Objektiv??

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Tina Kragh

Objektiv??

Indlæg af Tina Kragh » 18 jan 2011 13:09 pm

Er der en vigtig ting at have et makroobjektiv til mit Nikon D5000 hvis jeg vil tage bedr makrobilleder?? Jeg har i forvejen en mellemring men er det nok?

Brugeravatar
hkb
Challenger
Kamera: Olympus m4/3
Geografisk sted: Odense
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Objektiv??

Indlæg af hkb » 18 jan 2011 13:32 pm

dit kit objektiv kan gå ganske tæt på
http://web.me.com/hkbmac/Mellemring/18- ... _test.html
billedet er lavet uden mellemringe

her er eksempler på billeder taget med en 90 mm makro fra Tamron
http://web.me.com/hkbmac/Makro/side_1.html

her er eksempler på makro med 25 år gammelt 55 mm Nikon micro
http://web.me.com/hkbmac/Macro_OldStyle ... tyle1.html

men vis nogle af dine billeder her, så kan det lettere vurderes

men generelt er et makroobjektiv bedre/lettere at arbejde med end mellemringe

det kommer også lidt an på dine motiver hvilken brændvidde der er den bedste

for insekter der ikke kan lide man kommer så tæt på er 90 mm nok absolut minimum
Hans Kristian Hannibal-Bach, Odense
Fotografering tilbydes: Events, produktfoto, bryllup, dåb, konfirmation, portræt, koncert osv
Hannibal-Bach

Brugeravatar
xmas
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon FX, sɐɹǝɯɐɔ puɐ sǝsuǝl
Geografisk sted: Klarup, Nordjylland

Indlæg af xmas » 18 jan 2011 13:52 pm

Rigtig makro (i forholdet 1:1 eller bedre) tages bedst med et decideret makro-objektiv.
Afhængigt af, om dit målobjekt er langt væk eller tæt på kan du bruge objektiver fra 200-->60mm.
En gylden mellemvej er objektiver i området 90-105mm.
Nogle almindelige objektiver har påskriften "Macro" uden egentlig at kunne tage billeder i et bedre forhold end måske 1:4

Billede

Det er rent markedsføring og har intet med rigtig makro at gøre!
Hvis du på et tidspunkt investerer i et teleobjektiv (her får du størst virkning), er dette en sjov tilføjelse:
http://www.camerahobby.com/Access-Canon500D.htm

Nikon laver - mig bekendt - desværre ikke længere disse Close-up lenses, hvorfor man må ty til konkurrenten. Selv med et sådant filter påmonteret, kommer man ikke over en afbildning på 0,40.
D.v.s. at dit objekt kun vises i forholdet 1:2,5 på sensoren; men sjovt er det at kunne nøjes med at tage sådan et filter i lommen sammen med ens almindelige objektiv, hvis nu der dukket en flot sommerfugl op på skovturen.
Fordelen ved en sådan close-up lens er, at fokuspunktet ikke flytter sig, når du zoom´er i modsætning til ved brug af mellemring.
Men det skal være den rigtige vare:
Billede
og ikke en af de mange billige kopier, der flyder rundt på Nettet!
Senest rettet af xmas 18 jan 2011 13:58 pm, rettet i alt 1 gang.
Med fotohilsen
xmas

Det sete afhænger af øjnene, der ser - og af glasset, vi kigger igennem.

Tina Kragh

Indlæg af Tina Kragh » 18 jan 2011 13:54 pm

Mange tak for brugbare svar!!!

Brugeravatar
xmas

Indlæg af xmas » 18 jan 2011 15:00 pm

Åh - lige en rettelse:
Ref. Canon 500D: Afbildningen på gennemsnitligt 1:2,5 er på mit eget teleobjektiv (200mm).
Hvis du har et objektiv, der går op til 300mm (f.eks. et 70-300mm) er afbildningen faktisk op til 1:1.
D.v.s. et objekt på måske 1 cm (i længden) fylder også 1 cm på din sensor.
Det lyder ikke af meget; men da din sensor er på 15.8 x 23.6mm fylder objektet (et insekt?) næsten hele billedet.
Her har du en fordel i forhold til kameraerne med Full-frame sensor (24 x 36mm). Insektet fylder mere på dit billede. Det er blevet "croppet".
Disse Close-up lenses fås i 2 "størrelser":
Canon 250D (D for Double ~ 2 glas) til objektiver op til ca. 70-100mm (arbejdsafstand 25cm / 250mm) og 500D (arbejdsafstand 50cm) til objektiver over ca. 70mm.
Det er så ikke korrekt heller, idet selv et 500D giver et sjovt resultat på f.eks. et vidvinkelobjektiv.
Se evt. mere på http://www.bobatkins.com/photography/eo ... oseup2.htm

