Denne Medion PC til video- foto- og lydredigering?

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
amgsoft

Re: Denne Medion PC til video- foto- og lydredigering?

Indlæg af amgsoft » 25 apr 2012 21:01 pm

@sun-tzu
Det med strømforsyningen er et rigtigt godt point. Strømforsyning er det mest oversete komponent, men faktisk en af de vigtigste i hele pc'en. Den skal give strøm til alle de andre komponenter uanset om de kører 100% allesammen eller er i dvale. Forkert strømforsyning kan medføre ustabilitet og som et resultat kan ødelægge data på disken. Belært af erfaringer fra tidligere, plejer jeg at skifte strømforsyningen ud med en kvalitetsstrømforsyning. Medion er dog ikke de værste med deres strømforsyninger.

Brugeravatar
Halfdan
Rang: BURST MODE

Indlæg af Halfdan » 26 apr 2012 01:15 am

@Sun_Tzu / Benny: Ja, jeg kan bestemt bruge jeres input til noget - især når de bygger på jeres egne erfaringer med video :P Det lyder til, at der er rigtig mange hensyn at tage for at få en optimal maskine at redigere video på, og det er vel forståeligt nok, da det nok er en af de mest krævende opgaver der findes. Så hvis man virkelig redigerer megen video og har brug for en maskine, som er optimeret til dette arbejde, så er det vel bedst at bygge sin egen eller købe en workstation som er dedikeret til videoredigering.

Jeg kan godt se, hvorfor du påpegede at det kunne være en fordel sætte mere RAM i maskinen, når din egen erfaring med rendering er, at processoren bruger ca. 11GB RAM. Medionen kan opgraderes til i alt 16GB RAM, så det er da noget jeg vil overveje, når jeg ser, hvordan systemet belastes med mit kommende setup af hard- og software.

Det er rigtig rart at høre, at du mener at i7 2600 processoren med tilpas megen RAM vil være udmærket til videoredigering. Det medfølgende grafikkort i Medion PC'en er så lige en tak under det du anbefaler, og jeg må indrømme at jeg ikke kender ydelsen på strømforsyningen. Men den burde i hvert fald kunne trække den eksisterende konfigurering.

Jeg har netop bestilt den omtalte PC og ser frem til at modtage den engang i næste uge. Jeg tror, at det vil blive en god begyndermaskine for mig. Og jeres indlæg synes at bekræfte, at den er god nok at starte med. Hvis jeg så skulle blive bidt af videoredigering, så kan jeg jo bygge / købe en dedikeret workstation om nogle år baseret på de erfaringer, som jeg har gjort mig undervejs.

Mange tak for hjælpen Benny! :P

@amgsoft: Ja, jeg tror også, at jeg ender med en RAID1 løsning med 2 stk. 2TB diske som Jakob bl.a. har været inde på. Og så må jeg jo koble en ekstern disk til engang imellem, hvis jeg vil have en backup kopi uden for PC'en. Jeg har dog ikke de bedste erfaringer med at få taget initiativ til noget der skal kobles til og fra og tændes og slukkes.

Ja, det vil bestemt tage lang tid at lave backup via NAS. Når jeg tænkte på dette som en mulig fremtidsløsning, så skyldes det også bekvemmeligheden ved at kunne tilgå NAS'en fra både en stationær og bærbar PC og på den måde have en backupmulighed ved hånden hele tiden via netværket. Min erfaring siger mig, at det helst skal være nemt, hvis det skal blive en vane. Jeg har også læst om en fotograf, som havde en NAS i sit hjem og adgang til en NAS hos en kammerat via Internettet. Om natten synkroniserede de så data imellem sig over nettet, så begge havde en sikkerhedsbackup på en anden adresse. Det var så kun billeder. For videofiler fylder jo uhyggeligt meget, og selv om bredbåndsforbindelserne er blevet hurtigere, så tager det stadig tid.

Det lyder godt, at du mener at Medions strømforsyninger er okay. Den burde i hvert fald kunne trække salgskonfigurationen uden problemer.

Tak for input! :P

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af jakobdam » 26 apr 2012 13:12 pm

Jeg laver knapt så meget videoredigering nu om dage, men til gengæld belaster jeg min computer meget tungt, med grafisk arbejde og musikproduktion.

