Ekstern harddisk virker (nu) kun til Windows

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Brugeravatar
m koch
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon 1, 5 & 7 + EF optikker, Eos M, olympus

Ekstern harddisk virker (nu) kun til Windows

Indlæg af m koch » 10 jul 2016 10:25 am

Den Toshiba 1TB harddisk jeg var så glad for at have købt på tilbud, den driller.

Efter at have fungeret utrolig sikkert og hurtigt står den nu blot og blinker mens den er sat til Macbook Pro. Jeg tog den fra og satte den til en Windows Lenovo: ingen problemer, alle filer og mapper er der og er i orden. Der er 900 GB på den.

Men det er jo noget skrammel, for det er Mac maskinerne jeg bruger fordi de har Retina skærme, og det er ulige meget bedre end en ældre arbejdsmaskine hvor skærm og skærmkort ikke er prioriteret.

Nogen der har en ide om hvordan jeg kan reparere uden at forsøge en formatering? Alternativt må jeg købe en til og dublere den på en PC.
Venlig hilsen Michael
Sydsjælland
----
Canon 1D n mkll - 1D mklll - 30D - 5D - 7D - EOS M
Analog Canon (samler) o.a.

Brugeravatar
Ullum
Rang: Veteran
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ekstern harddisk virker (nu) kun til Windows

Indlæg af Ullum » 10 jul 2016 13:11 pm

Jeg ville helt klart starte med en back up, med mindre du har en i forvejen.
Derefter kan du forsøge at få den til at virke, det er et helvede hvis først der går kage i det.
Mvh

Ullum

Brugeravatar
m koch

Indlæg af m koch » 10 jul 2016 14:05 pm

Den er næsten færdig med en back up. Nu lægger jeg den kiksede nye til side som en ekstra back up, for jeg orker næsten ikke flytte 1TB billeder ind i den igen.
Så hen ad vejen skal jeg have en til.

Jeg har en 2TB liggende, men der er stikket til datakablet faldet af printet. Det er kun lige loddet på med få punkter (SMD) uden nogen mekanisk sikring af stikket. Nu må jeg lede efter en der kan lodde sådan et lille stik på med de fine små klatter tin....
Venlig hilsen Michael
Sydsjælland
----

Brugeravatar
BjarneNybo
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 7D

Indlæg af BjarneNybo » 10 jul 2016 14:16 pm

Sagt på en pæn måde:
Køb dig noget ordentlig isenkram.
Jeg kan anbefale dig en synology NAS server - og lad den gå spejling.
Så er du kører resten af livet - vil jeg mene.
Ha en fortsat god dag ved loddekolben.

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 10 jul 2016 14:27 pm

Sikke noget sludder. En NAS server er da ikke bedre end det man sætter ind i den. Hvis du sætter nogle almindelige harddiske i med 5200omdr/min så er det da også kun et spørgsmål om tid før de ikke virker mere.

Den eneste fordel ved det setup er at man forhåbentlig har sat den op til spejling som du skriver.

Med hensyn til trådstarters problem vil en backup være første skridt, dernæst en diagnocistering af harddisk for at se om der er fejl på den. Hvis ikke så formater den med Mac OS udvidet og den burde virke fint igen.

Brugeravatar
m koch

Indlæg af m koch » 10 jul 2016 14:46 pm

Lige for at få det på ren bane: Alt jeg har ligger mindst to steder. Jeg har børn og hvalpe, super billeder og reportage fotos fra brand og store begivenheder med internationale gæster i landet - og det må ikke gå tabt, så det vigtigste ligger tre-fire gange på forskellige metoder, plus det der betyder mest også er brændt på dvdér. bugser, seler livrem og en stålwire..

De diske jeg ellers har er ikke skrammel. Det er ikke købt i de sidste to år, undtagen den Toshiba som reelt får flotte karakterer (og så 1TB til 402 kr)

Jeg vil gerne købe noget nyt, og skal det så være det foreslåede, men med diske i der kan holde til det? Uanset hvad, så er plads godt, men jeg skal omvendt passe på mit budget. Jeg er jo desværre ikke en der kan arbejde mere efter jeg blev banket tilbage på banen med dårlig ryg og hjerteanfald = tvunget pension. Men skidt med det, diske skal der til for RAW fylder når vi nu er to der syntes et par fototure om ugen er fedt.
Venlig hilsen Michael
Sydsjælland
----

Brugeravatar
paular
Rang: Bruger
Rang: Bruger
Kamera: Canon
Geografisk sted: København

Indlæg af paular » 10 jul 2016 15:45 pm

Hej
Jeg prøvede noget lignende med en Toshiba harddisk. Det viste sig da jeg undersøgte sagen at den var formateret så Min Mac ikke kunne bruge den. Da jeg har både Mac og windows maskiner og gerne ville bruge den på begge systemer var gode råd dyre. Løsningen viste sig at være et program fra Paragon der installeret på min Mac gjorde muligt at læse og skrive til disken. Løsningen kostede ca. 140 kr.
VH Paul

Brugeravatar
BjarneNybo
Kamera: Canon EOS 7D

Indlæg af BjarneNybo » 10 jul 2016 15:58 pm

ChristianSH skrev:Sikke noget sludder. En NAS server er da ikke bedre end det man sætter ind i den. Hvis du sætter nogle almindelige harddiske i med 5200omdr/min så er det da også kun et spørgsmål om tid før de ikke virker mere.

Den eneste fordel ved det setup er at man forhåbentlig har sat den op til spejling som du skriver.

