Adobe RGB vs sRGB

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Boa
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D7500

Adobe RGB vs sRGB

Indlæg af Boa » 14 mar 2020 13:50 pm

Jeg optager i raw. Efterbehandler raw-filerne i Darktable og gemmer i jpeg, som jeg så printer ud på en “almindelig” printer eller ude i byen hos en “almindelig” print-udbyder.

Nu vil jeg have en ny og større skærm. Og her rejser spørgsmålet sig, hvor meget vægt skal jeg lægge på skærmens evne til at vise Adobe RGB?

Brugeravatar
Bo Bjerre
Challenger
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Re: Adobe RGB vs sRGB

Indlæg af Bo Bjerre » 14 mar 2020 16:31 pm

Billeder fra nettet, der vises på "almindelige" PC'er, telefoner og pegeplader er 99.99% sRGB. Det du får printet hos almindelige print-shops er sRGB. Hvis du lægger et AdobeRGB billede på nettet, vil de fleste brugere se det som kedeligt i farverne. Hvis browseren er sat op til at forstå farverummet OG det er angivet i filen OG modtagerens skærm har det udvidede farverum, vil man kunne have gælde af det.
Hvis du bruger et seriøst printhus, eller selv printer på en mere avanceret printer, kan du have glæde af det større farverum.
Vær opmærksom på, at den slags skærme ofte er noget dyrere, og at regneark, cad programmer etc ser lidt underlige ud i farverne, ind til man har vænnet sig til det.
Bo //

Boa

Indlæg af Boa » 14 mar 2020 16:46 pm

Tak Bo. En del af det har jeg læst mig til. Det enkle er at bruge sRGB. Men det korte af det lange er vel, at jeg må overveje mit behov. Spørgsmålet er jo også, om jeg vil være i stand til at se forskel på et print af det samme billede i henholdsvis Adobe RGB og sRGB fra den samme kvalitets print-udbyder. Hvis der virkelig er forskel, så kunne det få mig til at overveje en dyrere skærm, så jeg havde muligheden for efter behov at bruge Adobe RGB.

Boa

Indlæg af Boa » 14 mar 2020 21:14 pm

Når jeg henter en raw-fil ind i mit billedbehandlingsprogram (Darktable), så går jeg ud fra, at denne fil ikke i sig selv er tilknyttet en farvepalet (Adobe eller RGB). Tildelingen sker, når jeg gemmer filen som Adobe RGB eller sRGB.

Hvis det er rigtigt forstået, betyder det så, at hvis min skærm kun er i stand til at vise 100% sRGB, så ser jeg ikke alle farverne i raw-filen i Darktable? Hvis min skærm derimod kan vise 100% Adobe RGB, ser jeg så flere af raw-filens farver?

Boa

Indlæg af Boa » 14 mar 2020 21:17 pm

Hvis min skærm kan vise Adobe RGB, skal jeg så indstille den til at gøre det? Altså vælge om skærmen skal vise sRGB eller Adobe RGB? Skal jeg kort og godt indstille skærmen til Adobe RGB for at få Darktable til at vise flere farver af raw-filen.

HVIS en “adobe-skærm” tydeligvis viser flere farver i mit billedbehandlingsprogram, så vil en sådan skærm måske være interessant. Men hvis jeg skal indstille skærmen frem og tilbage mellem Adobe RGB og sRGB, bliver det jo så en mindre udfordring.

Boa

Indlæg af Boa » 15 mar 2020 12:34 pm

Jeg har jo forsøgt at finde svar på mine spørgsmål på nettet. Men det er ikke nemt. Generelt siger man, at til print kan Adobe RGB være en fordel, men flere artikler påpeger, at “ulemperne” ved at arbejde med Adobe RGB er større end fordelene. Med mindre man er topprofessionel med topprofessionelt udstyr og desuden har helt styr på alt vedrørende kalibrering, farveprofiler og andet, så er det ikke umagen værd at arbejde med Adobe RGB.

Jeg ønsker en ny skærm, og der er her, det bliver aktuelt af vide noget om Adobe RGB. Andre steder her i gruppen fremhæves værdien af, at en skærm kan vise Adobe RGB - det lyder næsten som et ‘must’. Men hvor mange procent skal skærmen kunne vise? Mange skærme ligger på noget under 100% - er det noget værd?