Fælles for både videoredigering, still-billed grafisk arbejde og musikproduktion, er at det er CPU'en der primært belastes. Grafikkortet er mindrebetydende - selv for videoproduktion. I 3D-programmer betyder GPU'ens performance dog en del, for hvor meget du kan arbejde med i real-time i dit åbne projekt.

Men det betyder at du roligt kan spare nogle penge på grafikkortet, eller evt. gå efter et lydløst et.

Ang. Medion-computeren; jeg ville løbe skrigende bort. Bundkortet er typisk et AsRock (ASUS' billigmærke i skodkvalitet), alle kølere og blæsere er billige (lig med MEGET larm og dårlig køleevne), strømforsyningen er billig (hvilket betyder den kan klare belastningen NU, men opgraderer du nogle komponenter kan den dø; ligeledes vil den degradere hurtigere med tiden osv.).

Jeg afhentede i går min helt nye stationære PC, som jeg for første gang i 15 år, købte færdigsamlet. Det var hos Labtech Data i Aalborg, og konfigurationen på et af deres færdigsamlede systemer matchede *næsten* det jeg ville have. Jeg fik dog skiftet strømforsyning og grafikkort, samt sat mere RAM i, og en bedre køler på CPU'en - og så tilføjet et firewire slot, og udskiftet harddisken med en moderne OCZ Vertex 4 256 GB SSD. Pris ialt blev 10.500,- med moms.

Specifikationen er rimeligt meget den jeg også vil anbefale til dig:

- CPU: Intel i5 2500K 3,3 GHz (jeg har oc'et min til 3,8 GHz, uden problemer af nogen art - idle temp på 36 ºC)
=> i5 er så meget billigere end i7, og medmindre du arbejder med sindssygt tunge projekter, så vil du kun mærke en lille forskel her.
=> Med den nyeste og HURTIGSTE i7'er (som er åndssvagt meget dyrere end nævnte i5 2500K), taler vi om at ting hurtigst tager 60% af den tid på i7, end det gør på i5. Og det er hvis du køber frontier teknologi for både bundkort og CPU. Jo, det er næsten en halvering af tiden - men medtag så at det er i5 på base clock, og at den har meget større overclocking-potentiale end i7'eren. Og kig naturligvis på prisen.
=> Til media encoding, som er det du typisk vil belaste din processor hårdest med, taler vi en forskel der gør at den hurtigste i7, tager ca. 70% af tiden af hvad i5 gør.
=> Bemærk dog at i visse tilfælde i Premiere er forskellen ENORMT stor til fordel for i7. Omvendt er der INGENTING at hente i AfterFX.
http://www.tomshardware.com/reviews/ivy ... 81-16.html
http://www.tomshardware.com/reviews/ivy ... 81-15.html
http://www.tomshardware.com/reviews/ivy ... 81-19.html
=> Summa summarum; i7'eren er i mine øjne alt for dyrt købt.

- RAM: 16 GB 1600 MHz
=> Det er vigtigt at de er 1600 MHz og har passiv køleribbe; du behøver således ikke være bange for at sparke i5'eren op på over 4 GHz. Og når den er deroppe er det kun de færreste i7'ere der kan tage den. Det sjove er, at selvom jeg har stoppet min på 3,8 GHz, så kan jeg fint ramme over 4 GHz uden at frygte noget.
=> Hvorfor 16 GB RAM? Tænk over det; Du loader et projekt med filer der i HD råkvaliteten (hvad end dit kamera encoder i) fylder måske 500 MB pr. klip; omkring 2 minutters spillelængde pr. klip. Du sammensætter en film til 10 minutter; nu er du oppe på 2,5 GB. Så skal vi medregne Premieres RAM-forbrug til sig selv, Windows' RAM-forbrug, et par browservinduer, diverse services der kører i Windows, en åben billedbrowser a'la Adobe Bridge osv. - og vupti. 16 GB er IKKE for lidt hvis du vil undgå at tingene sløves ned pga. swapping.
=> For mit vedkommende er det både når jeg arbejder med tunge 25 MPixels billeder i Photoshop, og når jeg laver musik. Mit største trommesæt fylder 2,1 GB alene for trommesættet.

