Kalibrering af skærm det eneste at gøre?

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Besvar
Modelmaker
Rang: Nyankommen

Kalibrering af skærm det eneste at gøre?

Indlæg af Modelmaker » 30 jan 2017 21:32 pm

Hej med jer
Jeg overvejer at købe eller leje et kalibreringssæt til skærme og printer, da mine fotos i Photoshop kommer MEGET anderledes ud på print. Jeg har forsøgt mig med diverse indstillinger: lade Photoshop styre farver, kalibrere i Windows, ændre farveopsætning i printer, benytte forskellige profiler osv osv.
Det endelige resultat i udskriftet bliver hver gang skuffende. Derfor tænker jeg, at det er sidste udvej med en kalibrering
Er det noget I gør det i, og hvad er godt? Colormunki, Spyder? Eller noget tredje?

Brugeravatar
Tipman
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 7D
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Kalibrering af skærm det eneste at gøre?

Indlæg af Tipman » 31 jan 2017 08:54 am

Det er meget vigtigt at kalibrere sin skærm. Nogen skærme kan ikke kalibreres godt nok så en god skærm er også nødvendigt men de fleste kan kalibreres til noget fornuftigt. Jeg har ikke prøvet at kalibrere print, men efter kalibrering af skærm så får jeg nogenlunde de print hjem som jeg har set på skærmen.
Venlig hilsen
Frank

Beauty lies within...
http://www.flikfoto.dk

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 31 jan 2017 09:59 am

Hvis du ikke har kalibreret din skærm, så ved du ikke hvad det er du ser på skærmen.

Så det er det vigtigste.

Jeg har selv en Spyder5 til min skærm og så har jeg også en ældre Spyder til min printer. Spyderen til printeren bruger jeg stort set ikke.

Hvis man bruger originalt blæk og et anerkendt papir produkt, så har man efter min mening ikke behov for at kalibrerer printeren.
Jeg bruger selv Ilford papir og original blæk til min Canon 9500II. På Ilfords hjemmeside kan jeg hente farveprofiler til hver enkelt papir type fra Ilford som Ilford har lavet specifikt til min printer, så det giver rigtig gode resultater.

Modelmaker

Indlæg af Modelmaker » 31 jan 2017 10:51 am

Mange tak for hurtige svar.
Jeg skal ud og købe (eller leje?) noget kalibreringsudstyr, kan jeg godt høre :)
Er der stor forskel på dette?

Tipman, hvilket kalibreringsudstyr bruger du?
phw, Hvilken Spyder5 - kan se der er Elite og Pro og Express?

Man kan læse sig frem til så meget, men vil gerne høre folks erfaringer herinde - Så hører også gerne fra andre :)

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 31 jan 2017 10:55 am

Jeg har en Spyder5 Elite.

Hvis man følger lisens reglerne hos Spyder, så kan den bruges på alle stationærer pc på ens adresse og 5 bærbare. Så ud fra det vil leje være et problem.

Brugeravatar
Karinsky
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Sony A7R II
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Karinsky » 31 jan 2017 11:05 am

Hej Modelmaker

Køb en, i stedet for at leje. Skærmen skal kalibreres med jævne mellemrum (det ændres over tid, så en gang om måneden eller lignende som udgangspunkt).

Kender ikke Spyder5, men har haft en Spyder 4 Pro, som jeg ikke var specielt imponeret af. Skiftede den til en X-Rite i1Display Pro og det spiller bare.

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 31 jan 2017 12:38 pm

Jeg har en Spyder 3 elite, som fungerer fint. 1 laptop og 3 forskellige skærme.
Du (og jeg) kan sagtens nøjes med en pro.
Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 31 jan 2017 12:51 pm

Ja, man er nødt til at forstå farvestrying, og sikre sig, at skærm/printer gør som forventet.

De større papirfabrikanter har profiler for deres papir og det blæk, der brugs af de større printere. Hvis du bruger en papirprofil, skal du sikre, at printeren ikke blander sig i farvestyringen, men at det kun er PS der gør det.