Selv om der står Canon på close-up forsatslinser, passer de til alle andre mærker. Det er størrelsen på filtergangen, der er afgørende (og her bruger jeg 77mm).
Nikon kalder iøvrigt deres makro´er for "Micro" i modsætning til de øvrige mærker, der bærer betegnelsen "Macro".
Du kunne også bruge dit kit-objektiv med en "omvendering"; men så bliver det lidt "langhåret"...
Hvis du er interesseret i denne mikro-/makroverden, kan jeg anbefale bl.a denne:
Bryan Peterson, Understanding Close-up Photography
Med fotohilsen
xmas

kasperdr

Indlæg af kasperdr » 18 jan 2011 18:23 pm

xmas skrev: Hvis du har et objektiv, der går op til 300mm (f.eks. et 70-300mm) er afbildningen faktisk op til 1:1.
Du finder da ikke noget 70-300 zoom der levere 1:1 makro?? men det måske med de der fortsatser du mener?

men altså nu har jeg ikke prøvet mellemringe og andet gøjl, men har et tamron 90mm macro, som jeg er rigtig glad for. og det dur bare!.
men de fleste (af dem der har prøvet begge dele) plejer at sige at man får mest ud af et rigtig macro objektiv. vil tror det også er nemmere da man har lysmåling, AF osv. osv. :)

Brugeravatar
xmas

Indlæg af xmas » 18 jan 2011 19:01 pm

Korrekt: Kun ved hjælp af de omtalte Canon 500D Close-Up Lenses kan du få et 70-300mm objektiv til at vise i forholdet 1:1.
Det er også korrekt, at det bedste er et rigtigt makro-objektiv; men når det så er anskaffet, begynder alt det sjove.
D.v.s. alt det andet, man yderligere kan bruge til makro-fotografering: Close-Up Lenses; mellemringe; omvenderinge; bælg; Ring-Flash; Helicon-Focus Image Stacking osv.
Hvis man ikke vil gå hele vejen, kan man evt. starte med de omtalte nær-linser (men af ordentlig kvalitet, please!!).
Fordelen ved Close-Up Lenses overfor mellemringe er endvidere den, at disse Lenses ikke tager noget lys. Mellemringe og TC´ere tager 1-2 blændetrin.
Kvaliteten af nævnte Canon 500D kender jeg. Hoya & Kenko (samme firma!) laver også nogle Close-up Lenses; men dem kender jeg ikke kvaliteten af.
Endvidere findes en masse No Name (f.eks. her: http://cgi.ebay.ie/AKIRA-HD-Macro-Close ... 645wt_1042) til næsten ingen penge.
Der er en grund til, at disse Close-Up Lenses kaldes "Poor Man´s Macro".
M.v.h.
Med fotohilsen
xmas

Brugeravatar
Cyprianus
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon (F, F2, F3, F4, F5, F6 m.m. fl.)
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af Cyprianus » 19 jan 2011 13:28 pm

Vil nu mene, at forsatslinser (uanset kvaliteten) er en nødløsning, der kommer langt nede i rækken efter både mellemringe og selvfølgelig også deciderede macro-objektiver. Glas foran et objektiv vil forstørre de fejl, der i forvejen - i større eller mindre grad - er i objektiverne. I kombination med zoom-objektiver (der i forvejen indeholder en stribe kompromisser) bliver resultatet endnu dårligere ...

Billede
Medlem af NFLPA
- Skyder med Mauser
/ fotograferer med Nikon -
Dir. mail-adr.: cypnik@gmail.com

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Indlæg af Henrik9 » 19 jan 2011 14:06 pm

Cyprianus skrev:Vil nu mene, at forsatslinser (uanset kvaliteten) er en nødløsning, der kommer langt nede i rækken efter både mellemringe og selvfølgelig også deciderede macro-objektiver. Glas foran et objektiv vil forstørre de fejl, der i forvejen - i større eller mindre grad - er i objektiverne. I kombination med zoom-objektiver (der i forvejen indeholder en stribe kompromisser) bliver resultatet endnu dårligere ...

