Hjælp til valg af Pentax objektiv.

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Besvar
Limo
Rang: Nyankommen
Kamera: Pentax K-3
Geografisk sted: Sydjylland

Hjælp til valg af Pentax objektiv.

Indlæg af Limo » 30 sep 2014 23:25 pm

Hej

Jeg kigger for tiden på nyt objektiv til mit Pentax K-3 kamera, nærmere bestemt en tele eller tele zoom.
Der er tre forskellige på bordet alle Pentax.

Mit set up i dag er DA* 16-50, DA* 50-135 begge konstant f2,8 samt en DA 55 - 300 mm Pentax tele. Sidstnævnte er den der står for tur med en opgradering. Herudover har jeg en Sigma 10-20 mm og nogle ældre objektiver uden AF.

Da jeg er særdeles glad for de to DA* objektiver jeg har er det "selvfølgelig" DA* 200 mm f2,8 DA* 300 mm f4 og DA* 60-250 mm f4 som jeg kigger på.

Mit behov er at komme tættere på diverse lidt større dyr som ræven, rådyr og krondyr end 50-135 tillader. Herudover er jeg også begyndt at finde bygningsdetaljer spændende såvel på gamle huse som nye bygningsværker.

DA* 200 lokker med f2,8 men ligger nok til den korte side.
En tele konverter kunne være en mulighed her.

DA* 300 er nok mere passende i retning af komme tæt på men prisen er en blænde f4 og i visse tilfælde kommer den måske for tæt på motivet.

DA* 60-250 er vel det naturlige valg i forhold til at jeg har zoom i forvejen og nok i bund og grund zoomer en del ud og ind når jeg fotograferer. Her er blænden også fast f4.
Ofte er prisen ved et zoom objektiv at det ikke er helt så skarpt som et objektiv med fast brændevidde men jeg er i tvivl om relevansen af den bekymring her da de andre DA* zooms jeg har efter min mening gør det rigtig godt.

Er der nogen der har gode input, erfaringer med en eller flere af de tre objektiver eller bare kommentarer i øvrigt.

Bud med andre objektiver er selvfølgelig også velkommne.

Mit budget ligger ikke fast, da jeg går mere efter det rigtige objektiv end nogle tusinde kr. mere eller mindre.

Brugeravatar
Kongsfelt
Rang: TOPBRUGER

Re: Hjælp til valg af Pentax objektiv.

Indlæg af Kongsfelt » 01 okt 2014 01:03 am

Hej Limo.

Jeg er selv tidligere Pentax K-5 ejer og havde også DA* 16-50 og DA* 50-135. Da jeg købte 50-135'eren kiggede jeg meget på 60-250'eren men kom frem til, at jeg ikke ville opgive det ekstra stop lys for den ekstra brændvidde.

I din situation ville jeg nok supplere med 300'eren, da jeg vil mene, at de to zooms overlapper hinanden for meget og ville være "spild" at have begge.

Husk også på, at 300'eren er lettere og performer bedre end 60-250'eren.

Brugeravatar
Kongsfelt

Indlæg af Kongsfelt » 01 okt 2014 01:06 am

Hov, jeg glemte helt at kommentere på DA* 200.

Den ville jeg også springe over. Du vil blive overrasket over, hvor lille forskellen er fra 135mm til 200mm. Et godt udgangspunkt er, at du bør fordoble brædnvidden for for alvor at få noget "nyt" ud af det.

Selv kører jeg med 28mm, 55mm, 100mm og 300mm.

Brugeravatar
Næstved
Kamera: Pentax
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Næstved » 01 okt 2014 06:15 am

Du har også en mulighed med en sigma 300 F2.8. Jeg har den og synes den præsterer super godt. Den virker fint i combo med den nye 1,4 konverter.

Ole

Brugeravatar
fotojt
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER

Indlæg af fotojt » 01 okt 2014 07:03 am

Jeg vil også anbefale en 300 mm.
Jeg har selv Sigma 300 mm f2,8 og er fuldstændig enig med Ole.
Jeg bruger den dog ikke med en 1,4 TC

Billede
Billedet er taget med 300 mm f2,8 og croppet meget lidt, kun for at få kompositionen til at passe.

Brugeravatar
Lars Holte
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 01 okt 2014 08:09 am

Jeg er enig i anbefalingen af en 300mm - ikke at jeg har hverken Sigma'en eller Pentax DA'eren, men kun en ældre Pentax 300mm. En 200mm vil simpelthen ikke være tilstrækkeligt mere brændvidde i forhold til 135mm.
Den nævnte DA 60-250 har fået mange gode anmeldelse mth. billedkvalitet, men har for meget overlap i forhold til din 50-135.
Så ja - jeg ville i dine sko helt klart gå efter en 300mm.
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Digital is Disco, and Film is 'Rock and Roll'"

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D800
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 01 okt 2014 09:57 am

Jeg kender ikke optikken til Pentax, men til de opgaver, du beskriver, kan jeg kun sige, at du stort set aldrig vil opleve, at din brændvidde bliver for lang. Sats på en prime. Med et zoomobjektiv vil du alligevel kun bruge den længste brændvidde. Du har mere brug for den ekstra lysstyrke, du som regel vil få i en prime. Fast blænde 4 er ikke så tosset. Selvfølgelig er det også fint med blænde 2.8, men det gør projektet væsentlig dyrere.

