NAS

Spørgsmål/debat om computer software; eks. Windows, Linux, Mac OSX, drivere mv.
Brugeravatar
rip59
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

NAS

Indlæg af rip59 » 23 jan 2013 13:01 pm

I en anden tråd ( viewtopic.php?f=31&t=57427 ) her på FS kom snakken frem om det er billigere/enklere at selv samle hardware/software til en egentlig server frem for at investere i en dedikeret NAS.

Da jeg er typen der har lidt af hvert stående i kælderen af elektronik, tænker jeg mig at jeg nok skulle kunne matche fx noget hardware med nyt og gammelt til den pris en NAS koster fx i den tråd her, inc 3x3tb diske af samme type, raid og hotswap. Med et lille motherboard af de moderne typer kan man også få elforbruget langt ned når maskinen ikke laver noget, men man har jo som alternativ også mulighed for at lægge en meget kraftig "motor" i sin maskine hvis det er det man skal bruge.

Så var det at spørgsmålet poppede op, findes der en "færdig" NAS/Linux pakke man kan hente til 0 kr og bruge så ens nye "monster" kan tages i brug lige så enkelt og i det daglige vedligeholdes lige så enkelt via et web interface.

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

Brugeravatar
Don piphans
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon Eos 7D mk2. 650D. 350D. Canon SX40 HD.
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sv: NAS

Indlæg af Don piphans » 23 jan 2013 13:14 pm

Freenas.org
Det bruger jeg selv. Jeg køre det på et cf kort.

Sendt fra min mobile haløjsating.

Brugeravatar
rip59
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Re: NAS

Indlæg af rip59 » 23 jan 2013 13:38 pm

Ja, jeg tænkte det jo nok, TAK :)

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

Brugeravatar
brian ottens
Rang: Veteran
Kamera: D90 /D3000 (Nikon)

Indlæg af brian ottens » 24 jan 2013 09:59 am

Hvordan har du set det op

Brian Ottens, sendt fra tapatalk,
hvad er bedst. Være ignorant eller bare uvidende?

Brugeravatar
Don piphans

Indlæg af Don piphans » 24 jan 2013 20:20 pm

brian ottens skrev:Hvordan har du set det op

Hvad tænker du på??

Brugeravatar
brian ottens

Indlæg af brian ottens » 24 jan 2013 20:22 pm

Jeg mener få det til at køre fra et cf kort

Brugeravatar
Don piphans

Indlæg af Don piphans » 24 jan 2013 21:24 pm

Det er ind bygget i den version jeg køre med. Det er dog ved at være en meget gammel udgave, men det spiller bare.
Man montere bare et cf 128MB kort i en ide adapter og et cdrom drev til at boote op fra. Når det hele er installeret kan man afmontere skærm tastatur, cdrom drev. og freenas køre bare.

Så kan du bare montere de diske du vil. Nemt og billig. Jeg køre forresten mit system på en gammel P733 MzH med 1024 ram. Og der har aldrig været problemer.
Og jeg mener at man også kan køre windows fil system. Dog er linux std. Fordelen med linux er at det går super hurtig.

Brugeravatar
brian ottens

Indlæg af brian ottens » 24 jan 2013 21:54 pm

Det lyder fedt, må jeg prøve snarest.

Brugeravatar
Jincx
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon D7000

Indlæg af Jincx » 05 feb 2013 20:34 pm

rip59 skrev:...Med et lille motherboard af de moderne typer kan man også få elforbruget langt ned når maskinen ikke laver noget, men man har jo som alternativ også mulighed for at lægge en meget kraftig "motor" i sin maskine hvis det er det man skal bruge....
Du kan benytte WOL (Wake on LAN), hvis dit hardware altså er kompatibelt med den teknologi. Så kan NAS'en sættes på standby efter et vis antal sekunders inaktivitet og genoplives via. LAN'et on demand...

Brugeravatar
Gydesen
Kamera: Nikon D5100
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Gydesen » 06 feb 2013 05:42 am

Lidt en anden vej at gå, men prøv at tjekke windows home server ud. Det koster meget billigt og giver rigtig mange muligheder. Omkring 350,-

For mig var en NAS en alt for stor begrænsning, men det er jo meget forskelligt.

guppy
Rang: TOPBRUGER
Kamera: OM-D E-M10

Indlæg af guppy » 06 feb 2013 09:42 am

Nu er det at bygge en nas selv af gamle computer dele måske billgere up front, men jeg skulle mene at strøm forbruget hurtigt overstiger den besparelse.

