20 eller 24 mm

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

20 eller 24 mm

Indlæg af Aspirant » 05 okt 2014 21:23 pm

Mig igen...

Kigger stadig på en ny prime med mere vidvinkel men kan ikke beslutte mig.

Brugen er snapshots dvs situationsfotos af mig bekendte mennesker med et udtalt ønske om at få sammenhængen/baggrunden med uagtet at kompositionen risikerer at blive en katastrofe.

Modsat så mange andre er det ikke et mål for mig at isolere hovedmotivet - tværtom!

Havde egentlig lagt mig på 20mm f/2.8 men ultravid bliver mig nok for svært i brug og den får hug for sin skarphed. Tænker derfo i stedet på 24mm USM, der omtales væsentligt varmere.

Men jeg har i forvejen 35mm og spekulerer nu på om forskellen ikke bliver for lille. Ved godt, at mm går stærkt nede i den vide ende, men gider ikke rigtig ofre 3-4 kilo på noget, jeg i praksis ikke får brugt.

Landskab og rigtig street er ikke interessant for mig, det er mennesker ( oftest inde), som er mine motiver.

Så - 20mm 24mm eller ingenting (=35mm) ?
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

Brugeravatar
jens ole
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Re: 20 eller 24 mm

Indlæg af jens ole » 05 okt 2014 21:36 pm

og den får hug for sin skarphed.
Det er et af de skarpeste objektiver overhovedet, af de som er målt på. Også helt åben, men hjørneskarpheden er ikke optimal. Det og så en smule vigntering ved f. 2,8 har givet den et dårligt ry.
Mvh. Jens Ole

Brugeravatar
Kongsfelt

Indlæg af Kongsfelt » 05 okt 2014 21:38 pm

Helt klart 24mm :)

Der er ret stor forskel på 24mm og 35mm, så du kommer ikke til at føle, at det næsten er det samme..

Når det så er sagt (og jeg jo ikke kender din smag/stil), så vil jeg prøve at låne mig frem til en 20/24mm'er og se, hvordan den passer til dit behov - inden du køber.

Brugeravatar
SørenM
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A7R3

Indlæg af SørenM » 05 okt 2014 22:18 pm

jens ole skrev:og den får hug for sin skarphed.
Det er et af de skarpeste objektiver overhovedet, af de som er målt på. Også helt åben, men hjørneskarpheden er ikke optimal. Det og så en smule vigntering ved f. 2,8 har givet den et dårligt ry.
Mvh. Jens Ole
Mener du det seriøst? Såvidt jeg kan se er EF 20mm F2.8 ikke skarp (og slet ikke i hjørnerne). En EF 16-35mm F2.8L Mark II zoom er fx skarpere og det er endda en zoom.

Nu nævner TS ikke et budget. Ellers vil jeg foreslå EF 24-70mm Mark II :) - superskarp, selv helt åben og dækker et godt område med en 6D. Ja, der er forskel på 20mm og 24mm, men IMO dækker 24-70mm det perfekte området til foto af mennesker sådan generelt set.

Brugeravatar
Aspirant

Indlæg af Aspirant » 05 okt 2014 22:51 pm

Budget: max 5000 og kun primes - jeg kan ikke rigtig styre mig selv med zooms (synes det går op i at pumpe brændvidden frem og tilbage og ender altid i yderstillingerne alligevel).

Jeg har ingen stil på nuværende tidspunkt. Det meste foregår med 35mm. Jeg har en 135mm købt til egentlig portrætbrug. Som snapshotter synes jeg ikke den virker - baggrunden cremer for meget ud, så man kan ikke se konteksten tydeligt.
Jeg savner Tapatalk

Brugeravatar
jens ole

Indlæg af jens ole » 05 okt 2014 23:06 pm

SørenM skrev:
jens ole skrev:og den får hug for sin skarphed.
Mvh. Jens Ole
Mener du det seriøst? Såvidt jeg kan se er EF 20mm F2.8 ikke skarp (og slet ikke i hjørnerne). En EF 16-35mm F2.8L Mark II zoom er fx skarpere og det er endda en zoom.

