Ny computer (selvbyg)

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Besvar
Brugeravatar
Magic
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: canon 10D

Ny computer (selvbyg)

Indlæg af Magic » 01 maj 2015 14:33 pm

Hej med jer,
Jeg vil gerne bygge en computer mit budget er omkring 25.000kr
Jeg skal bruge det til photoshop/Lightroom samt Video redigering (After effects CC og Premiere CC).

Jeg har sidste måneds tid googled meget og har fundet frem til det her hardware, hvad synes I vil det kunne arbejde sammen?

Bunkort: ASUS X99-E WS
Processor: Intel Core i7 5960X 3ghz
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum
Grafikkort: GeForce GTX 980 4GB (ved ikke hvad de forskellige kan gigabyte/asus/MSI osv.)
Strøm: Corsair RM850, 850W PSU GOLD
Køling: Corsair Hydro Series H100i
Harddisk: system: Intel/Samsung SSD disk.

Lige nu har jeg Apple Mac Pro 2x Quad Core 2.8 (8 Core) fra 2008 med 16gb ram og geforce gtx 285 grafikkort og SSD disk, den kostede mig omkring +60k den gang og nu vil jeg gerne opgrader men helst ikke Mac da det vil være alt for dyrt.

Hvis jeg vælger PC med kvalitets hardware vil jeg tro at den kan holde de næste 5-6 år. :)

Vil det her være en ordentlig upgradering i for hold til min gamle arbejdstation?
Jeg vil bygge pcen i sommerferien så det haster ikke vildt meget.

Takker for jeres svar.

gce
Kamera: Canon

Re: Ny computer (selvbyg)

Indlæg af gce » 01 maj 2015 15:58 pm

Prøv at tage et kig på mm-vision.dk og deres færdig samlede løsninger.

Har lige købt en green game pc hos dem med 3.x ghz 4 kerner + ht.
250 GB ssd disk
3 tb. Alm disk
16 GB af Kingstons bedste ram

10k. Jeg kunne ikke finde enkeldelene billig nok til at der var en besparelse ved at samle selv + hvis en del går i stykker inden for reklamation perioden er dem der skal finde ud af hvilken del der er defekt. Det er nået svære selv når man ikke lige har nogle ekstra ram klodser man kan teste med ...

Brugeravatar
Magic

Indlæg af Magic » 01 maj 2015 16:06 pm

Hej gce,
Tak for dit svar, men jeg vil gerne selv samle en, det er bare et lille sommer projekt jeg vil kaste mig ud i.

Jeg vil bare hører hvordan denne her setup vil performe i forhold til mit gamle computer, samt om hardwaren som jeg har valgt vil kunne arbejde sammen.
Takker for svar :)

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af niels.hr.hansen » 01 maj 2015 17:16 pm

Der er ikke nogen alarmklokker der ringer for at sige det ikke vil fungere. Jeg kender godt glæden ved at bygge maskinen selv, det fjerner mistanken om at producenten har prioriteret at smide penge i et element man helst var fri for og den kommer ikke med en installation fyldt med bloat-ware.

Du skal ikke sammenligne din gamle maskine med den du foreslår, for så bliver du nok skuffet over din nyanskaffelse. http://cpuboss.com/cpus/Intel-Xeon-E546 ... e-i7-3770K sammenligner en g3 i7 mod en af de Xeon 5462 der sidder i din nuværende maskine. Der er ikke et sted hvor i7 er langsommere end én Xeon 5462, men du har 2 og du benytter OS-X fremfor Windows. Så jeg vil gætte på, at på rigtig mange punkter, så vil din nuværende og den nye være omtrent lige hurtige og på nogle få punkter er de ene hurtigere end den anden. Grafikkortet du peger på er dog en del hurtigere end dit nuværende så det kan ændre tilstanden så den nye er noget hurtigere end den nuværende.

Tjek iøvrigt om der er noget software du bruger, som ikke har licens til både Windows og Mac, for det kan give dig en ekstra regning til software hvis licensen du har ikke er til begge platforme.

