Hvad ville du bruge 8.000 kroner på?

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Besvar
Silas2001
Rang: Lærling
Kamera: Canon 1300D

Hvad ville du bruge 8.000 kroner på?

Indlæg af Silas2001 » 10 apr 2019 01:23 am

Jeg har sparet nogle kroner sammen, og tiden er nu kommet til lidt indkøb af kameraudstyr.

Jeg har længe set på CANON EF 24-105 MM II 4.0L IS USM, der har en pris på 8.200 kroner ca.

Dog er jeg begyndt at komme i tvivl om det er det værd, eller om mit nuværende objektiv er tilstrækkeligt.

Mit udstyr er følgene:

Canon 1300D (bliver ikke brugt, men har det)
Canon 7D Mark ii

CANON EF 100-400 4.5-5.6L IS II USM
Canon 18-55 IS Kit Lens

Jeg fotograferer som regel dyr og sport. Det er det jeg bruger mit 7D Mark ii til, med mit 100-400 obektiv.

Jeg er begyndt at fotografere landskab, arkitektur, og by-billeder. Jeg ved ikke hvad det hedder, så jeg kalder det bare by-billeder. Men det omfatter ihvertfald graffiti maling på gamle toge, forladte industribygninger og andre småting.

Det er til disse ovenstående formål at jeg benytter mit 18-55 Kit lens, og som jeg nu vil erstatte med et CANON EF 24-105 MM II 4.0L IS USM.

Min tvivl er så på om det vil være nogen stor opgrafdering. Jeg har en 8.000 kroner, som jeg har sparet sammen, men efter at have set flere YouTube videoer, så synes jeg ikke, at jeg kan se en kæmpe forskel.

Et alternativ er at bruge pengene på tilbehør. ND-filtre, bedre stativ, et ekstra batteri eller to, et ekstra hukommelseskort og måske en remote.

Hvad ville i bruge 8.000 på, hvis I havde dette udstyr, med disse "mål" at fotografere og hvis pengene skal holdes inden for kameraverdenen?

Vh Silas

Brugeravatar
youngman
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Re: Hvad ville du bruge 8.000 kroner på?

Indlæg af youngman » 10 apr 2019 02:33 am

jeg ville spare lidt længere og købe Canon 24-70mm f/2.8 - det er imo ideelt til landskab, arkitektur, og by-billeder samt gamle toge, forladte industribygninger. Landskaber er 18-24mm maaske bedre, men ikke absolut nødvendig.
Ha en god dag - Erik Christensen

http://www.flickr.com/photos/24219476@N08/

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 10 apr 2019 07:58 am

Overordnet set skal man opgradere og tilføje efter behov og denne tråd er et godt eksempel på at det har du ikke.
At købe noget bare fordi man har pengene går nemt hen og bliver spild til begrænset nytte.

Generelt set om objektiver er FF glas der starter ved de 24 mm i mine øjne et dårligt valg, jeg ville i høj grad savne området fra 18 til 24mm og så forsvinder ideen med zoomen for mig.
Landskaber kan tages med alle brændvidder, i byer vil jeg gerne have noget mere vidvinkel.
Batterier og hukommelseskort er konsumables der bare skal være lidt ekstra af i tasken. Filtre og remote og til dels stativ er mere et spørgsmål om vaner og især din måde at fotografere på. Hvis du bruger dit stativ meget er det der jeg ville lægge et større beløb på noget rigtigt godt. Med mindre du er en klovn er det en engangs udgift der holder hele livet. Brug god tid på at finde det rigtige.
Nu er youtube nok ikke det rigtige sted at vurdere forskel på objektiver men meget tyder på du er tilfreds med det du har så jeg ville kigge efter noget vidvinkel som suplement, eller måske en makro.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Silas2001
Kamera: Canon 1300D

Indlæg af Silas2001 » 10 apr 2019 08:36 am

Søren N skrev:
10 apr 2019 07:58 am
Overordnet set skal man opgradere og tilføje efter behov og denne tråd er et godt eksempel på at det har du ikke.
At købe noget bare fordi man har pengene går nemt hen og bliver spild til begrænset nytte.

Generelt set om objektiver er FF glas der starter ved de 24 mm i mine øjne et dårligt valg, jeg ville i høj grad savne området fra 18 til 24mm og så forsvinder ideen med zoomen for mig.
Landskaber kan tages med alle brændvidder, i byer vil jeg gerne have noget mere vidvinkel.
Batterier og hukommelseskort er konsumables der bare skal være lidt ekstra af i tasken. Filtre og remote og til dels stativ er mere et spørgsmål om vaner og især din måde at fotografere på. Hvis du bruger dit stativ meget er det der jeg ville lægge et større beløb på noget rigtigt godt. Med mindre du er en klovn er det en engangs udgift der holder hele livet. Brug god tid på at finde det rigtige.
Nu er youtube nok ikke det rigtige sted at vurdere forskel på objektiver men meget tyder på du er tilfreds med det du har så jeg ville kigge efter noget vidvinkel som suplement, eller måske en makro.
Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med at opgradere efter behov?