Nu nævner TS ikke et budget. Ellers vil jeg foreslå EF 24-70mm Mark II :) - superskarp, selv helt åben og dækker et godt område med en 6D. Ja, der er forskel på 20mm og 24mm, men IMO dækker 24-70mm det perfekte området til foto af mennesker sådan generelt set.
Nu taler jeg om centerskarphed. Jeg kan ikke måle på det men mins centerskarphed er temmelig god også helt åben. Jeg ved ikke hvilke erfaringer du har med Canon 20 mm. f. 2,8.
Mvh. Jens Ole

Brugeravatar
SørenM

Indlæg af SørenM » 06 okt 2014 09:38 am

jens ole skrev:Nu taler jeg om centerskarphed. Jeg kan ikke måle på det men mins centerskarphed er temmelig god også helt åben. Jeg ved ikke hvilke erfaringer du har med Canon 20 mm. f. 2,8.
Mvh. Jens Ole
Ingen personligt. Min info kommer fra en stribe online reviews, bla The-Digital-Picture.com hvis sammenligningssider synes at vise at den er nogenlunde skarp i center, men ikke som de 2 nævnte zooms og den bliver aldrig rigtig skarp i hjørnerne, heller ikke hvis man blænder ned.

Der er nogle positive reviews, men dem jeg har læst prøver at forklare hvordan problemerne ikke er problemer fordi de (fleste) de kan løses vha software eller også skal man bare skyde ved F8 - uden samtidigt at forklare hvilke problemer det så giver (fx mere støj i hjørnerne når disse skal lysnes +2 stop). Den slags reviews holder ikke rigtigt i min bog, optik skal vel bedømmes efter hvor godt de er konstrueret som udgangspunkt :)

Hvis ikke de nævnte ting er ting man ser som problemer eller hvis man kun skyder ved F8-11 så er den da OK. Der er andre EF glas der er værre. Og 20mm'eren er også en del billigere end både 16-35mm og 24-70mm, indrømmet! Men skal man skyde ved små blænder ville jeg nok personligt hellere spare op til 17-40L (som er skarpere).

EF 20mm F2.8 har de nævnte problemer + et par stykker til: Ringe skarphed i hjørner, markant vignette (synlig selv ved F5.6), lav kontrast (ift nævnte zooms) ved F2.8, lilla farvestik og tendens til flares.

Brugeravatar
BjarneNybo
Kamera: Canon EOS 7D

Indlæg af BjarneNybo » 06 okt 2014 09:46 am

Aspirant skrev:Budget: max 5000 og kun primes - jeg kan ikke rigtig styre mig selv med zooms (synes det går op i at pumpe brændvidden frem og tilbage og ender altid i yderstillingerne alligevel).

Jeg har ingen stil på nuværende tidspunkt. Det meste foregår med 35mm. Jeg har en 135mm købt til egentlig portrætbrug. Som snapshotter synes jeg ikke den virker - baggrunden cremer for meget ud, så man kan ikke se konteksten tydeligt.
Du "kløvs" i det såfremt du ikke kan styre din zoom. Du skal lære at se de forskellige perspektiver og styre dit zoom. Det er en ommert.
Mange fotohilsner Bjarne

Brugeravatar
Kongsfelt

Indlæg af Kongsfelt » 06 okt 2014 10:04 am

BjarneNybo skrev:
Aspirant skrev:Budget: max 5000 og kun primes - jeg kan ikke rigtig styre mig selv med zooms (synes det går op i at pumpe brændvidden frem og tilbage og ender altid i yderstillingerne alligevel).

Du "kløvs" i det såfremt du ikke kan styre din zoom. Du skal lære at se de forskellige perspektiver og styre dit zoom. Det er en ommert.
Mange fotohilsner Bjarne
Det er da ikke en ommer, at han ikke skyder med zoomobjektiver? Hvorfor SKAL man det?

Jeg skyder også selv kun med primes -og elsker dem for størrelsen/lysstyrken ifht. zoomalternativerne.

Vores stil er forskellig - så lad være med at bilde nogle indm, at det er forkert kun at skyde med primes.

Brugeravatar
jens ole

Indlæg af jens ole » 06 okt 2014 11:38 am

SørenM skrev:
jens ole skrev:Nu taler jeg om centerskarphed. Jeg kan ikke måle på det men mins centerskarphed er temmelig god også helt åben. Jeg ved ikke hvilke erfaringer du har med Canon 20 mm. f. 2,8.
Mvh. Jens Ole
Ingen personligt. Min info kommer fra en stribe online reviews, bla The-Digital-Picture.com hvis sammenligningssider synes at vise at den er nogenlunde skarp i center, men ikke som de 2 nævnte zooms og den bliver aldrig rigtig skarp i hjørnerne, heller ikke hvis man blænder ned.