Mvh Erik

Limo

Indlæg af Limo » 01 okt 2014 23:30 pm

Hej Alle

Tak for alle kommentarer og gode råd.

Der er vist ikke nogen tvivl om at det bliver en 300 mm der skal investeres i Sigmaen er en lækker lysstærk sag men den ser noget voldsom ud 2,5 kg lyder af meget. Pentaxs 300 mm nøjes med 1,1 kg.

Forstår jeg det ret når jeg læser at Sigmaen i Pentax versionen ikke har moderne HSM auto fokus men kører på skrue drevet fra kameraet ?
Hvordan har Sigmaen det med vejr forseglingen ?

Jeg hælder nok i retningen af DA* 300 og der er i nok ikke meget uenige :wink: Nu vil jeg læse lidt flere bruger oplevelser og kigge nogle billeder fra den.

Mvh. Limo

Brugeravatar
Næstved

Indlæg af Næstved » 02 okt 2014 06:57 am

Jeg kan hjælpe med et enkelt billede med sigmaen
Billede

Brugeravatar
Lars Holte
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 02 okt 2014 09:35 am

Limo skrev:Jeg hælder nok i retningen af DA* 300 og der er i nok ikke meget uenige :wink: Nu vil jeg læse lidt flere bruger oplevelser og kigge nogle billeder fra den.
Sigma'en har den store fordel, at den er F2.8. Det gør den relativt lysstærk selv ved anvendelse af TC.
Ulempen er vægten, størrelsen ... og prisen.

I hvert fald når vi sammenligner med Pentax DA* 300mm F4.0. Denne har den fordel, at den er vejrforseglet og ret let og kompakt. Og så koster den omkring en trediedel af Sigmaen. Med dagens gode iso-egenskaber koster det ikke meget billedkvalitet at hæve iso'en et blændetrin eller to.

Jo - jeg havde nok holdt en knap på Pentax'en, men jeg kan godt forstå Sigma'ens attraktion, hvis økonomien er til det.
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Digital is Disco, and Film is 'Rock and Roll'"

Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000

Indlæg af Søren N » 02 okt 2014 10:58 am

fotojt skrev:Jeg vil også anbefale en 300 mm.
Jeg har selv Sigma 300 mm f2,8 og er fuldstændig enig med Ole.
Jeg bruger den dog ikke med en 1,4 TC

Billede
Billedet er taget med 300 mm f2,8 og croppet meget lidt, kun for at få kompositionen til at passe.
Nydeligt, Der mangler bare et kuglefang :wink: Sig mig ligge fokus ikke på granerne i baggrunden?
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Limo

Indlæg af Limo » 26 okt 2014 22:16 pm

Hej

Lige en update på denne tråd.

Valget faldt på en DA*300 mm som jeg antydede længere oppe i tråden.
Var heldig at finde et meget lidt brugt eksemplar i Tyskland med original købskvittering og alt original udstyr på nær papkassen. Tilmed fik jeg en kamerataske som er så dyb at objektivet kan sidde på kameraet med i prisen. :D

Nu håber jeg at vi kan få nogle flotte efterårsdage så jeg kan komme ud og prøve det ordenligt af. De foreløbige få billeder lover godt.

Mvh.

Tommy

P.s. Prisen var lige godt 6000 kr.

Brugeravatar
Næstved

Indlæg af Næstved » 26 okt 2014 23:01 pm

Dejligt

Bliver spændende at se dine billeder.

Nu du nævner kassen så er det et emne jeg ofte tænker over. Det virker nogle gange som om at folk hellere vil acceptere en skramme på objektivet eller det, som er værre frem for at skulle undvære den originale emballage. INTET er da mindre vigtigt end den papkasse og det har ingen betydening for mig :-)

Lyder som et fint køb

Ole

Limo

Indlæg af Limo » 26 okt 2014 23:46 pm

Hej Ole

Det med kassen nævnte jeg for at understrege at sælger faktisk undskyldte at han havde smidt den væk.
Det jeg går op i er at genstanden er i fin stand og at sælger kan dokumentere / sandsynlig gøre at han er ejer af det der sælges. Jeg vil gerne gøre en god handel men jeg vil ikke være hæler !!

Jeg vil prøve at tage nogle billeder med DA* 300 og DA 55-300 af samme motiv under samme forhold, så de kan sammenlignes og vi kan blive overbevist om at den nye er pengene værd.

Tommy

Besvar