Hjælp til køb af brugt Macbook Pro Retina 15"

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Besvar
skrabak
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon 5D mk3

Hjælp til køb af brugt Macbook Pro Retina 15"

Indlæg af skrabak » 15 jan 2017 15:37 pm

Hej på forumet.

Skal have fundet en Macbook pro retina 15", UDELUKKENDE til Photoshop raw redigering.
Jeg kigger brugt, da køb af ny 15" Macbook til formålet, er i overkanten.

Jeg er meget i tvivl om de fornødne specs, for at det kan føles smooth, når man eks bladrer i sine raw fotos i PS.
Jeg har læst mig til, at ver. 2013 ultimo og frem, er en god ide pga ny intel iris grafik.
Hvad med Ram - er 8gb nok, eller er 16gb et must ?
Processor - i7 i stort set alle 15", men er der kæmpe forskel i fornøjelsen ved eks. 2.2ghz vs 2.5ghz ?

På forhånd mange tak for hjælpen
Mvh Thomas

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Re: Hjælp til køb af brugt Macbook Pro Retina 15"

Indlæg af ChristianSH » 15 jan 2017 16:26 pm

Et minimum på 8gb ram, men gerne 16 eller mere. De kan nemt skiftes ud senere. En SSD gør også vild forskel på reaktionstiden over en traditionel harddisk. De kan også skiftes nemt efterfølgende.

Om det er 2.2 eller 2.5 gør ikke den store forskel. Tilgengæld gør det en forskel om det er 2 eller 4 kerner.

Brugeravatar
SuneS
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony@99
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af SuneS » 15 jan 2017 20:24 pm

Nu skal du ikke love mere end du kan holde.
Jeg tror at Retina udgaverne er der hvor RAM og SSD er en integreret del af bundkortet og ikke bare kan opgraderes som i gode gamle dage.
Så tjek lige op på det inden du køber en med 8GB og regner med at opgradere til 16.

Brugeravatar
ChristianSH

Indlæg af ChristianSH » 15 jan 2017 21:32 pm

Det er også rigtigt, at det er loddet til bundkortet. Jeg havde den almindelige MacBook Pro i tankerne..

Jeg fulgte dog op på det, og kan se at OWC også sælger kits til opgraderinger til Retina udgaven.

skrabak

Indlæg af skrabak » 16 jan 2017 00:04 am

Hej Christian & Sune

1000 tak for jeres hurtige respons - fedt :wink:

15"eren har kørt med quad-core siden 2010 og SSD i alle Retina udgaver siden release 2012 - så quad-core & SSD er vinget af.
Godt at vide, at processor hastighed ikke har den store betydning.
SSD størrelse, om det er 250 eller 500gb, betyder ikke så meget, da jeg altid har mine fotos på en extern, så længe jeg ikke arbejder med dem...

Ram 8 vs 16gb, lyder til at kunne have indflydelse på performance - så 16gb at foretrække, hvis muligt (ikke mange af dem dog)
Eftermontering af extra ram i de nyere modeller, skulle vist ikke være sådn ligetil, har jeg også hørt/læst engang...
...uden dog, at have fulgt ordentligt op på det - men du mener, at det skulle kunne lade sig gøre Christian, og ikke er uvæsentligt, så jeg må lige undersøge nærmere.

Sidste ting, som er svær at blive klog på, er forskellen på grafik ydelsen på intel hd graphics 4000 fra før ultimo 2013 vs intel iris graphics i efterfølgende versioner.
Nogle mener, at forskellen er voldsom - andre mener, at den er ubetydelig, selvfølgelig alt afhængig hvad man udsætter sin maskine for.
Hård gaming - klart forskel, men ved fotobehandling, tæt på ingen forskel... :zconfd
Nogen prøvet/set forskel ?

Tak for hjælpen
Mvh Thomas

Brugeravatar
ChristianSH

Indlæg af ChristianSH » 16 jan 2017 08:21 am

Se bortfra mit første indlæg vedrørende opgradering. Det var med henblik på den almindelige mbp.