Med hensyn til trådstarters problem vil en backup være første skridt, dernæst en diagnocistering af harddisk for at se om der er fejl på den. Hvis ikke så formater den med Mac OS udvidet og den burde virke fint igen.

Den eneste fordel ved det setup er at man forhåbentlig har sat den op til spejling som du skriver. :cheers:

Så god fotosommer.

Brugeravatar
Ullum
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Ullum » 10 jul 2016 16:03 pm

En spejling / raid er altså ikke billetten til evigt liv

Det kan stadig gå i stykker, blive stjålet eller brænde

Jeg gør som trådstarter, den snu ræv har flere udgange

Jeg kan godt lodde noget småtteri, hvor i verdenen befinder det sig?
Mvh

Ullum

Brugeravatar
Sam
Kamera: D800
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Sam » 10 jul 2016 17:11 pm

Din disk er helt sikkert god som den er. Mac og Win bruger 2 forskellige filsystemer. Jeg vil gætte på at din disk er formateret i NTFS format det kan Windows læse man Mac kan ikke. Hvis filsystemet skal ændres skal disken formateres, MEN DET SLETTER ALT! så tænk dig om før du går igang. Måske det program der bliver forslået kan bruges, jeg kender det ikke.

Sæt disken til din Win maskine, gå i "stifinder" højreklik og vælg "egenskaber", så kan du se hvilket filsystem din disk er formateret i.
Med venlig hilsen
Sam

Brugeravatar
Ballesen
Kamera: Canon EOS 5DSR
Geografisk sted: San Jose, CA

Indlæg af Ballesen » 10 jul 2016 18:20 pm

Når jeg hører dig beskrive dit setup, så lyder det lidt som om du bruger uforholdsmæssigt mange resourcer (tid) på at flytter billeder rundt mellem maskiner og harddiske.

Selv har jeg fundet mig en løsning der virker ret godt for mig, som løser den type problem. Jeg anvender et program der hedder Mylio, som findes i en gratis, men begrænset udgave, samt i to abonnementsversion med lidt forskellige grænser.

Mit setup med mylio er som følger.

1. Stationær, en iMac, der indeholder alle mine original billeder.
2. En gammel computer, Mac mini, med to eksterne harddiske tilsluttet, som indeholder alle mine original billeder.
3. På arbejdet har jeg en stationær, iMac, med en ekstern disk der indeholder alle mine original billeder.
4. Laptop, der indeholder preview kvalitet udgave af alle mine original billeder.
5. En tablet, iPad, der indeholder preview kvalitet udgave af alle mine original billeder.
6. En mobiltelefon, iPhone, der indeholder preview kvalitet udgave af alle mine original billeder.

Jeg bruger personligt Apple udstyr, men det virker ligeså godt på Windows og Android.

Med ovenstående setup kan jeg importere mine billeder hvor jeg har lyst, hjemme, på arbejdet, på iPad eller iPhone. Mylio sørger for at sync mine original billeder automatisk mellem alle enhederne, peer to peer via netværk.

Jeg kan redigere, lægge keywords på, og navngive ansigter, på alle enheder, og det bliver synchroniseret til alle enheder.

Metadata gemmes i standard sidecar filer. Programmet understøtter et subset af Lightroom redigeringer, og du også anvende Lightroom til at redigere billederne.

Da mylio ikke er en cloud løsning, er der to måder du kan synchronisere mellem forskellige lokationer. Du kan anvende den lille mylio cloud, som ikke anvendes til at gemme alle dine billeder, men som kan anvendes til at flytte billeder mellem to lokationer. En anden mulighed er at anvende en mobil enhed, (laptop, telefon, tablet), til at flytte billeder mellem to lokationer. Det klarer mylio automatisk.

I programmet kan du hele tiden se om alle dine billeder er sikret og ligger på flere enheder.

Hvis jeg skal ud og rejse med min laptop, tager jeg bare en af de eksterne disk med på tur, så har jeg altid adgang til mine originaler. På turen vil billeder jeg importerer på laptop automatisk blive kopieret til den externe disk, når den tilsluttes. Når jeg kommer hjem sætter jeg bare disken tilbage på Mac mini, og eventuelt nye billeder kopieres så til den anden externe disk.

Som alt der drejer sig om billedredigering og håndtering er der altid mange meninger, men for mig har det været en rigtig god løsning, der sparer mig meget tid.

Peter Boye Larsen
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Peter Boye Larsen » 10 jul 2016 22:27 pm

Ballesen, nu du er på Apple, hvad er så grunden til at du har valgt mylio frem for iCloud?

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 10 jul 2016 23:01 pm

Peter, godt spørgsmål. iCloud virker fint, men jeg er nok bare lidt gammeldags og vil gerne have mine billeder på mine egne diske og er lidt nørdet og kan godt lide at have lidt indsigt i hvor tingene er.

Derudover er det pt den eneste løsning jeg har kunnet finde, gør det let at dele alle billeder med feks din kone.

Og som sagt, så har alle jo forskellige preferencer.

Peter Boye Larsen
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Peter Boye Larsen » 10 jul 2016 23:28 pm

Ja, at jeg ikke kan dele med min kone er en mangel i iCloud.

Jeg prøver selv iCloud nu men er ikke helt overbevist.

Har du et Apple TV?

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 11 jul 2016 00:37 am

Jeg har en Apple TV, men bruger bare AirPlay fra Mylio hvis jeg skal vise noget på tv.

I Mylio kan du lade konen se alle billeder som gæst, så hun ikke ved en fejl retter eller sletter noget.

Besvar