Musikinstrumenter

Mangler du inspiration? Opret en tråd med et PRÆCIST og BESTEMT tema, og lad folk uploade billeder som kan inspirere dig!
Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Musikinstrumenter

Indlæg af Smittefar » 01 okt 2013 23:49 pm

Som nogle af jer ved, er jeg bidt af en gal guitar, og en af mine største glæder er at kombinere mine to hobbyer ved at tage billeder af mine instrumenter. Derfor kommer jeg kun til at vise billeder af guitarer, men jeg vil også gerne se billeder af alle mulige andre instrumenter.

Det jeg søger inspiration til er de lidt mere kreative billeder. Jeg har set utallige billeder af en guitar, der står op ad en væg.

Det var nogenlunde her jeg startede
Billede
Billedet er taget med mit daværende Canon 20D med Tamron 18-200 mm. Det er endnu et billede af en guitar, der står op ad en væg, men jeg holder af billedet på grund af lyset, beskæringen, og at man lige kan ane et par andre guitarer også. Guitaren er i øvrigt en Fender Vintage Player Stratocaster købt i ca. 2001, og den er stadig en af mine favoritter.

Det her billede hører også til i kategorien 'guitar op ad væg', men jeg har da i det mindste forsøgt at være lidt ekstra kreativ ved at lege lidt med baggrunden (hustage og blomster) og få det til at matche guitaren

Billede
Martin OM42 - 1 by Smistrup, on Flickr

Jeg blev bare så træt af at se på billeder som ovenstående, og derfor søger jeg inspiration til at trække det lidt videre. Jeg har naturligvis eksperimenteret selv, så her kommer et par billeder, der også er i mit galleri:

The Lone Strat
Billede
The Lone Strat by Smistrup, on Flickr

Jeg synes, at straten i kanten af spotlightet fortæller en historie, der slet ikke er tilstede i de andre billeder. (Billedet er taget med en flash i snoot som eneste lyskilde - snooten er placeret højt over straten og peger nærmest lige ned.

Det er aldrig før lykkedes mig at fange flammen i toppen på min Gibson Les Paul. Jeg eksperimenterede (for første gang) med lidt lysmaling, og så lykkedes det over al forventning.
Billede
GibsonLesPaulStdLtd05 by Smistrup, on Flickr

Igen synes jeg, den rene komposition med guitaren i kanten af skyggen og de to lys i baggrunden fortæller en historie. Måske nok en historie, der er lidt for hyggelig i betragtning af, at guitaren jo er et ægte rockhegn. (Kameraet står på stativ, lukkertiden er 30s, og jeg maler guitaren op med en diodepandelampe. Det kræver naturligvis nogle forsøg, inden 'malingen' og blænden sidder lige i skabet)

Der er ikke meget fis ved en guitar, hvis ikke der er en pilot/guitarist. Derfor valgte jeg at bruge en sygedag på dette selvportræt, hvor guitaren spiller en ganske central rolle
Billede
Guitar Professor by Smistrup, on Flickr
(Beauty dish på mig selv, en snoot på guitaren til lige at give den lidt mere opmærksomhed.)

I forbindelse med, at SLR kameraer blev allemandseje, har jeg også set ret mange billeder af en eller anden lille detalje på en guitar med meget lille dybdeskarphed. Jeg har også selv taget nogle stykker, men jeg synes egentlig ikke, de er så spændende. En drejeknap fotograferet med lille dybdeskarphed er stadig bare en drejeknap. Derfor er jeg stor tilhænger af et begreb, der på internettet har fået det mundrette navn GTWFGITS (Get the whole fucking guitar in the shot)

Meen nu skal man jo ind i mellem bryde regler og ind i mellem skal man have lov til at være lidt artsy-fartsy og kun lade guitaren være en del af billedet.

Mit billede her - Guitar Lasers - vandt en af udfordringerne herinde, og det (gætter jeg på) er jo ikke fordi, billedet portrætterer en guitar på fornemste vis, men fordi billedet leger en masse med lysets brydning og bokeh i strengene.
Billede
Guitar Lasers by Smistrup, on Flickr

Sidst men ikke mindst, skal der også være plads til ren leg. Det sidste billede her er måske nok ikke så kønt, men jeg synes, det er ret sjovt. Det er taget med et Samyang fisheye, der hænger næsten lige over guitarens dæk. Billedet har fået en heftig tur i Photoshop (Elements) efterfølgende.
Billede
ES125 by Smistrup, on Flickr

Det var mit bud på at fremvise instrumenter fra deres bedste side. Jeg glæder mig til at se jeres. Jeg kan helt umiddelbart komme i tanke om i hvert fald to billeder herinde, der passer perfekt ind i kategorien, men jeg synes, fotograferne selv skal have lov :)

Brugeravatar
itjf
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon 550D
Geografisk sted: Ishøj

Re: Musikinstrumenter

Indlæg af itjf » 02 okt 2013 07:24 am

Jeg har også taget en del billeder af mine guitarer, men mest som "dokumentation".
Dit billede "Guitar Professor" er ret fedt, - det bliver interessant fordi der både er person og instrument...

