Billigt macro objektiv?

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Væsel
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 1000D

Billigt macro objektiv?

Indlæg af Væsel » 17 okt 2014 15:32 pm

Hej!

Jeg er rimelig grøn inden for faget, men jeg kunne rigtig godt tænke mig et macro objektiv.
De koster normalt kassen, men kender I til nogle billige modeller? Har et Canon EOS 1000D.
Har søgt lidt rundt, men som grøn i faget er det ikke altid helt nemt at hitte ud af :-)

Mvh

NickKK
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 70D

Re: Billigt macro objektiv?

Indlæg af NickKK » 17 okt 2014 15:39 pm

Du kan også vælge at smide nogle mellemringe ind imellem (..) dit almindelige objektiv og selve kameraet. De fås med gennemføring af "kontakterne".

Væsel

Indlæg af Væsel » 17 okt 2014 16:06 pm

NickKK skrev:Du kan også vælge at smide nogle mellemringe ind imellem (..) dit almindelige objektiv og selve kameraet. De fås med gennemføring af "kontakterne".
Jeg har bestilt nogle billige skrammel-ringe på eBay - uden kontakter. Så må sørge for indstillingerne manuelt, men det er jo også en god måde at lære på :-)

Jeg ved bare ikke hvor godt de fungerer. Jeg har ni fugleedderkopper, og de er ubeskriveligt fotogene. Især med et macro shot er de fantastisk smukke. Og det er egentlig hovedårsagen til at jeg vil prøve med macro.

Jeg prøver med de billige alternativer og ser hvilket resultat det kan give. Men bud på et billigt objektiv er stadig velkomne - det er jo snart jul ;-)

Tak for svaret, Nick.

Væsel

Indlæg af Væsel » 17 okt 2014 16:08 pm

Btw, har overvejet at investere i et nyere kamera. Kan det betale sig? Er det ikke bedre at bruge penge på et fedt objektiv?

Brugeravatar
Ib M
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Canon

Indlæg af Ib M » 17 okt 2014 16:12 pm

Hvis du har ønsker om at tage macrobilleder, skal du jo vælge et macroobjektiv, og ikke et nyt (DSLR) kamera.

Ib M
Ib M

Brugeravatar
Kongsfelt
Rang: TOPBRUGER

Indlæg af Kongsfelt » 17 okt 2014 16:12 pm

Det lyder rigtigt fornuftigt, at starte med billige mellemringe!

Hvis du bliver bidt af det, vil jeg anbefale at du kigger nærmere på Canon EF 100/2.8 Macro. Det kan fås til ca. 2500kr. brugt.

Nu er 1000D jo et ældre "entryhus", men jeg tror nu at et dedikerert makroobjektiv, som ovenstående, er der, hvor dine penge er givet bedst ud :)

Væsel

Indlæg af Væsel » 17 okt 2014 16:16 pm

Ib M skrev:Hvis du har ønsker om at tage macrobilleder, skal du jo vælge et macroobjektiv, og ikke et nyt (DSLR) kamera.

Ib M
I know :-) Det var blot et tillægsspørgsmål om hvorvidt det kunne betale sig at investere i et nyere kamera. Vil jo hellere bruge penge på nye objektiver, hvis altså billedkvaliteten ikke forbedres markant med et nyt kamerahus :-)

Væsel

Indlæg af Væsel » 17 okt 2014 16:17 pm

Kongsfelt skrev:Det lyder rigtigt fornuftigt, at starte med billige mellemringe!

Hvis du bliver bidt af det, vil jeg anbefale at du kigger nærmere på Canon EF 100/2.8 Macro. Det kan fås til ca. 2500kr. brugt.

Nu er 1000D jo et ældre "entryhus", men jeg tror nu at et dedikerert makroobjektiv, som ovenstående, er der, hvor dine penge er givet bedst ud :)
Det tænker jeg også - altså hellere nogle fede objektiver end nyt kamerahus :-)

Tak for svar. Vil straks tjekke det anbefalede objektiv ud :-)

Brugeravatar
Ib M
Kamera: Canon

Indlæg af Ib M » 17 okt 2014 16:20 pm

Hvis interessen er macro i øjeblikket, og pengene er "små" ville jeg også gå efter et macroobjektiv, f,eks. det som Kongsfelt foreslår. Det kan også fås fra nyt til et par tusinde mere.

