SD-kort som batteridræber?!

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
tbsandau

SD-kort som batteridræber?!

Indlæg af tbsandau » 15 apr 2014 16:26 pm

Hej forum.
Jeg skriver dette indlæg da jeg har netop har været en tur i London, hvor jeg var inde i en radio/tv-forretning, lidt al a Fona. Jeg overhører tilfældigvis en sælgers salgstale omkring to forskellige SD-kort, hvor hans salgsargument for at købe den dyre, var at han den billige model brugte meget mere strøm end den dyre. Og det ville betyde nedsat batteritid på kameraet.
Er det bare mig, eller er det ikke helt ude i skoven? Det er vel ikke SD-kortet som er den største strømforbruger, og slet ikke i en grad så det kan måles om du har købt en dyr eller en billig?!

Jeg hørte desværre ikke hvilket kamera det skulle side i...

Brugeravatar
hkb
Challenger
Kamera: Olympus m4/3
Geografisk sted: Odense
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: SD-kort som batteridræber?!

Indlæg af hkb » 15 apr 2014 17:00 pm

har aldrig hørt der skulle være nogen som helst forskel

tror wifi kort bruger mere strøm, ellers ikke

sikkert lidt samme fantasi historie man får bundet på ærmet mht filtre :-)

der er mange gode grunde til at være meget forsigtig med at modtage råd og vejledning i en foto forretning
Hans Kristian Hannibal-Bach, Odense
Fotografering tilbydes: Events, produktfoto, bryllup, dåb, konfirmation, portræt, koncert osv
Hannibal-Bach

Brugeravatar
SørenM
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A7R3

Indlæg af SørenM » 15 apr 2014 17:29 pm

Lyder skørt - jnvf:

https://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Di ... onsumption

så bruger de ca ingenting i idle mode hvor de befinder sig langt det meste af tiden. Det er muligt at videooptagelse har en vis betydning men jeg tror mere det er kameraet (særligt LCD'en) der sluger mest.

Billedglad

Indlæg af Billedglad » 15 apr 2014 21:16 pm

tbsandau skrev:Hej forum.
Jeg skriver dette indlæg da jeg har netop har været en tur i London, hvor jeg var inde i en radio/tv-forretning, lidt al a Fona. Jeg overhører tilfældigvis en sælgers salgstale omkring to forskellige SD-kort, hvor hans salgsargument for at købe den dyre, var at han den billige model brugte meget mere strøm end den dyre. Og det ville betyde nedsat batteritid på kameraet.
Er det bare mig, eller er det ikke helt ude i skoven? Det er vel ikke SD-kortet som er den største strømforbruger, og slet ikke i en grad så det kan måles om du har købt en dyr eller en billig?!

Jeg hørte desværre ikke hvilket kamera det skulle side i...
Hi hi - han er da en god sælger. :worship: :gogo: :smash: :help:

Brugeravatar
livefoto
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon D3200, Nikon D800, Nikon D700, Nikon N6006
Geografisk sted: København
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af livefoto » 15 apr 2014 22:18 pm

det er nu ikke helt skørt.
et alm klasse 10 kort drives ved lidt over 3 volt.
et uhs1 kort drives ved 1,8 volt. så der er en smule at spare.
Grunden til den lavere spænding er blandt andet at kortet bliver for varmt ved de høje hastigheder hvis det var drevet ved de ca 3 volt.

det skal dog med at tager du f.eks et ældre canon camera (550d og tidligere mener jeg det er) så driver de alle kort ved 3 volt og kan derfor ikke udnytte uhs standartens forhøjede hastighed

Billedglad

Indlæg af Billedglad » 16 apr 2014 07:57 am

livefoto skrev:det er nu ikke helt skørt.
et alm klasse 10 kort drives ved lidt over 3 volt.
et uhs1 kort drives ved 1,8 volt. så der er en smule at spare.
Spændingen siger jo ikke noget om strømforbruget

Brugeravatar
SørenM
Kamera: Sony A7R3

Indlæg af SørenM » 16 apr 2014 12:47 pm

ClausL skrev:Jeg var ikke klar over at UHS1 kører 1,8v, men det betyder jo at når du skruer ned for spændingen falder effekten ved samme strøm.
Hvis du med "strøm" mener ampere, ja - kender dog flere som tolker ordet "strøm" som hhv volt, ampere, watt .... dvs roder lidt rundt i det :)

karstenmentz

Indlæg af karstenmentz » 16 apr 2014 14:39 pm

Der er en standart som anvendes når SD-kort udvikles ligeledes beskriver standarden strømforbruget ved kommunikation med processoren på kortet.
Den mængde energi der bruges ved kommunikation med kortet er så lille at det med garanti ikke ville kunne opleves ved anvendelse af det ene kontra det andet kort - batterikapaciten er enorm set i forhold til enegien der skal bruges ved data kommunikation med kortet - en kæmpe løgner denne sælger har brugt føj for den lede.

Energien (strøm gange volt) uanset 1,8 eller 3,0 volts kort er også så lille at selv kontinuerlig kommunikation ikke vil være nok til at kortet blev varm. Hvis kortet er varmt når det tages us af kameraet er det kameraet der er varmt i nærheden af kortet.

vi snakker micro amperer, micro er milion dele af en amperer eller 1/10-6 (10 i minus 6)

Standard dokumenterne er underlagt licenser så jeg kan ikke vise dem her men på sd-card standardiserings komiteens hjemmeside kan man finde lidt derom: https://www.sdcard.org/developers/overview/bus_speed/

God påske

Karsten mentz

Brugeravatar
BjarneNybo
Kamera: Canon EOS 7D

Indlæg af BjarneNybo » 16 apr 2014 17:11 pm

Om ikke andet kan man sige at sælgeren er dygtig.
Mange fotohilsner Bjarne

Brugeravatar
BjarneNybo
Kamera: Canon EOS 7D

Indlæg af BjarneNybo » 16 apr 2014 19:37 pm

Ups gode besparelse venter måske - med et lille smil på læberne
Claus hvad koster det da at opdatere hukommelsescellerne.
Mange fotohilsner Bjarne

Besvar