Brugeravatar
rip59
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 03 okt 2013 07:01 am

Prøv at kigge på Nikolaj Lund's billeder
http://www.nikolajlund.com

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 03 okt 2013 12:54 pm

Fede fede billeder fra Nikolaj Lund - Ham kendte jeg slet ikke

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 03 okt 2013 16:57 pm

Fede billeder fra dig selv Smittefar. Hvis jeg en dag får genvundet fotografenergien, skal jeg nok smide nogle af mine babyer her. De er dog ikke lige så adelige som dine :)

Mvh Jonas

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 03 okt 2013 17:31 pm

Takker - jeg glæder mig til at se dine babyer

Sent from min personlige Tapatalk commander

Brugeravatar
rip59
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 05 okt 2013 11:29 am

Smittefar skrev:Fede fede billeder fra Nikolaj Lund - Ham kendte jeg slet ikke
Ja jeg kan godt lide det han laver, han har da vist en profil her inde, eller har i alle fald haft det, han laver mest bryllupsreportager i dag.

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 05 okt 2013 13:13 pm

Flotte billeder - kan især godt lide den anden sidste. Du efterlyser kreative ideer og inspiration, når jeg ser dine billeder er der et par stykker der har alle mulige ting med, som jeg synes du kunne prøve at undgå, der er lidt rodet baggrund, lidt af vægen, nogle potteplanter mm. Det bliver straks bedre når du skifter fokus kun til guitaren og undlader alt andet. Billedet af dig selv fortolker jeg som et portræt og ikke et billede af en guitar.
Nu har jeg pt. ikke selv nogen guitar, så jeg kan illustrere hvad jeg mener gennem mine egne billeder.
Rent lys teknisk synes jeg du skal prøve at eksperimentere lidt med " specular highlight " for at fremhæve farve form og textur - kompositorisk kommer jeg til at tænke på Brian Setzer, som sammenlignede sine guitare med en kvindekrop, nå han så på dem i nogle specielle vinkler, måske en ide -
Jeg faldt over et par billeder som er fine til at illustrere hvad jeg mener med specular highlight

http://www.google.dk/imgres?imgurl=http ... wAA&iact=c

http://www.google.dk/imgres?imgurl=http ... wAA&iact=c

http://www.chordism.com/wp-content/uplo ... graphy.jpg

Lige til dem som ikke ved hvem Brian Setzer er -
http://www.youtube.com/watch?v=DzBa138Q194

Mht. Nikolaj Lund - hen er godt her nok på fs. synes han er utrolig dygtig, men arrogant som få, Kommenterede 2 af hans billede, det ene blev slettet og ingen respons på det andet.

http://www.fotostart.dk/index.php?p=604&u=5867&pl=93001

http://www.fotostart.dk/index.php?p=30&u=5867

mvh. Finn

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 28 okt 2013 23:02 pm

Hej Finsen

Jeg tror, jeg har misset din post på en eller anden måde. Jeg synes, du har fundet nogle ret fede eksempler, specielt de to første gretschguitarer. Jeg er ikke lige bekendt med begrebet specular highlights, men det kan en googlesøgning sikkert løse.

Anyways - jeg fik mig en ny trigger i dag, og af en eller anden grund inspirererede det mig til at lege lidt med lys. Min metode er nok lidt mere besværligt end strengt nødvendigt, men det er fem eksponeringer, hvor flashudladningen er skiftet mellem 1/16 og fuld power i hele stop, og det er så samlet i Photomatix HDR 32 bit for LR plugin og efterbehandlet i LR. Det skulle være low key og samtidig ville jeg gerne have spotten (som her er en snoot med farvefilter) i billedet, så det gav lidt indtryk af scenebelysning.

Billede
In the spotlight by Smistrup, on Flickr

Holder det?

Brugeravatar
itjf
Kamera: Canon 550D
Geografisk sted: Ishøj

Indlæg af itjf » 29 okt 2013 06:19 am

Fik lige taget dette billede af mine Ibanez-guitarer, efter jeg havde skiftet bånd på Dove modellen (den med duen i midten).
De er alle fra lawsuit perioden i 70'erne.
Og ja, ved god det er ikke er stor fotokunst, det er vel nærmest et gruppebillede ;-)

Billede

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 29 okt 2013 07:55 am

itjf skrev:Og ja, ved god det er ikke er stor fotokunst, det er vel nærmest et gruppebillede ;-)
Det jeg søger inspiration til er de lidt mere kreative billeder. Jeg har set utallige billeder af en guitar, der står op ad en væg. :P
Ellers fine guitarer der. Spiller de godt?

Hilsen Jonas

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 29 okt 2013 10:19 am

Det ligner nogle dejlige guitarer, men jeg er sikker på, de kunne præsenteres endnu mere flatterende. Vinkel og lys er afgørende for det gode resultat i sidste ende

Brugeravatar
postmand
Rang: Bruger
Kamera: Canon EOS 7D
Kontakt:

Indlæg af postmand » 29 okt 2013 10:52 am

Hej Smittefar

Jeg deler lige som dig også interessen for guitarer (og andre instrumenter) så her er et par inspirationsbilleder fra mig:

Billede

Billede

Billede

/Postmand

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 29 okt 2013 11:18 am

Hej Postmand - Superfede billeder - Det første er jeg rigtig pjattet med. Farvetonen er lidt kold/blå, men det kan sgu godt være, at det faktisk gør noget godt for billedet - I like :)

Brugeravatar
postmand
Kamera: Canon EOS 7D
Kontakt:

Indlæg af postmand » 29 okt 2013 11:49 am

Takker. Det er helt med vilje at farvetonen er lidt blå. Billedet var med i mit project365 og jeg skrev denne tekst til det:
Why doesn't guitars have a white balance button? It would be so much easier to play the Blues if you could just select "Tungsten".

Besvar