50mm eller 35 mm

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Besvar
Brugeravatar
mtl
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon EOS 550D
Geografisk sted: Midtfyn

50mm eller 35 mm

Indlæg af mtl » 16 maj 2010 14:49 pm

hej
kan se at der er rigtig mange der anbefaler at købe et 50mm objektiv når folk spørger om hvilket objektiv de skal købe når de vil fotografere personer, og oftes er det APC-S kameraer at dette bliver efterlydt til (er selv canon mand, men gælder også nokon osv.), hvorfor er det et 50 mm der anbefales, ville et 35 mm ikk evære mere rigtigt at anbefale da dette jo vil mere "rigtigt" i forhold til et FF kamera.

Bær over med min ringe viden ;-)

michael
----------------------------------------
MVH Michael

Brugeravatar
Munde
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 5D mkII
Geografisk sted: Ribe
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: 50mm eller 35 mm

Indlæg af Munde » 16 maj 2010 14:53 pm

Tjoo..
Men prisen har også tit noget at sige jo..

Et canon 50mm f/1.4 koster 2800,-
Et canon 35mm f/1.4 koster 10.000,-

:)

Brugeravatar
ChristofferBB
Kamera: Canon 1Ds II
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af ChristofferBB » 16 maj 2010 14:53 pm

Hej mtl. Jo, det vil jeg egentlig også mene, 35mm er jo ca. det der svarer til en 50mm på FF - jeg følger lige med her.

Vh Christoffer

Poul R

Indlæg af Poul R » 16 maj 2010 14:57 pm

mtl skrev:hej
kan se at der er rigtig mange der anbefaler at købe et 50mm objektiv når folk spørger om hvilket objektiv de skal købe når de vil fotografere personer, og oftes er det APC-S kameraer at dette bliver efterlydt til (er selv canon mand, men gælder også nokon osv.), hvorfor er det et 50 mm der anbefales, ville et 35 mm ikk evære mere rigtigt at anbefale da dette jo vil mere "rigtigt" i forhold til et FF kamera.

Bær over med min ringe viden ;-)

michael
Jeg tror det skyldes, at der lige netop med 50 mm'eren er et særligt gunstigt forhold mellem pris og præstation/lysstyrke.
Isoleret set vil en brændvidde på 35 mm, som du også selv er inde på, være mere velegnet på et APC-S kamerahus, især indendørs, hvor man måske ikke altid har mulighed for at opnå tilstrækkelig afstand til motivet..
Senest rettet af Poul R 16 maj 2010 15:02 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Sweep
Kamera: Sony dSLR Alpha 900, 700 og 200
Geografisk sted: Hasle, Århus
Kontakt:

Indlæg af Sweep » 16 maj 2010 14:59 pm

Derudover er 50'eren på et aps-c meget meget tæt på de 85mm... Som jo betragtes som værende en af de bedste brændvidder til portræt.

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 16 maj 2010 15:02 pm

Det traditionelle portræt objektiv til et FF hus er 85 mm.
Så her passer 50 mm. så nogenlunde i forhold til.
Og så gør det jo ikke noget at det er billigt :-)
Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
mtl

Indlæg af mtl » 16 maj 2010 15:04 pm

hej munde
se der er jo noget om det du skriver ;-)
men nu findes der jo også objektiver i ex f1,8 som jo straks er en del mere overkomlig for de fleste, kigger selv på et
EF S 50mm f/1,8 til omkring 1000 kr eller
EF S 35 mm f/2 til omkring 2200

ved godt det på ingen måde er toppen af poppen, men med mit erfaringsgrundlag så vil det nok være et ok sted at starte ikk ?
MVH Michael

Brugeravatar
mtl

Indlæg af mtl » 16 maj 2010 15:07 pm

det går stærkt det her, der kom jo lige 2 svar på hvorfor det er 50mm der anbefales, så er jeg jo straks meget klogere (eller hvad jeg nu kan anses for at være ;-) ), havde bare set mig blind på de 50mm og ikke at 85 er det mest brugte til portrætter

takker
MVH Michael

Brugeravatar
Munde
Kontakt:

Indlæg af Munde » 16 maj 2010 15:09 pm

mtl skrev:hej munde
men nu findes der jo også objektiver i ex f1,8 som jo straks er en del mere overkomlig for de fleste, kigger selv på et

ved godt det på ingen måde er toppen af poppen, men med mit erfaringsgrundlag så vil det nok være et ok sted at starte ikk ?
Jamen helt sikkert :)
Jeg kan bare godt selv lide lidt flere mm til portræt.. Nu skyder jeg jo FF, og der ville jeg vælge mit 85mm.. Jeg synes 50mm bliver lidt for wide..
Men det er jo op til dig.. Det kommer an på, hvad man bedst selv kan lide.. Ta og prøv dem begge evt :)

Brugeravatar
mtl

Indlæg af mtl » 16 maj 2010 15:13 pm

Munde skrev:

Jeg kan bare godt selv lide lidt flere mm til portræt.. Nu skyder jeg jo FF, og der ville jeg vælge mit 85mm.. Jeg synes 50mm bliver lidt for wide..
Men det er jo op til dig.. Det kommer an på, hvad man bedst selv kan lide.. Ta og prøv dem begge evt :)
LOOL den går sgi nok ikke med finansministeren her, hun mener garanteret det er smartere med pålæg til brødet også ggg
MVH Michael

Brugeravatar
Munde
Kontakt:

Indlæg af Munde » 16 maj 2010 15:17 pm

mtl skrev:
Munde skrev:

LOOL den går sgi nok ikke med finansministeren her, hun mener garanteret det er smartere med pålæg til brødet også ggg
Inden købet, ikké :)

Brugeravatar
mtl

Indlæg af mtl » 16 maj 2010 15:19 pm

Munde skrev:
mtl skrev:
Munde skrev:

Inden købet, ikké :)
nok mere efter tror jeg, de fatter altså ikke altid det der med at prioritere vel ??? :zconfd
MVH Michael

Brugeravatar
rip59
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 16 maj 2010 23:09 pm

Når man skal vælge portræt objektiv, skal man jo nok lige gøre sig klart at det kan altså være rigtigt mange ting, og hvad den ene person tænker på når man snakker portrætter er altså slet nødvendigvis det samme som en enden person har af tanker om det samme emne. Falder snakken på portrætter og hvilke objektiver der er brugbare, så er mit udgangspunkt altid det traditionelle portræt, hvis man så vil have hjælp til andre former for portrætter må man nok lige huske at specificere det for mig, så der kan tages hensyn til det i ens anbefalinger.

Fra Wiki har jeg fundet disse to artikler om portrætter, jeg synes ikke rigtigt at artiklen om portrætfoto er rigtigt dækkende ud over at den beskriver det jeg kalder et traditionelt portræt, men totalt glemmer alle andre facetter af sjangren.
Portrætter i kunsten
Portrætfoto

Der findes en tråd her på Fotostart med en masse dejlige eksempler, her finder du selve tråden, men jeg har valgt at bruge et par billederne der fra som eksempler, jeg håber det er OK med de forskellige fotografer, ellers så smid mig lige en PB, så finder jeg nogen alternative billeder: http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic ... 42&t=28159

De første to er det der i mine øjne er traditionelle portrætter, sådan rent beskærings- og format-mæsigt. Det er ca. det udsnit direkte i kameraet på højformat jeg svarer ud fra når vi snakker portrætter. Alle angivelser ved billederne er omregnet til 35mm/FF og kommer så vidt muligt fra EXIF, jeg ved ikke noget om hvorvidt de er ekstra beskåret, læs selv i tråden om der står noget om det. Måden at beskære på her udelukker stort set enhver udefrakommende påvirkning af den portrætterede, der er kun personen til at fortælle os noget, fortælle os en historie, det er en styrke der hen at der ikke er noget der forstyrrer, det svære bliver jo så personen selv skal udstråle det du gerne vil vise og du skal som fotograf være i stand til at fange det. Vil man tage portrætter med dette udsnit med fx. en 28mm, ja så bliver personen meget forvredet og forkert at se på, noget de fleste portrætterede personer gerne vil have sig frabedt.

75mm Fotograf: krogo
Billede

131mm Fotograf: HeineO
Billede

Men portrætter er meget mere end de traditionelle vi lige har set på, i mine øjne skal et portræt skildre/beskrive en person. I de næste to eksempler får/tager fotografen hjælp af omgivelserne til at skabe en stemning/kulisse til den portrætterede person. En tidligere bruger her på Fotostart, Ole Condrup, var meget begejstret for at bruge vidvinkel til mange af sine portrætter. Et problem kan være at omgivelserne tager al opmærksomheden.

27mm Fotograf: Frode
Billede

36mm Fotograf: Spacelord
Billede

Det sidste her er mit eget, taget indendørs, så som det kan ses kan man sagtens få "meget" med selv med 85mm, selve billedet jeg tog på selve dagen er den sidste ⅓ til højre, det er så siden monteret i et helt sort billede med den nuværende størrelse. Men jeg synes godt nok den er det korteste den 85mm, så jeg er i tænkebox angående noget længere, måske til og med Nikon's 180mm f/2.8 AF D, ellers bliver det nok en 135mm f/2.0 AF D.

85mm Fotograf: rip59
Billede

Til sidst, der findes en helt speciel art inden for portrætter, selvportrætter, det er ikke noget jeg selv gør det i, men der er en ren kunstner på området her på Fotostart, jeg tænker naturligvis på Rene Bang, der er desuden flere andre her inde som er rigtigt gode ud i det, jeg husker bla. to piger her inde fra, det er sjældent man ser dem her mere desværre, den ene af dem bruge bare sin mobil. Ligeledes som vi har en tråd om portrætter, så har vi da naturligvis også en om selvportrætter: http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic ... 42&t=28293

Ja og på Wiki kan man da også finde noget om "fænomenet": Selvportræt

Rip
Senest rettet af rip59 11 okt 2010 09:07 am, rettet i alt 2 gange.
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

Brugeravatar
Pastorius
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 16 maj 2010 23:50 pm

rip59 skrev: Der findes en tråd her på Fotostart med en masse dejlige eksempler, her finder du selve tråden, men jeg har valgt at bruge et par billederne der fra som eksempler, jeg håber det er OK med de forskellige fotografer, ellers så smid mig lige en PB, så finder jeg nogen alternative billeder: http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic ... 42&t=28159
Flotte billeder. Jeg vil da gerne supplere med et "portræt" taget på 300mm (omregnet til 35mm):
Billede

Brugeravatar
rip59
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 16 maj 2010 23:53 pm

Robert, der er altså noget med teleobjektiver og portrætter, herlig knægt :) Jeg synes du skal smide det ned i portræt tråden.

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

Besvar