Skærmen skal kalibreres, og det er vigtigt, at ikke kun farver, men også lyset er indstillet rigtigt. Brug samme rumbelysning, altid.

Hvis skærmen er er for lys, vil man fejlbehandle billederne, så de bliver for mørke i print. Husk også at en skærm har meget større kontrastomfang, end papir. Det skal der tages højde for ved print. Flere programmer har "soft-proofing". Brug det.

Jeg kan anbefale "Cambridge in colour" til at skaffe viden. Der er mange gode tutorials
http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... oofing.htm

m.h.t. Spyder'en, har jeg en 5'er og har jeg fattet det rigtigt, måler de ældre udgaver ikke rigtigt, hvis skærmen har LED belysning.
Bo //

Brugeravatar
JenODem
Kamera: Nikon

Indlæg af JenODem » 31 jan 2017 14:34 pm

Hej
Jeg har samme problem og har næsten opgivet at få min Epson 3800 til at printe 100%

Jeg har et andet forslag til kalibrering, du kan finde i nogle bøger (mener Click her en) hvor der er farve korrekte tryk af et billed man så kan hente elektronisk ved at tage det elektroniske op på skærmen og juster visningen til at det er det samme som i bogen er man ikke så langt fra som man kunne være.

Da jeg købte calibrator læste jeg et eller andet sted at er er to teknologier man laver calibratorer efter, den ene er anvendt af Spyder med flere og den anden af Color Munkti og de meget dyrere modeller. Vedkommende der skrev indlægene var tydeligvis velvidende om hvad han udtalte sig om - en af de ting der gjorde at jeg valgte Color Munkti var at han skrev at den teknologi som blandt andet Spyder bruger gør at der kan være større variation fra calibratot til calibrator; det samme fabrikat selv det samme produktions lot ville varierer mere end den teknologi Color Munkti bruger.

Jeg købte Color Munkti og er glad for den, der var ikke meget at se på skærmen kalibreret og ikke kalibreret - så det løste dasværre ikke mit problem, jeg tror heller ikke at dit problem alene skyldes skærmkalibrering.

Jeg tror du skal arbejde mere i den retning Bo beskriver det er farvestyringen der er problemet, ICC profiler papirtyper osv. osv. jeg har selv en opgave foran mig med min printer...............

Nu må man ikke ud af mit indlæg forstå det således at jeg ikke mener at Spyderen er en god kalibrator det er det sikkert.

/JenODem

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 31 jan 2017 15:37 pm

Det er lidt spøjst med det der print halløj.

Jeg har kalibreret skærm (godtnok med en Spyder) og købte for en måneds tid siden en fotoprinter.

Når jeg sad ved min skærm og printede et billede, blev jeg skuffet. Et billede af ungerne liggende i en seng med hvidt sengetøj, blev noget mere rødligt end på min skærm så jeg ikke kunne se at sengetøjet var hvidt på printet.

Men jeg hang billedet op og nu når jeg hver dag går forbi det og ser på billedet, er det helt tydeligt at sengetøjet er hvidt?!?!

Jeg ved ikke, det må være hjernen der spiller en et puds eller noget, for når jeg ikke sammenligner billederne med skærmen er de ganske fine :)

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 31 jan 2017 16:03 pm

Ja det er jo den tredie ting der har stor indflydelse på hvordan et print ser ud. (og som mange helt overser)
Det lys man kigger på sine print i.
Er det en dårlig sparepærer, en varm eller kold LED pære, eller er det dagslys.
Og den anden ting når man ikke har noget at sammenligne med, laver ens hjerne de farver den mener er rigtige. Samt at vi opfatter relativt: d.v.s. hvis billedet hænger på en rød væg vil billedet virke koldere i farverne. Hvis det hænger på en blå væg vil de virke varmere

Venlig hilsen Jesper

Besvar