TIP! dSLR: Hvilket ekstraudstyr og hvorfor?

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Re: TIP! dSLR: Hvilket ekstraudstyr og hvorfor?

Indlæg af Søren N » 07 feb 2011 12:50 pm

Jakob
Har du nogen links til advarsler fra producenter vedr brug af alkoholer til optikrens?
Nysgerrig og har ikke fundet noget om det endnu (googler)
Mvh Søren
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af jakobdam » 07 feb 2011 13:41 pm

Det har flere gange været oppe at vende, og det er svært at finde side der direkte dokumenterer effekterne.

Lidt trial and error - som i denne tråd:
http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic ... 0&start=30
- se indlægget fra Palle Thilqvist.

Jeg fandt så noget interessant her:
http://fotomalia.dk/blog/reng%C3%B8ring-af-objektiver/

Se svaret fra Kasper -
Alkohol -værende ethanol, methanol, propanol eller isopropanol er på ingen måder skadelige for moderne coatning.
I gamle dage blev glas (objektiver, briller osv.) coatet som en kemisk forbindelse altså “malet” på. I dag bliver objektiver coatet i supermoderne 100% vakuumkamre hvor coatning-stofferne bliver fordampet med plasma og nærmest bliver en del af glasset.
Disse coatningtyper er næsten umulige at ødelægge medmindre man ridser dem, så disse servietter Brian har købt her er ganske harmløse. Jeg selv bruger ethanolservietter fra apoteket, de er meget billige og objektivet bliver helt fri for fedt.
Han skriver også at ideen om at alkohol ødelægger stammer fra 80'erne, hvor det rent faktisk var sandt - men pga. citerede moderne måde at coate på, skulle det ikke kunne skade med alkohol nu om stunder.

Så blev jeg også selv dét klogere! :D

Edit:

Bob Atkins anbefaler også at man kyler noget alkohol efter genstridigt snavs:
http://www.bobatkins.com/photography/tu ... aning.html
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
PeterBN
Challenger
Kamera: Canon 5D
Geografisk sted: København

Indlæg af PeterBN » 07 feb 2011 13:50 pm

Her det vist passende at citere Homer Simpson:
"Here's to alcohol, the cause of—and solution to—all life's problems."
Mvh
Peter

Talentløs low-budget fotograf...

Nu også håbløs på Flickr...

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 07 feb 2011 13:53 pm

:D

- Jeg har iøvrigt opdateret guiden med de nyeste og bedste info om emnet jeg lige kunne finde. Derudover har jeg tilføjet lidt i de andre afsnit. :)

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 07 feb 2011 14:41 pm

Hmm Jakop ikke for at være en vendekåbe men jeg tror at der måske skal manes til forsigtighed idet nogle optikker kan have en blødere coating. Nu er vi måske ude i en før XX diskussion men f.eks leica objektiver var i en lang periode berygtet for at have en "blød" coating. Du gør et kæmpe stykke arbejde med disse guides og jeg ville hade mig selv hvis nogen skulle få problemer pga noget "jeg har fået dig til at skrive" Det må være noget med forsigtighed tilrådes, spørg evt. forhandler; service værksted e.l.
Ellers stor respekt herfra :gogo: :worship:
Mvh Søren
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 07 feb 2011 14:47 pm

Netop derfor at jeg har tilføjet at objektivet skal være fra en given tidsalder - netop de nævnte Leica'er med blød coating, er fra før '88 - jeg har prøvet at finde noget mere viden om det, og er blevet mere og mere sikker på at det han skriver på den der blog, er ret korrekt.

Problemet med at spørge forhandlere og serviceværksteder, er desværre ofte (ikke altid, men bare ret ofte) at de tænker i egne interesser. Det er eks. derfra at skræmmekampagnerne med "rør din kamerasensor og alting dør og jorden går under" stammer fra, så vidt jeg kan bedømme.

