Billedformater (definitioner)

Til spørgsmål og debatter om efterbehandling af video; eks. programmerne Premiere, AfterFX osv.
Besvar
Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Indlæg: 7075
Tilmeldt: 15 aug 2006 10:36 am
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Billedformater (definitioner)

Indlæg af jakobdam » 18 okt 2010 15:23 pm

Der findes en række forskellige opløsninger og formater indenfor videoverdenen.

Her kommer et kort overblik over de mest gængse.


Formater/aspekt

• 4:3 (eller 1.33:1)
Skabt af bl.a. Thomas Edison, og i dag kendt for det analoge format fra de hengangne billedrørsfjernsyn, hvor de fleste var i 4:3 format - ligesom de analoge ældre computerskærme og nogle få fladskærme. Anbefales ikke nu om dage. Optageudstyr har oftest dette som en mulighed, og ældre udstyr er oftest restrikseret til dette ene format.

• 16:9 (widescreen 1.78:1)
Dette aspekt bruges i dag af de fleste fjernsyn og computerskærme. En del formater såsom DVD og HD-formaterne, benytter primært 16:9.

Biograffilm indspilles typisk i et bredere format; formedelest 1.85:1 og indimellem endda 2.39:1.


Opløsninger

• 720x576 (PAL og DVD)
En korrekt repræsentation i 4:3 aspekt ville være 702x576 - men det forudsætter kvadratiske pixels. Idet dette ikke er tilfældet for analoge enheder, er det digitale modstykke 18 pixels bredere, og vi får således 720x576, som er den korrekte opløsning når man bearbejder eks. DVD-materiale til 4:3 visning.
- 720x576 betragtes som en "standard definition".

• 1050x576 (DVD widescreen)
Et korrekt widescreen aspekt hedde 1024x576, men igen er tv-pixels ikke kvadratiske - og vi ender således på 1050x576, hvilket de fleste redigeringsprogrammer også kan benytte.
- 1050x576 betragtes som en "standard definition".

• 1280x720
Den "lille" opløsning for HD-wannabe-enheder. TV'er der understøtter denne, designeres som "HD ready" og leverer 1366x720. Det er et widescreen aspekt (16:9),

• 1920x1080i
"HD Ready"-opløsning; widescreen aspekt. Det lille i står for "interlaced", hvilket betyder, at der ikke leveres 1080 pixels på én gang, men derimod 540 pixels ad gangen, hvor 2 af disse billeder så danner ét helt billede. Disse billeder kalder vi "fields" fordi de ikke i sig selv er at betragte som et komplet billede (frame).

• 1920x1080p
Ægte "FullHD", og et widescreen aspekt. p'et står for "progressive scan". Understøttes i dag af de fleste fjernsyn og alle computerskærme.

Mere om interlacing og progressive scan senere.


Frame rates

Hvor mange frames (billeder) pr. sekund der vises.

• 24 frames per second
Del af specifikationen for Blu-Ray filmformatet (1920x1080p24), og understøttes af alle moderne fjernsyn.

• 25 frames per second
Europæisk broadcast standard.

• 30 frames per second
Amerikansk broadcast standard. De fleste europæiske fjernsyn understøtter dette nu om dage.

Broadcastede film optaget ved 24 fps, konverteres til hhv. 25 eller 30 fps før broadcast.


Fields, frames og opdateringsfrekvens

Først skal vi forstå opdateringsfrekvensen. Vi benytter i Europa traditionelt set, en opdateringsfrekvens på 50Hz, hvilket i tv-sammenhænge betyder 50 frames pr. sekund.

I det analoge 720x576 format, betød det i praksis 25 billeder pr. sekund (fps = frames per second), idet der pga. interlacing, gik 2 fields til at danne ét færdigt billede; dvs. 1 frame.

Måden det blev gjort på, er at vise hver 2. linje og derefter hver 2. linje som ligger imellem. Disse linjer kaldes "scanlines".

Da 100 Hz fjernsyn kom, betød det at antallet af fields og frames skulle fordobles. Det blev oftest til at det samme field blot blev vist 2 gange, for at skabe et mere flydende billede for øjet, men ofte på bekostning af shadowing og andre generende sideeffekter.

Nu om dage har vi 100 Hz og 200 Hz, der laver et mere intelligent blend af hver field og/eller frame.


Mange fjernsyn kan i dag vise 1080p (progressive scan), hvilket betyder at hele billedet opdateres på én gang, og ikke som hos interlaced.

I "gamle dage" var det gængs at man huskede at konvertere sin film til fields, og også lade den færdige rendering akkomodere dette. I dag er det en større fordel at rendere til progressive scan, idet dette bedst akkomoderer pc-monitors og de fleste moderne fjernsyn. Især med tanke på youtube vil de fleste beskuere af filmen sidde på pc-skærme.


I redigeringsprogrammer

Der vil typisk være en række forskellige presets man kan vælge, idet redigeringsprogram man benytter, når man laver sin "rendering".

Typiske eksempler er MPEG-2, MPEG-2 DVD, MPEG-2 Blu-RAY og MPEG-4.

Som navnene antyder er disse formater skabt til de forskellige formater, og disse kan fint betragtes som udmærkede standardformater at holde sig til når man eksporterer sit færdige filmværk.
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
Duce
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Indlæg: 281
Tilmeldt: 23 jun 2012 07:37 am
Kamera: Canon EOS 5D Mark III
Geografisk sted: København

Re: Billedformater (definitioner)

Indlæg af Duce » 06 jul 2012 19:29 pm

Hvis man ønsker at lave Cineformat (2.39:1) i Premeriere Pro eller Premiere Elements (frame size 1280/1080), kan man "crope" 13% i toppen og 13 % i bunden.....
Man kan også - lidt mere avanceret - lave "bjælkerne" i en title, så har man muligheden for at justere billedplaceringen hvis f.eks. man ikke lige har taget højde for Cinemaformatet da man filmede.........

Det er der sikkert en masse folk herinde som godt ved, men der er måske også nogen som ikke ved det..................JMFC
Felix qui potuit rerum cognoscere causas

Besvar