Hjælp til køb af flash.

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
nielsskovjoergensen
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Kamera: Canon Eos 1100D

Hjælp til køb af flash.

Indlæg af nielsskovjoergensen » 16 jun 2012 00:24 am

Hej.

Jeg søger hjælp til køb af flash til mit canon eos 1100d.

Jeg søger et billigt alternativ til den indbyggede flash og har ikke den store forstand på det. Jeg synes canons er lidt dyre, men kan godt lide at hovederne kan løftes og drejes. Desuden synes jeg det er smart den lille diffuser man kan trække ud, men ved ikke om det er noget der kan bruges til noget, da jeg aldrig har prøvet en.

Håber i kan hjælpe.

Mvh. Niels.

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER

Re: Hjælp til køb af flash.

Indlæg af phw » 16 jun 2012 07:35 am

Jeg har lige købt en Canon 430 EXII, som jeg synes virker rigitg godt. Jeg mener at jeg gav ca. 1800 og så får man en gavekort på 200 fra Canon, så den koster ca. 1600. Jeg synes den er alle pengene værd. Jeg havde også en ældre Canon 580 EX (Mk1), som jeg nu har solgt. 430 EXII var faktisk meget bedre end den gamle nogen sinde har været. Billederne var meget bedre belyst.

Caver

Indlæg af Caver » 16 jun 2012 07:47 am

Jeg bruger Metz, som sagtens kan bruges i forbindelse med Canon. De laver en mindre flash med lede tal på 36 700-800kr, men jeg har ingen erfaringer med den lille flash.

Tim r

Indlæg af Tim r » 16 jun 2012 13:40 pm

Jeg bruger ikek flash ret meget kun til makro .. jeg valgte at købe EX320 den er jeg virkelig glad for den giver masser af lys

mener jeg gav 1400kr for den og syntes kvalitets mæssigt er den langt bedre som de uoriginale

RawShooter

Hjælp til køb af flash.

Indlæg af RawShooter » 16 jun 2012 15:21 pm

Overvej en YongNuo 565EX Speedlite, den sku være på samme nivuea som Canons 580EXII har 2 af dem og er godt tilfreds med dem.

Koster 1000 kr med levering til DK fra UK.

Sent from my iPhone using Tapatalk somewhere in the world

Tim r

Indlæg af Tim r » 16 jun 2012 16:29 pm

Man får hva men betaler for og det gælder også flash

Caver

Indlæg af Caver » 16 jun 2012 17:58 pm

Tim r skrev:Man får hva men betaler for og det gælder også flash
Ja, men det gør ikke tredjeparts flash dårligere...

Brugeravatar
JeppeM
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon 500D

Indlæg af JeppeM » 16 jun 2012 18:03 pm

Jeg har en canon 430 II og 3 stk yongnuo manuelt flash. Kvalitetsmæssigt har jeg intet at udsætte på mine Kina modeller.

Faktisk er der ting der er lavet bedre end på min canon såsom batteridække og knapperne er og af fin kvalitet.

Var faktisk ved at købe en 565 også. Den føles solid og kan holde til de fleste hobbyfotografers brug.

guppy
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: OM-D E-M10

Indlæg af guppy » 16 jun 2012 18:06 pm

Caver skrev:
Tim r skrev:Man får hva men betaler for og det gælder også flash
Ja, men det gør ikke tredjeparts flash dårligere...
Jo for hylen! Når der står cannon på den bliver dine billeder 21% bedre - preciøsts som alufælge og metal lak gør din bil hurtigere!

(Det var ironi)

Tim r

Indlæg af Tim r » 16 jun 2012 19:04 pm

Det ændre jo ikke ved at der er rigtig mange der oplever problemer med YongNuo

Men man må vel heller ikke forvente ret meget til de penge og derfor får man jo også hva men betaler for..

Caver

Indlæg af Caver » 16 jun 2012 19:27 pm

Tim r skrev:Det ændre jo ikke ved at der er rigtig mange der oplever problemer med YongNuo

Men man må vel heller ikke forvente ret meget til de penge og derfor får man jo også hva men betaler for..
Så fordi en tredjeparts producent laver lort, så er fx Metz også noget lort? Har du prøvet alle tredjeparts producenter?

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af jakobdam » 16 jun 2012 19:31 pm

Jeg vil helt klart anbefale Metz 58 AF-2.

Jeg har prøvet forgængeren (Metz 58 AF-1) på hhv. Sony, Canon og Nikon, og uanset platform brillierer den. Vejl. pris med moms er ca. 2.500,- hvilket er billigt for en så kraftig flashgun, der kan køre HSS, offshoe, USB-opdateres, secondary fill flash'e, levere indstilleligt stroboskoplys og meget, meget mere.

Den er at sammenligne med Canon 580 EX II'eren, men Metz'en har et par fordele:
- Metz'en har en sekundær blitz på selve kroppen, beregnet til fill flash
- Metz'en kan firmware-opdateres via USB
- Metz'en er billigere
- Metz'en har egen lysmåler udover at den kan køre TTL

Til gengæld er Canon'en forseglet helt, men eftersom dit kamera ikke er det, betyder det i mine øjne intet.