Der er nogle positive reviews, men dem jeg har læst prøver at forklare hvordan problemerne ikke er problemer fordi de (fleste) de kan løses vha software eller også skal man bare skyde ved F8 - uden samtidigt at forklare hvilke problemer det så giver (fx mere støj i hjørnerne når disse skal lysnes +2 stop). Den slags reviews holder ikke rigtigt i min bog, optik skal vel bedømmes efter hvor godt de er konstrueret som udgangspunkt :)

Hvis ikke de nævnte ting er ting man ser som problemer eller hvis man kun skyder ved F8-11 så er den da OK. Der er andre EF glas der er værre. Og 20mm'eren er også en del billigere end både 16-35mm og 24-70mm, indrømmet! Men skal man skyde ved små blænder ville jeg nok personligt hellere spare op til 17-40L (som er skarpere).

EF 20mm F2.8 har de nævnte problemer + et par stykker til: Ringe skarphed i hjørner, markant vignette (synlig selv ved F5.6), lav kontrast (ift nævnte zooms) ved F2.8, lilla farvestik og tendens til flares.
Har du selv prøvet den. Den er skarp fra 2,8
Jeg prøvede til et gadebillede, hvor jeg kunne huske at min Sony 10-18 gav nogle flares jeg ville prøve an gengive, men det var svært at hive nogle flares ud af min 20 mm. Vignetering ved 5,6 kan jeg heller ikke genkende. Jeg mener at den er bedre end sit ry og er som sagt pivskarp i center området helt åben.
Jeg vil senere uploade et billede ved f.2,8. Lige nu sidder jeg ved en tablet.
Mvh. Jens Ole

Brugeravatar
Kawalla
Kamera: Sony a99 + lidt Zeiss og G glas
Geografisk sted: 4733

Indlæg af Kawalla » 06 okt 2014 15:37 pm

Kongsfelt skrev:Helt klart 24mm :)

Der er ret stor forskel på 24mm og 35mm, så du kommer ikke til at føle, at det næsten er det samme..

Når det så er sagt (og jeg jo ikke kender din smag/stil), så vil jeg prøve at låne mig frem til en 20/24mm'er og se, hvordan den passer til dit behov - inden du køber.
Den stemmer jeg også på! Jeg tror så heller ikke du skal under 24mm til det brug du beskriver, så tror jeg dit motiv kommer til at "forsvinde" i baggrunden :wink: På FF ville næste trin for mig under 24mm være et 15-16mm fisheye og jeg tror heller ikke en 24mm kommer for tæt på 35mm, jeg er helt sikker på jeg bliver nødt til at klemme en 35mm ind imellem min 24mm og 50mm :D
Mvh.
Henrik.

Brugeravatar
SørenM

Indlæg af SørenM » 06 okt 2014 16:54 pm

jens ole skrev:
SørenM skrev:
Mvh. Jens Ole

Har du selv prøvet den. Den er skarp fra 2,8
Jeg prøvede til et gadebillede, hvor jeg kunne huske at min Sony 10-18 gav nogle flares jeg ville prøve an gengive, men det var svært at hive nogle flares ud af min 20 mm. Vignetering ved 5,6 kan jeg heller ikke genkende. Jeg mener at den er bedre end sit ry og er som sagt pivskarp i center området helt åben.
Jeg vil senere uploade et billede ved f.2,8. Lige nu sidder jeg ved en tablet.
Mvh. Jens Ole
Nej, som tidligere skrevet har jeg ingen personlig erfaringer.

http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... product/80

"For full-frame digital SLR or film users, the 20mm ƒ/2.8 shows off its poorer performance issues, especially for sharpness and light falloff. Whether this performance is poor however, depends on your point of view; if you're looking for a lens which isolates a centrally-located subject by means of sharpness and light falloff, the lens does it spectacularly. If you need even light distribution and even sharpness, the 20mm prime will disappoint, especially at ƒ/2.8. At other apertures, you have a better chance of getting what you need."

...

"Those who believe primes tend to outperform zoom lenses in general, should take a closer look on that one to find out they are wrong. Sorry, folks, this is one of the worst lenses i ever had."

http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx

"Vignetting is very strong when the 20 f/2.8 is used wide open - even on a 1.3x FOVCF camera. Somewhere between f/4 and f/5.6, the vignetting became reasonable."