Billede
:goodpost:

Enig!

Brugeravatar
xmas

Indlæg af xmas » 19 jan 2011 14:12 pm

Har I prøvet det nævnte Canon 500D, før I udtaler Jer??
Ellers kunne vi måske aftale en prøvetur på et tidspunkt....

Jeg købte mit på baggrund af rosende omtale fra Bryan Peterson (og han må vel om nogen vide, hvad han taler om), og er ikke blevet skuffet.
Med fotohilsen
xmas

Tina Kragh

Indlæg af Tina Kragh » 19 jan 2011 14:32 pm

Er blevet lidt forvirret af alle de udtryk:o) Kort og godt; hvilket micro/macro objektiv vil I anbefale til mit Nikon D5000. I har gjort et kæmpe stykke arbejde med alle jeres ord, tusind tak for det, men som begynder eller måske bare lidt smådum er det svært for mig! Håber I forstår!

Brugeravatar
hkb
Challenger
Kamera: Olympus m4/3
Geografisk sted: Odense
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af hkb » 19 jan 2011 14:43 pm

hvis ikke du er tilfreds med dit kit objektivs makro formåen (se mit første indlæg)
vil jeg varmt anbefale enten Nikon 85 mm VR macro eller Tamron 90 mm macro
de er begge gode og ikke så dyre
Hans Kristian Hannibal-Bach, Odense
Fotografering tilbydes: Events, produktfoto, bryllup, dåb, konfirmation, portræt, koncert osv
Hannibal-Bach

kasperdr

Indlæg af kasperdr » 19 jan 2011 14:45 pm

Tina Kragh skrev:Er blevet lidt forvirret af alle de udtryk:o) Kort og godt; hvilket micro/macro objektiv vil I anbefale til mit Nikon D5000. I har gjort et kæmpe stykke arbejde med alle jeres ord, tusind tak for det, men som begynder eller måske bare lidt smådum er det svært for mig! Håber I forstår!
Jeg har et tamron 90mm Macro, det er rigtig rigtig skarpt, og levere generelt en rigtig god billedekvalitet. og så er det til at betale i forhold til nikons 105mm. Tamron'en koster ca. 3200,- for nyt.

den version jeg har af objektivet er den uden blændering, og med indbygget fokusmotor, så vil tro det er den version du skal bruge til dit D5000, for at få autofokus :)

Brugeravatar
Cyprianus
Kamera: Nikon (F, F2, F3, F4, F5, F6 m.m. fl.)
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af Cyprianus » 19 jan 2011 14:47 pm

Tina Kragh skrev:Er blevet lidt forvirret af alle de udtryk:o) Kort og godt; hvilket micro/macro objektiv vil I anbefale til mit Nikon D5000. ....
For mit vedkommende gælder, at det bedste køb ville være et af de gamle 55 mm Micro-Nikkor som "HKB" henviser til tidligere. For jeg bruger aldrig AF til macro :-) Disse objektiver kan ofte købes til under kr. 700,-.
xmas skrev:Har I prøvet det nævnte Canon 500D, før I udtaler Jer??
Ellers kunne vi måske aftale en prøvetur på et tidspunkt....
Uanset hvad du sætter foran et eksisterende objektiv, vil der være tale om en forringelse, som ikke eksisterer med en mellemring - her tilføjes intet :-)
Medlem af NFLPA
- Skyder med Mauser
/ fotograferer med Nikon -
Dir. mail-adr.: cypnik@gmail.com

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 19 jan 2011 17:27 pm

En ældre 55 mm vil være en god start hvis dit kamera virker med den på. Dog mener jeg at brændvidden gerne må være længere 150-200 hvilket svarer meget godt til en 105 (crop snak). Den længere brændvidde giver en mere snæver billedvinkel der fjerner forstyrrende elementer der har det med at dukke op på billedet efter optagelsen.
Jeg brugte sjældent det fulde udtræk da jeg havde en 105mm sigma og stort set aldrig PK13 på 55mm Mikronikkoren.
Mvh Søren
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Besvar