Det ville jo være ganske interessant at høre om andres erfaringer med at arbejde i Adobe RGB. Er det rigtigt, at det er klart mere besværligt end sRGB? Er der en markant forskel på print af et adobe-billede i forhold til et sRGB-billede - samme billede printet på en kvalitetsprinter.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Challenger
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 15 mar 2020 14:43 pm

Stort set alt, der vises på telefoner, pegeplader, laptops og hjemmePC'er er sRGB. Hvis Du får printet hos almindelige farvehandlere, Bilka, Føtex etc, er det også sRGB. Nogle steder anvendes automatisk korrektion for at lys,mætning og kontrast skal "se pænt ud"

Hvis du lægger et billede på din hjemmeside i AdobeRGB vil de fleste opfatte det som kedeligt og træls at se på.
Hvis filen indeholder information om farverum OG browseren er sat op til at fatte det OG modtagerens skærm kan gengive det, vil det virke, og kunne gengive et større farverum. Om det giver en synlig forskel er så spørgsmålet.

Jeg printer på en maskine, der kan gengive en del mere end sRGB, og det gør jeg direkte fra LightRoom eller Photoshop, der internt arbejder i prophoto RGB, der er meget større, end både skærm og printer skærm kan gengive. Mange har for meget lys på skærmen, og derfor oplever jeg, at folk synes at mine print er for mørke, hvis jeg ikke korrigerer dem.

Kameraet's rawfiler ikke har et farvevrum, før det kommer ind i et billedbehandlingsprogram. I mit tilfælde er det prophotoRGB, og kameraet kan ikke udfylde det hele. På min skærm ser jeg en del af farverummet (AdobeRGB), og når jeg printer er det en anden del (der ikke er identisk med skærmens) Omregningen mellem de forskellige repræsentationer er kompliceret, og der er skrevet meget om det. Fordi jeg er farvenørd og har en fortid i prepress/tryk har jeg ca 1/2 hyldemeter bøger om netop det.

Hvis du køber en skærm med et stort farverum, vil du lægge mærke til at farver i CAD programmer, tekstbehandling, ikoner etc ser mærkelige ud. Jeg ved ikke hvordan Linux/darktable håndterer farver, så der kan være forskel.

Min opfordring: køb en god sRGB skærm og tag nogle gode billeder. Bliv ved med at optage i raw, for så har du bedre muligheder for at styre kontrast/mætning/farvebalance/eksponering etc. Sætter du kameraet til AdobeRGB har det kun betydning, hvis kameraet gemme i jpg, og muligvis det preview, der ligger i raw filen.

Uden at det har noget med farverum at gøre, er her en sjov lille opgave, der viser om du kan se forskel på farver, der ligger tæt op ad hinanden. http://www.colormunki.com/game/huetest_kiosk God fornøjsel,

Bo //

Boa

Indlæg af Boa » 15 mar 2020 16:59 pm

Mange tak Bo. Det kan jeg bruge til noget. Jeg har læst en del, og er efterhånden også nået frem til, at det bedste for mig er at lægge vægten på en god sRGB skærm - og så ta’ nogle gode billeder, som du siger. Det er da en jungle at finde den ‘rigtige’ skærm, men hvis jeg kan se bort fra Adobe RGB bliver det absolut lettere. Efterhånden har jeg læst en del test af skærme til 2000-2500 kr. og vælger jeg nok en af dem - jeg håber og tror, det rækker.

Problemet er, at jeg ikke har mulighed for at sammenligne skærme i forskelligt prisniveau. 24” eller måske 27” i henholdsvis 1080p og WQHD 1440p. Er lidt i tvivl om størrelsen, men hælder til 27”, selv om den er stor, og her er jeg usikker på, om ikoner og lignede bliver for småt.

Hehe, jeg lavede testen. 11 point, alder 69, 12 år gammel skærm. Jeg er ikke helt sikker på tydningen af resultatet, men det er vist ikke helt galt - og hvis resultatet er dårligt, må det absolut tilskrives den MEGET gamle skærm, og naturligvis ikke de gamle øjne :)

Brugeravatar
Peterpan
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 16 mar 2020 15:34 pm

Du skal helt sikkert vælge 27" - Har du en "gamle" skærm, så behold den samtidig, du kan med fordel have stifinder eller andre hjælpe programmer online samtidig på den.
Held og lykke, har selv været gennem det, og endte med en DELL

Boa

Indlæg af Boa » 16 mar 2020 18:33 pm

Peterpan. Jeg tror også på en 27”. Og med opløsningen 2560x1440, selv om jeg er usikker på, om ikoner og skrift bliver lidt for småt, men mon ikke det kan indstilles. Jeg tror, at den højere opløsning i forhold til 1080p vil være bedre til fotoredigering på en 27”.

Valgte du en skærm, der kan Adobe RGB, og hvis du gjorde, har du så efterfølgende erfaringer med værdien af Adobe RGB?

