BÆRBAR til billedbehandling

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Brugeravatar
Kongsfelt
Rang: TOPBRUGER

BÆRBAR til billedbehandling

Indlæg af Kongsfelt » 25 nov 2012 13:38 pm

Kære FS'ere!

Jeg står i den situation, at jeg bliver nødt til at købe mig en ny computer, da den gamle er helt færdig. Det skal være en bærbar, eftersom jeg ofte er på farten. Den skal hovedsageligt bruges til billedbehandling, primært i Lightroom 4. Hvis jeg kan game på den, er det bare et plus :)

Jeg har sidder og savlet en del over Macbook Pro Retina - men har svært ved at acceptere den høje pris OG det faktum, at man intet kan skifte selv.

Pris: Jeg er åben for forslag...
Skærm: 14"-15" - det vigtigste er god dynamik, kontrast og farveægthed - altså en skærm man kan bruge til at redigere på! IPS-panel foretrækkes.
CPU: Fisk? En relativt hurtig i7'er ville være oplagt, men jeg er åben for forslag.
RAM: Min. 8GB, med mulighed for opgradering til mere.
Harddisk: Gerne SSD, 256GB.

Desuden er det vigtigt, at den ikke føles alt for "billig" at bruge. Min tidligere Acer, som "spec-mæssigt" fulgte fint med, var noget værre lort at arbejde med. Det gider jeg ikke :)

Kom meget gerne med forslag, tak!
Senest rettet af Kongsfelt 25 nov 2012 15:11 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Allan Olesen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony a77

Re: BÆRBAR til billedbehandling

Indlæg af Allan Olesen » 25 nov 2012 13:46 pm

Du glemte det måske allervigtigste krav til skærmen:
At farver og lys ikke ændrer sig, når man ser billedet fra en lidt anden vinkel.

Langt størstedelen af alle bærbare har et TN panel, som er rigtigt slemme på det punkt. Det er så galt, at hvis man ser billedet lidt fra neden, står det nærmest inverteret. Til gengæld SKAL man ofte se billedet en smule nedefra for at se højlysdetaljer. Min nuværende, ret dyre Lenovo har begge disse fejl.

Jeg har før haft en bærbar med IPS-skærm, og det ville jeg helt sikkert gå efter igen, hvis jeg selv kunne bestemme. Men der er ikke ret mange af dem.

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 25 nov 2012 13:55 pm

Jeg har forelsket mig i MM-vision - Her er et bud med IPS-panel, i7, 16GB ram og 250 GB SSD til ca. 9000 (du må selv lige tilføje opgraderingerne)

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispc ... onnotebook

Brugeravatar
Kongsfelt

Indlæg af Kongsfelt » 25 nov 2012 15:15 pm

Allan Olesen skrev:Du glemte det måske allervigtigste krav til skærmen:
At farver og lys ikke ændrer sig, når man ser billedet fra en lidt anden vinkel.

Langt størstedelen af alle bærbare har et TN panel, som er rigtigt slemme på det punkt. Det er så galt, at hvis man ser billedet lidt fra neden, står det nærmest inverteret. Til gengæld SKAL man ofte se billedet en smule nedefra for at se højlysdetaljer. Min nuværende, ret dyre Lenovo har begge disse fejl.

Jeg har før haft en bærbar med IPS-skærm, og det ville jeg helt sikkert gå efter igen, hvis jeg selv kunne bestemme. Men der er ikke ret mange af dem.
Ja, godt du nævner det - IPS-panel, ja tak!
Smittefar skrev:Jeg har forelsket mig i MM-vision - Her er et bud med IPS-panel, i7, 16GB ram og 250 GB SSD til ca. 9000 (du må selv lige tilføje opgraderingerne)

Ser lækkert ud! Har lige stykket en sammen til lige under 9000kr. som du foreslog. Den er bestemt med på listen! Hvordan føles kvaliteten af computeren/komponenterne?

Brugeravatar
Endeavour
Kamera: 5D Mark III + Sony A6000 + Sony RX100 M2
Geografisk sted: Hellerup

Indlæg af Endeavour » 25 nov 2012 15:22 pm

Har du overvejet at købe noget brugt? Man får lige pt. rigtig meget brugt bærbar for eksempelvis 4500. Så kan du selv smide en SSD og lidt ekstra ram i, hvis det mangler.

