Skærm kalibrering?

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Besvar
guppy
Rang: TOPBRUGER
Kamera: OM-D E-M10

Skærm kalibrering?

Indlæg af guppy » 08 jun 2012 12:24 pm

Har lige en flok spørgsmål ang. skærm kalibrering;

- kan alle skærme kalibreres ?
Så det gør en real forskel mener jeg - har selv en Samsung syncmaster p2350, konen har en 15" Dell whatever
Kan det komme til at se bare nogenlunde ens ud?

- Hvordan spiller det sammen med software der understøtter billeder med indbyggede farve profiler?
Tænker det ikke gør en forskel, men så aligevel.. måske skal de programmer også have en særskilt skærm profil?

- Finder der noget til det ud over Spyder?
Billigste jeg kan finde er Spyder4 express til ca 1000 kr, og jeg er nærrig nok til at tænke om ikke det kunne gøres billigere.

- Virker det under linux?
Farveprofiler virker - men kan jeg ret faktisk oprette en, eller er det nok at kopiere den man laver til windows?

- Det er fint nok at min(e) skærme er kalibreret, men hvad med alle andre?
Hvad gør i for at få farverne så præcise som muligt når i smider billeder på web?

Lige inden der kommer en masse posts der anbefaler mig at købe en super color pro håndbygget af blinde munke, så vil jeg gerne lige bemærke at foto er en hobby for mig så jeg kan fint leve med et 'ok' resultat. Det behøver med andre ord ikke være det kompromisløst absolut bedste.
Air VPN - The air to breathe the real Internet
Gammel glas | Yashica ML 50mm f/1.4 | Konica Hexanon 40mm f/1.8 | Revuenon-special 135mm f/2.8

Brugeravatar
Ib M
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Canon

Re: Skærm kalibrering?

Indlæg af Ib M » 08 jun 2012 12:43 pm

Hvis print ligner det du ser på skærmen ville jeg ikke være nervøs.

Hvorvidt andre har kalibreret/indstillet deres skærm som din kan du jo ikke vide noget om, så måske ser i ikke det samme.

Min erfaring er at hvis man undlader at stille for meget på sin skærm, er fabriksindstillingerne rimeligt godt ramt.

Har selv 3 forskellige skærme i huset, som er kalibreret ens, men det vigtigste er at man kan regne med den skærm man anvender til billedbehandling.
Ib M

Brugeravatar
livefoto
Kamera: Nikon D3200, Nikon D800, Nikon D700, Nikon N6006
Geografisk sted: København
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af livefoto » 08 jun 2012 18:40 pm

ja farveprofiler virker under linux, og med ubuntu 12.04 der er det enda så inkorporeret at det tager ca 5 min når man har en spyder. selv har jeg en spyder 3, og der skalendda ikke installeres extra. det er sgu installeret som standart.

guppy
Kamera: OM-D E-M10

Indlæg af guppy » 08 jun 2012 19:03 pm

livefoto skrev:ja farveprofiler virker under linux, og med ubuntu 12.04 der er det enda så inkorporeret at det tager ca 5 min når man har en spyder. selv har jeg en spyder 3, og der skalendda ikke installeres extra. det er sgu installeret som standart.
Super at der er native support :)
Air VPN - The air to breathe the real Internet
Gammel glas | Yashica ML 50mm f/1.4 | Konica Hexanon 40mm f/1.8 | Revuenon-special 135mm f/2.8

Besvar