Holdbarheden afhænger ikke så meget af maskinen, men mere af din lyst til at prøve noget nyt eller hvis der opstår nye behov fx hvis du skifter til et kamera der laver større billeder eller video i 4K. Men 5 år bør ikke være et problem for en pc.

Brugeravatar
Magic

Indlæg af Magic » 01 maj 2015 17:44 pm

Hej Niels, tak for svar, måske skulle jeg bare opgraderer min nuværende, men desværre er der kun begrænset muligheder for der.
Nu havde jeg tænkt på at putte i7 5960x processor fra juli/2014 og ikke i7 3770k. Det vil måske gør en stor forskel?
Jeg vil ikke få problemer med programmer da jeg kun "lejer" dem fra adobe, og et andet program som jeg bruger er gratis for hobby folket.
Inden jeg skiftede til mac havde jeg en selvbyg pc (2007) som jeg var glad for men blev langsom med tiden.
Tak for linket til siden den er god til at sammenligne cpuer hvis man forstår de forskellige tal. :D

CarstenVH
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon D300
Geografisk sted: Viborg området

Indlæg af CarstenVH » 01 maj 2015 21:29 pm

Hej

Jeg ville råde dig til at kigge yderligere på følgende:

1. Er 32 GB ram nok? Eller skulle du gå efter 64 eller 128?
2. Bundkortet kan tage flere grafikkort, hvilke og hvor meget dette giver ved jeg ikke

Mvh

Carsten

Brugeravatar
Magic

Indlæg af Magic » 01 maj 2015 22:27 pm

Hej Carsten, det er en god ide. Det er hermed noteret. Tak.

Brugeravatar
Vikkelsø
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Fujifilm X-Pro2

Indlæg af Vikkelsø » 02 maj 2015 01:48 am

Fin maskine. Noget af det bedste du kan få lige nu. Ikke så meget at snakke om der.

Brugeravatar
Magic

Indlæg af Magic » 02 maj 2015 11:21 am

Hej Vikkelsø, jeg prøver at samle en computer som skal være hurtigere end min gamle samt den skal kunne holde ud nogle år.

Er der nogen som har haft mac pro 2008 og opgraderet?

Kasper Hedegård
Rang: Bruger
Kamera: Nikon

Indlæg af Kasper Hedegård » 07 jul 2015 22:39 pm

Har du overvejet at bygge en Hackintosh ? Dvs. en hjemmebygget MacPro ?

følgende kan nemt laves til en macpro:
ASUS Rampage IV Gene
Core i7-4960X
Corsair H60 (Water)
EVGA GT 740 SC
Crucial Ballistix Sport XT 32GB (8x4) evt. 64GB?
Samsung 850 EVO 500GB (system disk)
Seagate Barracuda 1TB (storage)
Corsair AX 760 Watt
TP-Link PCI Express Wifi Adapter (N)

Pris i alt: 18.990 ved proshop.dk

Så skal du nok lige lægge 1000 kr til i div. kabler, OSX osv. så har du 5000kr du kan bruge på flere harddiske til dine videoer :)

læs mere om Hackintosh på http://www.tonymacx86.com/

Ps. dette er skrevet fra min egen lille hjemmebyggede MacPro :)

Brugeravatar
Vikkelsø

Indlæg af Vikkelsø » 07 jul 2015 22:50 pm

Magic skrev:Hej Vikkelsø, jeg prøver at samle en computer som skal være hurtigere end min gamle samt den skal kunne holde ud nogle år.

Er der nogen som har haft mac pro 2008 og opgraderet?
Det kunne jeg godt forstå på det. Og det du har samlet er rigtig fint. Det er noget af toppen af poppen på nuværende tidspunkt. Så du er godt dækket ind for fremtiden.

Jeg ville dog alligevel kigge på at købe den nye Mac Pro, især når nu dit prisniveau ligger i 25.000,- og du i forvejen er vant til Mac/OS X. - Mindsteprisen for en Mac Pro ligger på 27.000,- og 2.000,- til og fra gør ikke det store i det samlede billede. At begive sig ud i at bruge 19.000,- på en Hackintosh er bare ikke besværet eller tiden værd. Det er ikke plug'n'play at få det til at virke.

