Nyt objektiv?

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.

Hvilket objektiv?

Canon EF-L 24-70 mm f: 2,8 USM
18
64%
Canon EF-L 24-105mm f: 4.0 IS USM
10
36%

Afgivne stemmer: 28

madskristensen

Nyt objektiv?

Indlæg af madskristensen » 21 maj 2010 17:13 pm

Hejsa FS

Jeg står og vil sælge mit 17-55mm 2.8f IS men kan er ikke helt sikker på hvad jeg skal købe istedet!

Vil gerne have et fra canon L serie. Har kigget på disse 2 objektiver men er lidt usikker på hvilket det skal være!

Canon EF-L 24-105mm f: 4.0 IS USM og Canon EF-L 24-70 mm f: 2,8 USM

Nogen der har noget at sige om disse objektiver?

Mvh

Mads

Brugeravatar
Kalle_dk
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Re: Nyt objektiv?

Indlæg af Kalle_dk » 21 maj 2010 17:28 pm

Jeg er ikke ekspert i Canon objektiver, men generelt ville jeg købe det mest lysstærke / det bedste hvis din økonomi tillader det. Tænk på hvor mange år et objektiv normalt holder. Det er en langtids investering du laver. Kamerahuset vil du sikkert udskifte længe før dit objektiv "fejler", går i stykker eller på anden måde ikke kan bruges mere.

Jesper F

Indlæg af Jesper F » 21 maj 2010 18:13 pm

Jeg har et 24-70 og det er jeg rigtig glad for. Det er stort og tungt, men det levere nogle rigtig gode og skarpe billeder. Nu ved jeg ikke hvilket kamera hus du har, men er det en lille model, 400d 500d osv, vil det virke meget voldsomt. Men så kan du evt. montere batterigreb på kameraet.
Jeg havde rigtig svært ved at vælge imellem de 2, men valgte at gå efter det lysstærke. Det har desuden en rigtig flot bokeh.

kam

Indlæg af kam » 21 maj 2010 18:53 pm

madskristensen skrev:Hejsa FS

Jeg står og vil sælge mit 17-55mm 2.8f IS men kan er ikke helt sikker på hvad jeg skal købe istedet!

Vil gerne have et fra canon L serie. Har kigget på disse 2 objektiver men er lidt usikker på hvilket det skal være!

Canon EF-L 24-105mm f: 4.0 IS USM og Canon EF-L 24-70 mm f: 2,8 USM

Nogen der har noget at sige om disse objektiver?

Mvh

Mads
Hvorfor vil du gerne udskifte dit gode objektiv, der har en god brændevidde til et crop-kamera? Du går glip af en del vidvinkel ved at skifte til et 24-105 eller 24-70. Dit nuværende objektiv har IS og blænde 2.8. Du får ikke begge dele på nogen af de objektiver du nævner. Men hvis du ikke har brug for vidvinkel, må du opveje hvor stor en brændevidde du har behov for. Jeg ville vælge 24-70'eren grundet blænden - men vil så savne IS.

Personligt tror jeg ikke, at 24-70 og 24-105 er synligt bedre end 17-55. Måske tager jeg fejl :wink:

Jeg har selv 17-55 og er yderst tilfreds. :wink:

Hvad fotograferer du?

Poul R

Indlæg af Poul R » 21 maj 2010 19:03 pm

Hvad koster 17-55'eren?
Senest rettet af Poul R 21 maj 2010 19:08 pm, rettet i alt 1 gang.

RasmusR
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Ja
Geografisk sted: Nørrebro

Indlæg af RasmusR » 21 maj 2010 19:06 pm

Enig med kam - hvilke behov føler du ikke dit 17-55 dækker? Det vil gøre det lettere at hjælpe med valget.

Jeg havde et 24-70, men solgte det hurtigt igen. Det er et alsidigt objektiv på full frame, men i mine øjne også lidt kedeligt. På et crop-kamera ville jeg sandsynligvis føle det blev en lidt mærkelig brændvidde det ville have.

