Data storage & Backup

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Data storage & Backup

Indlæg af raj » 21 jan 2017 20:32 pm

Jeg har købt en (brugt) computer med god hjælp fra venlige folk her på stedet.

Den kommer med en 250gb SSD og en 500gb almindelig hard disk. Jeg tænker at skifte til en 3-4 TB disk, hvor alle mine billeder skal ligge. Tænker at software og LR katalog ligger på SSDen, men billederne bliver hvor de er også under behandling. Er det en sund tankegang?

Desuden tænker jeg at købe to eksterne diske i samme størrelse til backup. En der sidder og aktivt syncer data og en jeg lægger off site. Så kan jeg skifte den aktive disk med fjernlageret i ny og næ. Lyder det fornuftigt?

Tips til konkrete diske og back up software modtages med taknemmelighed. Gerne så billigt som muligt.

Mvh Jonas

Brugeravatar
JohnLarsen
Rang: BURST MODE
Kamera: Sony a700
Geografisk sted: 2750 Ballerup

Re: Data storage & Backup

Indlæg af JohnLarsen » 21 jan 2017 22:45 pm

Jeg er nødt til at sige ja da jeg selv brugte samme teknik, blot med lidt større diske.
De seneste 6 mdr. har jeg skippet den eksterne da jeg har købt en office365 adgang der inkluderer 1tb OneDrive sky. Det giver rimelig kvik adgang over nettet fra pc/iPad og iPhone m.v.
Mvh

/john

Brugeravatar
John Sahl
Kamera: Canon EOS 5D MkIII
Geografisk sted: 4140 Borup

Indlæg af John Sahl » 21 jan 2017 22:59 pm

Tiden er løbet fra de manuelle lokale backups. Smid backup i skyen og slip for besvær og bekymringer.

Kræver selvfølgelig en fornuftig internetlinie.
John Sahl

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 21 jan 2017 23:19 pm

I en anden tråd blev det nævnt at Amazon giver ubegrænset plads i skyen.

At man så samtidig får en streaming tjeneste oven i hatten for 45kr/md er jo bare fedt

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 22 jan 2017 09:04 am

Hmm, kan godt være, at jeg skal have dem i skyen. Måske en hard disk til lokal backup og en ekstra i skyen.
Hvordan sikrer I jer mod datatab, hvis alt bare kontinuerligt synkroniseres. Hvis man f.eks. ved en fejl kommer til at slette en mappe, så ryger den også i den synkroniserede backup?

Tak for tip alle mand!

Brugeravatar
JohnLarsen
Kamera: Sony a700
Geografisk sted: 2750 Ballerup

Indlæg af JohnLarsen » 22 jan 2017 09:25 am

Jeg kører en lokal backup for altid at have hurtig adgang til editering m.v. (Hvis nogen i husstanden bruger en stor del af vores 50mbit download kapacitet), og sikrer mig mod det nævnte ved ikke at køre synkronisering, men derimod backup.
Lever så med en gang imellen at skulle slette en mappe i backup efterfulgt af en ny backupkørsel.
Mvh

/john

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 22 jan 2017 09:40 am

Tak John,

Min plan er ikke at eksternt lagrede billeder skal redigeres (om end jeg godt kan se det smarte i at have adgang til skyen over alt). Redigering vil foregå på billerne i den interne data disk.

Hilsen Jonas

Brugeravatar
Ballesen
Kamera: Canon EOS 5DSR
Geografisk sted: San Jose, CA

Indlæg af Ballesen » 22 jan 2017 10:28 am

raj skrev:Hmm, kan godt være, at jeg skal have dem i skyen. Måske en hard disk til lokal backup og en ekstra i skyen.
Hvordan sikrer I jer mod datatab, hvis alt bare kontinuerligt synkroniseres. Hvis man f.eks. ved en fejl kommer til at slette en mappe, så ryger den også i den synkroniserede backup?

Tak for tip alle mand!
Cloud backup løsninger som Backblaze og Crashplan er versionerede.

