokus?

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 16 jan 2020 14:42 pm

Hvis du bruger flere fokus punkter, så vælger kameraet imellem disse fokuspunkter. Det er ikke alle punkterne der bliver stillet skarpt på.

På Canon er det sådanne, at har du flere aktive fokuspunkter, så vælger kameraet er det tættest på dig, der kan stilles skarpt på, det bruger.

Men hvis du ved, at det er i højre side at du vil ligge af, så vælger du 9 fokuspunkter i højreside.

Boa

Indlæg af Boa » 16 jan 2020 21:03 pm

Uanset hvor mange fokuspunkter jeg bruger, så kan kameraet kun stille skarpt på ét punkt eller på én afstand. Hvis jeg bruger 9 punkter, så vælger kameraet ét af disse punkter at stille skarpt på. I manualen er det ret svært at læse sig til, hvordan det foregår, men jeg mener at have googlet mig til, at det er det nærmeste punkt af de 9 punkter, der fokuseres på. Og med kontinuerlig eller dynamisk fokus vil der stilles skarpt på det punkt, der eventuelt bevæger sig. I det hele taget er det ret svært at finde en rimelig præcis beskrivelse af funktionen af mange fokuspunkter.

Hvis jeg skal fotografere et motiv i bevægelse, kan jeg vælge dynamisk fokus med eksempelvis 9 punkter, som kan flyttes rundt i søgeren, alt efter hvordan jeg vil komponere mit billede. Disse punkter dækker et større område end enkelt-punkts-fokus, men alligevel blot et mindre område af motivet. Hvis bevægelsen er nogenlunde forudsigelig og dermed holder sig inden for de 9 punkter, så kan der holdes fokus. Men jeg kan ikke bestemme, hvor fokus holde, eller hvilket af de 9 punkter, der kommer i fokus. Er det eksempelvis en bil, der kommer kørende imod mig, så kan jeg ikke bestemme om forenden eller bagenden skal i fokus. Vil jeg bestemme fokuspunkt, må jeg bruge enkeltpunkt-fokus.

21-punkts-fokus dækker et større område og kan bruges, hvis et objekts bevægelser er ret uforudsigelse og hurtige. En bevægelse vil så blive fanget at det større område, og fokus kan opnås.

Hvis jeg forstår det rigtigt, så kan jeg kun se en fordel ved 9- og 21-punkts-fokus, hvis det bevægende objekt er lille, så det kan være svært at ramme med enkeltpunkts-fokus. Eksempelvis en flyvende fugl.

Men ulempen ved mange-punkts-fokus må være, at jeg ikke selv bestemmer fokuspunktet, og hvis motivet er tæt på og af en vis størrelse, kan det have betydning på grund af begrænset dybdeskarphed.

Min - foreløbige - konklusion er, at brugen af mange fokuspunkter er en form for automatik, hvor kameraet og ikke fotografen bestemmer. Og at mange-punkts-fokus egentlig kun er relevant ved ganske specielle motiver.

Er det rigtig forstået?

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 17 jan 2020 09:42 am

Ja

Men prøv at tage billeder af en ishockey eller fodbold kamp med en rigitg lang tele. Så er AF noget automatisk og det skal gå stærkt. Så her skal du bruge de mange AF punkter. Du får ikke billederne i kassen, hvis du selv vil sidde og selv vælge AF punkt.

Nu er der meget logik og beregning langt ind i AF. På mit Canon kan jeg selv styrer hvordan AF skal virke. Om motivet er noget der skifter retning, om det er noget der ændre acceleration og om AF skal følge det første objekt, hvis der kommer et andet objekt ind i AF området. AF gør også brug af belysningsmåleren for at sikre at det er det rigtige motiv der bliver fyldt i AF. Samt at du via belysningsmåleren kan AF finde ansigter og prøve at spoger ansigter.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 17 jan 2020 11:06 am

Boa

Indlæg af Boa » 18 jan 2020 00:50 am

Tak for linket, Bo. Jeg tror, det hjælper på den principielle forståelsen. Men jeg forstår også, at det er et ret kompliceret emne, og at der er rigtig mange indstillingsmuligheder.

Enkelt-punkts-fokus vil nok stadigvæk være min foretrukne indstilling, fordi jeg primært fotograferer stillestående eller forholdsvis stillestående motiver. Men jeg forstår værdien af dynamisk indstilling med ét eller flere fokus-punkter, hvis motivet er i bevægelse.