Brugeravatar
Kalle_dk
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Indlæg af Kalle_dk » 21 maj 2010 19:49 pm

Jeg skal da lige gøre det klart at jeg IKKE har taget stilling til crop-factor, brændvidder og lignende, men havde det da i tankerne, inden jeg "stemte". Det var så bare ikke det trådstarter forespurgte. Man kunne "stemme" om 2 forskellige objektiver. Det gjorde jeg så.

Jeg kan se at andre har taget problemstillingen med brændvidde, crop-factor osv op, hvilket bestemt er ganske relevant. Hvis de nævnte zoom objektiver er beregnet til fullframe, kan de jo bruges hvis trådstarter skifter til det format. Hvis objektiverne er til DX format, er det en helt anden historie.

kam

Indlæg af kam » 21 maj 2010 21:09 pm

Kalle_dk skrev:Jeg kan se at andre har taget problemstillingen med brændvidde, crop-factor osv op, hvilket bestemt er ganske relevant. Hvis de nævnte zoom objektiver er beregnet til fullframe, kan de jo bruges hvis trådstarter skifter til det format. Hvis objektiverne er til DX format, er det en helt anden historie.
Enig men jeg synes hverken 24-70 eller 24-105 er egnet til et crop-kamera. Hvis der for trådstarter ligger et skifte til fullframe fremover, synes jeg han bør vente med at skifte objektiv til den dag han køber et fullframe. I mine øjne passer et 17-55 bedre til hans Canon 50D end et 24-70 eller 24-105 (naturligvis afhængigt af hvad han fotograferer).
Senest rettet af kam 21 maj 2010 21:11 pm, rettet i alt 1 gang.

kam

Indlæg af kam » 21 maj 2010 21:10 pm

Kalle_dk skrev:Jeg skal da lige gøre det klart at jeg IKKE har taget stilling til crop-factor, brændvidder og lignende, men havde det da i tankerne, inden jeg "stemte". Det var så bare ikke det trådstarter forespurgte. Man kunne "stemme" om 2 forskellige objektiver. Det gjorde jeg så.
Jeg synes også "behold dit 17-55" mangler i afstemningen :P

madskristensen

Indlæg af madskristensen » 22 maj 2010 00:22 am

jamen jeg søger et bedre objektiv og troede at jeg kunne få det ved at købe et af canons L serie!

Jeg kan godt se at brændevidden bliver høj på et crop kamera med disse 2 objektiver.

Ville bare gerne have et objektiv til portrætter og et all-around og tænkte at et 24-70 ville være fint til det.

Tegner L serien ikke skarpere end den andre? og skulle jeg bare beholde mit 17-55 og så evt købe et 85mm f1,8?

Hilsen Mads :zconfuse

Jesper F

Indlæg af Jesper F » 22 maj 2010 01:39 am

L handler ligeså meget om bygge kvalitet og vejr forsegling. Dit 17-55 har ry fopr at være lige så skarp som de 2 objektiver som du omtaler. 85 1.8 eller 50 1.4, er udemærket portræt objektiver, er selv rigtig glad for 85 mm på mit full frame.

RasmusR
Kamera: Ja
Geografisk sted: Nørrebro

Indlæg af RasmusR » 22 maj 2010 07:23 am

Nu skal man passe på med at lægge for meget i tests (der kan være individuel forskel på objektiver),
men ifølge Photozone som generelt har
et godt ry, klarer 17-55 sig mindst lige så godt, hvis ikke bedre, når vi snakker opløsning:

http://www.photozone.de/canon-eos/178-c ... ew?start=1

http://www.photozone.de/canon-eos/184-c ... ew?start=1

Jeg ville føle at jeg kom til at mange noget i vidvinkel enden med et 24-70 på et crop.
Et 85 1.8 kunne være et godt supplement, men nogle vil synes den er lige lang nok på et crop.
Et 50 1.4 kunne være en mulighed. Canons er god til prisen, Sigma laver en der har været nogle rapporter om AF-problemer - hvis du får et uden problemer er det dog et fantastisk objektiv!

