Adobe RGB vs sRGB

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Boa
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D7500

Re: Adobe RGB vs sRGB

Indlæg af Boa » 18 mar 2020 15:30 pm

Jeg er fristet af en AOC Q2790PQU, 27” QHD 1440p IPS skærm, sRGB 100% og Adobe RGB 89% - jeg får nok ikke brug for det sidste, men hvem ved :) . Det kan vel ikke være helt galt. Den fås til godt 2100 kr.

Boa

Indlæg af Boa » 22 mar 2020 11:51 am

Nu har jeg bestilt en AOC Q2790PQU. Så kan jeg jo selv undersøge, om der er mærkbar forskel på sRGB og Adobe RGB. Læsning på nettet rejser absolut tvivl om, hvorvidt Adobe RGB overhovedet er værd at arbejde med. Det er jo ikke altid, at højere tekniske specifikationer har betydning i virkeligheden. I denne tråd har det heller ikke været muligt at få et klart svar på, at Adobe RGB er klart bedre end sRGB.

Brugeravatar
Peterpan
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 22 mar 2020 15:34 pm

Til lykke med den nye skærm.
Farve systemer kan man jo diskutere i det uendelige, men det er helt sikkert at man ikke får et bedre syn, uanset hvilken skærm man vælger.
Så derfor - pas på jeres syn. Med min nye skærm var jeg for begejstret til at tage mig i agt, for det utrolig kraftige lys og kontrastforholdet. Omkring et 1/2 års tid efter nyerhvervelsen, blev mine øjne trætte og tørre, jeg tiskrev det min ikke helt unge alder, og begyndte at dryppe med øjedråber. Det faldt mig noget efter ind, at det kunne være den nye skærms store lysstyrke / kontrast, og det var det. Nu har jeg dæmpet kontrast og lysstyrke noget og det har hjulpet meget.

Boa

Indlæg af Boa » 22 mar 2020 17:57 pm

Mange tak for din advarsel, Peterpan. Den vil jeg tage alvorligt, og der er jo nok en vis fornuft i, at skærmene kan slå over på eksempelvis aftenlys. Nu kender jeg jo endnu ikke indstillingsmulighederne på min nye skærm (har ikke modtaget den endnu), men mon ikke der er flere forskellige, så man nemt kan skifte mellem disse alt efter behov. Efterbehandling stiller måske andre krav end surfing - måske :)

Besvar