Macro til Canon

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
hundige
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon EOS 1D X mark II
Geografisk sted: 2670

Re: Macro til Canon

Indlæg af hundige » 02 apr 2015 09:56 am

Bjarne Nyborg
Imponerende billeder, især det første er jeg vild med, men hvor tæt er du på sommerfuglen, hvor meget af billedfladen fylder den, kunne man have brugt et teleobjektiv i stedet?

Vil bare gerne vide om makro er nødvendig til sommerfugle og blomster?

MVH
Jørgen

CGW
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A99, Sony A7R II

Indlæg af CGW » 02 apr 2015 11:39 am

hundige skrev:Bjarne Nyborg
Imponerende billeder, især det første er jeg vild med, men hvor tæt er du på sommerfuglen, hvor meget af billedfladen fylder den, kunne man have brugt et teleobjektiv i stedet?

MVH
Jørgen
Jeg bruger ofte en gammel 70-210 til sommerfugle og større blomster. Den har ca. 1:4 forstørrelse, og det er i de fleste tilfælde acceptabelt for mig. Ellers har jeg nogle mellemringe som jeg sætter på, det fungerer rimelig godt. Jeg har også en Tamron 180mm macro 1:1, som er optisk ekstremt god (nok den bedste optik jeg har), men AF er langsom og larmende, så derfor bruger jeg den mest med manuel fokus, og til mindre motiver såsom fluer, biller m.v., hvor andre objektiver ikke har stor nok forstørrelse.

Jeg har ikke prøvet den nye Tamron 90mm, men jeg ville ikke tøve med at spare pengene og købe den fremfor Canons L model, hvis jeg var på den platform. Sigmas 105mm skulle også være god, men den er vist nok ikke vejrforseglet, modsat Tamron og Canon.

Ellers ville jeg overveje Canons 70-200/4, som folk roser meget herinde, og så evt. købe mellemringe.

mvh Christian

Brugeravatar
Bjarne Nybo
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Kamera: Canon EOS7D

Indlæg af Bjarne Nybo » 02 apr 2015 14:46 pm

hundige skrev:Bjarne Nyborg

MVH
Jørgen
Tak for dine kommentarer til mig
Sommerfuglen fylder godt i rammen. Jeg starter et par meter fra den når jeg ser den.
Derefter går jeg blot stille og rolig nærmere og begynder at fotograferer den.
Er den samarbejdsvillig går jeg tættere og tættere på for til sidst at ligge på knæ og har den ca. kun 30 cm. fra mig.
Der skydes kontinuerligt og high speed. Det uventede kan nemt ske og jeg bliver godt ved.
Jeg har det bedst med mit 100 mm. Et f.eks. 180 mm. behøves man ikke komme så tæt på men der vil ofte være et græsstrå eller frø som tager dit fokuspunkt og ærligt bedst som man tror man har et vinderskud.

Der er forskel på størrelsen af sommerfugle: Kejserkåben er vel f.eks. 5 gange så stor som Sortplettet Blåfugl

Gode fotodage Bjarne

Besvar