Jeg har selv haft renset min kamerasensor på uforskammet sløsede måder, og endnu ikke fået ødelagt noget. Blot fået en ren sensor ud af det, hvilket også var formålet. Ikke at jeg anbefaler mine metoder til andre, men reelt set skal der bare meget til for at skade sensoren og filteret foran den.

Det folk ofte får gjort galt her, er at de pærer til spejlet - hvilket aldrig er nogen god idé.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 07 feb 2011 14:50 pm

Oki
Ja jeg er godt klar over interessekonflikten mht. forhandlere/serviceværksteder men problemet med nettet er jo modsat hvem kan vi reelt stole på :zconfuse man skal jo kende posterne ret godt for at vide hvad de står for derfor turde jeg heller ikke stole 100% på de resultater jeg fik ud af google.
Igen, det er sg flot arbejde.
Mvh Søren
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
henrikbruun.com
Rang: Bruger

Indlæg af henrikbruun.com » 01 sep 2013 13:26 pm

[quote="jakobdam"]Mange der er nye i dSLR-verdenen, står overfor et hav af ekstraudstyr, som de ikke havde muligheden for at benytte tidligere. Men hvad er vigtigst i forhold til dine behov - hvad ligger bag alle de fine termer, og hvorfor er det relevant for dig? Lad os prøve at se om vi kan lede dig på rette spor her...

jamen Jakob, så må du være den rigtige at spørge, samt andre læsere,
er der nogen fare forbundet ved at forbinde 2 x canon 270ex blitze med et walimax dobbelt off shoe kabel, så begge blitze får signal samtidig? jeg ved at ældre blitze kan sende et retursignat tilbage til kameraet, der kan ødelægge elektronikken, men om noget kan ske ved at 2 "ordentlige" blitze udløses fra samme kabel, kan jeg ikke finde nogle uploads angående...

ps ang at tale dansk, alle interesse felter har sit eget fagsprog, istedet for at nogle irriterer sig over ukendte udtryk, bør de gribe chancen for at få dem lært, det er bare at google og så bliver man det klogere
hilsen henrik bruun
http://www.photogadget.dk/dk/canon/2614 ... TTLII.html

carlossniper
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon eos 70D

Indlæg af carlossniper » 22 jan 2015 17:23 pm

Canon ef 400mm f5,6 L er der nogen der hae erfaring med fastbjænvidde telen ?

olsen75
Kamera: Nikon D3100

Indlæg af olsen75 » 19 mar 2015 14:06 pm

Hej Jakob.

Godt indlæg!

Udover kameraet (selvfølgelig) er mit aller aller aller bedste køb en Black Rapid RS-4 rem. Ikke, at det behøver at være dette mærke. Men en sådan type (skrårem)rem, hvor kameraet hænger nede langs siden, når du ikke bruger det og hurtigt kan tages op, når der opstår en situation, hvorefter man lader det falde ned igen. Hænderne er - i de fleste situationer - helt frie til at lave alt muligt andet, når du ikke fotograferer, og kameraet kan medbringes praktisk taget overalt. Eneste problem, som jeg ikke har fundet en løsning på endnu, er ved samtidigt brug af rygsæk. De to kommer i vejen for hinanden :)

Hilsen Peter

Brugeravatar
Bjarne Nybo
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Kamera: Canon EOS7D

Indlæg af Bjarne Nybo » 20 mar 2015 22:24 pm

olsen75 skrev:Hej Jakob.

Godt indlæg!