- Grafikkort: AMD/ATi Radeon HD 6790 "Silent"
=> Ikke et vildt stærkt grafikkort, men det kan sagtens trække nyere spil. I mit tilfælde er det tungeste jeg gamer lige nu, StarCraft II, hvilket er ret mildt. Selv mit gamle passiv-kølede Radeon HD 4850 kunne klare skærene.
=> Grunden til at jeg sværger til ATi-grafikkort, er deres Catalyst-driver, der giver flere muligheder for fintuning af gamma for kanalerne separat, end NVidias gør. NVidia har en indstilling pr. farvekanal for gammaen, men hos ATi er den opdelt i flere niveauer a'la levels og saturation, og det er guld værd på min skærm (HP 2475w 24").
=> Kortet er i sig selv ikke dyrt; 68xx-serien er eks. NOGET dyrere, for slet ikke at tale om de mere modne medlemmer af 7xxx-serien.

Se evt. her hvordan 6790 stacker op imod sidste års "bang for the bucks" darling, 6850'eren:
http://www.tomshardware.com/reviews/rad ... 917-5.html

- Harddisk (OS): OCZ Vertex 4, 256 GB
=> OCZ Vertex 4 er et sindssygt godt køb til pengene. Serien er som helhed superhurtig, og det er ikke værd at spare pengene og købe en af de billigere OCZ Agility. Der er mange alternativer til Vertex 4, men ift. pris/størrelse/ydelse, er Vertex 4 min favorit.
=> Husk at hvis du vælger en mindre 128 GB version, så er denne langsommere end 256 GB versionen. Med mindre plads kommer der et performance slag, og det er gældende iøvrigt for alle SSD'er. Også den tidligere Vertex 3-serie, samt Agility-serien.
=> Jeg ville ALDRIG overveje en lille 64 GB disk. Det bliver for småt, og performancetabet (for IOPS i både read og write) er alt for stort. Min arbejds PC bruger ca. 80 GB på C-drevet, og min splinternye ikke-færdiginstallerede hjemme computer, bruger p.t. 68 GB.

Det var lidt om kernekomponenterne; resten giver meget sig selv. Kabinettet er et Cooler Master Silencio, og strømforsyningen er en special 800W low-noise fra Cooler Master. Jeg kan godt lide tingene er i høj kvalitet, og at de HOLDER KÆFT. Jeg gider ikke have en PC der lyder som en jetjager der letter - så kan jeg jo heller ikke optage uden at skulle mikse susen væk efterfølgende.

2 stk. 2 TB-diske i RAID-0 og så et NAS til natlig backup, er en superfed løsning til din workstation. For mit vedkommende har jeg en 72 GB Western Digital Raptor (10.000rpm) som får lov at trække mine arbejdsdata, sammen med SSD'en. Derudover har jeg så ca. 2 TB plads til opbevaring af billeder og færdigproduceret musik.

På sigt regner jeg med at udvidde med 2 stk. 3 TB-diske, når prisen på disse er faldet nok til at jeg gider købe dem.

Tidligere var det noget farligt at køre striping (RAID 0) men nu om dage er det faktisk ikke så slemt, efter min erfaring. På arbejdscomputere har jeg kørt RAID 0 i over 3 år nu, og aldrig oplevet én eneste fejl. Til gengæld brød fotostart-serverens harddiske, jo som bekendt ned forrige år, og de var konfigureret i RAID 1 (mirroring)... de stod af indenfor samme uge... bad luck... :)

Brugeravatar
Halfdan

Indlæg af Halfdan » 27 apr 2012 21:38 pm

Hej Jakob,

Tillykke med din nye computer! :P Det lyder som om at du har fået lavet en rigtig arbejdscomputer, der lige passer til dit behov. Når det så er sagt, så kan jeg ikke finde ud af, om jeg skal sige tak for dit indlæg, eller om jeg skal skælde dig ud for at have gjort mig så meget i tvivl om mit valg, at jeg nu har afbestilt den Medion computer, som jeg bestilte i går... :smash: :zconfd :wink:

Jeg har i hvert fald brug for at genoverveje mulighederne i forhold til mit behov. Jeg tror dog Jakob, at du ville blive overrasket over Medion, hvis du så og prøvede deres aktuelle stationære computere. Min fars to Medion computere har kørt uden problemer, og de er så musestille, at jeg blev forbløffet, da jeg hørte dem første gang. Selve elektronikken ser i mine øjne vellavet ud, og Medion har oplyst mig om, at deres bundkort er lavet på licens fra MSI. Så jeg er ikke bange for Medions kvalitet. Bundkortet i den omtalte computer hedder ifølge Medion support: H67-H2-EM.