Brugeravatar
Kalle_dk
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Indlæg af Kalle_dk » 16 mar 2020 18:48 pm

Boa skrev:
16 mar 2020 18:33 pm
Jeg tror også på en 27”. Og med opløsningen 2560x1440, selv om jeg er usikker på, om ikoner og skrift bliver lidt for småt, men mon ikke det kan indstilles. Jeg tror, at den højere opløsning i forhold til 1080p vil være bedre til fotoredigering på en 27”.
Jeg er SÅ glad for at jeg købte en 27" skærm i 2K opløsning. Ikonerne har en "passende" størrelse, og der er plads til flere end du er vant til. En 24" skærm er nok stadig bedst i 1K opløsning. Ellers bliver ikonerne vist meget små. Jeg er faktisk ikke klar over om man kan købe en 24" skærm i 2K opløsning. Det kan man måske?

Når du browser på internettet kan du blot taste [ctrl+] et par gange for at zoome ind, og fylde skærmen ud med tekst. Når du bruger dit fotoprogram, lader du være. Der er god plads til både fotoet og menuerne på skærmen. Min skærm kan også vise Adobe RGB. Jeg har dog ikke helt fundet ud af om det er noget jeg skal bruge til noget - men nu er funktionen der, hvis jeg skal bruge den senere. Jeg skal blot trykke på en knap for at skifte mellem Adobe RGB og sRGB. Der er også en knap til at vise Sort/Hvid. Det giver et hurtigt overblik over om fotoet ville kunne fungere uden farver (dog med ekstra justeringer i fotoprogrammet). Jeg er ikke klar over om Dell har skærme med disse funktioner. Det har de måske?

Brugeravatar
Peterpan
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 16 mar 2020 21:12 pm

Boa skrev:
16 mar 2020 18:33 pm
Peterpan. Jeg tror også på en 27”. Og med opløsningen 2560x1440, selv om jeg er usikker på, om ikoner og skrift bliver lidt for småt, men mon ikke det kan indstilles. Jeg tror, at den højere opløsning i forhold til 1080p vil være bedre til fotoredigering på en 27”.

Valgte du en skærm, der kan Adobe RGB, og hvis du gjorde, har du så efterfølgende erfaringer med værdien af Adobe RGB?
Jeg købte en DELL U2717D med følgende data:
Deklaration på¨den nye edb 27 skærm_1300.jpg
Man kan altid diskutere om det er godt nok, men jeg vældig tilfreds ud fra mit behov og SYN - der ikke er så ringe enda.
Jeg gav 3.500 kr for den d. 25.01.2019
og som sagt så er min gamle 22" DEL sat op som 2. skærm en stor hjælp til at styre filarbejdet med.
Der er jo kommet nye modeller og sikkert også bedre og prisen holder nok omtrent endnu
Vedhæftede filer
Deklaration på¨den nye edb 27 skærm.pdf
(851.91 KiB) Downloadet 54 gange

Boa

Indlæg af Boa » 17 mar 2020 00:19 am

Tak for din kommentar, Kalle_dk. Man kan udmærket få 24” 2K skærme, men som du skriver, bliver ikonerne nok ret små.

Jeg kan forstå på dig, at du indtil videre ikke har anvendt Adobe RGB, men hvem ved, hvilke behov der er i fremtiden. Jeg tror, at jeg vil følge Bos anbefaling og lægge vægten på en god sRGB skærm og så nedprioritere Adobe RGB funktionen, som jo også typisk forhøjer prisen. Spørgsmålet er, om jeg overhovedet når at komme ud at købe en skærm :).

Boa

Indlæg af Boa » 17 mar 2020 00:20 am

Peterpan. Jeg har netop haft kig på DELL U2717D, som ser ret god ud. Med hensyn til Adobe RGB viser den ca. 75%, så du har åbenbart heller ikke vægtet Adobe RGB særlig højt. Jeg ved ikke, om 75% kan bruges til noget. I det hele taget drejer det sig om, at få dækket ens behov.

Boa

Indlæg af Boa » 17 mar 2020 00:22 am

Jeg har undersøgt det nærmere, og sådan som jeg forstår det, kan mit billedbehandlingsprogram (Darktable) indstilles, så jeg anvender Adobe RGB, når jeg henter en raw-fil ind til billedbehandling. På min nuværende sRGB skærm kan jeg jo ikke se, om der er forskel, når en raw-fil bliver hentet ind som Adobe RGB eller som sRGB. Men som nævnt tidligere bliver det hele ret kompliceret med Adobe RGB, og tilsyneladende er der i bedste fald kun en meget hårfin forskel på resultatet ved anvendelsen af den ene eller den anden farvepalet.

Besvar