Hastighed på rendering..?

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Brugeravatar
knagsted
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 6D
Geografisk sted: Næstved

Hastighed på rendering..?

Indlæg af knagsted » 04 maj 2014 11:22 am

Er det grafikkortet eller processoren der har mest betydning for hastigheden på renderingen af et foto behandlet i f.eks. Ligthroom? Jeg skal nok snart ha' skiftet min Pc og så er det rart at vide hvad man skal lægge vægt på.
Vh
Peter

Brugeravatar
livefoto
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon D3200, Nikon D800, Nikon D700, Nikon N6006
Geografisk sted: København
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Hastighed på rendering..?

Indlæg af livefoto » 04 maj 2014 11:30 am

det kommer an på dine instillinger.
som udgangspunkt er det processoren der renderer til harddisk, og graffikkort der renderer det der skal vises på skærmen, men nogle programmer kan få en smule hjælp fra nogle grafikkort, og så flyder det en smule sammen

Brugeravatar
knagsted

Indlæg af knagsted » 04 maj 2014 11:49 am

Er det mængden af RAM på grafikkortet der er afgørende? Jeg synes at det at finde rundt i "grafikkortjunglen" kan virke ret håbløs.
Vh
Peter

Brugeravatar
Zafar Iqbal
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Pentax
Kontakt:

Indlæg af Zafar Iqbal » 04 maj 2014 18:44 pm

Mængden af RAM har en betydning hvis du ikke har nok af det - men hvis du smider en masse oveni det du reelt har brug for, vil du ikke mærke forskel mht. renderingstider.

Brugeravatar
knagsted

Indlæg af knagsted » 04 maj 2014 19:28 pm

Jeg har 1 Gb RAM.
Vh
Peter

Brugeravatar
Zafar Iqbal
Kontakt:

Indlæg af Zafar Iqbal » 04 maj 2014 21:18 pm

1GB er ikke særligt meget nu om dage. Hvilket system kører du med? Windows XP?

Brugeravatar
knagsted

Indlæg af knagsted » 04 maj 2014 21:51 pm

Windows 7 64 bit med 8 GB RAM i et i5 processor system. Det er ikke fordi jeg oplever renderingstiden som et problem, men det gjorde ikke noget at det gik lidt hurtigere. Jeg bruger et Nvidia GeForce GT520 passivt kølet kort (jeg hader blæserstøj). Jeg har opdateret driveren én gang via Nvidia's updateservice og det endte med en blå skærm hvorefter jeg måtte rulle den gamle driver tilbage igen. Det samme skete da Microsoft sendte en driver ud via Windows update og nu ligger der en ny. Jeg har ikke meget lyst til at hente den. Så hellere købe et nyere passivt kølet kort.
Vh
Peter

Brugeravatar
Zafar Iqbal
Kontakt:

Indlæg af Zafar Iqbal » 04 maj 2014 22:27 pm

Beklager, jeg troede du mente systemets RAM. Hvis du renderer mange billeder kan du splitte renderingsjobbet op i 3-4 bidder. Det giver forøget udnyttelse af CPU når alle jobs køres på samme tid.

Brugeravatar
knagsted

Indlæg af knagsted » 05 maj 2014 17:51 pm

Det kan være jeg ikke har udtrykt mig klar nok i mit spørgsmål.
Vh
Peter

Brugeravatar
Zafar Iqbal
Kontakt:

Indlæg af Zafar Iqbal » 05 maj 2014 18:28 pm

Nej, jeg læste for hurtigt. 1GB er mere end rigeligt til 2D arbejde - som livefoto er inde på, kan der være noget at hente på gfxkort siden, men overordnet set bør du satse på CPU - hvis altså du føler behov for hurtigere renderingstider. En SSD disk kan også hjælpe - mine TIFF filer bliver 2-4GB store, og det tager tid at skrive dem ned med en alm. disk. Faktisk må jeg vel bruger færre lag, for Photoshop piver over størrelsen ;)

Brugeravatar
knagsted

Indlæg af knagsted » 05 maj 2014 20:11 pm

Jeg har to SSD diske i systemet, men overvejer at opgradere til i7 (dvs. ny Pc), men det er måske lidt et luksusproblem jeg har. Jeg klapper lige hesten da der er næsten 1 års garanti ud af Lenovos 3 års garanti tilbage. Jeg har kik på MM Visions Office Pro serie.
Vh
Peter

amgsoft

Indlæg af amgsoft » 05 maj 2014 21:49 pm

Mig bekendt anvender Lightroom slet ikke GPU til akceleration af rendering. PS gør. Lightroom kører det hele i cpu.