Det er min opfattelse, at man får rigtig meget for pengene i den Medion computer, som jeg lige har afbestilt - især hvis man bruger computeren som den er og ikke har brug for at udvide den yderligere. Når jeg så alligevel er blevet i tvivl, om hvorvidt det er den jeg skal have eller ej, så er det fordi, at det vil koste omkring 2000 kr at udvide den med mere RAM og evt. en større SSD, hvilket bringer den samlede pris op på ca. 9000 kr. Og efter disse udvidelser vil kabinettet stadig sætte en begrænsning for antallet af installerede HDD'er. Derudover er jeg blevet bekendt med, at Intel har en funktion som hedder Quick Sync, som i bestemte redigeringsprogrammer kan nedbringe tiden til rendering/transcoding til f.eks. blue-ray betragteligt. Det kræver dog, at bundkortet understøtter denne funktion, og det er noget tvivlsomt om Medions bundkort gør dette.

Så jeg står aktuelt og overvejer to muligheder.

1) At købe Medion computeren og bruge den i standardkonfigurationen de næste par år, hvorefter jeg så kan købe/bygge mig en supercomputer, hvis behovet til den tid er større end Medion'en kan opfylde. Dette var min oprindelige idé, da jeg er i tvivl om, hvordan og hvor meget mit behov for bl.a. videoredigering vil udvikle sig.

2) At ofre flere penge med det samme, og så købe en computer i retning af den, som du foreslår Jakob. Den ville så kunne udvides med mere RAM og evt. en lidt større processor om et par år, hvis behovet kræver det. Samtidig vil den fra start kunne rumme flere harddiske og måske også undersøtte Quick Sync, ligesom jeg fra start kan få 16GB RAM og en større SSD uden at skulle ofre ekstra penge og stå tilbage med løsdele, som jeg sandsynligvis ikke kan bruge til noget. Med hensyn til Quick Sync, så aner jeg ikke, om det er noget jeg kommer til at bruge.

Det fornuftigste ville umiddelbart være at vente med at købe ny computer indtil jeg er mere afklaret i forhold til, hvor megen videoredigering jeg kommer til at lave. Problemet er dog, at min nuværende computer, en ellers udmærket bærbar fra 2007 med Core2Duo T7200, 2GB RAM og 2x 120 GB x5400 rpm HDD, er begyndt at vise sin alder. Jeg har geninstalleret den mange gange (via et diskimage) og de første år hjalp det gevaldigt på ydelsen, når jeg synes den var ved at blive langsom. Det hjælper dog ikke så meget længere, synes jeg, og selv om jeg har eksterne HDD'er, så får jeg alligevel fyldt de interne godt op. Så selv om jeg har lavet lidt grundlæggende redigering i Windows Movie Maker, så savner jeg noget mere kraft, en større skærm og mere HDD plads uden at skulle koble eksterne HDD'er til. Derudover har den et par gange i den sidste tid slukket sig selv uden varsel, som om strømmen simpelthen gik. Jeg ved ikke helt hvad dette kan skyldes, men det var ikke så betryggende.

Nå men jeg har nu været nede i, ja, Labtec Data og talt lidt med dem, og jeg bad dem lave et tilbud, som var hen i retning af dit forslag Jakob. Jeg valgte mange af de samme dele, da jeg også er glad for at computeren er så stille som muligt.

Det ser således ud:

Bundkort: Gigabyte Z68X-UD3H-B3
CPU: Intel Core i5-2500K 3300Mhz
RAM: 4x4GB Kingston 1600Mhz DDR3
GPU: Inno3D GeForce GTX 550Ti (er der ikke noget med at nogle redigeringsprogrammer foretrækker Nvidia?)
Systemdisk: OCZ Vertex 3 120BG SataIII
HDD2: WD20EARS 2TB WD Caviar Green (5400rpm)
PSU: Cooler Master Silent Pro 850
Kabinet: Cooler Master Silencio 550
Optisk Drev: LG DVD-RW GH22 22x Black bulk
Windows 7 Pro 64bit DK SP1

Inklusiv montering: 10.635 kr.