Brugeravatar
Rolando
Gammelsmølf
Kamera: Few medicin cure shaky hands - but IS does

Indlæg af Rolando » 25 nov 2012 15:24 pm

Smittefar skrev:Jeg har forelsket mig i MM-vision - Her er et bud med IPS-panel, i7, 16GB ram og 250 GB SSD til ca. 9000 (du må selv lige tilføje opgraderingerne)

Også den jeg ville anbefale (med den nye IvyBridge cpu,16gb ram SSD og IPS-panel), evt. høre dem om mulighed for et bedre grafikkort.
Kender dog ikke så meget til det nyere indbyggede HD4000 - andet end det skulle være en del bedre end forgængeren HD3000.

Mvh. Bent
EOS 5D Mk II ~ EOS 1D Mk III + WFT-E2 ~ 580EX II
EF 35mm 1.4 L USM ~ EF 85mm 1.2 L II USM ~ EF 100mm 2.8 L IS USM Macro ~ EF 135mm 2.0 L USM
EF 16-35mm 2.8 L II USM ~ EF 24-105mm 4 L IS USM ~ EF 70-200mm 4 L IS USM ~ EF 100-400mm 4.5-5.6 L IS USM

More gear than talent, but I'm working on it.

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 25 nov 2012 15:27 pm

Kongsfelt skrev:Ser lækkert ud! Har lige stykket en sammen til lige under 9000kr. som du foreslog. Den er bestemt med på listen! Hvordan føles kvaliteten af computeren/komponenterne?
Jeg har kun forelsket mig - Jeg er ikke nået til at trykke på 'Køb' endnu, så det kan jeg ikke udtale mig om :)

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 25 nov 2012 15:39 pm

Kongsfelt skrev:

Ser lækkert ud! Har lige stykket en sammen til lige under 9000kr. som du foreslog. Den er bestemt med på listen! Hvordan føles kvaliteten af computeren/komponenterne?
Jeg har en MM Vision bærebar og jeg er rigtig godt tilfreds. Mhst. skærmen har min en let mat skærm, som jeg foretrækker frem for de blanke hvor man har peppet farverne op. Jeg skævede lidt til en mac bruger i min fotoklub og jeg syntes bestemt at min skærm gjorde det lige så godt. Jeg behøver vel ikke at nævne at du bør få en med ssd harddisk. Der er virkelig en forskel frem for de ældre almindelige harddiske.
Mvh. Jens Ole

Brugeravatar
amgsoft
Kamera: Canon 500d

Indlæg af amgsoft » 25 nov 2012 15:50 pm

Hvis det er en bærbar, så kender jeg mange, der har skiftet ram og disk i en bærbar, cpu derimod kender jeg ikke mange, der har. Så du skal kunne leve med din beslutning omkring CPU længe. Både i5 og i7 er gode til billedbehandling. Hos i5 tjek lige om du får gpu hd4000 eller 2500/3000. Det er nemt at få lavet om på en stationær, men umuligt på en bærbar.

IPS er et must til billedbehandling. Til notebooks findes der stort set kun dårlige og endnu værre skærme, så kig efter det bedste du kan få på skærmsiden.

8GB RAM i en notebook er for dagens behov nok, 16 er bedre, men det er relativt billigt at skifte, selvom det er en bærbar.

Tjek også de muligheder omkring en eller flere eksterne skærme. Nogle bærbare kan sættes i en docking station og hermed kan du have flere skærme.

SSD er bestemt en fordel, diske i en bærbar er som regel langsomme.

Valget af grafikkort afhænger om du skal spille spil eller ej. Både hd3000 og 4000 er ok til billedbehandling, hd3000 er bare ikke så godt til spil, hd4000 er akceptabelt til mellemklassespil.

Brugeravatar
magnus148
Rang: Bruger
Rang: Bruger

Indlæg af magnus148 » 25 nov 2012 15:56 pm

Jeg har selv en Macbook pro Retina, den kan jeg helt klart anbefale!

1. Skærmen er helt fantastisk!
2. Vægt på kun 2,02kg!
3. Den er hurtig og klare alle opgaver! også de fleste spil.
4. LANG batteri-levetid!
5. Fantastisk byggekvalitet!
6. Mac OS :P
7. Holder en god pris på brugtmarked i forhold til Windows maskiner.

Men vigtigst af alt! Den er lydløs!

RasmusR
Kamera: Ja
Geografisk sted: Nørrebro

Indlæg af RasmusR » 25 nov 2012 16:03 pm

Jeg havde selv stort set de samme krav som dig, og endte med min første Mac i form af en retina MacBook Pro. Dyr (men faktisk lidt billigere der end nu), men da jeg kiggede kostede en tilsvarende PC ca. det samme, men uden HiDPI skærm.
Hvis du er studerende eller kender nogle der er (fx. ved KU) er rabatten på et par tusinde værd at tage med.
Til prisen ser PCen fra MM Vision ud til at være et godt køb, men grafikkortet er ikke egnet til spil og det ser ikke ud til at det er muligt at opgradere.

