Ultravidvinkel - Portrætter - Forgrund - Baggrund

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Besvar
Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Ultravidvinkel - Portrætter - Forgrund - Baggrund

Indlæg af Aspirant » 24 aug 2014 18:22 pm

Skal snart til at overveje at brænde nogle penge af.

Valget står mellem cykler til ungerne, vidvinkelobjektiv eller ny computer (til billedredigering).

Ungerne må nok lære at gå på deres ben lidt endnu, for jeg har nemlig snart fødselsdag :cheers:

Computeren måtte også gerne vente ½ år endnu, så Windows 9 kan nå at komme ud, så jeg kredser noget om Canon 20 mm f/2.8 USM, som jeg har kigget efter længe.

Mit spørgsmål er, om 20mm på FF med behørig forsigtighed ville kunne finde anvendelse til menneskebilleder også. Jeg har ingen erfaring på området og har i øjeblikket kun 35mm og 135mm. Sidstnævnte er indkøbt til portrætfoto, men forleden prøvede jeg at tage den med i Zoologisk have. Det gik fint med dyrebillederne, men opstillinger med en person i forgrunden og nogle fjerne dyr i baggrunden var ikke til at få i tilfredsstillende fokus med de blænder, jeg kunne arbejde med i situationen. Jeg måtte vælge mellem en skarp forgrund og en skarp baggrund (ja altså skarp efter mine lave standarder).

Det er indlysende nok, at jeg sandsynligvis ville få stærkt fortegnede ansigter, hvis jeg gik så tæt på personen i forgrunden, som jeg ville kunne med 20mm, men hvad sker der, hvis jeg nu holder mig på eksempelvis 3 meters afstand og flytter personen i forgrunden ud i siden af billedet. Vi vedkommende så stadig også blive uacceptabelt fortegnet?

Det jeg primært håber på at opnå med den større vidvinkel er en større dybdeskarphed, sekundært nogle flere perspektiviseringsmuligheder - men jeg ønsker som altovervejende hovedregel mennesker på mine fotos. Har mennesker (som man kan genkende) overhovedet noget at gøre i vidvinkelfotos efter jeres erfaringer?
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Ultravidvinkel - Portrætter - Forgrund - Baggrund

Indlæg af raj » 24 aug 2014 18:29 pm

Her er et par eksempler af mennesker med en 20er

Billede

Billede

Jeg synes, at det kan give nogle ret fede effekter

Mvh Jonas

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 24 aug 2014 18:44 pm

^ Ret fede billeder, Jonas :gogo:
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr
---------------------------

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 24 aug 2014 19:06 pm

Helt grundlæggende får du samme dybdeskarphed, uanset brændvidde, hvis dine mennesker i forgrunden fylder lige meget i billedet.

Når det er sagt, så skal du jo også tænke på, at hvis du bruger ultrawide, så bliver dyrene i baggrunden meget mindre og kommer til at virke som om, de er meget langt væk.

Men som Jonas så fint viser, så kan man lave nogle fede effekter med UW. Det er vel ikke sådan klassiske portrætter, men det er flotte billeder med mennesker i. Jeg ville starte med at prøve din ide med din 35 mm. Det er ca. det bredeste, jeg ville anvende på mennesker, der skulle 'posere' normalt.

Hvis du bruger en 20 mm, skal du endelig ikke placere dine mennesker for tæt på kanten af billedet. Det er der ret kraftig fortegning. Deres ansigter kommer til at se meget forstrukne ud. Man kan i en vis udstrækning korrigere sig ud af det problem i Lightroom, hvis man går ind under Lens Corrections->manual->aspect ratio og trykker billedet lidt sammen. DxO har en decideret algoritme, der gør stort set det samme.