Efterfølgende så kommer jeg i tanker om, at jeg måske kan spare WD harddisken væk i første omgang, da jeg allerede har 2 stk. 1TB WD Black HDD'er i eksterne kabinetter, som jeg kunne montere i computeren og køre RAID1 på. Sælgeren anbefalede mig OCZ Vertex 3 120GB, da han mente, at Vertex 4'eren på 256GB ikke ville give mig mærkbart bedre ydelse i forhold til mit behov. Han sagde, at det største spring i ydelse var fra 60GB og til 120 GB. Han anbefalede desuden Win 7 Pro, da Win 7 Home Premium ifølge ham maksimalt understøtter 16GB RAM. Så hvis jeg senere ville udvide med endnu mere RAM, så var styresystemet klar til det. Han regnede dog ikke med, at jeg ville få brug for det.

Så jeg har lidt at tænke over her i løbet af weekenden.

Du og I andre er velkommne til at kommentere tilbudet Jakob, og jo, jeg tror nok at jeg siger tak for dit indlæg :wink: Lige nu så hælder jeg faktisk til custom løsningen hos Labtec Data :P

Nå nu varer det ikke længe før jeg skal på arbejde. Men jeg kigger forbi igen i morgen aften.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 30 apr 2012 11:31 am

Hey Halfdan -

Ang. bundkortet, fandt jeg dette link:
http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Produc ... 03&LanID=0
- Hvis det er dette bundkort, så ser det godt nok MEGET fattigt ud på ekspansionsporte! :shock: --- altså 1 stk. PCI Express x8 og 1 stk. PCI Express x16... whoa...

Men tja, det kan da godt være at Medion er blevet anderledes end den sidste jeg havde fingrene i. Det var under Core2Duo-generationen, og der er immervæk et par år siden...
2) At ofre flere penge med det samme, og så købe en computer i retning af den, som du foreslår Jakob. Den ville så kunne udvides med mere RAM og evt. en lidt større processor om et par år, hvis behovet kræver det.
Processoropgradering giver sjældent noget. Især med i5 2500k-processoren er du bedre tjent med at have denne processor, indtil den dag du udskifter hele systemet. Processoren er ENORMT hurtig, og kan med selv stock køling, overclockes helt fjollet. Min kører p.t. 3,8 GHz, og selvom det er med den specielle støjsvage køler, viser den ingen tegn på ustabilitet - og temperaturen er stadigvæk fint kølig. Jeg kan SAGTENS presse den op på 4,3 GHz vil jeg vurdere, og de fleste rammer også 5 GHz med luftkøling rundt omkring på nettet.

Med hensyn til Quick Sync, så aner jeg ikke, om det er noget jeg kommer til at bruge.
Er Quick Sync ikke meget sparsomt understøttet af applikationer?
http://www.anandtech.com/show/4083/the- ... 0-tested/9
- Medmindre du har en af de få applikationer der understøtter det, ville jeg nok bare ignorere teknologien. :D

Bundkort: Gigabyte Z68X-UD3H-B3
CPU: Intel Core i5-2500K 3300Mhz
RAM: 4x4GB Kingston 1600Mhz DDR3
GPU: Inno3D GeForce GTX 550Ti (er der ikke noget med at nogle redigeringsprogrammer foretrækker Nvidia?)
Systemdisk: OCZ Vertex 3 120BG SataIII
HDD2: WD20EARS 2TB WD Caviar Green (5400rpm)
PSU: Cooler Master Silent Pro 850
Kabinet: Cooler Master Silencio 550
Optisk Drev: LG DVD-RW GH22 22x Black bulk
Windows 7 Pro 64bit DK SP1

Inklusiv montering: 10.635 kr.
Jeg ville høre dem ad om et ATi Radeon-kort i stedet. Jeg tror det vil blive lige lidt billigere af det - og så er Radeon CATALYST-driveren bedre for grafikere, end NVidias driver.

Grunden til det er at CATALYST kan indstille output gamma separat for hver kanal OG separat i low/mid/high for hver kanal. Det kunne Nvidias ikke sidst jeg kiggede.