Det lader til, at min beskrivelse lidt oppe er nogenlunde rigtig. Og at det er enkelt-punkts-fokus, der giver den bedste kontrol over det præcise fokuspunkt. Men fotograferer man fx en lille flyvende fugl på nogle meters afstand og bruger eksempelvis dynamisk 9-punkts-fokus, så er det nok uden betydning, hvor fokus ligger på fuglen.

Boa

Indlæg af Boa » 18 jan 2020 19:21 pm

Spørgsmålet om fokusering blev aktualiseret for mig, fordi min datter havde problemer med sit “nye” kamera. For en tid siden fik hun et Nikon D7000. Hun har altid brugt “auto”, når hun fotograferer, og det fungerede fint med hende tidligere D80. Men med D7000 fungerer auto ikke godt. Auto er indstillet til at bruge et stort område af fokuspunkter, og det er bestemt ikke til at styre, hvor kameraet stiller skarpt.

Nu er problemet løst, idet det er muligt at vælge enkelt-punkts-fokus, selv om man bruger auto. Men slår man over på eksempelvis auto uden flash, så skal man igen indstille til enkelt-punkts-fokus. Så justeringen af fokusindstilling kan åbenbart ikke gøres permanent, når man bruger auto. Dette kan dog igen løses ved at bruge brugerinstillingerne U1 og U2, hvor man kan gemme autoindstillingerne med den ændrede fokusering.

Jeg har imidlertid forsøgsvist brugt U1 og U2 til at gemme én fast M-indstilling til brug uden flash med auto-iso, og én til flash med fast iso. Så kan hun jo regulere alt om nødvendigt - og hun lærer lidt mere :) . Lukkertiden er ganske enkelt for langsom i auto ved indendørs foto og børn i bevægelse.

Er der andre og bedre muligheder ud over, at hun lærer at indstille - nu forsøger jeg jo at snige det lidt ind på hende :) ?

Boa

Indlæg af Boa » 23 jan 2020 11:21 am

Jeg har lige set en sammenligning mellem Nikon D7500 og Nikon D500, og her ser jeg, at D500 har 153 fokuspunkter mod 51 for D7500. De mange fokuspunkter fremhæves som en fordel eller forbedring.

På mit eget kamera kan jeg se, at forskellen på 9-punkts og 51-punkts indstillingen er, at sidstnævnte fylder hele søgefeltet, og således dækker et større område en 9-punkts indstillingen og dermed registrerer en bevægelse inden for dette større område.

Betyder det, at de 153 punkter dækker et endnu større område eller måske hele søgeren og dermed registrerer en bevægelse indenfor hele området og fokuserer på denne. Hvis det er tilfældet, må det være helt specielle motiver, hvor 153 er en fordel, idet må blot ønsker fokus på noget, der bevæger sig inden for hele søgerområdet.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 23 jan 2020 12:08 pm

Ja, de 153 punkter i D500 er fordelt over det meste af søgeren: https://nps.nikonimaging.com/technical_ ... us_points/
Jeg har også 153 punkter i min D850, og de sidder præcist som på D500. Men da D850 er et FF kamera, dækker de et mindre område af det fulde billede. Og ja det er en fordel, når man skyder flyvende fugle med en lang tele, og håndholdt.
Bo //

Boa

Indlæg af Boa » 23 jan 2020 13:52 pm

Ok, det er altså specielt til motiver, hvor genstanden er relativt lille, afstanden er kort, og hvor bevægelserne er hurtige og uforudsigelige. Hvis jeg vil fotografere fugle, må jeg så nøjes med 51 punkter :)

Brugeravatar
raj
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 23 jan 2020 19:53 pm

På mit Sonykamera placerer man bare fokuspunktet på det ønskede fokuspunkt til en start. Så er kameraet klistret til dette uanset, hvordan man finder på at bevæge kameraet (eller hvordan motivet finder på at bevæge sig). Øjne findes automatisk. Hvis modellen drejer hovedet skiftes automatisk til ansigt og dernæst til den del af modellen, der er nærmest (i fraværet at et ansigt). Ren magi

Boa

Indlæg af Boa » 23 jan 2020 20:44 pm

Skal det forstås sådan, raj, at hvis jeg eksempelvis fokusere på et bestemt barn, der løber og leger, så vil dette barn være i fokus, uanset hvordan det bevæger sig, eller om jeg bevæger kameraet? Barnet vil også være i fokus, hvis det ikke bevæger sig, men andre børn i nærheden bevæger sig.

Besvar