Ib M
Ib M

Brugeravatar
Kongsfelt

Indlæg af Kongsfelt » 17 okt 2014 16:28 pm

Og det er faktisk et skidegodt makroobjektiv! Skarpheden er der i hvert fald ikke noget at udsætte det på :)

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 17 okt 2014 16:30 pm

Væsel skrev:
NickKK skrev:Du kan også vælge at smide nogle mellemringe ind imellem (..) dit almindelige objektiv og selve kameraet. De fås med gennemføring af "kontakterne".
Jeg har bestilt nogle billige skrammel-ringe på eBay - uden kontakter. Så må sørge for indstillingerne manuelt, men det er jo også en god måde at lære på :-)

Jeg ved bare ikke hvor godt de fungerer. Jeg har ni fugleedderkopper, og de er ubeskriveligt fotogene. Især med et macro shot er de fantastisk smukke. Og det er egentlig hovedårsagen til at jeg vil prøve med macro.

Jeg prøver med de billige alternativer og ser hvilket resultat det kan give. Men bud på et billigt objektiv er stadig velkomne - det er jo snart jul ;-)

Tak for svaret, Nick.
De billige ringe uden kontaktgennemføringer, kan ikke bruges til ret meget, med mindre du har et manuelt objektiv. Ellers vil du hele tiden skyde på største blænde, og det er ikke fedt til Makro

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 17 okt 2014 16:47 pm

Efter at have købt en taske og ekstra batteri, var det første jeg anskaffede mig et Tamron 90 mm. f. 2,8.(den første udgave). Det er et fremragende objektiv og mhst. IQ. fuldt på højde med de bedste fra Canon. Jeg har begge. Alle makro er Piv skarpe og har for det meste smuk bokeh og flotte farver. Så de er også glimrende portræt objektiver. Derimod er deres focus noget træg. Det gælder sådan set også for Canon makroobjektiver. En brugt Tamron 90 mm. f. 2,8 kan nok fåes til under 2000 kr brugt. Og i mine øjne et udmærket valgt, hvis en begynder vil udvide sit udstyr. Set i bakspejlet har jeg aldrig fortrudt at jeg som noget af det første anskaffede mig et makroobjektiv.
Mvh. Jens Ole

NickKK
Kamera: Canon EOS 70D

Indlæg af NickKK » 17 okt 2014 19:55 pm

Ringene med kontaktgennemføring ligger på 399,- og opefter i DK shops.

Brugeravatar
DUBTEMPLE
Rang: BURST MODE
Kamera: Panasonic FZ200 og Canon 500D

Indlæg af DUBTEMPLE » 18 okt 2014 12:39 pm

Lad være at betale overpris for ringe og lignende

Fandt nogle gode nye ringe med kontakter i METAL på ebay til ca 340 kr for et sæt, de er super !!!

Billede

Brugeravatar
DUBTEMPLE
Kamera: Panasonic FZ200 og Canon 500D

Indlæg af DUBTEMPLE » 18 okt 2014 12:57 pm

Btw. en bælg til ca 125 kr er også sjovt legetøj, men uden kontakt gennemføring, volsom effekf, specielt som her med en reverse prime, kunne være sjovt som DIY af føre kontakterne igennem på bælgen via ledninger, og så sætte et godt macro-objektil på, så vil man kunne bruge focus-bracketing,
og det er mit indtryk et det nok er noget i den retning der tit kunne forbedre resultatet, i det mindste som her på statiske motiver:

https://plus.google.com/u/0/photos/1077 ... u3itf79wQE

Bær over med foto's ,.. de var svære at håndholde :-)
Senest rettet af DUBTEMPLE 18 okt 2014 13:03 pm, rettet i alt 1 gang.

Besvar