Hukommelseskort

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Brugeravatar
kasperdr
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon D3
Geografisk sted: Ølsted - Nordsjælland

Re: Hukommelseskort

Indlæg af kasperdr » 19 apr 2011 22:32 pm

Pialind skrev:
kasperdr skrev: Jeg bruger Sandisk 4GB SDHC Ultra II i mit D80. og de fungere helt super, har aldrig oplevet noget med dem. og så de billige. de kan tilmed klare burst på mit D80 også ;)

http://www.photoshop.dk/products/produc ... ductID=959

og jeg tror du har ret i at man betaler mere for hastighed end for noget andet med de dyrere kort.
Tak Kasper, på deres side kan jeg se, at versionen til mit kamera også er billig, så måske det er valget: http://www.photoshop.dk/pi/SanDisk_8Gb_ ... 4_233.aspx
Så lidt. :)

Kan se jeg ikke fået nået at lave min rettelse i det andet indlæg inden du skrev. hehe
Kasper D.R.
Nikon D7000 + D80
http://www.flickr.com/photos/kasperdr/

Brugeravatar
Pialind
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D mrk III
Geografisk sted: Furesø
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Pialind » 19 apr 2011 22:41 pm

kasperdr skrev:
Så lidt. :)

Kan se jeg ikke fået nået at lave min rettelse i det andet indlæg inden du skrev. hehe
Den fangede jeg selv, så helt blond er man da ikke :gogo:
Hilsner fra
Pia

Brugeravatar
Pialind
Kontakt:

Indlæg af Pialind » 24 apr 2011 20:16 pm

Blot lige en update - købte et af de billige (Sandisk) som nævnt før, og det har skisme ingen problemer med burst... Så for fremtiden gider jeg da ikke købe de dyre ;)
Hilsner fra
Pia

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 24 apr 2011 20:26 pm

Min erfaring mht hastigheden på hukommelseskort er at det har meget lidt indflydelse på burst. På mit 40D, hvor jeg testede det var forskellen 16 RAW billeder med det langsomme kort og 17 RAW billeder med et hurtigt hukommelses kort. Grunden til der ikke er større forskel, er at der er indbygget buffer i kameraet der bruges før der skrives ud på hukommelseskortet.

Der hvor det bliver nødvendigt med et huritgt hukommelseskort, er når man bruger kameraet til video.

Og så er der en fordel i hurtiger kort når man skal overfører billederne til computeren.

Brugeravatar
Pialind
Kontakt:

Indlæg af Pialind » 24 apr 2011 21:53 pm

phw skrev:
Og så er der en fordel i hurtiger kort når man skal overfører billederne til computeren.
Ja, der bemærkede jeg helt klart forskellen, men DET kan jeg leve med når jeg kan få 8GB for 300 kroner.
Hilsner fra
Pia

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 25 apr 2011 07:55 am

[quote="PialindJa, der bemærkede jeg helt klart forskellen, men DET kan jeg leve med når jeg kan få 8GB for 300 kroner.[/quote]
Man kan nu også få et Kingston 32 Gb Class 10 kort for 450 kr.

JesperAndersen
Rang: Nyankommen
Kamera: Nikon D3100
Kontakt:

Indlæg af JesperAndersen » 06 maj 2011 16:40 pm

phw skrev:[quote="PialindJa, der bemærkede jeg helt klart forskellen, men DET kan jeg leve med når jeg kan få 8GB for 300 kroner.
Man kan nu også få et Kingston 32 Gb Class 10 kort for 450 kr.[/quote]

Hvor??
Den der har sundhed har håb, og den der har håb har alt

Fredej

Indlæg af Fredej » 06 maj 2011 21:44 pm

Pialind skrev:Blot lige en update - købte et af de billige (Sandisk) som nævnt før, og det har skisme ingen problemer med burst... Så for fremtiden gider jeg da ikke købe de dyre ;)
Er det det her du købte?
http://www.photoshop.dk/pi/SanDisk_8Gb_ ... 4_233.aspx

tror jeg køber det imorgen, har du været glad for det?

vh frede

jacob_69
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Kamera: Nikon D5000
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af jacob_69 » 06 maj 2011 22:07 pm

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 07 maj 2011 07:13 am

JesperAndersen skrev:
phw skrev: Man kan nu også få et Kingston 32 Gb Class 10 kort for 450 kr.