Kasper Hedegård

Indlæg af Kasper Hedegård » 07 jul 2015 23:11 pm

Vikkelsø skrev:At begive sig ud i at bruge 19.000,- på en Hackintosh er bare ikke besværet eller tiden værd. Det er ikke plug'n'play at få det til at virke.
Jeg har ikke haft noget der minder om oplevelser hvor tingene ikke har fungeret som plug'n'play.

Så længe man køber hardware der fungere sammen med OSX (det gør alt det jeg tidligere har nævnt) og overholder to simple regler:
1. større OSX opdateringer kræver måske at man skal geninstallere nogle KEXT, præcis som da man startede computeren op første gang. Dette gøres let vha. et program der hedder multibeast, tager max 2 min. og ALLE kan finde ud af det!
2. brug 1min. på at søge inde på http://www.tonymacx86.com/ inden du installere en opdatering til et apple program, så kan du se om andre har haft problemer. Har de det, løses de ved hjælp af samme program som i pkt. 1, og på præcis samme måde. adobe, java, safari osv. opdatere man bare, det sker der intet ved.

Jeg sidder pt. med firewire lydkort, USB, keyboard, bluetooth, wifi, en Wacom div. kamera programmer bl.a. photoshop, diverse usb dimser tilsluttet og INTET har nogensinde ikke fungeret pga. at det er en hackintosh. Jeg byggede min computer i 2011, og har kun haft et "nedbrud" det var pga. at jeg kom til at opdatere OSX uden at køre det program der geninstallere KEXT inden jeg genstartede. Det tog 5min, så var jeg kørende igen.
Jeg kan kun anbefale det, og jeg kommer aldrig til at smide penge efter en Imac eller en macpro. kun Macbook hvis det endelig skal være.

jeg er fan :love:

Brugeravatar
Vikkelsø

Indlæg af Vikkelsø » 08 jul 2015 14:10 pm

Igen. Det er ikke besværet værd.

Det duer måske for dig fordi du har interessen, men for nogen hvor det bare skal virke er det ikke attraktivt. Og til 19.000,- kan jeg slet ikke forestille mig det er særligt meningsfyldt hellere. For ikke at tale om den hardware du lister hverken er det nyeste, eller det bedste på markedet lige nu. Og det beskriver rimelig godt begrænsningerne ved en Hackintosh - Du skal bruge helt specifikt hardware for at få det til at virke.

Kasper Hedegård

Indlæg af Kasper Hedegård » 08 jul 2015 20:42 pm

Det er måske bare mig, men jeg kan ikke se forskellen på en byg selv Windows eller en byg selv hackintosh, udover at man skal være lidt mere påpasselig med hvilken hardware man putter i. Men vælger man bare til højre og venstre får man jo alligevel en ustabil Windows maskine. Og med programmer som multibeast hvor det egentlig bare er at installere den Kext der passer til den hardware man har valgt / sætte flueben I den rigtige boks, så er det der tidligere var ret kompliceret noget helt almindelige mennesker kan finde ud af. Har man allerede viden om at samle en computer så er det så let som at blinke med øjet.

Brugeravatar
Vikkelsø

Indlæg af Vikkelsø » 08 jul 2015 22:02 pm

Men vælger man bare til højre og venstre får man jo alligevel en ustabil Windows maskine.
Det er ikke tilfældet. Hvis du vælger inkompatibel hardware, eller sætter det sammen forkert, får du selvfølgelig derefter. Der er stadig det skridt, eller to, mere ved at vælge en Hackintosh løsning. Og jeg kan simpelthen ikke se det smarte i Hackintosh, specielt ikke når du ikke kan få de nyeste opdateringer kørt på før andre har haft hænderne i dem.

Lidt ligesom at bygge sin egen Ferrari, den bliver aldrig lige så god som den ægte vare. - Det vil virke for nogen, men ikke for flertallet. Så vil de hellere købe Volkswagen.

Besvar