Brugeravatar
balrog
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 50D & Canon S2 IS
Geografisk sted: Lidt til højre, lidt til venstre og derefter lige ud!

Indlæg af balrog » 22 maj 2010 08:34 am

Mads, velkommen til.

De to objektiver er begge fantastiske.. OSSE på crop kamera. Jeg har for nyligt selv købt en 24-105mm og har ikke fortudt det et eneste øjeblik siden.
Jeg har læst utallige af tests, user reviews og nogle mener at 24-70'eren tegner skarpere og nogle mener ikke. Men de tegner perfekt begge to.
Brændvidde mæssigt er de 24mm faktisk ok vidvinkel, selv på et crop kamera. Godt nok er det ikke 17mm men det er dog stadig en udemærket vidvinkel. Jeg fandt ud af at mit gamle Powershot S2 IS, som jeg har haft i 5 års tid faktisk kun har en 6mm vidvinkel, det skal dog ganges med 6 for at få den rigtige brændvidde. Altså 36mm, hvor 24mm er 38mm. For mig er det ganske fint som allround.
Hvor om alting er, så skal du finde dit behov.
Har du behovet for den længere brændvidde, er det 24-105mm du skal gå efter (jeg bruger ofter 70-100mm området).
Blænden er der jo også noget forskel på, f/2,8 er jo en fed ting, men f/4 nu heller ikke at foragte.
IS eller ikke IS. Tja, det er jo ganske bevendt, men absolut ikke nødvendig. Det er rart at have når du kommer ud på de lange brændvidder og ikke har meget lys til rådighed. Men i fuldt dagslys, udendørs osv. er det ikke det man har mest behov for.
Vægten er der også en væsentlig forskel på. Begge objektiver er forholdvis tunge men 24-70mm er noget tungere end 24-105mm (ca 600gr mod 900gr), det gør at kameraet bliver temmeligt næsetungt. Det er dog noget at man meget hurtigt vender sig til.
Prisen, er jo også en ting der skal tages stilling til. Jeg har set 24-105'eren herhjemme fra ca. 6500 kr. og opefter og 24-70'eren ca. 1000-1500 kr. dyrere.
Sidst men ikke mindst, følelsen af et L objektiv i hånden er bare lækkert. Du kan virkeligt mærke hvor godt det er bygget, man får næsten følelsen af at man kan slå søm i med det. Zoom og fokus ringene kører bare lækkert og glat. Det er faktisk en hel fryd at stå med i hånden!! (hvis ikke man vidste hvad jeg snakkede om, kunne man godt få nogle forkerte tanker..)
Hvis jeg var dig, og du gerne ville have et af de to objektiver, ville jeg besøge en fotohandler eller to og komme ned og pille ved dem, evt prøve dem på et kamera.

Får noget tid siden var der en ligende tråd herinde som hjalp med lidt på vej med mit valg http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic ... &start=120 den vil jeg bestemt anbefale dig at kigge igennem.

Jeg synes som sagt at det er nogle fantastiske objektiver, så hvis du har pengene og lysten, så synes jeg du skulle overveje hvad du behøver og gøre det !

Marci

Indlæg af Marci » 23 maj 2010 07:54 am

L objektiver er ikke partou bedre end non-L objektiver.

Jeg ville helt klart beholde 17-55 f2,8 til det hus du har. Jeg ville så købe en 85mm f1,8 som portrætobjektiv (close up) og bruge 17-55 til torso og fuld-figur.

L objektiverne giver mere mening på et FF, da brændvidden er tilpasset disse.

madskristensen

Indlæg af madskristensen » 23 maj 2010 17:01 pm

takker for alle jeres svar..

det ender nok med at jeg beholder min 17-55 og købe et eller to objektiver mere..

50mm 1.4 og måske 10-22mm

god pinse

Besvar