Hukommelseskort

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
flarsson
Rang: Lærling
Kamera: Olympus E-3
Geografisk sted: Lemvig

Re: Hukommelseskort

Indlæg af flarsson » 26 maj 2011 21:30 pm

Om 30 MB/sec er nok afhænger af hvad det bruges til samt hvilket kamera det skal bruges i.
Den angivne hastighed er LÆSE-hastigheden.

For SD-kort er SKRIVE-hastigheden normalt en del lavere (måske 50-70% af læsehastigheden), for de hurtige CF-kort er skrivehastigheden måske 80% af læsehastigheden.

Til VIDEO er det rigeligt.
Om man til optagelse af mange billeder i sekundet med fordel kan bruge et hurtigere kort afhænger af kameraet. I de billige kameraer skal man ikke forvente mere end marginale forbedringer med et hurtigere kort, hvorimod man med et "semi-pro" kamera (og derover) KAN forvente at kameraet kan udnytte et hurtigere kort. Dels kan disse kameraer optage flere billede pr. sekund end entrylevel, dels har de en hurtigere processor der kan håndtere de mange data og skrive dem på kortet.

Som jeg vist har nævnt tidligere: når jeg tager serieskydninger af f.eks. en sportsbegivenhed som jpg-filer, så skriver mit kamera til kortet med mindst 40 MBytes/sec og jeg lkan fortsætte til kortet er fyldt.

jabberjass
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 500D

Indlæg af jabberjass » 26 maj 2011 22:54 pm

Okay mange tak for svaret. Hvordan tror du det ville være med CF Compact Flash Ultra II 8 GB til en Canon eos 7D? :)

flarsson
Kamera: Olympus E-3
Geografisk sted: Lemvig

Indlæg af flarsson » 27 maj 2011 09:07 am

Jeg har ikke selv Canon, så jeg kan ikke give dig et svar baseret på erfaringer, men mit gæt udfra specifikationerne (MPixel og skud/sec) vil være at Ultra ikke er hurtigt nok til at udnytte kameraets hastighed fuldt ud, d.v.s. at du kan skyde serieskud indtil bufferen er fuld, hvorefter hastigheden falder væsentligt.
Det vil naturligvis afhænge af hvilken jpg-kvalitet du vælger at bruge - af en eller anden grund har de kameraer jeg hidtil har set, fra fabrikken været sat til NÆSTbedste jpg-kvalitet -- og Canon bruger ofte en noget hårdere komprimering end visse andre fabrikater (hård komprimering = kvalitetstab, da jpg IKKE er tabsfri komprimering).

Hvis du fotograferer i RAW, kender jeg ingen kameraer der kan skrive data hurtigt nok til at man kan skyde til kortet er fuldt, men et hurtigt kort betyder længere serie med højeste hastighed (billeder/sec).

Til mit første dSLR (købt januar 2006) brugte jeg konsekvent Sandisk Extreme III (dengang 20 MB/sec), da pågældende 8Mpixel-kamera kunne skrive hurtigere til hukommelseskortet end Sandisk Ultra (dengang 10 MB/sec) kunne følge med til.
Mit nuværende kamera (Olympus E-5) er markant hurtigere.

bjarneboll
Rang: Aktiv
Kamera: olympus c - 765 ultra zoom / canon eos 550d
Geografisk sted: nordjylland

Indlæg af bjarneboll » 31 maj 2011 12:04 pm

hej rødder :P lige et hurtigt spørgsmål, er dette kort hurtig nok til et canon eos550d? eller er det bedst og bruge de sidste penge på de kort de har i butikken?

http://www.edbpriser.dk/Product/Details ... id=4704229

mvh bjarne

Brugeravatar
livefoto
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon D3200, Nikon D800, Nikon D700, Nikon N6006
Geografisk sted: København
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af livefoto » 31 maj 2011 14:21 pm

bjarneboll skrev:hej rødder :P lige et hurtigt spørgsmål, er dette kort hurtig nok til et canon eos550d? eller er det bedst og bruge de sidste penge på de kort de har i butikken?

http://www.edbpriser.dk/Product/Details ... id=4704229

mvh bjarne
Kortet har den hurtigeste klasse Uhc1. For at udnytte dette fuldt ud skal du dog have en speciel bus som jeg ikke tror dit kamera har.
Hvor om alting er så finder du ikke et hurtigere kort., og flaskehalsen med dette kort er dit kamera

bjarneboll
Kamera: olympus c - 765 ultra zoom / canon eos 550d
Geografisk sted: nordjylland

Indlæg af bjarneboll » 31 maj 2011 16:29 pm

ok tak for hjælpen:-)

Kjeppesen
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D Mk II
Geografisk sted: københavn

Indlæg af Kjeppesen » 18 jun 2011 12:00 pm

Hej,

Jeg har en ide om, at jeg til sommer skal forsøge at lave en Time-Lapse video om natten af stjernehimlen og evt. mælkevejen. Til dette skal jeg anvende 5d mk II og 35mm F/1,4 L.