Harddisken; spørg lige om merprisen på en Vertex 4 128 Gb. De er vældigt interesserede i at sælge dig Vertex 3-serien, fordi den nu er forældet, idet Vertex 4 udkom for et par uger siden. Men der er faktisk en stor hastighedsforskel mellem Vertex 3 og 4, til fordel for 4'eren.

Det er helt korrekt at ydelsesspringer fra 120-240 GB ikke er så stort som fra 60-120 - bemærk iøvrigt at Vertex 4 kører 128 og 256 GB (lige lidt mere plads). :D

Ang. Windows; Vælg Windows 7 Home Premium. Vælg IKKE den dyrere PRO.
- Du kommer nok aldrig op og skal bruge over 16 GB RAM. Hvis du gør bliver det meget dyrt, idet alle dine RAM-slots jo er brugt.
- Windows 8 udkommer snart.

Men ja, sælgeren har ret - Windows 7 Home Basic er begrænset til blot 8 GB RAM, og Home Premium er begrænset til 16 GB RAM. PRO er begrænset til 192 GB RAM, så det loft møder vi nok ikke lige foreløbigt... :)

Prøv at presse dem lidt på prisen der - det er jo et stort og flot system. I det mindste en Vertex 4-serie (128 GB) til ingen merpris ville jeg nok forlange. :mrgreen:

Brugeravatar
Rolando
Gammelsmølf
Kamera: Few medicin cure shaky hands - but IS does

Indlæg af Rolando » 30 apr 2012 14:49 pm

Ikke for at gøre dig mere forvirrende, men har selv for ikke så længe siden været lidt i samme situation og jeg valgte efter en del vaklen, at købe en ordentlig sammesat PC hos mm-vision.dk.
Valget blev en Vision Monster, som den gang bestod af lidt andre elementer end der er i deres Vision Monster i dag. Men stadig samlet af kvalitets elementer.
Jeg valgte også en i5 cpu (den gang 2500K) frem for den dyrere i7 cpu, af samme årsag som Jakob beskriver. Den der sidder i pt. er en nyere i5-3570K (IVY Bridge)
Jeg tilvalgte så en 120GB OZC Agility 3 SSD med win 7 64bit installeret + en ekstra 1TB Seagate Sata3 disk. Pris lige over 10k.
Købte efterfølgende 8gb Kingston hyperX 1600 ddr3 ram, til næsten ingen penge (ca. 350kr.)

Så min pc består af flg. elementer:

Gigabyte Z68X-UD3 MB
Intel® Core™ i5-2500K
16GB Kingston HyperX BLU 1600 DDR3 Ram
Nvidia GeForce GTX570 1280MB GDDR5
Raidmax 700wAC PSU +80
OCZ Agility3 120Gb SSD
2 x Seagate 1TB SATA3 6Gb/s

Og hold da fest en fed maskine jeg nu har, som kan klare både tunge opgaver, hvor der arbejdes med store filer og krævende spil.

Link til Vision Monster Pc grundkonfiguration: http://www.mm-vision.dk/produkter/vispc ... e=pcsystem

med følgende tilvalg:

Vision Monster - Intel® Core™ i5-3570K (IVY Bridge) 4x3.40GHz (Turbo 3.80GHz) - 7.195,00

Windows 7 Home Premium 64-bit installeret inkl. DVD - 599,00
Intel 120GB 330-serie SSD SATA3 (monteret med Win 7 install.) - 999,00
1TB Seagate Barracuda (SATA3, 7200rpm, 6GB/s) monteret ekstra disk - 899,00
8GB DDR3 -> Kingston 16GB HyperX DDR3-1600 RAM - 698,00

Fragt: - 0,00
Total: - 10.390,00

Så har du en virkelig godt ydende, støjsvag og meget hurtig pc. Derudover får du 2 års fuld garanti og leveret fragtfrit lige til døren.
Desuden er deres service og support tip top. Det er også muligt, at ringe til dem med andre ønsker til bygningen af ens nye Pc.
Evt. valg af et andet grafikkort end det Inno3D GFX570, der sidder i ovenstående maskine.
Jeg er meget tilfreds med mit Gfx570, da jeg godt kan li' at spille ind imellem. :wink:

Mvh. Bent
Senest rettet af Rolando 05 maj 2012 15:17 pm, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
henrikn
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax Z20 Canon EOS 5D mk II Canon EOS-1Ds mk III
Geografisk sted: Galten

Indlæg af henrikn » 30 apr 2012 15:20 pm

Jeg formoder det er windows 64 bit som er installeret. Men synes dog ikke jeg kunne finde det beskrevet. Men ellers er de 12GB ram ikke relevante...