Både Canon-buddet samt Metz'en her, kan bruges med flg. teknikker:

- Fuldautomatisk TTL (blitzen modtager lysmåling fra kameraet, som automatisk beregner eksponering og udladning for blitzen)
- Fuldmanuel styring (du kan selv indstille blitzens udladningsstyrke til en fikset styrke)
- Stroboskopisk lys (kan indstilles til at følge med dit kameras burst mode, eller fungere som en kortvarig ledelampe til lyslæsning)
- HSS (HighSpeed Sync; muliggør lukkertider hurtigere end 1/250s på dit kamera ved brug af blitzen)
- Offshoe (kun muligt med ekstra tilbehør, eks. en IR-trigger eller en ekstra blitz - eller du kan opgradere til EOS 60D eller 7D eller 5D mk III eller 1D C)
- Bounce (du kan både dreje og tilte blitzhovedet; på Metz 58 AF-1'en virker HSS dog ikke under tilt. Om det er tilfældet med Canon'en også ved jeg ikke)

En ting jeg gerne vil fremhæve ved Metz, er at deres blitze har været brugt af pressefotografer i rigtigt mange år. Tjek evt. deres stavblitze - Metz er VANT til at lave ting der virkeligt skal holde til nogle knubs. Min Metz-blitz har været på jorden fra stående højde mange gange, nogle af gangene hårdt trægulv og endda asfalt. Det eneste der har sket er at batterierne har røget ud.

Til gengæld kan jeg IKKE anbefale Sigmas bud. Efter min erfaring og ud fra de udsagn jeg har hørt, så går de i stykker. Rigtigt mange, inklusive den EF-500 DG ST jeg selv havde (forgænger til 530-serien), har problemer med at zoom'et sætter sig fast. Min workaround var at banke HÅRDT på blitzen idet den prøver at zoome, og så vil den pludseligt igen. Det er dog næppe anbefalelsesværdigt, endsige idealt.

Nissin er et fint bud hvis budgettet VIRKELIGT klemmer. Det er vist noget med at deres TTL virker lidt tilfældigt, men ellers har du ihvertfald fuldmanuel du kan køre med - og det er alligevel sundt at lære på et eller andet tidspunkt (efter min mening). :)

Edit:
Tjek Metz'en ud her:
http://www.metz.de/en/flash-units/produ ... gital.html

Tim r

Indlæg af Tim r » 16 jun 2012 19:35 pm

Caver skrev:
Tim r skrev:Det ændre jo ikke ved at der er rigtig mange der oplever problemer med YongNuo

Så fordi en tredjeparts producent laver lort, så er fx Metz også noget lort? Har du prøvet alle tredjeparts producenter?

Nu er du jo dumsmart... hvis du køber noget som koster 1/3 af hva en original koster forventer du vel ikke at få god kvalitet

Metz ligger jo ikke engang tæt på de priser som YongNuo gør og hvem har sagt det er noget lort??

lad nu være med at citer mig for noget jeg aldrig har sagt...

har sagt du for hva du betaler for og hvis du virkelig forventer at få samme kvalitet for 1/3 af prisen er du meget naiv

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af jakobdam » 16 jun 2012 19:42 pm

Tim r >

Ro på med tonen nu. ;)

- Et eksempel er Sto-fen omni bouncer.

Originalt koster den omkring 190 kroner (hos eks. Photoshop.dk).

Check priserne på uoriginale kina-producerede bouncere på ebay.co.uk.

Her får du 3 i forskellige farver til omkring 100 kroner med fragt.

Tror du seriøst der er forskel på kvaliteten der?

Jo, YongNuo er et specifikt eksempel på noget der ganske rigtigt giver hvad man betaler for - men det Caver vist ser ud til at mene, er at din sidste kommentar favner mere generelt:

- Og nu vil jeg gå ud og fejre 19-års fødselsdag og se hvor mange hjerneceller jeg har tilbage efter dét :D

:cheers:

Edit:
Et eksempel mere er de helt små automatblitze, såsom Vivitar, Soligor, Metz' lille automat-serie og andre. De ligger typisk omkring 400 kroner, men yder faktisk en del bedre end den lille Canon HD-C2 til 800 kroner.

Eller vi kunne pege på Nissin-blitzene, der faktisk også giver en fantastisk valuta for pengene.

Caver

Indlæg af Caver » 16 jun 2012 20:35 pm

Tim r skrev:
Caver skrev:

Nu er du jo dumsmart... hvis du køber noget som koster 1/3 af hva en original koster forventer du vel ikke at få god kvalitet

Metz ligger jo ikke engang tæt på de priser som YongNuo gør og hvem har sagt det er noget lort??

lad nu være med at citer mig for noget jeg aldrig har sagt...

har sagt du for hva du betaler for og hvis du virkelig forventer at få samme kvalitet for 1/3 af prisen er du meget naiv
Du kan godt kalde mig dumsmart, men du skal huske på, at der er mange nybegyndere her, og hvis en påstand for lov at stå, så bliver den af mange taget for gode vare. Derfor er det dumt at generalisere.

Besvar