Jeg har længe ville købe en 24-105 mm, men økonomien har bare ikke været til det før nu.

Og nu hvor jeg så kan købe den, er min tvivl kommet efter nærmere research

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 10 apr 2019 09:56 am

Silas2001 skrev:
10 apr 2019 08:36 am
Søren N skrev:
10 apr 2019 07:58 am

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med at opgradere efter behov?

Jeg har længe ville købe en 24-105 mm, men økonomien har bare ikke været til det før nu.

Og nu hvor jeg så kan købe den, er min tvivl kommet efter nærmere research
Det er ellers ganske ligetil. En opgradering sker fordi det man har ikke er godt nok eller man har brug for dette eller hint for at kunne tage de billeder man vil.
f.eks (tænkte) ifbm natur og landskabs fotografering vil du gerne tage closeups. dit nuværende grej kan ikke (behov) så du kigger efter en makro optik
Du vil gøre mere ud af dine "cityscapes" men opdager din kitzoom altid står på de 18 og du vil gerne have en større billedvinkel -> vidvinkel (zoom)
Du synes ikke din kitzoom tegner skarpt nok, har prøvet alt, lukkertid, blænde, stativ mm. -> opgradering til bedre optik.

Det er fint at du er kommet i tvivl om hvorvidt en 24-105 er en opgradering (en tilstrækkelig stor opgradering) ift dit nuværende objektiv og at du derfor sætter den på standby

Det går en kende skævt når du så spørger hvad vi andre vil bruge 8000.- til
At købe X eller Y fordi en eller anden et sted i verden synes det er guds gave til menneskeheden er sjældent fornuftigt brug af pengene.
Det er jo meget personligt hvordan man prioriterer, hvad man fotograferr og hvordan, hvilke muligheder man ellers ønsker og om man vil have et fedt objektiv med super billedvalitet og måske gå på kompromis med fleksibilitet men sagtens kan lave alt med en 35mm (24x36 eq) eller skal have mærket hellige treenighed i tasken (3 zooms)
Der er ingen der kan give dig svaret på hvad du skal gøre så du må ud og bruge hvad du har og selv finde ud af hvor dine behov er størst.

Jeg har efterhånden en standard procedure for grejkøb baseret på mit fotografi der prioriterer en normaloptik, en vidvinkel hvor jeg prioriterer en god nærgrænse og en makrooptik der også kan bruges som portrættele. kort og batterier anskaffes med kameraet. Så prioriterer jeg et godt stativ og er ikke bange for at bruge en del på det. Der er alligevel større forskel på noget der fungerer og noget der fungerer fremragende når det er noget man konstant bruger end de fleste tænker. Så flash og derefter alle de ting og sager man får skrabet sammen som ekstraudstyr og øvrige optikker
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 10 apr 2019 16:36 pm

Jeg havde i mange år et 24-105 som jeg brute sammen med min 7D og jeg var glad for den.

Det eneste man måske kan savne:
- Blænde 2.8 istedet for blænde 4
- Lidt mere vidvinkel.

Men opjektivet performarer rigtig godt og idag bruger jeg det på FF

Brugeravatar
Jesper A. H.
Kamera: Sony A7, Sony A77 og Canon G12
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Jesper A. H. » 15 maj 2019 09:56 am

Du kunne jo starte med at skille dig af med 1300D og 18-55 - en fin lille begynderpakke (har ingen anelse om priser på canon udstyr, men de første 1000 - 1500,- burde det kunne indbringe) og dermed lidt mere mønt til din grejkonto og flere valgmuligheder :-)

Hvis man kigger på brændvidde dækning (og ser bort fra forskellen på 18 og 24 mm i den brede ende), så synes jeg umiddelbart at 24-105/100-400 kombien giver mere mening end dit nuværende setup...
Jesper A. H.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det er for nemt at være Negativ !
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nu osse på flickr : http://www.flickr.com/photos/hollensen/
Og 500px : https://500px.com/jesperarvedlundhollensen

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 19 maj 2019 19:33 pm

Tag et kig på de billeder du allerede har taget, og hvis det er samme motivvalg du vil benytte fremover så kig på dine billeddata og se om de fleste af de billeder du kan lide er i nærheden af 18 mm eller 55 mm....tag også evt. fremtidige motivvalg med i dine overvejelser.

Ligger de i nærheden af 18 mm og kunne du ønske lidt mere vidvinkel er det den vej du skal gå.....måske et 12-14 mm fast optik.

Ligger de i nærheden af 55 mm og kunne du ønske mere tele er det den vej du skal gå......måske en 70-200 mm tele.

Synes du at dit 18-55mm er lidt for dårlig i skarphed mm. kunne du supplere et af de andre valg med en god lysstærk 35 (50) mm....den koster ikke en bondegård.
Det at de to ovennævnte objektiver du ikke vælger kan du så ønske dig næste gang ;-)

Du kan også kigge i meta-data på billeder inden for dine interesseområder her på sitet ( og andre sites ) som falder i din smag og se hvilket objektiv der er brugt.

Ellers enig med Søren i at det er vanskeligt at råde andre ;-)

/preben

Besvar