.MOV til DVD?

Til spørgsmål og debatter om efterbehandling af video; eks. programmerne Premiere, AfterFX osv.
Besvar
Funnyboy
Rang: Lærling
Kamera: Nikon D800
Geografisk sted: Glostrup

.MOV til DVD?

Indlæg af Funnyboy » 30 apr 2013 16:32 pm

Hej

Jeg har optaget noget video på min D800 som ligger i .MOV format. Det vil jeg gerne ha lagt sammen til 1 lang film om lavet om til DVD format.
Det er optaget i 1920*1080. Der er ca. 33 min video og det fylder uredigeret 5,5Gb.
Jeg har fået det lavet om til mpeg hvor det fylder 3.5Gb. Men hver gang jeg forsøger at lave det om til dvd fylder det kun 1.5 Gb og er i 720 istedet for.
Jeg har forsøgt at fjerne nogle klip for at få filen mindre men det er stadig kun 720 når det bliver lavet som DVD.

Kan man ikke lave DVD i full hd på nogen måder?

Brugeravatar
Neo
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Canon EOS-1D Mark IV
Geografisk sted: Svenstrup, Nordjylland
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: .MOV til DVD?

Indlæg af Neo » 30 apr 2013 16:35 pm

Nej, så skal du have fat i BluRay.

DVD formatet understøtter ikke større opløsninger end 720x576px.
//Andreas Hejndorf :)

hejndorf-foto.dk | flickr | YouTube-kanal

Ha' en god dag! :gogo:

Funnyboy

Indlæg af Funnyboy » 30 apr 2013 16:39 pm

Neo skrev:Nej, så skal du have fat i BluRay.

DVD formatet understøtter ikke større opløsninger end 720x576px.
Oki. Det er nok derfor det ikke vil som jeg gerne vil.

Men hvorfor fylder det mere i BR end .mov? Jeg har nemlig konverteret det til BR og der fylder det 6,5gb. Hvor kommer den sidste GB data fra?

Brugeravatar
Neo
Kamera: Canon EOS-1D Mark IV
Geografisk sted: Svenstrup, Nordjylland
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Neo » 30 apr 2013 16:40 pm

Der må jeg melde pas - måske andre kan svare? :)
//Andreas Hejndorf :)

hejndorf-foto.dk | flickr | YouTube-kanal

Ha' en god dag! :gogo:

Brugeravatar
PoulP
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af PoulP » 30 apr 2013 17:25 pm

Funnyboy skrev:Men hvorfor fylder det mere i BR end .mov? Jeg har nemlig konverteret det til BR og der fylder det 6,5gb. Hvor kommer den sidste GB data fra?
Det er fordi filer kan kodes på mange forskellige måder, og nogle fylder mere end andre.
De mest effektive codecs fylder naturligvis mindre end de ineffektive, ligesom kvaliteten også kan sættes ned for at spare plads.

Generelt vil en optagelse i 1080p eller 1080i fylde mindre end den tilsvarende længde af optagelse på bluray, da bluray er designet til at have en høj bitrate og kvalitet, mens optagelser direkte ud af kameraer vil være komprimeret noget mere for spare på dyrebar CF/SD-kortplads.

.Mov-filer er overvejende kodet med h.264-codec ud af kameraerne idag, og det er et fint codec sammenlignet med det gammeldags mjpeg eller mpeg2 som der også var brugt engang.

Men dagene hvor man kunne putte ting på en Video-dvd og få god kvalitet er bare ovre, idag er dvd-kvalitet bare alt for dårlig til at nogen gider se på det.
Du kan så vælge at kode din fil om til en kvalitet (bitrate, codec, opløsning) som får den ned under de 4,7Gb på en dvd-rom, så kan du i det mindste gemme filen på en dvd-rom-skive og afspille den i enheder som kan klare den type filer (.mov er containeren og derinde i er så den kodede video i et format som f.eks. h.264).
PC'ere vil altid kunne spille dem med den rette afspiller installeret.
Mvh. Poul Pedersen

Funnyboy

Indlæg af Funnyboy » 30 apr 2013 17:36 pm

PoulP skrev:
Funnyboy skrev:Men hvorfor fylder det mere i BR end .mov? Jeg har nemlig konverteret det til BR og der fylder det 6,5gb. Hvor kommer den sidste GB data fra?
Det er fordi filer kan kodes på mange forskellige måder, og nogle fylder mere end andre.
De mest effektive codecs fylder naturligvis mindre end de ineffektive, ligesom kvaliteten også kan sættes ned for at spare plads.

Generelt vil en optagelse i 1080p eller 1080i fylde mindre end den tilsvarende længde af optagelse på bluray, da bluray er designet til at have en høj bitrate og kvalitet, mens optagelser direkte ud af kameraer vil være komprimeret noget mere for spare på dyrebar CF/SD-kortplads.

.Mov-filer er overvejende kodet med h.264-codec ud af kameraerne idag, og det er et fint codec sammenlignet med det gammeldags mjpeg eller mpeg2 som der også var brugt engang.

Men dagene hvor man kunne putte ting på en Video-dvd og få god kvalitet er bare ovre, idag er dvd-kvalitet bare alt for dårlig til at nogen gider se på det.
Du kan så vælge at kode din fil om til en kvalitet (bitrate, codec, opløsning) som får den ned under de 4,7Gb på en dvd-rom, så kan du i det mindste gemme filen på en dvd-rom-skive og afspille den i enheder som kan klare den type filer (.mov er containeren og derinde i er så den kodede video i et format som f.eks. h.264).
PC'ere vil altid kunne spille dem med den rette afspiller installeret.
Jeg er nu heller ikke så bange for ikke at kunne afspille dem på computeren VLC afspiller jo det meste så den får den en kopi af på den skive med alle råbilleder og klip på.

Jeg vil bare gerne lave 1 skive kun med video som kan smides direkte i en DVD og afspilles i fornuftig kvalitet.

Men hvad program skal jeg bruge for at få mest ud af mine .mov filer når de konverteres? For jeg syntes at 1.5 GB er lige lidt nok når vi snakker om noget som er optaget full hd.

Brugeravatar
PoulP
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af PoulP » 30 apr 2013 21:54 pm

Funnyboy skrev:Men hvad program skal jeg bruge for at få mest ud af mine .mov filer når de konverteres? For jeg syntes at 1.5 GB er lige lidt nok når vi snakker om noget som er optaget full hd.
Det er ligemeget hvad det fylder til en video-dvd der skal kunne afspilles i en dvdafspiller, for kvaliteten bliver ikke bedre af at fylde mere, dvd'en har standard-formatet på ca. 4-8 Mbit mpeg2 i 720x576 pixels. Og en højere bitrate kan kun opnåes ved at programmerne tilføjer en masse nuller, og det giver ikke bedre kvalitet.
Mvh. Poul Pedersen

khushfehmi045
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon

Indlæg af khushfehmi045 » 04 dec 2014 09:16 am

Generelt vil en optagelse i 1080p eller 1080i fylde mindre end den tilsvarende længde af optagelse på bluray, da bluray er designet til at have en høj bitrate og kvalitet, mens optagelser direkte ud af kameraer vil være komprimeret noget mere for spare på dyrebar CF/SD-kortplads. .Mov-filer er overvejende kodet med h.264-codec ud af kameraerne idag, og det er et fint codec sammenlignet med det gammeldags mjpeg eller mpeg2 som der også var brugt engang.
Pass your CISSP exam and Test King in first try by using our Florida Southern College

Besvar