Udover kameraet (selvfølgelig) er mit aller aller aller bedste køb en Black Rapid RS-4 rem. Ikke, at det behøver at være dette mærke. Men en sådan type (skrårem)rem, hvor kameraet hænger nede langs siden, når du ikke bruger det og hurtigt kan tages op, når der opstår en situation, hvorefter man lader det falde ned igen. Hænderne er - i de fleste situationer - helt frie til at lave alt muligt andet, når du ikke fotograferer, og kameraet kan medbringes praktisk taget overalt. Eneste problem, som jeg ikke har fundet en løsning på endnu, er ved samtidigt brug af rygsæk. De to kommer i vejen for hinanden :)

Hilsen Peter
Det er nu nem nok. Du kan ikke gøre det hele i et hug. Du skal have den letteste adgang til dit kamera, det vil sige først på med fotorygsækken og derefter kamerahus.

Du kan også købe dig nogle karabinkroge og stropper til at hjælpe dig . Så kan du haspe på, til og fra.
Bjarne

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 20 mar 2015 22:52 pm

Søren N skrev:[Kunne dog aldrig finde på at bruge det til linser, det smager ad H. til :D
Jeg kunne aldrig finde på, at bruge ordet "linse" om et "objektiv"
Men: retskrivning.dk skriver: "objektiv sb., -et, -er, -erne (linse i fx et kamera)".
Så derfor mener jeg ikke, at det er rimeligt at gøre nar af folks anvendelse af linse. Formodentlig er der netop tale om anglificering. Egentlig ser jeg ikke noget problem i det.

Brugeravatar
m koch
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon 1, 5 & 7 + EF optikker, Eos M, olympus

Indlæg af m koch » 21 jun 2016 09:32 am

fotofriberg skrev:
Søren N skrev:[Kunne dog aldrig finde på at bruge det til linser, det smager ad H. til :D
Jeg kunne aldrig finde på, at bruge ordet "linse" om et "objektiv"
Men: retskrivning.dk skriver: "objektiv sb., -et, -er, -erne (linse i fx et kamera)".
Så derfor mener jeg ikke, at det er rimeligt at gøre nar af folks anvendelse af linse. Formodentlig er der netop tale om anglificering. Egentlig ser jeg ikke noget problem i det.
Jeg kalder heller aldrig objektiverne for linse, jeg plejer at sige det enter noget i suppe eller en med store bryster i København. Men jeg rigtig glad for dit venlige pip for på en god måde at bringe alt i rette former. Jeg ved der ikke er noget ondt i hans morsomme indlæg om linser, men glider den mister dette forum noget helt særligt. Jeg har meldt mig ud af mange fora fordi der sad vrede mænd bag skærmene det er der heldigvis ikke her.
Venlig hilsen Michael
Sydsjælland
----
Canon 1D n mkll - 1D mklll - 30D - 5D - 7D - EOS M
Analog Canon (samler) o.a.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 21 jun 2016 09:48 am

Hov det pip overså jeg dengang i -15 men bedre sent end aldrig.
Der var bestemt ikke tale om at ville gøre nar af ordvalget. Jeg er og var godt klar over at der slf var tale om de blottede (hmmm :) ) linseelementer i et objektiv. Der var tale om lidt sjov med associationen jeg fik i nuet.
Jeg er egentlig også ligeglad med ordvalg når meningen er klar i kontekst. Problemet er bare når tekst ryger ud af kontekst og der så er åbnet for fortolkning og/eller meningen pludselig bliver en anden

I øvrigt forsøger jeg på at formulere mig på en sober måde der så vidt mulig undgår at blive personlig og fornærmende, at gå efter emnet og ikke personen bag holdningen samt at forsøg på morsomheder ikke bliver til andet end godmodige drillerier uden der skal læses dybereliggende meninger i dem.
Det er ikke altid det lykkes at udgå folk bliver stødt på manchetterne selvom det er utilsigtet så jeg håber da man lige siger til som her hvis det skulle være tilfældet.
Mvh
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Eftersidderen
Kamera: Canon eos 800d
Geografisk sted: Sønderborg/Højer
Kontakt:

Indlæg af Eftersidderen » 25 sep 2017 22:12 pm

Super indlæg, men som rookie savner jeg, at du skriver "på dansk"
Når udtryk gør indtryk

Besvar