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 30 apr 2012 16:03 pm

Jeps det er altid 64-bit vi mener - 32-bit windows er fuldstændigt ubrugeligt nu om dage...

Se Windows 7-versionernes hukommelsesbegrænsninger her:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library ... s.85).aspx

- Både 12 og 16 GB er jo fint brugbare under Home Premium. Det er kun Home Starter der er begrænset til 8 GB. ^_^

Brugeravatar
Halfdan

Indlæg af Halfdan » 05 maj 2012 14:46 pm

Hej med jer! :P

Rigtig mange tak for jeres indlæg! Jeg har haft rigtig meget at se til, men jeg håber at kunne skrive et udførligt svar til jer i morgen!

Halfdan

Brugeravatar
Halfdan

Indlæg af Halfdan » 06 maj 2012 18:42 pm

Hej Jakob, Bent og Henrik!

Mange tak for jeres indlæg! :P Jeg beklager, at jeg først får givet en tilbagemelding nu, men jeg har haft rigtig meget at se til.

@Jakob: Jeg tror, at Medion laver deres egne bundkort, dog på licens fra MSI, og hvad det nøjagtigt indebærer, ved jeg ikke rigtigt. MSI skulle dog lave udmærkede bundkort, så vidt jeg ved. Jeg har tidligere bedt om og fået tilsendt specifikationerne på det omtalte bundkort fra Medion (med billeder og det hele), og i mine øjne virker det også som en neddroslet udgave, når jeg nu sammenligner med andre bundkort, som man kan købe. Så det bestyrker min tanke om, at Medion er et udmærket mærke for folk, som ikke har det store behov for at udvide deres PC, og at man bør vælge en custom eller gør-det-selv løsning, hvis man ønsker større muligheder for udbygning og opgradering. Min tidligere computer fra Dell havde også kun plads til 2 HDD'er og det var også et skrabet bundkort, der sad i den. Så sådan er det nok, når man køber en "standardcomputer." Jeg har som nævnt afbestilt Medion computeren. Der er blot opstået noget bøvl idet de nåede at sende computeren. Medion Support fortalte mig, at jeg så blot skulle nægte at modtage pakken, og så ville alt være i orden. Da jeg ikke hørte noget fra pakkefirmaet, så søgte jeg på pakkenummeret, og jeg kan se på nettet at computeren er blevet modtaget af én eller anden der hedder "John". :zconfuse Jeg bor i en låst opgang, og havde sat et skilt på min dør med mit telefonnummer, og hverken jeg, eller de naboer jeg har talt med, har set noget til nogen pakkemand eller pakkeseddel. Og der bor ikke nogen "John" i opgangen. Så det er godt nok mystisk, men Medion support og e-commerce er blevet sat på sagen.

Okay, det er måske rigtigt nok at processoropgraderinger i sig selv ikke giver så meget. Man ville jo nok samtidig også skulle udskifte bundkortet til en model med nyere chipset for at få det fulde udbytte af en processoropgradering. Og så kan man jo ligeså godt købe/bygge et nyt system, og så bruge den gamle som sekundær maskine eller sælge/give den væk. Så det tror jeg faktisk du har ret i Jakob. :wink:

Det lyder til, at den core i5 2500K er en rigtig god processor - især når man tænker på, hvad den koster. Jeg har nu besluttet, at det skal være en custom eller gør-det-selv løsning, og det giver jo megen frihed til at vælge sine egne komponenter. Jeg ved ikke helt hvad det ender med, men jeg tager bestemt dine gode erfaringer med i5 2500K med i mine overvejelser. Oprindeligt ville jeg have købt en ny PC hurtigt, så jeg kunne få et AVCHD videoprojekt redigeret færdig til næste weekend, hvor det er meningen jeg skal vise det. Den plan er nu droppet, og i stedet tog jeg tidligere på ugen hen til min far og fik lov til at benytte en af hans core i5 Medion computere til at redigere på. Jeg er endnu ikke færdig, men jeg har en fridag mere i den kommende uge, og så satser jeg på, at kunne få projektet færdigt. Denne løsning bevirker så, at jeg har mere tid til at researche og overveje, hvilke komponenter min kommende PC skal bestå af. Og lige nu har jeg faktisk lyst til at samle min egen PC, da det er noget jeg altid gerne har villet prøve.