Ad RAM har jeg været glad for opgradering til 16gb. Det gør flowet lettere at man kan have mange tunge programmer åbent uden at tænke over det.

Ad CPU er den eneste gang jeg har stresset den lidt da jeg eksporterede 35.000 RAW filer (12-21 MP) til JPEG. For alle praktiske formål er de nye processorer mere end rigeligt til billedbehandling.

SSD er fantastisk. Mit billedearkiv fylder så meget at jeg alligvel skal have RAW-filerne på en ekstern harddisk, og indtil videre har det været fint med 256 GB. Man kan altid bruge mere plads, men ift. prisen for en 512 GB er 256 nok mest fornuftigt for de fleste.

Skærm - Retina-skærmen er fantastisk, men til programmer der ikke er optimeret til den (LR kun i develop mode i nyeste RC, Photoshop og Illustrator på vej til tilpasning) vil skærmen på den linkede indtil videre ssv. give et bedre resultat.

Brugeravatar
Kongsfelt

Indlæg af Kongsfelt » 25 nov 2012 16:11 pm

Fedt med så mange kommentarer!
Alakazam skrev:Har du overvejet at købe noget brugt? Man får lige pt. rigtig meget brugt bærbar for eksempelvis 4500. Så kan du selv smide en SSD og lidt ekstra ram i, hvis det mangler.
Ja, det har jeg faktisk. Men selvom jeg har handlet meget brugt, og hovedsageligt haft gode erfaringer med det, så er bærbare computere en af de få ting, jeg næppe har lyst til at handle brugt. Jeg har dog et øje på DBA...
Rolando skrev:

Også den jeg ville anbefale (med den nye IvyBridge cpu,16gb ram SSD og IPS-panel), evt. høre dem om mulighed for et bedre grafikkort.
Kender dog ikke så meget til det nyere indbyggede HD4000 - andet end det skulle være en del bedre end forgængeren HD3000.

Mvh. Bent
Der er umiddelbart ikke mulighed for bedre grafikkort, og nu har jeg lige læst lidt op på HD4000. Det er stadigvæk et integreret grafikkort, men omtrent 30% hurtigere end forgængeren, HD3000. Jeg tror godt jeg kan leve med det, selvom jeg må gå på kompromis, hvis jeg skal game...
Smittefar skrev:
Kongsfelt skrev:Ser lækkert ud! Har lige stykket en sammen til lige under 9000kr. som du foreslog. Den er bestemt med på listen! Hvordan føles kvaliteten af computeren/komponenterne?
Jeg har kun forelsket mig - Jeg er ikke nået til at trykke på 'Køb' endnu, så det kan jeg ikke udtale mig om :)
Arhh, ok! Jamen, så lad os lige lave en aftale om, at vi lige skriver lidt om "the feel", hvis en af os køber den :)
jens ole skrev:
Kongsfelt skrev:

Jeg har en MM Vision bærebar og jeg er rigtig godt tilfreds. Mhst. skærmen har min en let mat skærm, som jeg foretrækker frem for de blanke hvor man har peppet farverne op. Jeg skævede lidt til en mac bruger i min fotoklub og jeg syntes bestemt at min skærm gjorde det lige så godt. Jeg behøver vel ikke at nævne at du bør få en med ssd harddisk. Der er virkelig en forskel frem for de ældre almindelige harddiske.
Mvh. Jens Ole
Det lyder godt! Det kan da godt være, at det er den rigtige computer for mig :)

MathiasVetter
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 450D, Canon EOS 5D mkII, Fujifilm X-E1

Indlæg af MathiasVetter » 25 nov 2012 16:17 pm

Altså jeg kører cs6 oh lr4 på min lille 13" air uden problemer overhoved, ville dog gerne haft en større skærm engang imellem :)

Brugeravatar
Kongsfelt

Indlæg af Kongsfelt » 25 nov 2012 16:20 pm

amgsoft skrev:Hvis det er en bærbar, så kender jeg mange, der har skiftet ram og disk i en bærbar, cpu derimod kender jeg ikke mange, der har. Så du skal kunne leve med din beslutning omkring CPU længe. Både i5 og i7 er gode til billedbehandling. Hos i5 tjek lige om du får gpu hd4000 eller 2500/3000. Det er nemt at få lavet om på en stationær, men umuligt på en bærbar.