Retina udgaven kan hverken opgraderes på ram eller harddisk. Som jeg nævnte sælger OWC dog SSD opgraderinger - ikke ram.

Ram har i Photoshop sammenhæng ikke den store betydning før man begynder at bruge mange lag.
Når man tilgengæld har en god portion lag og justering har det altså en væsentlig betydning for hvor hurtigt Photoshop reagerer.

Processor clock frekvensen er ikke ubetydelig, men forskellen er ikke særlig stor. Det er et spørgsmål om man vil vente et sekund fra eller til ved tilføjelse af filtre. Sandsynligvis mindre.

Grafikkortet har ikke den store betydning ved almindeligt arbejde i Photoshop. Dog har det en væsentlig betydning ved tilføjelse af filtre, i nogle tilfælde noget større betydning end processoren. Det er nok særmens opløsning og udvidede farverum man får mest glæde ved.

SSD gør selvfølgelig hele oplevelsen voldsomt bedre, men som du selv nævner er størrelsen sekundær, da der bliver lagret andet steds.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 16 jan 2017 08:43 am

Jeg har ikke en applemaskine, men har læst følgende om skærm og farver: https://discussions.apple.com/thread/5349783?tstart=0

Bo //

skrabak

Indlæg af skrabak » 16 jan 2017 11:44 am

ChristianSH skrev:Se bortfra mit første indlæg vedrørende opgradering. Det var med henblik på den almindelige mbp.

Retina udgaven kan hverken opgraderes på ram eller harddisk. Som jeg nævnte sælger OWC dog SSD opgraderinger - ikke ram.

Ram har i Photoshop sammenhæng ikke den store betydning før man begynder at bruge mange lag.
Når man tilgengæld har en god portion lag og justering har det altså en væsentlig betydning for hvor hurtigt Photoshop reagerer.

Processor clock frekvensen er ikke ubetydelig, men forskellen er ikke særlig stor. Det er et spørgsmål om man vil vente et sekund fra eller til ved tilføjelse af filtre. Sandsynligvis mindre.

Grafikkortet har ikke den store betydning ved almindeligt arbejde i Photoshop. Dog har det en væsentlig betydning ved tilføjelse af filtre, i nogle tilfælde noget større betydning end processoren. Det er nok særmens opløsning og udvidede farverum man får mest glæde ved.

SSD gør selvfølgelig hele oplevelsen voldsomt bedre, men som du selv nævner er størrelsen sekundær, da der bliver lagret andet steds.
Fedt, grundigt & detaljeret svar - det kan jeg sgu bruge.
Så kan jeg selv smide på vægtskålen, af alle parametre...
15" ultimo 2013 og frem har, udover intel iris også GeForce GT750 2gb, så at foretrække...
...og så vil jeg jagte de 16gb.

Tak for din tid og expertise Christian !!
...jeg skylder en omgang ;)

Mvh Thomas

Sendt fra min F8331 med Tapatalk

skrabak

Indlæg af skrabak » 16 jan 2017 11:47 am

Bo Bjerre skrev:Jeg har ikke en applemaskine, men har læst følgende om skærm og farver: https://discussions.apple.com/thread/5349783?tstart=0

Bo //
Tak Bo

Jeg har godt læst om udfordringerne før - jeg synes dog, at jeg plejer at ramme mig frem til noget rimeligt tilfredsstillende...
...det kan selvfølgelig ændre sig meget, nu hvor jeg skal redigere fra en ny maskine, jeg ikke kender.

Tak for input

Mvh Thomas

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 16 jan 2017 15:19 pm

Det er netop derfor det er en god ide med varvestyret skærm. Så skal man ikke ramme sig frem til, men man ved, hvad der foregår. Specielt er det vigtigt, hvis man printer.
Bo //

skrabak

Indlæg af skrabak » 16 jan 2017 15:25 pm

Helt enig Bo - det må selvfølgelig ikke undervurderes... ;)

Besvar