Jeg har nu læst mere og set flere videoer om Quick Sync, og jeg synes faktisk det lyder ret interessant. Jo, der er ikke så mange softwareproducenter der understøtter Quick Sync endnu, men jeg regner med, at der kommer flere til. Umiddelbart ser funktionen ud til at kunne spare rigtig megen tid, når man renderer eller transcoder til f.eks. BluRay. I nedenstående video om programmet Edius reduceres tiden til rendering fra 4 timer til 24 minutter, når Quick Sync funktionen slås til. Så i mine øjne ville det være oplagt for softwareproducenterne at understøtte denne funktion, når de opdaterer deres software. I øjeblikket skal man også bruge en workaround med 2 monitorer, hvis man vil bruge Quick Sync, mens man har en dedikeret GPU installeret. Det ville selvfølgelig også være godt at få løst.

Quick Sync i Edius:
http://www.youtube.com/watch?v=Nd5Ighxa1JM

En anden lille video om Quick Sync:
http://www.youtube.com/watch?v=KOAFb8PV24A

Det lyder bestemt interessant med indstillingsmulighederne i ATI's Catalyst driver. Når jeg alligevel er tilbøjelig til at hælde mod nVidia, så er det primært fordi, bl.a. Sonys og Adobes programmer til videoredigering ser ud til at være optimeret til nVidias grafikkort. Jeg må undersøge sagen lidt nærmere.

Oh, det er da godt at vide, at der er en stor hastighedsforskel mellem Vertex 3 og Vertex 4. Jeg må nok hellere holde mig til Vertex 4 serien. :P Men ja, de skal jo nok af med de ældre Vertex 3 modeller, når der er kommet en ny serie. Måske ville det være nemmere, hvis de så satte prisen ned på Vertex 3.

Ja, det kan godt være, at jeg ikke kommer til at bruge mere end 16GB RAM. Jeg har dog fundet 16GB Corsair Vengance 1600 MHz DDR 3 (240pin) RAM i moduler af 2 x 8GB (og med de anbefalede køleribber). Så hvis jeg startede med 2 x 8GB RAM, så ville jeg stadig have 2 ledige RAM slots til yderligere 2 x 8GB, hvis det skulle blive aktuelt. Jeg går ud fra, at der ikke er forskel i ydelsen mht. om man kører 4 x 4GB RAM eller 2 x 8GB RAM?

Uh, Windows 8. Det har jeg ikke lige fulgt med i. Er der mon væsentlig nyt til foto- og videoenthusiaster i det OS ift Windows 7? Ellers kunne jeg nok godt finde på at blive på Windows 7 et stykke tid. Jeg har trods alt levet med Windows XP fra 2003 og til nu. Men det er altid godt at være orienteret - tak for det.

@Bent: Dejligt at du er glad for din PC! Og tak for linket! :P Jeg tager også computeren fra MM-Vision med i overvejelserne, selvom jeg pt mest hælder mod at samle selv, så jeg kan vælge alt helt frit. Og så selvfølgelig fordi jeg godt kunne tænke mig at prøve at samle min egen PC. Nu hvor det umiddelbare tidspres væk, så vil det også være muligt for mig. Det er et pænt kabinet computeren fra MM-Vision har. Den ser dog ud til at have USB og lydstik nederst på forsiden ligesom min gamle Dell. Det var jeg lidt træt af på min Dell, da jeg typisk har computeren til at stå på gulvet. Men når jeg skal træffe den endelige beslutning, så har jeg også dit link med. Ja, det er også vigtigt for mig at computeren er støjsvag, og der ser MM-Vision også ud til at være godt med, og så har den også et godt grafikkort. Jeg spiller ikke spil, men nogle videoredigeringsprogrammer bruger vist også GPU'en lidt, så er nok fint at have.

@Henrik: Som Jakob allerede har skrevet, så er det selvfølelig Windows i 64bit, som vi har talt om.

---------------------

Jeg takker alle i tråden for jeres hjælp! :P

Halfdan

Besvar