Formater USB-HDD i XFS hvordan?

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Besvar
Indy
Rang: BURST MODE
Kamera: 2 stk. Canon 1D Mark III

Formater USB-HDD i XFS hvordan?

Indlæg af Indy » 11 jul 2012 16:49 pm

Er der nogen der kan hjælpe mig til hvordan jeg får formateret en USB-Harddisk i filsystemet XFS?

Enten fra en MAC eller en Windows 7 maskine. Det er til en NAS som kræver dette filsystem for at tilføje en ny disk uden at den eksisterende også formateres.

/Magnus

Brugeravatar
winck
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Diverse Canon
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Formater USB-HDD i XFS hvordan?

Indlæg af winck » 11 jul 2012 19:12 pm

XFS er ikke noget, som hverken Mac eller Windows understøtter umiddelbart, så hvis det bare er en engangsforteelse, så ville jeg downloade og brænde en af de nyere Linux Live-cd'er og boote op på den.

Så får du mulighed for at formatere din USB-disk under XFS.

Knud

Indy

Indlæg af Indy » 13 jul 2012 12:35 pm

winck skrev:XFS er ikke noget, som hverken Mac eller Windows understøtter umiddelbart, så hvis det bare er en engangsforteelse, så ville jeg downloade og brænde en af de nyere Linux Live-cd'er og boote op på den.

Så får du mulighed for at formatere din USB-disk under XFS.

Knud
Det har jeg prøvet nu men jeg kan ikke se min usb-harddisk skal man gøre noget for at den dukker op i linux?
Disken er på 500 GB. Min USB-stick på 500 MB finder linux fint.

Hvad gør jeg forkert og hvordan får jeg formateret den under linux, jeg er helt blank med at bruge linux.

/Magnus

Brugeravatar
dragelund
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Nikon D90
Geografisk sted: Gadstrup
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af dragelund » 13 jul 2012 12:55 pm

Hvad er det for en NAS du skal have disken installaret i?
Min lavpris NetGear, formaterer selv disken og tilføjer den til det volume der allerede er der, ikke noget med også at slette den anden disk samtidig.

/Dragelund
/Dragelund

Hjemmeside http://dragelund.dk Facebookside http://facebook.com/dragelund

Indy

Indlæg af Indy » 13 jul 2012 13:15 pm

Det er en LaCie 5big Network 2.

Den kører RAID 0 så når jeg sætter en disk i så får jeg ikke mere plads før jeg har formateret alle disk dvs. 8 TB. og så kan man jo ikke lige smide diske i efterhånden.

Derfor vil jeg prøve at formatere den i XSF på forhånd i håb den kan tilføjes uden NAS'en formatere alle diske.

/Magnus

Brugeravatar
dragelund
Kontakt:

Indlæg af dragelund » 13 jul 2012 13:36 pm

Når du kører RAID 0 (Striping) tror jeg du kan gøre alle de krumspring du vil med forsøg på at formatere diskene, men sluttelig vil resultatet blive det samme, nemlig at diskene skal formateres af RAID controlleren.

Striping er skide smart hvis man sætter det op een gang for alle, men har sine kæmpe svagheder, når man taler redundans og gen-opsætning (eks. hvor f..... skal man gøre af alle sine data imens at det nye disksæt formatteres)

Af samme grund kører jeg RAID 1 på min nuværende NAS, da udvidelse på kapacitet kan gøres ved at skifte en disk af gangen. Det er tidskrævende, men også sikkert.
Min næste NAS bliver iøvrigt helt sikkert større, med minimum 3 eller 4 pladser til diske.

Jeg beklager, men efter alt hvad jeg ved, er der kun at bide i det sure æble :cry:

/Dragelund
/Dragelund

Brugeravatar
dragelund
Kontakt:

Indlæg af dragelund » 13 jul 2012 13:42 pm

Jeg ser lige at din Lacie faktisk har flere disk-pladser (troede jeg vidste hvad det var for en du havde :wink:).

Kan du ikke vælge at ændre til RAID 3/4 eller 5 når du smider den ekstra disk i? Så kan du nemlig smide en tredie disk i samtidig og ikke bare få mere plads, men også langt højere sikkerhed!

/Dragelund
/Dragelund

Indy

Indlæg af Indy » 13 jul 2012 18:19 pm

Jeg har 5 pladser til diske og har to 4 TB diske.

Jeg valgte at køre RAID 0 da jeg har backup på nogle andre diske som ligger et helt andet sted/hus så jeg har ikke (hvis man kan sige det) brug for den samme sikker hed mod disknedbrud men mere en fælles sted til alle mine filer som alle mine computere kan tilgå.

