TIP! dSLR: Hvilket ekstraudstyr og hvorfor?

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Brugeravatar
zentasfar
Rang: Bruger
Rang: Bruger
Kamera: Nikon D600 D750
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: TIP! dSLR: Hvilket ekstraudstyr og hvorfor?

Indlæg af zentasfar » 14 dec 2017 06:23 am

Neo skrev:
21 nov 2010 21:44 pm
asbjørn skrev:Et godt indlæg, men hvorfor så angliseret? Hvorfor skriver du ikke tingene på dansk også?

Lens flares?

Filtre stacket? Stakket.
Tripod? Trefod.
Pods? Stativer.
Happy power-shopping?
Det er vel fordi at man på dansk også bruger de engelske udtryk ;)
Pinligt

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 14 dec 2017 07:45 am

zentasfar skrev:
14 dec 2017 06:23 am
Neo skrev:
21 nov 2010 21:44 pm
asbjørn skrev:Et godt indlæg, men hvorfor så angliseret? Hvorfor skriver du ikke tingene på dansk også?

Lens flares?

Filtre stacket? Stakket.
Tripod? Trefod.
Pods? Stativer.
Happy power-shopping?
Det er vel fordi at man på dansk også bruger de engelske udtryk ;)
Pinligt
:D
Rendering (farverendering) = gengivelse (farvegengivelse) :)
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
eolsen
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D IV

Indlæg af eolsen » 14 dec 2017 09:26 am

Hvorfor pinligt?
Hvorfor ikke bruge de navne og udtryk der er helt generelle i fotoverdenen. Hvorfor opfinde danske ord som oftest er intetsigende i forhold til mere præcise engelske ord.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 14 dec 2017 10:41 am

Hvad er der galt med
Fotostativ -> stativ -> stativer
Lampestativ
Gengivelse
Blitz (som i øvrigt nok kommer af tysk :zconfd )
Osv.

Det handler ikke om at opfinde nye upræcise danske ord men om at bruge de ord og udtryk vi har som faktisk ind imellem er mere præcise end engelske
Jeg forstår udmærket anglificeringen af det danske sprog men ofte ser jeg mere en dovenskab i oversættelsen, jeg er selv indimellem skyldig, fordi man refererer engelsksprogede hjemmesider og citerer engelske tekster.
Så er der ord som f.eks Bogen kommende fra japansk som ofte bruges for generelt eller i forkert sammenhæng hvor baggrundssløring måske havde været mere passende.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
eolsen
Kamera: Canon EOS 5D IV

Indlæg af eolsen » 14 dec 2017 11:05 am

Søren N skrev:
14 dec 2017 10:41 am
Hvad er der galt med
Fotostativ -> stativ -> stativer
Lampestativ
Gengivelse
Blitz (som i øvrigt nok kommer af tysk :zconfd )
Osv.

Det handler ikke om at opfinde nye upræcise danske ord men om at bruge de ord og udtryk vi har som faktisk ind imellem er mere præcise end engelske
Jeg forstår udmærket anglificeringen af det danske sprog men ofte ser jeg mere en dovenskab i oversættelsen, jeg er selv indimellem skyldig, fordi man refererer engelsksprogede hjemmesider og citerer engelske tekster.
Så er der ord som f.eks Bogen kommende fra japansk som ofte bruges for generelt eller i forkert sammenhæng hvor baggrundssløring måske havde været mere passende.
Det er der heller ikke noget problem med. De nævnte ord du bruger er vist også de mest udbredte navne på de ting.
Men mange andre ord som -"Flash, upload, download, coating, software, Low key, High Key, guide, HDRI, Stacking, Stilleben, computer, snapshot, video, stock fotos, sync, ttl ----og så videre ser jeg heller ingen problemer i at anvende.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 14 dec 2017 11:52 am

Det kan sagtens gøres på dansk:
Når jeg kommer hjem flytter jeg billederne fra mit fotografiapparats databærer til det roterende magnetpladelager i min datamat. Herfra laver jeg en sikkerhedskopi på magnetbaand. I moderne datamater er det roterende magnetpladelager afløst af et ikke-flygtigt halvlederlager.

Mon ikke de fleste bruger et kamera med SD-kort, en PC og en harddisk. Backup på tape bruges stadig. SSD = Solid State Drive. Solid state = fast tilstand, drive = noget, der kører eller roterer. Der er gået "parakoks" i forkortelsen... Men vi klarer os jo.

Det engelske ord "lens" er upræcist, specielt hvis man bare bruger det på dansk. Et objektiv er det linsesystem, der sidder nærmes objektet ( motivet), og ocularet er det linsesystem, der sidder nærmest øjet. Men behøver vi den præcision for at fotografere?

Hvilket sprog man bruger afhænger af sammenhængen (konteksten). Må julefreden brede sig over alle vore pixels og filmruller :-)
Bo //

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 14 dec 2017 16:16 pm

Da jeg startede med fotografering igen efter en pause på 24 år boede jeg ikke i Danmark, og de første kameraer blev købt i Singapore, som dengang var mindre dyr sammenlignet med Danmark og Vietnam, og jeg har derfor altid været vandt til engelsk menu i mine kameraer. Jeg forstår, at mange i Danmark naturligvis vælger dansk menu i deres kamera, og det må jo alt andet lige, være nogle fordanskede udtryk, der bruges, så kan ikke umiddelbart se, noget problem i at bruge danske udtryk, så længe Bo Bjerre ikke for lov at oversætte -:) Af praktiske grunde foretrækker jeg derfor engelske udtryk.

Brugeravatar
900sl
Challenger
Kamera: Nikon D7100 og D750
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af 900sl » 14 dec 2017 16:41 pm

Bo Bjerre skrev:
14 dec 2017 11:52 am
...Herfra laver jeg en sikkerhedskopi på magnetbaand.

Magnetbånd - wow :zconfd
??

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 14 dec 2017 16:48 pm

Det er da bedre end hulkort
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
900sl
Challenger
Kamera: Nikon D7100 og D750
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af 900sl » 14 dec 2017 16:49 pm

Enig !

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 14 dec 2017 17:28 pm

Bånd skal man ikke grine ad. En moderne maskine har op til 12Tb på et bånd, og skriver op til 300Mby/sek. Har man et stort datacenter, og skal gemme data i mange år, så er det løsningen. De store maskiner kan selv skifte bånd, og får bare udleveret en pakke til "tag-selv". Jeg bruger ikke selv bånd, da min datamængde ikke er stor nok.
https://en.wikipedia.org/wiki/Linear_Tape-Open
Bo //

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 14 dec 2017 18:48 pm

IBM har ihvertfald stadig båndlagring i deres datacenter i glostrup. Ser helt skørt ud når en mekanisk arm kører 2 meter hen og en halv meter ned for at koble sig på en kassette.

Besvar