Hvor??
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=318407
De er godt nok steget lidt i pris siden jeg købte.

Brugeravatar
Pialind
Kontakt:

Indlæg af Pialind » 23 maj 2011 13:43 pm

Fredej skrev:
Pialind skrev:Blot lige en update - købte et af de billige (Sandisk) som nævnt før, og det har skisme ingen problemer med burst... Så for fremtiden gider jeg da ikke købe de dyre ;)
Er det det her du købte?

vh frede
Jeps, det var det jeg købte. Og indtil videre INGEN klager herfra :D Eneste minus er tiden det tager at overføre til PC og slette alle billeder på, men det kan jeg GODT leve med når jeg spare en masse penge.
Hilsner fra
Pia

Brugeravatar
Frank_fra_hvidovre

Indlæg af Frank_fra_hvidovre » 23 maj 2011 13:59 pm

Pialind skrev:
Fredej skrev:
Er det det her du købte?

vh frede
Jeps, det var det jeg købte. Og indtil videre INGEN klager herfra :D Eneste minus er tiden det tager at overføre til PC og slette alle billeder på, men det kan jeg GODT leve med når jeg spare en masse penge.
Der er stor forskel på om kamera er hurtigere med hurtigere kort. Er helt enig, der største forskel er nok når man tømmer kort, så glæder mig til at få usb 3 og tømme 667x kortet.

Det kan også svare sig at kigge på selv "huset", det er forskel på hvor solide de er og hvad de kan holde ting, så det kan være "ærgeligt" af spare på kortet og har bl.a. forsøgt at redde data fra SD-plastickort, så havde været forsvarligt gemt i en baglomme i flyveren retur fra NZ, det kunne bare ikke holde til at blive siddet på :(

det er forøvrigt ikke super billigt....

Scratch
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER

Indlæg af Scratch » 23 maj 2011 22:13 pm

Bare lige af ren nysgerighed, garanteret noget man skal holde sig fra, men nogen der har prøvet dette kort ?
CF 8 gb Performance 300x
http://www.ramkort.dk/CF_Kort_CFKort_co ... ort_08G300

Virker næsten til at være for billigt :D

jabberjass
Kamera: Canon EOS 500D

Indlæg af jabberjass » 26 maj 2011 17:42 pm

Måske lidt offtopic..
men er 30mb/s nok til at kamera der tager meget hurtige billeder? og til full HD film?

Brugeravatar
livefoto
Kamera: Nikon D3200, Nikon D800, Nikon D700, Nikon N6006
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af livefoto » 26 maj 2011 18:08 pm

jabberjass skrev:Måske lidt offtopic..
men er 30mb/s nok til at kamera der tager meget hurtige billeder? og til full HD film?
det er rigeligt.
30 mb i sekundet det er 1800 mb i minuttet, eller at fylde et 16gb kort på ca 8 min. det burde være alt rigeligt da der så vidt jeg husker er plads til ca 50 min hd video på et sådant kort.
Du skal dog vide at disse 30 mb/sek ikke er til at stole på hvis der er tale om sdkort. i så fald SKAL du kigge på hvilken klasse det er. jeg har set klasse 6 kort opgivet til 30 mb/sek, og dette er ganske morsomt. klasse 6 er et udtryk for at kortet kan smrive minimum 6 mb/sek fragmenteret data. men hvis kortet som producenten opgiver kan skrive 30 mb/ sek, hvorfor er kortet så ikke opgivet til en højere klasse? Simpelthen fordi de 30 mb/sek det er den MAKSIMALE hastighed under de bedst tænkelige forhold, men normalt vil et sådan kort måske arbejde ved 8-15 mb/sek. og denne hastighed vil falde efterhånden som kortet fyldes op.
Du skal derfor sikre dig at det er et klasse 10 kort (den hurtigeste klasse) for at være helt sikker på at det kan klare hdvideo (som så vidt jeg husker bruger ca 6,4 mb/sek)

Låst