Jeg har prøvet at køre RAID (3 mener jeg det var) men der fik jeg kun ca. 1 TB lagerplads. Det syntes jeg var alt for dyrt at betale med 7 TB for kun at få 1 TB brugbar plads.
Kan det være fordi jeg kun har to diske eller hvorfor dette voldsomme fald i kapacitet. Data-erne skal vel ikke gemmes 8 gange for at være sikker eller forstår jeg ikke helt RAID-systemet.

/Magnus

Brugeravatar
dragelund
Kontakt:

Indlæg af dragelund » 13 jul 2012 21:14 pm

hmmm, din oplevelse kan skyldes et par forskellige ting.
Teknisk set skal der minimum 3 diske til for at køre RAID 3 og op, men nogen controllere snyder lidt og laver en tilsnigelse af RAID, dette kan resultere i det du oplevede som at miste en masse diskplads.

I følge mine kalkulationer skulle du med RAID 3 miste omkring 300 MB, som benyttes til paritetsdata, men det er vel at mærke baseret på et ægte RAID 3 med minimum 3 diske.

Det mest sandsynlige er at din controller simpelthen ikke har haft tid nok til at justere det nye volume. Den slags kan godt tage rigtig (RIGTIG) lang tid på en ikke professionel RAID controller. Mine NetGear var f.eks. ca et døgn om at justere den nye volume da jeg opgradere fra 1 TB diske til 2 TB diske.... så måske har din controller bare ikke fået tid nok?

Med de umiddelbare specifikationer som din Lacie har, ville jeg helt klart investere i en tredie disk og sætte controlleren op som RAID 5. På den måde laver du på mange måder en meget bedre setup, som også giver dig en meget simpel mulighed for senere at udvide med yderligere kapacitet.

Under alle omstændigheder skal du igang med en større omgang data-gymnastik, og hvorfor så ikke gøre det "rigtigt" en gang for alle?

/Dragelund
/Dragelund

Indy

Indlæg af Indy » 13 jul 2012 21:46 pm

Da jeg prøvede at sætte den op til RAID 3 der havde jeg vist 3 diske i. De to 4 TB diske men jeg havde også smidt en 500 GB i som den tredje disk.
Kan det være grunden til jeg ikke fik mere ledig plads?

Hvis jeg har tre diske og kører RAID betyder det så noget at de ikke har samme størrelse?

Hvad mener du så vil være optimalt at køre hvis jeg fik en ekstra 4 TB disk?

Vil jeg så uden hindringer blot smide flere diske i og øge kapaciteten uden at skulle til at flytte data da det jo er mange data?

/Magnus

Brugeravatar
dragelund
Kontakt:

Indlæg af dragelund » 13 jul 2012 21:59 pm

aaaahhhhhhhhh,
der har du forklaringen!
Man kan ikke sammensætte et RAID af diske på forskellig størrelse :wink:

Jeg ville vælge at købe en ektra 4 TB disk og så sætte det op til RAID 5. det giver dig en rigtig fin datasikkerhed og samlet lige under 8 TB plads :mrgreen:
Det kan måske virke voldsomt at "spilde" en hel disk på RAID'et, men det giver dig en kæmpe sikkerhed og ikke mindst fremtidig fleksibilitet.

Og ja, når du så skal udvide dit RAID næste gang, så skubber du bare en ekstra 4 TB disk (eller større) i og så har du lige i underkanten af 12 TB lagerplads.

Hvis (eller når) du så løber tør for plads igen, så kan RAID'et opgraderes ved at skifte en disk af gangen - men bemærk at du først får frigjort det nye volume når ALLE diskene er skiftet - men du slipper for at flytte data ud og ind af diske/Backup, da det hele kører automatisk (læs lige din maual for at sikre dig at det også er sådan på din Lacie)

/Dragelund
/Dragelund

Brugeravatar
Jakob Jakobsen
Kamera: Canon EOS 5D MKII, Canon EOS 7D
Geografisk sted: Møn

Indlæg af Jakob Jakobsen » 13 jul 2012 22:17 pm

Ja, ud med den 500GB disk!
Du skal regne med at du ikke kan få mere plads end størrelsen på den mindste disk, gange antallet af diske minus en.
Så med 2 4TB og en 500GB, vil du kun kunne få 1TB. Fjerner du disken på 500GB, vil du pludselig have 4TB ledig.
Jeg vil dog kraftigt anbefale dig at smide en ekstra 4TB disk i og ændre systemet til RAID-5, som dragelund også er inde på.
Jeg vil ikke anbefale dig at køre RAID-0, medmindre du tager daglig backup af dine diske, for du vil næsten med garanti, komme ud for at en af diskene dør på et tidspunkt.

Besvar