IPS er et must til billedbehandling. Til notebooks findes der stort set kun dårlige og endnu værre skærme, så kig efter det bedste du kan få på skærmsiden.

8GB RAM i en notebook er for dagens behov nok, 16 er bedre, men det er relativt billigt at skifte, selvom det er en bærbar.

Tjek også de muligheder omkring en eller flere eksterne skærme. Nogle bærbare kan sættes i en docking station og hermed kan du have flere skærme.

SSD er bestemt en fordel, diske i en bærbar er som regel langsomme.

Valget af grafikkort afhænger om du skal spille spil eller ej. Både hd3000 og 4000 er ok til billedbehandling, hd3000 er bare ikke så godt til spil, hd4000 er akceptabelt til mellemklassespil.
Jeg tror vi tænker meget ens! Jeg er med på, at man som udgangspunkt kun "nemt" kan skifte ram, drev/diske og batteri - resten er straks mere besværligt. Men så må man bare vælge rigtigt i første forsøg. Og HD4000 er klart (minimum) målet mht. GPU - samme gælder for SSD.
magnus148 skrev:Jeg har selv en Macbook pro Retina, den kan jeg helt klart anbefale!

1. Skærmen er helt fantastisk!
2. Vægt på kun 2,02kg!
3. Den er hurtig og klare alle opgaver! også de fleste spil.
4. LANG batteri-levetid!
5. Fantastisk byggekvalitet!
6. Mac OS :P
7. Holder en god pris på brugtmarked i forhold til Windows maskiner.

Men vigtigst af alt! Den er lydløs!
Du har ret i alt det du skriver - desværre er en pris på næsten 20000kr. (m. 16GB) langt over mit budget.
RasmusR skrev:Jeg havde selv stort set de samme krav som dig, og endte med min første Mac i form af en retina MacBook Pro. Dyr (men faktisk lidt billigere der end nu), men da jeg kiggede kostede en tilsvarende PC ca. det samme, men uden HiDPI skærm.
Hvis du er studerende eller kender nogle der er (fx. ved KU) er rabatten på et par tusinde værd at tage med.
Til prisen ser PCen fra MM Vision ud til at være et godt køb, men grafikkortet er ikke egnet til spil og det ser ikke ud til at det er muligt at opgradere.

Ad RAM har jeg været glad for opgradering til 16gb. Det gør flowet lettere at man kan have mange tunge programmer åbent uden at tænke over det.

Ad CPU er den eneste gang jeg har stresset den lidt da jeg eksporterede 35.000 RAW filer (12-21 MP) til JPEG. For alle praktiske formål er de nye processorer mere end rigeligt til billedbehandling.

SSD er fantastisk. Mit billedearkiv fylder så meget at jeg alligvel skal have RAW-filerne på en ekstern harddisk, og indtil videre har det været fint med 256 GB. Man kan altid bruge mere plads, men ift. prisen for en 512 GB er 256 nok mest fornuftigt for de fleste.

Skærm - Retina-skærmen er fantastisk, men til programmer der ikke er optimeret til den (LR kun i develop mode i nyeste RC, Photoshop og Illustrator på vej til tilpasning) vil skærmen på den linkede indtil videre ssv. give et bedre resultat.
Kender godt et par stykker på KU og DTU der ville kunne hjælpe mig med studierabat - jeg ender dog stadigvæk med ca. det dobbelt af den fra MM-Vision jeg kigger på. Og det bliver nok argumentet :)
Jeg har ellers det seneste halve år lånt en Macbook Pro (som jeg skriver på lige nu), Core i7 2,2ghz m. 8GB RAM. Super lækker maskine! Men mht. styresystem, så ser jeg fordele i både Windows og OSX.

Summa summarum: Hvis pengene ikke var noget problem, så hed det en Macbrook Retina. Men jeg skal også være realistisk... Så kan jeg købe et L-objektiv for prisforskellen :)

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 25 nov 2012 16:25 pm

Brugte laptops skal man ikke se efter på DBA, men på sider som:
http://www.laptops.dk/
Jeg har en Thinkpad x201 med i5, 8 mb ram og 1 tb harddisk. Skærmen er ikke noget særligt, men resten er super: robust, småt og det fedeste tastatur.
Jeg har så en dock og en Dell ultrasharp skærm til den. Den indbyggede skærm er dog fin til at se billeder på og til lidt grov redigering, da jeg hardvare kalibrere den.
Venlig hilsen Jesper

Besvar