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 22 jan 2017 10:31 am

raj skrev:Tak John,

Min plan er ikke at eksternt lagrede billeder skal redigeres (om end jeg godt kan se det smarte i at have adgang til skyen over alt). Redigering vil foregå på billerne i den interne data disk.

Hilsen Jonas
Jeg har nævnt det før, men prøv at tage et kig på Mylio. Ved godt det er en abonnementsløsning, men det virker ret godt.

http://naturalexposures.com/natural-exp ... -workflow/

k s

Indlæg af k s » 22 jan 2017 11:09 am

Hvis man har Tryg forsikring, kan man tilkøbe ubegrænset back-up hos Keep-it til 300kr./år (lidt billigere første år).

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 22 jan 2017 13:13 pm

Crashplan ser godt ud. Skal man regne med moms oven i prisen i usd?
Jeg vil helst have en løsning, det er uafhængig af andre services, som Tryg, yousee mm

Vh Jonas

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 22 jan 2017 18:09 pm

raj skrev:Crashplan ser godt ud. Skal man regne med moms oven i prisen i usd?
Jeg vil helst have en løsning, det er uafhængig af andre services, som Tryg, yousee mm

Vh Jonas
Inden du falder for meget for Crashplan, så test det lige først.

Jeg testede det for nogle år siden3-4 og der var deres hastighed så lille at det var ubrugelidt.

Nu bruger je Keepit og her udnytter jeg min båndbredde.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 22 jan 2017 18:13 pm

raj skrev:Hmm, kan godt være, at jeg skal have dem i skyen. Måske en hard disk til lokal backup og en ekstra i skyen.

Tak for tip alle mand!
Til lokal backup bruger jeg den indbyggede funktion i Windows 10 Filhistorik. Her kopieres ny/ændede filer over på NA/USB disken. Filen der er ændres, her gemmes de gamle versioner også, så man kan altid gå tilbage til tidligerer filer. Kataloger/filer der slettes slettes ikke fra Backupen. Man kan så gøre det man. ved at slette versioner fra før en dato.

I skyen er det lidt på samme måde. Her er der dog tit tidsbegrændsning på, så efter noge måneder slettes historikken.

Jeg bruger selv Keepit via Tryg forsikringselskalb, hvor jeg har 3 pc med ubegrændset plads til 300 om året. Lige nu har jeg ca. 3 Tb liggende i skyen

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 22 jan 2017 18:47 pm

raj skrev:Crashplan ser godt ud. Skal man regne med moms oven i prisen i usd?

Vh Jonas
Jeg startede med at bruge Crashplan, og var glad for det længe. Lige indtil jeg løb ind i en masse problemer. Derefter skiftede jeg til Backblaze, som har virket upåklageligt.

Problem med Crashplan er at det er lavet i Java. Java programmer afvikles i en virtuel maskine som ved start skal tildeles en mængde hukommelse. Under afvikling kan mængden af hukommelse derfor ikke udvides.

På et tidspunkt nåede jeg en grænse, og Crashplan begyndte at crashe hele tiden, fordi det løb tør for hukommelse. Det skete som regel når det skulle finde ud af hvad der skulle laves backup, og det betød så at den brugte al tid på at finde ud af hvad der skulle lave backup af og crashe. Den fik aldrig lavet backup

Jeg fandt via google ud af at give den mere hukommelse, hvilket hjalp lidt. Jeg måtte også til at ændre underlige indstillinger i Crashplan mv. Til sidste gav jeg op og fandt en løsning der virker native på platformen.

Der findes andre end Backblaze, feks Carbonite.

Jeg ville dog vælge en med en hvis ballast, da det er surt at vælge en der pludselig går konkurt. Det sker feks jævnligt for Cloud baserede billedeløsninger.

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 23 jan 2017 08:10 am

Tak Ballesen!
PCmag lader til at tænke, at Backblaze er lidt langsom og begrænset i muligheden for at kontrollere, hvad og hvordan der skal laves backup.

Er der nogen, der har indvendinger mod en Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001 Harddisk - 3 TB - 3.5" - 7200 rpm - SATA-600 - 64 MB cache som intern data disk?

Mvh Jonas

Besvar