Min Qnap trækker ( lidt afhængigt af hvilke diske der er monteret ) 8w i standby og 16w for fuld udblæsning (superpi og fil kopiering) - har svært ved at tro at en hjemme bygget nas kan nå ned i de størrelser.

@Gydesen:
Linux har skam *rigtigt* mange muligheder og helt gratis ;)

Til exempel kører min qnap; owncloud ( tænk privat dropbox ), tvheadend ( optager tv <3 ), LAMP udviklings miljø, automatisk download af podcasts, twonkey media ( DNLA server ), osv, osv ^^

ps. husk at tage backup af din NAS - raid hjælper ikke mod brand, tyveknægte, etc.
Air VPN - The air to breathe the real Internet
Gammel glas | Yashica ML 50mm f/1.4 | Konica Hexanon 40mm f/1.8 | Revuenon-special 135mm f/2.8

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af niels.hr.hansen » 25 feb 2013 19:52 pm

En hjemmebygget NAS har helt sikkert en uovertruffen Nørd effekt :mrgreen:
Min egen er eks. en Raspberry PI (knapt 500 DKK incl. SD kort, strømforsyning og kabinet) med en Raspberry PI Linux og en USB disk. Strømforsyningen til Raspberryen kan max levere 5 Watt og den eksterne disk bruger hvad en disk nu bruger når den kører.

Men skal den bare kobles på nettet og så fungere, så er det nok enten en TimeCapsule fra Apple eller en QNap du skal lede efter.

Jeg har tidligere prøvet det der med en gl. maskine og nogle tilfældige diske. Jeg havde fået fat på en Dell PowerEdge 2300 med en 5-600 Mhz Pentium 3, 256 Mb ram og 6 10.000 RPM SCSI diske. Den bootede FreeNAS fra en 200 MB partition på en af diskene. Performance var helt ekstrem, kørte omkring 12 MB/sek på 100 Mbit net, så altså helt på grænsen af det mulige. Den fik ikke lov at kører på andre tidspunkter end når der var behov, da den suttede 800 W!.
I øvrigt er FreeNAS baseret på en BSD distribution og derfor ikke Linux, da BSD kommer fra Berkley og ikke Finland.

ScorpionDK
Kamera: Nikon D7000

Indlæg af ScorpionDK » 25 feb 2013 19:58 pm

Til byg selv nas kan man evt kigge på hp proliant micro server.. den ser lovende ud til formålet :-)

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2

Brugeravatar
hro
Geografisk sted: Måløv
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af hro » 10 feb 2014 01:07 am

Min hjemmebygget NAS er også en Raspberry PI…. Og så er den også min SqueezeBox-server for alt mit musik i FLAC-format. Det er samme Raspberry Pi som er min webserver (http://www.hro.dk) med over 36000 billeder + FTP-server + DLNA-server + … + …

Jeg overvejede en QNAP men Raspberry Pi er den bedste løsning for mig da jeg har den fulde kontrol over den.
Jeg var ellers ikke Linux-fan men nu er jeg helt vild…

Den kostede mig 300,- og et gammelt SD-KORT + en lader fra en gammel HTC telefon.

Den bruger kun 5-6 watt inkl. en 2Tb 2.5” USB HDD mod de 35-40 Watt med min gamle løsning med Win7 og et atom motherboard :fuckpc:

Brugeravatar
Vikkelsø
Kamera: Fujifilm X-Pro2

Indlæg af Vikkelsø » 10 feb 2014 11:04 am

Jeg valgte at købe færdigbygget og mit valg faldt på Synology DS713+. Størrelse, lydniveau og strømforbruget er så lavt at jeg ikke umiddelbart kunne finde en årsag til at samle selv. Nu bruger jeg den så også til ret forskellige ting, hvor backup af mine billeder er en af de mindre prioriterede.

Hvis man tilgengæld er ret vild med Synology's operativ system som er bygget op ud fra UNIX så kan man hente XPEnology som er en community-driven port af Synology. De samme ting virker på begge systemer, der er ingen begrænsninger :-)
Fujifilm:
XF 35mmF2 R WR
XF 10-24mmF4 R OIS

http://www.danvikkelsoe.dk

Besvar