Jeg havde tænkt mig at anvende teknik(indstillinger nogenlunde som nedenstående

- 5d mk II på stativ med anvendelse af trådudløser
- 35mm F/1,4 L på f/1,4 - f/1,8
- ISO 2000 - 3200 (alt efter hvad der er nødvendigt for at få en lukketid som nedenfor)
- lukketid på ca. 20-25 sekunder (alt efter hvad der er tilstrækkelig 'hurtigt' til at undgå star trails)
- interval på ca. 2 sekunder mellem billederne

Mit spørgsmål er dog hvilket Memorycard der er nødvendig for at kunne tage lad os sige ca. 300 billeder i træk med kun 2 sekunders mellemrum, når der nu er tale om billeder med så lang lukketider (jeg synes tidligere jeg har oplevet, at langtidseksponeringer tager noget tid før data er lagret).

Jeg håber nogen har forstand på ovenstående så jeg kan nå at få lidt hjælp inden afgang til tanzania på fredag.

På forhånd tak

Karsten
Canon 5d mk II inkl. BG-E6, Zeiss 21mm F/2,8, Canon 35mm F/1,4 L, Canon EF 50mm F/1,2 L, Canon 70-200 F/2,8 IS USM II L, Feisol SB-3441 tripod, Lee Filtre etc.

Kjeppesen
Kamera: Canon EOS 5D Mk II
Geografisk sted: københavn

Indlæg af Kjeppesen » 18 jun 2011 20:12 pm

anyone?
Canon 5d mk II inkl. BG-E6, Zeiss 21mm F/2,8, Canon 35mm F/1,4 L, Canon EF 50mm F/1,2 L, Canon 70-200 F/2,8 IS USM II L, Feisol SB-3441 tripod, Lee Filtre etc.

Brugeravatar
Fjorden
Rang: Bruger
Kamera: Canon 1dN & Hasselblad (analogt)
Geografisk sted: Sydsjælland

Indlæg af Fjorden » 19 jun 2011 16:33 pm

Jeg syntes det er svært. Jeg har læst grundigt i brugervejledningen til mit Canon 1 D Mkll N, der står vist ikke noget om maks hastighed der skrives til kort.

Hvor ville jeg gerne vide hvilket kort der matcher kameraets hastighed. lidt tosset at købe et 90 hvis det halve er maksimum kapacitet.

I denne tråd har jeg læst og ledt, og er blevet klogere af de mange gode råd, men et faktasvar har jeg ikke fundet. Nogen der ved det, eller ved hvordan jeg regner det ud?
Jeg har endnu ikke taget mit bedste billede - men jeg leder efter det . . .

Brugeravatar
Fjorden

Indlæg af Fjorden » 19 jun 2011 16:33 pm

Jeg syntes det er svært. Jeg har læst grundigt i brugervejledningen til mit Canon 1 D Mkll N, der står vist ikke noget om maks hastighed der skrives til kort.

Hvor ville jeg gerne vide hvilket kort der matcher kameraets hastighed. lidt tosset at købe et 90 hvis det halve er maksimum kapacitet.

I denne tråd har jeg læst og ledt, og er blevet klogere af de mange gode råd, men et faktasvar har jeg ikke fundet. Nogen der ved det, eller ved hvordan jeg regner det ud?

MartinA92
Kamera: Nikon D3100
Kontakt:

Indlæg af MartinA92 » 24 jun 2011 17:56 pm

Hej FS

Skal jo have et kort til mit nye Nikon D3100, men hvilket af disse er at foretrække? Pladsen eller den ekstra hastighed?

http://www.bj-trading.dk/bjshop/default ... 429&f=edbp
http://www.bj-trading.dk/bjshop/default ... 687&f=edbp

Eller skal jeg have et helt tredje?

