Linux Ubuntu

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Besvar
Brugeravatar
MSC
Rang: SUPERBRUGER

Linux Ubuntu

Indlæg af MSC » 01 sep 2014 09:43 am

Hejsa

Måske jeg er heldig der er en Linux x/pert i naerheden....

Jeg forsøger mig med Ubuntu på en gammel bærbar... og det kører fantastisk..

Hvis jeg vil kalibrere en tilsluttet skærm med min Spyder Express 2 - hvad gør en klog? Har tilsluttet den til USB1 porten men Ubuntu finder den ikke... når jeg er i kalibrerings delen finder den ikke Spyderen... Har også forsøgt via Dispcalgui men der står i opsætningen at "Spyder Express.. missing firmware!!"...

På forhånd tak!
Martin

PS: Og hvordan f..... installere jeg The Gimp.. den er ikke at finde i Ubuntu software center...? Okay.. det fandt jeg så ud af :-)

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Linux Ubuntu

Indlæg af niels.hr.hansen » 24 sep 2014 17:45 pm

Du skriver ikke hvilken version Ubuntu du bruger. Jeg har forsøgt at få min Spider 4 Express til at fungere med Ubuntu 12.04 og eneste output var en masse sure aftner. Har nu lavet en frisk installation (slettede den gamle installation) af 14.04 og der kører kalibreringen.

I 14.04 gik jeg i kontrolpanelet farver, markerede den skærm jeg ønskede at kalibrere og klikkede Kalibrer. Første gang blev jeg promptet for manglende software, men Software center startede bare og installerede det!

Bemærk at Spideren ikke må tilsluttes via USB hubs, den skal direkte i maskinens USB port.

Til ældre versioner af Ubuntu skulle det være muligt at finde firmwaren i Windows installationsfilerne, jeg har dog ikke haft succes der.

Brugeravatar
MSC

Indlæg af MSC » 25 sep 2014 09:22 am

Hej Niels

Jeg takker for dit input.

Min Ubuntu er samme version som din,... 14.04

Har tilsluttet kalibrerings enheden direkte til, og har prøvet alle 3, computerens USB porte. Men der kommer samme meddelelse hver gang.. missing firmware... Det er en bærbar og det er lige meget om jeg prøver at kalibrere på den indbyggede skærm eller en ekstern,.. samme "resultat".

Det er pisse ærgerligt for jeg er så tæt på at gå helt over til Ubuntu på min nye bærbar.. Da Winblød har "generet" mig lige siden jeg var nød til at droppe OS2 Warp for en del år siden :-)

Mvh Martin

Brugeravatar
MSC

Indlæg af MSC » 25 sep 2014 09:52 am

Flg fejlmeddelelse titter frem i menuen farver når jeg prøver at kalibrere...

new_disprd() failed with instrument Access failed No PLD pattern - have you run spyd2en?

guppy
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: OM-D E-M10

Indlæg af guppy » 25 sep 2014 10:27 am

og hvad er svaret på det spørgsmål?

spyd2en er ifølge en 2sek google søgning "A special purpose tool that enables the Spyder 2 colorimeter.", så jeg tænker nej ;)

En af fordelene ved Ubuntu er at brugerne er meget gode til at skrive alt online og til at bygge comunities, f.eks. fandt jeg lige denne;

https://ubuntudanmark.dk/forum/

Det officielle forum er lidt mere rodet : http://ubuntuforums.org/ og primært på engelsk
Air VPN - The air to breathe the real Internet
Gammel glas | Yashica ML 50mm f/1.4 | Konica Hexanon 40mm f/1.8 | Revuenon-special 135mm f/2.8

Svend_Erik
Challenger
Kamera: 1

Indlæg af Svend_Erik » 25 sep 2014 12:53 pm

Der er også mulighed for at spørge her
http://linuxin.dk/

Brugeravatar
MSC

Indlæg af MSC » 25 sep 2014 13:24 pm

Mange tak... det hjalp.

mvh martin

Brugeravatar
livefoto
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon D3200, Nikon D800, Nikon D700, Nikon N6006
Geografisk sted: København
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af livefoto » 26 sep 2014 14:58 pm

jeg bruger nu også ubuntu og en spuder 3 tror jeg det er... jeg har ingen problemer over hovedet. skal lige installere hele farvekalibreringsmodulet som ikke er i ubuntu som standart, og så køre det bare der ud af uden problemer.

Besvar