Nybegynder, D31000, udstyr?

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Besvar
sorensm
Rang: Lærling
Rang: Lærling

Nybegynder, D31000, udstyr?

Indlæg af sorensm » 09 dec 2010 14:37 pm

Jeg er nybegynder med DSLR og har lige pakket mit D3100 begynderkamera ud.

Nu åbner der sig en verden af ekstraudstyr. Jeg vil gerne have et par tips, inden jeg begynder at købe mig fattig. Fx:

Hukommelseskort: Der skal være til små videoer og foto. Men skal det fx være 16gb+15mb/s eller 32gb+30mb/s?

Objektiv: Som tidligere kompakt kamera bruger, er jeg begejstret selv for det medfølgende objektiv, men jeg vil sikkert hurtigt ønske mig mere (gerne mere zoom i god kvalitet). Vil dog ikke slæbe rundt på flere objektiver, da jeg i forvejen er ved at vænne mig til størrelsen. Kan jeg få tip til et fornuftigt all round objektiv, der ikke ruinerer mig?

Taske: Der er uendelige muligheder. Et tip til en der rejser let (ét objektiv, ikke for meget ekstraudstyr)? Ved godt, at jeg selv kan se billeder, men det er meget bedre med et godt råd, fra en der har gode erfaringer med speciel mærke/model.

Billedebehandlingsprogram: Skal være brugervenligt (har selvfølgeligt installeret det medfølgende ViewNX2, men der det godt (der er nok at lære uden at gå i gang med et program, jeg alligevel skifter ud snart)?

Andre tip modtages også gerne. Det er en stor ny verden at bevæge sig ind i (med endeløse muligheder for at bruge penge og tid, fornemmer jeg :-)

Mvh

Brugeravatar
PoulP
Rang: ELITEBRUGER
Geografisk sted: Holstebro

Re: Nybegynder, D31000, udstyr?

Indlæg af PoulP » 09 dec 2010 14:45 pm

ViewNX2 kan det godt svare sig at lære at bruge, i hvert fald hvis man skyder i RAW.
Det er rimeligt overskueligt og kan det meste, men skyder du ikke i RAW har du ikke noget at bruge det til.

Til billedbehandling kan du vælge at starte ud i Picasa som er gratis, men ret begrænset i funktionaliteten, eller du kan vælge at ofre de 700kr en Photoshop Elements koster og det kan meget meget mere.
At begynde på den "rigtige" Photoshop er et noget større spring, da den koster 6-7000kr.

Mht. taske skal du vælge hvilken type du går efter, rygsæk, toploader/skulder eller slingshot?
Mvh. Poul Pedersen

kasperdr

Indlæg af kasperdr » 09 dec 2010 17:38 pm

Et godt bud på et allround zoom objektiv ku være et 18-200, hvor du får lidt af alsidigheden fra et kompakt kamera. i og med at du har fra helt fra 18mm til 200mm i et objektiv.

dog skal du vide at et 18-200mm objektiv går under "super zoom" (Zoom er bare defineret som "Max brændvidde" / "min. brændvidde", eks. 200/18=11,1 x Zoom) og det ikke fordi du kan komme "super" tæt på ting , men fordi den dækker over så mange brændvidder i et objektiv, og er derfor en kompliceret konstruktion der bliver nød til at gå på kompromis med mange ting, set i forhold til objektiver med mindre zoom. dog er der flere af dem der nu klarer det meget godt alligevel. Især Nikons eget, men det koster også langt mere end de andre du kan få.

men både Sigma og Tamron laver disse, i nogle lidt billigere udgaver, som vist nok skulle være fornuftige, jeg har ikke erfaringer med nogle af dem, så du må lige søge lidt rundt på nettet for at finde ud af hvilke der er værd at gå efter.

Det tror jeg ville være en god start og det nærmeste du kommer på dit kompaktkamera. så kan du stille og rolig vænne dig til det, og på længere sigt finde ud af hvilke brændvidder du måske ønsker i en bedre kvalitet.

Nikon AF-S DX VRII 18/200 f/3.5-5.6G - ca. 4800,-
Sigma AF 18/200 f/3.5-6.3 DC ASP OS - ca. 2999,-
Tamron 18/200 f/3.5-6.3 XR Di II NI - ca. 1289,-

Tamron er nok den "dårligeste" af de tre, og den har heller ikke billede stabilisering. og Nikons helt klart den bedste, og dyreste :D

Brugeravatar
rip59
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 09 dec 2010 20:45 pm

Flash, Nikon SB-700 eller SB-900, evt en brugt SB-800

Program: GIMP, helt gratis og kan det samme som de allerstørste af de andre der koster kassen.

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid, Video

Brugeravatar
Jesper A. H.
Kamera: Sony A7, Sony A77 og Canon G12
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Jesper A. H. » 09 dec 2010 21:17 pm

Slår lige et slag for et (i ubegrænset prøveversion) helt gratis program ; Photofiltre. Det kan ikke helt så meget som de andre, men er meget let at gå til som begynder.
Jesper A. H.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det er for nemt at være Negativ !
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nu osse på flickr : http://www.flickr.com/photos/hollensen/
Og 500px : https://500px.com/jesperarvedlundhollensen

Besvar