Mvh Martin

Brugeravatar
livefoto
Kamera: Nikon D3200, Nikon D800, Nikon D700, Nikon N6006
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af livefoto » 24 jun 2011 19:12 pm

MartinA92 skrev:Hej FS

Skal jo have et kort til mit nye Nikon D3100, men hvilket af disse er at foretrække? Pladsen eller den ekstra hastighed?

Mvh Martin
Det fra kingston er et klasse 10 kort som betyder at de garanterer min at kunne skrive 10 mb/sek til kortet, De skriver så endda at det er endnu hurtigere og kan skrive 15 mb/sek (det tror jeg dog man skal tage som best case senario.)
Det andet er et klasse 6 kort og garanterer kun at skrive 6 mb/sek.
Jeg ville tage det nedderste af de 2. det er hurtigere oag har mere plads

MartinA92
Kamera: Nikon D3100
Kontakt:

Indlæg af MartinA92 » 24 jun 2011 19:52 pm

soundpartner skrev:
MartinA92 skrev:Hej FS

Mvh Martin
Det fra kingston er et klasse 10 kort som betyder at de garanterer min at kunne skrive 10 mb/sek til kortet, De skriver så endda at det er endnu hurtigere og kan skrive 15 mb/sek (det tror jeg dog man skal tage som best case senario.)
Det andet er et klasse 6 kort og garanterer kun at skrive 6 mb/sek.
Jeg ville tage det nedderste af de 2. det er hurtigere oag har mere plads
Det må blive den fra Kingston så.

Tak for hjælpen :-)

Brugeravatar
Rolando
Gammelsmølf
Kamera: Few medicin cure shaky hands - but IS does

Indlæg af Rolando » 25 jun 2011 12:29 pm

Fjorden skrev:Jeg syntes det er svært. Jeg har læst grundigt i brugervejledningen til mit Canon 1 D Mkll N, der står vist ikke noget om maks hastighed der skrives til kort.

Hos robgalbraith.com har de testet en del CF og SD kort til bl.a. 1D MkII N og hos bl.a. Sandisk kan du se hvilke de anbefaler til kameraet
Der kan i øvrigt også læses lidt mere om CF og SD teknologi hos robgalbraith.com og også hvordan nogle kort og kortlæserer "ter sig sammen" i deres test om overførsler fra CF-kort til PC & SD kort til PC

Da dette kamera er af lidt ældre årgang og derved heller ikke er udstyret med de nyere og hurtigere elementer, ville jeg købe et af de kort der ligger omkring 30mb/s eller 45mb/s. Jeg vil ud fra min beskedne viden mene, at hurtigere kort vil være en slags overkill.

Ved så ikke om det er svar nok, men det kan måske gi' et lille fingerpej, i hvilket et der matcher dit kamera bedst.

Mvh. Bent Billede
EOS 5D Mk II ~ EOS 1D Mk III + WFT-E2 ~ 580EX II
EF 35mm 1.4 L USM ~ EF 85mm 1.2 L II USM ~ EF 100mm 2.8 L IS USM Macro ~ EF 135mm 2.0 L USM
EF 16-35mm 2.8 L II USM ~ EF 24-105mm 4 L IS USM ~ EF 70-200mm 4 L IS USM ~ EF 100-400mm 4.5-5.6 L IS USM

More gear than talent, but I'm working on it.

Brugeravatar
Fjorden

Indlæg af Fjorden » 27 jun 2011 20:37 pm

Rolando skrev:
Fjorden skrev:Jeg syntes det er svært. Jeg har læst grundigt i brugervejledningen til mit Canon 1 D Mkll N, der står vist ikke noget om maks hastighed der skrives til kort.

Hos robgalbraith.com har de testet en del CF og SD kort til bl.a. 1D MkII N og hos bl.a. Sandisk kan du se hvilke de anbefaler til kameraet

Der kan i øvrigt også læses lidt mere om CF og SD teknologi hos robgalbraith.com og også hvordan nogle kort og kortlæserer "ter sig sammen" i deres test om overførsler fra CF-kort til PC & SD kort til PC

Da dette kamera er af lidt ældre årgang og derved heller ikke er udstyret med de nyere og hurtigere elementer, ville jeg købe et af de kort der ligger omkring 30mb/s eller 45mb/s. Jeg vil ud fra min beskedne viden mene, at hurtigere kort vil være en slags overkill.

Ved så ikke om det er svar nok, men det kan måske gi' et lille fingerpej, i hvilket et der matcher dit kamera bedst.

Mvh. Bent Billede
Tak. det var venligt af dig at hjælpe mig

Låst