Hvilken stationær computer er rigeligt til mig?

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Brugeravatar
Kawalla
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony a99 + lidt Zeiss og G glas
Geografisk sted: 4733

Re: Hvilken stationær computer er rigeligt til mig?

Indlæg af Kawalla » 24 mar 2015 20:28 pm

Aline skrev:Jeg har kigget på deres W415 Workstation, som har en Xeon E3-1245 v3 m. 4x3,4GHz processor, der minder om en i7-4790.
Xeon'en har integreret grafik, som hedder "Intel HD P4600".

Hvad mener I, kan man nøjes med det integrerede grafikkort eller skal der tilføjes et dedikeret grafikkort (som et gtx kort 2gb)?
Skal arbejde med særligt photoshop (mange lag!), final cut (video redigering), flash, illustrator, indesign og after effects.
Det er det grafikkort jeg har i og det funker fint til stilbilleder men hvor godt det er til video ved jeg ikke.

gce
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon

Indlæg af gce » 25 mar 2015 18:49 pm

Ellers er der også deres Game Green ...

https://www.mm-vision.dk/vision-game-green-silent-pc

Jeg har bestilt en med 16 GB ram og i7-4790S 4x3.2GHz (Turbo 4.0GHz) 8MB cache HT som kommer i næste uge :P

Brugeravatar
Kawalla

Indlæg af Kawalla » 25 mar 2015 21:04 pm

Glæd dig, jeg synes så også at deres support er fin efter man har handlet hos dem.

Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 25 mar 2015 21:24 pm

niels.hr.hansen skrev:Du kan sagtens starte med at bruge Intel HD4600 chipsættet, det performer hæderligt, ikke så skidt som de tidligere HD 2500 og HD 3000. Det vil ikke være det store indsats i efterfølgende at montere et grafikkort. Jeg har gjort det et par gange og fået maskinen op i fart igen, så den kan holde en sæson eller to mere.
Jeg vil gerne høre om jeg har forstået dig ret:

i5 + dedikeret (godt) grafikkort er bedre end i7 med kun integreret grafik, ikke?

- så det du mener med ovenstående er, at man kun bør købe sidstnævnte kombination med henblik på senere eftermontage af dedikeret grafikkort.

...eller har jeg misforstået igen?

Aline
Rang: Nyankommen

Indlæg af Aline » 26 mar 2015 13:04 pm

Super mange tak for jeres svar. Jeg har nu købt en hos dem :D

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af niels.hr.hansen » 26 mar 2015 18:19 pm

så det du mener med ovenstående er, at man kun bør købe sidstnævnte kombination med henblik på senere eftermontage af dedikeret grafikkort.
Helt så firkantet vil jeg ikke lade det lyde, for der er helt sikkert forskel på hvilket behov man har.

i5+Godt Grafikkort er hurtigere end i7 m. eks. HD4x00 grafik, når vi taler at computeren får nogenlunde fred og ro til at tage sig af billedbenhandlingen. Skal den trække mange andre opgaver samtidig, så har i7 en fordel da den kan køre flere parallele opgaver end i5. Billedbehandlig er bare ikke så let at håndtere parallelt, derfor kører i5 og i7 nogenlunde lige op.

Så hvis du starter uden grafikkort, kan du senere når der er behov for mere umppphhh, sætte et grafikkort i fremfor at skifte det hele.

Brugeravatar
Kawalla

Indlæg af Kawalla » 26 mar 2015 18:43 pm

Præcis min oplevelse af HD4600, det er okay til mit brug med en i7 men det er da muligt at jeg senere smider et "rigtigt" grafikkort i.

Brugeravatar
Aspirant
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 26 mar 2015 20:54 pm

niels.hr.hansen skrev:Skal den trække mange andre opgaver samtidig, så har i7 en fordel da den kan køre flere parallele opgaver end i5. Billedbehandlig er bare ikke så let at håndtere parallelt, derfor kører i5 og i7 nogenlunde lige .
Tak for uddybning - og undskyld til OP for at afspore tråden.

Aline

Indlæg af Aline » 26 mar 2015 21:16 pm

Aspirant skrev:
niels.hr.hansen skrev:Skal den trække mange andre opgaver samtidig, så har i7 en fordel da den kan køre flere parallele opgaver end i5. Billedbehandlig er bare ikke så let at håndtere parallelt, derfor kører i5 og i7 nogenlunde lige .
Tak for uddybning - og undskyld til OP for at afspore tråden.
Det er helt ok, så lærte jeg også lidt mere :wink:

Brugeravatar
ZaXaZ
Rang: Aktiv
Rang: Aktiv
Kamera: Nikon D5300
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af ZaXaZ » 26 apr 2015 21:17 pm

Personligt vil jeg altid selv bygge noget, men det gør jo så der ikke er mulighed for de 4 års garanti. så med det taget i forbehold vil jeg nok anbefale:

https://www.mm-vision.dk/visiongaming/vision-game-VG-pc opgrader til 16GB ram Behold CPU og Grafikkortet. men smid en alm HDD i på 1 eller 3 TB til at have alt din data på som du ikke pt arbejder på men genner. evt opgrader den SSD til 512Gb.

Men ring til dem og snak med en af dem, de er rigtig gode til at hjælpe en med at finde en god løsning

fertooos
Kamera: Kamera

Indlæg af fertooos » 07 jul 2020 21:51 pm

Hej.
Det hele afhænger af, hvad du nøjagtigt har brug for en computer til, og hvor mange penge du har.
Hvis du stadig arbejder med video, og du leder efter en bærbar computer, har du brug for en god processor (som fungerer godt med multithreading), en god mængde hurtig RAM og et videokort (ikke indbygget, noget som Nvidia eller Radeon) .
Normalt er problemet altid penge. Jeg tjente nogle penge for nylig på bonus freespin (på forskellige sider). Jeg har akkumuleret penge til et godt arbejdsmiljø laptop.
Senest rettet af fertooos 09 jul 2020 00:34 am, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af niels.hr.hansen » 08 jul 2020 08:42 am

Kortet fungerer fint og giver nogenlunde samme ydelse med i5 og i7. Sagt med andre ord behandling af et billede på en bestemt måde vil tage samme tid på de 2 maskiner, men i7 maskinen vil være bedre til at lave noget andet samtidig (køre baggrundsprocesser eller andre programmer).

Bemærk iøvrigt at tråden er 5 år gammel, så de maskiner og konfigurationer der er omtalt er nok allerede udskiftet

Besvar