Brugeravatar
Aspirant

Indlæg af Aspirant » 24 aug 2014 19:21 pm

Smittefar skrev:Helt grundlæggende får du samme dybdeskarphed, uanset brændvidde, hvis dine mennesker i forgrunden fylder lige meget i billedet.
Det er klart, i hvert fald så længe vi taler centrerede motiver, men jeg er stadig noget i tvivl om, hvordan tingene tér sig ude i periferien på en ultravidvinkel. En ultravidvinkel kan SVJV i modsætning til en længere brændvidde godt have fuld skarphed fra en vis distance og ud i det uendelige.
Smittefar skrev:Når det er sagt, så skal du jo også tænke på, at hvis du bruger ultrawide, så bliver dyrene i baggrunden meget mindre og kommer til at virke som om, de er meget langt væk
Det er jeg også med på, men alternativet på 135mm - en udtværet tiger-farvet plet lige bagved højre øre - var slet ikke brugbart.

Jonas: Rigtig fine billeder, som viser mange gode sider ved ultravidvinkel - men begge dine personer er centrerede, og jeg er mest nysgerrig efter, hvordan ultravidvinkeln behandler folk i periferien.
Jeg savner Tapatalk

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 24 aug 2014 21:32 pm

EF 24-105 på 24 mm f/4.5
[flickr]Billede_MG_0455 by Hasseltoft, on Flickr[/flickr]

Venlig hilsen Jesper

Marci

Indlæg af Marci » 24 aug 2014 23:11 pm

Sony A6000 - 18mm (35mm ækvivalent)
Billede

Sony A6000 - 18mm (35mm ækvivalent)
Billede

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 25 aug 2014 06:38 am

cowgirl skrev:^ Ret fede billeder, Jonas :gogo:
Tak, personligt synes jeg nok i dag, at Sille på cyklen har fået lige lovligt meget gas i himlen. Men stenkasteren er jeg stadig glad for (Sille er jeg også glad for egentlig, da det var hendes første cykeltur på en tohjulet. Men det har ikke så meget med kvaliteten af billedet at gøre :))

Mvh Jonas

Brugeravatar
Kongsfelt

Indlæg af Kongsfelt » 25 aug 2014 10:09 am

Cykelbilledet er rigtigt fedt - jeg kan godt lide dramatikken i det!

Når det er sagt, så syntes jeg helt klart du skal prøve din 35mm'er lidt mere af, inden du beslutter dig for at købe ultravidvinkel.

Alternativt kunne en 24mm'er måske være en løsning? Jeg tror bare du får svært ved at opnå dit ønskede resultat med 20mm'er - bare dyrene i baggrunden er et par meter væk, bliver de ret små...

Brugeravatar
Aspirant

Indlæg af Aspirant » 25 aug 2014 14:29 pm

Tak for alle svarene og eksemplerne. Jeg hælder nok til at gå lidt tilbage på min 35mm som standard og reservere de 135mm til de egentlige portrætter (og til de fjerneste dyr i Zoologisk Have).

20mm vil nok risikere at ende som hyldepynt, så den er lagt lidt på is igen, til jeg får lyst til at arbejde med andre motivtyper. 24mm (eller 28mm) kan jeg ikke rigtig se meningen med - de ligger i min optik begge lidt for tæt på 35mm.
Jeg savner Tapatalk

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 25 aug 2014 17:32 pm

der er nok ikke. andet at gøre end at. købe de cykler :-)

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 25 aug 2014 17:58 pm

Det kan da ikke passe! Vi må da kunne hjælpe manden med et behov, så han kan bruge de brændende lommepenge på noget (u)fornuftigt

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 25 aug 2014 18:12 pm

Aspirant skrev:20mm vil nok risikere at ende som hyldepynt, så den er lagt lidt på is igen, til jeg får lyst til at arbejde med andre motivtyper. 24mm (eller 28mm) kan jeg ikke rigtig se meningen med - de ligger i min optik begge lidt for tæt på 35mm.
Så er din optik vist lidt forvrænget :wink:

Brugeravatar
Aspirant

Indlæg af Aspirant » 25 aug 2014 18:50 pm

Hasseltoft skrev:der er nok ikke. andet at gøre end at. købe de cykler :-)
Den første cykel blev faktisk købt i eftermiddag, men der mangler én, og så vidt jeg kan se er 20mm ca. en tusse billigere end i Danmark, hvis man handler hos cyberphoto.se med dagens 20% rabat. :zconfd
Jeg savner Tapatalk

Besvar