"The photo above is an f/8 comparison. The vignetting is much better, but the photo from the 20 f/2.8 is still slightly underexposed (a consistent issue) - and still purple."

"So you need an ultra-wide angle lens? My strong recommendation to you - save until you can afford the Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM Lens or better yet, the Canon EF 16-35mm f/2.8 L II USM Lens or one of the other primes lenses referred to in this review. Image quality at 20mm is significantly better with these two lenses. "

Sammenligning med EF 16-35mm F2.8 II, bemærk kontrast/skarphed og det faktum at EF 20mm er mørkere ved samme blænde:
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... &APIComp=0

Vignettering har Ken Rockwell et eksempel på (godt stykke nede på siden), tydeligt ved F4 og først nogenlunde ved F5.6:
http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/20mm.htm

Ken Rockwell har også et eksempel på flares, men ellers her fra folk der selv ejer 20mm'eren:

http://www.thephoblographer.com/2012/10 ... -f2-8-usm/

"If I had to choose one thing to really ding the lens for it would have to be flare."

Folk har åbenbart meget forskellige opfattelser, her nogle eksempler fra FredMiranda.com:

http://www.fredmiranda.com/reviews/show ... product=28

"Don't even think about it. What a disappointment. The picture quality is just lifeless....:(:(:( It is better to keep the kit lens! "

"I used it to shoot from an elevated angle. The result were disappointing.....I paid $300 but I don't think it is even worth more than $100 to tell you the truth. "

"I bought this lens way back in 2003 for my 10D. Never was that impressed with it, but it served me well as my only lens below 50 mm. Last two years it has been on my 5D. I find it way more usefull on a FF camera. I had heard all the negatives about the corner performance before getting 5D, and it will vignette a bit at f/2.8. I did a test shot at maybe 10 meters distance, and my copy is really sharp wide open in center. "

Jeg tror gerne at din kopi er en af de bedre (mht centerskarphed), men det er langt fra alle har den opfattelse.

Brugeravatar
BjarneNybo
Kamera: Canon EOS 7D

Indlæg af BjarneNybo » 06 okt 2014 17:28 pm

Kongsfelt skrev:
BjarneNybo skrev:

Mange fotohilsner Bjarne
Det er da ikke en ommer, at han ikke skyder med zoomobjektiver? Hvorfor SKAL man det?

Jeg skyder også selv kun med primes -og elsker dem for størrelsen/lysstyrken ifht. zoomalternativerne.

Vores stil er forskellig - så lad være med at bilde nogle indm, at det er forkert kun at skyde med primes.
Med et lille smil på læberne: Det er nu mere det at tråd udløseren ikke kan - men jeg mener ikke at han behøves at anvende et zoom.

Men i relation til primes: er de for lang tid siden overhalet indenom af gode og kvalitetsbeviste zoom. Det er specielt Canon som har et par gode Zoom objektiver der slår primes.

Personligt er jeg ligeglad med hvad andre bruger. For mig gælder det om at kunne bruge så få objektiver hele vejen fra 10mm. til 400 mm. på FF.

Gode fotodage Bjarne

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 06 okt 2014 18:27 pm

BjarneNybo skrev:Men i relation til primes: er de for lang tid siden overhalet indenom af gode og kvalitetsbeviste zoom. Det er specielt Canon som har et par gode Zoom objektiver der slår primes.
Tænker at man kan få hurtigere primærobjektiver, der samtidig typisk er mindre. Måske de også ofte har en kortere minimum fokuseringsafstand.
Det er også svært at "slå" et T/S objektiv med en zoom
Så det kommer jo meget an på, hvad man lægger vægt på, og din betragtning er dermed temmelig meningsløs.

Brugeravatar
Aspirant

Indlæg af Aspirant » 06 okt 2014 19:18 pm

Hvis jeg må have lov at foretrække primes, skal vi så ikke bare lade den del af diskussionen ligge?

Skarpheden på 20mm'eren er til endeløs diskussion, men man kan sikkert nok godt være heldig med én.

Prisen på 20mm og på 24mm er nogenlunde ens, så det står og falder for mig at se på, hvilken som passer bedst til min påtænkte brug, som altså handler om at fange mennesker i situationer og få begge dele med.
Jeg savner Tapatalk

Besvar