Fotoredigering, skærmkalibrering og print

Spørgsmål/debat om computer software; eks. Windows, Linux, Mac OSX, drivere mv.
Besvar
Dteddys
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon Eos 77D

Fotoredigering, skærmkalibrering og print

Indlæg af Dteddys » 25 mar 2020 13:12 pm

Hejsa folkens.

Jeg kommer med et spørgsmål.
Jeg forholdsvis ny til at redigere billeder i Photoshop, men jeg tænker at investere i en skærmkalibreringsenhed. Jeg tænkte på at købe en X-rite i1 studio.
Jeg plejer at få printet hos pixum, men jeg har set en del videoer og nogle siger at det ikke kan betale sig at kalibrere sin skærm, med mindre man selv har en printer at teste resultatet på.

Mit spørgsmål er:
Skal jeg investere i en X-rite eller er det ikke nødvendigt?

stoneyboy
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Kamera: Fuji finepix 1800 og Canon 5D Mrk.IV

Re: Fotoredigering, skærmkalibrering og print

Indlæg af stoneyboy » 25 mar 2020 14:25 pm

Hej
Selvom du ikke selv printer er det vigtigt at skærmen er kalibreret. Du vil få en mere rigtig farvegengivelse når du redigerer billeder, og når du får printet billeder ekstern.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Challenger
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 25 mar 2020 14:26 pm

Hvis du er tilfreds med det, du får fra Pixum, er der vel ingen grund til at gøre noget ?
Pixum laver tilsyneladende en automagisk korrektion, så billederne blier "pæne". Med det udgangspunkt er der ingen grund til at gøre noget som helst, hvis deres programmer alligevel roder i det... https://www.pixum.de/service/automatisc ... ptimierung

Hvis man printer selv, eller bruger et mere avanceret printhus, er sagen en anden. Jeg bruger en Spyder 5 til skærmen, og en SpyderPrint til at opmåle papirprofiler med til min egen printer. Hvis jeg bruger et eksternt printhus, sender de mig en papir/blæk profil, som jeg kan bruge.
Den mest almindelige fejl er at "folk" klager over, at print bliver for mørke. Det skyldes i 90% af tilfældende, at de har for meget lys på skærmen, og forkert lys i lokalet, når de justerer billeder.

Bo //

Dteddys

Indlæg af Dteddys » 25 mar 2020 18:45 pm

Tak for svarene.
Jeg ikke midlerne til at købe en printer til professionel printning, så hvilket printhus kan i anbefale hvor man netop kan få en papir/blækprofil så skærmens tilpasning stemmer overens med printhusets?

Mvh Daniel

Brugeravatar
Bo Bjerre
Challenger
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 25 mar 2020 20:16 pm

Jeg printer selv op til 60 x 150cm. Derover bruger jeg Xprint. De bor ikke langt herfra, og jeg kan altid få hjælp. Billige? Nej, men de er rigtigt gode. Jørgen, der ejer bixen, ved hvad han taler om og er god til at vejlede. De printer på stort set alt, og kan montere på alle materialer i meget store størrelser. Og nej, jeg har ikke økonomiske interesser i firmaet.

Vær opmærksom på at en printer ikke kan gengive samme kontrastomfang som en skærm, og det skal man forholde sig til. Jeg vil klart anbefale at du bruger en kalibreret skærm og bruger "soft proofing" i PS med netop den profil, du får til formålet

Bo //

Brugeravatar
Jesper A. H.
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony A7iii, Sony A200
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Jesper A. H. » 25 mar 2020 20:56 pm

Bo Bjerre skrev:
25 mar 2020 14:26 pm
Hvis du er tilfreds med det, du får fra Pixum, er der vel ingen grund til at gøre noget ?
Pixum laver tilsyneladende en automagisk korrektion, så billederne blier "pæne". Med det udgangspunkt er der ingen grund til at gøre noget som helst, hvis deres programmer alligevel roder i det... https://www.pixum.de/service/automatisc ... ptimierung

Hvis man printer selv, eller bruger et mere avanceret printhus, er sagen en anden. Jeg bruger en Spyder 5 til skærmen, og en SpyderPrint til at opmåle papirprofiler med til min egen printer. Hvis jeg bruger et eksternt printhus, sender de mig en papir/blæk profil, som jeg kan bruge.
Den mest almindelige fejl er at "folk" klager over, at print bliver for mørke. Det skyldes i 90% af tilfældende, at de har for meget lys på skærmen, og forkert lys i lokalet, når de justerer billeder.

Bo //
Jeg har brugt Pixum en del tidligere (og været ganske godt tilfreds, men jeg er heller ikke print connoisseur) - og så vidt jeg husker kan man slå den automatiske optimering fra...

Dteddys

Indlæg af Dteddys » 08 jun 2020 21:43 pm

Mange tak for svarene :)
Jeg har købt en X-rite da flere forummer på nettet ambefaler at kalibrere skærme, for at komme så tæt på den rigtige farvegengivelse.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 09 jun 2020 08:43 am

Dteddys skrev:
25 mar 2020 18:45 pm
Tak for svarene.
Jeg ikke midlerne til at købe en printer til professionel printning, så hvilket printhus kan i anbefale hvor man netop kan få en papir/blækprofil så skærmens tilpasning stemmer overens med printhusets?

Mvh Daniel
Du har reelt ikke brug for en papir/blækprofil. Det eneste du kan bruge profilen til, er at du kan lave en skærm simulering af hvordan printet kommer til at se ud.

Det enste du skal huske, når du får printet hos Pixum, er at du fravælger at de optimerer dine billeder.

Besvar