Lightroom har en cache directory, som du kan med fordel placere på en ssd. Husk at bruge så stor cache som muligt på LR 5, på LR4 var det vist nok omvendt.

På lightroom hjælper kun en ting, at opgradere til nyeste version 5.4. Vent i øvrigt med at opgradere for hurtigt til næste store release.

Mht cpu og lightroom vil jeg anbefale, at du kigger på de pc modeller, som er beregnet til hårdt databehandling, en gamer pc er ikke nødvendigvis det bedste valg.

Brugeravatar
SørenM
Kamera: Sony A7R3

Indlæg af SørenM » 05 maj 2014 21:50 pm

MM Visions Office Pro modellen har integreret Intel HD 4600 og det egner sig kun til Windows Desktop samt video konvertering. Der er absolut ikke meget "pro" over det mao :) - men til Office er det naturligvis OK.

Brugeravatar
SørenM
Kamera: Sony A7R3

Indlæg af SørenM » 05 maj 2014 22:02 pm

Mht hastighed i Lightroom så bruger jeg selv DXO Optics Pro og det kan udnytte et high grafikkort ret meget når man foretager diverse justeringer på billedet (dvs raw konvertinger + ændringer i levels mv.).

Selv bruger jeg et Saphire R9 290X Tri-X 4 GB og det hjælper betragteligt en hel del på hastigheden. Jeg formoder da at Lightroom også kan udnytte et dedikeret medium/highend grafikkort.

Problemet med færdigbyggede PC'ere er at de ofte bruger integreret grafik (i selve processoren eller på bundkortets chipset) for at spare penge, men de dur sjældent til andet end at anvende Windows Desktop, Word etc og se video... (til gengæld kan producenten så spare på strømforsyning og køling)

Som jeg forstår det har du ingen planer om selv at bygge PC'en (ellers kunne jeg være behjælpelig med råd, har +20 års erfaring med PC'ere og går lidt op i grafikkort). Men der må være andre på sitet der har Lightroom og ved lidt om hvad grafikkort der er velegnet.

Mht Quadro som jo er NVIDIA's CAD serie: Flere af workstation kortene fra AMD og NVIDIA er faktisk identiske med 'gamer' grafikkort. Forskellen udgøres af driveren som er optimeret til CAD for workstation udgaver og spil for 'gamer'-varianterne. Men er dog undtagelser, bla er NVIDIA begyndt at modificere grafikchipen så 'gamer'-versionerne (af samme chip) forkrøbles - dette for at tvinge folk til at betale for de (meget) dyrere CAD-udgaver.

Til fotoredigering er 'gamer'-kort at foretrække grundet pris. Det er kun hvis du bruger Maya, AutoCAD etc at der er noget at hente ved at købe de (meget) dyrere workstation udgave!

Brugeravatar
knagsted

Indlæg af knagsted » 06 maj 2014 17:27 pm

Jeg har Lightroom 5.4 og har kun SSD diske i min Pc. Jeg havde overvejet MM Visions Office Pro modellen med en i7 processor og 16 Gb RAM samt et eksternt grafikkort. HD 4600 grafikchippen er jeg enig i ikke er beregnet til andet end "Officepakke brug". Det er den samme chip der bruges i bærbare Pc'er, men selve systemboardet har vist fået god kritik. Jeg er ligesom blevet lidt træt af at bygge Pc'er efter at ha' arbejdet 15 år i Region Sjællands IT afdeling. Det skal forstås på den måde at når jeg kommer hjem fra arbejde så har jeg fået nok af IT problemer. Så vil jeg hellere ha' en knap at trykke på på en Pc af anerkendt mærke med god service. Men tak for info om grafikkort da min erfaring er begrænset på det område og ellers andre gode råd. Jeg vakler også lidt (noget) mellem Windows 7 og 8.1.
Vh
Peter

Besvar