Fototaske der kan tages med i flykabine

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Ole Munk
Rang: Bruger
Kamera: Canon EOS 5D II
Geografisk sted: Aalborg

Fototaske der kan tages med i flykabine

Indlæg af Ole Munk » 12 apr 2015 22:56 pm

Hej

Jeg - eller rettere mit grej - er ved at vokse fra min Kata DR 465i, jeg skal derfor have en større, men stadig en, der kan tages med i kabinen ved de fleste flyselskaber (55x40x20). Da jeg også vil bruge tasken til daglig, må den gerne kunne indeholde mere grej, end jeg tager med på ferie.

Der skal mindst være plads til 5D II, 17-40mm, 24-70mm, 100mm makro, 70-200mm og/eller 100-400mm + blitz, rensegrej, batterier, filtre, lader med mere. Men gerne mere :-)

Jeg har selv kig på en af disse

http://www.manfrotto.co.uk/advanced-gear-backpack-large

http://www.manfrotto.co.uk/veloce-v-backpack-black

http://store.lowepro.com/backpacks/flipside-300

Er der nogen, der har erfaringer med en eller flere af ovenstående - eller har andre forslag til rummelige tasker, der har max størrelse 55x40x20?

vh Ole

Brugeravatar
Mark_l
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Vinderup
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Fototaske der kan tages med i flykabine

Indlæg af Mark_l » 12 apr 2015 23:23 pm

Jeg kan varmt anbefale f-stop konti. En super rummelig og fleksibel taske der er bygget til at holde.

Brugeravatar
Palshøj
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: leica Q, Oly E-410, 5D mk II/III, 60D
Geografisk sted: Nykøbing Sj

Indlæg af Palshøj » 13 apr 2015 06:28 am

Nu ved jeg ikke hvad prisramme du kigger i.

Men jeg vil kigge på Think Tank Airport Accellerator, så er det plads til at vokse.

http://webshop.goecker.dk/product/TNK489

http://www.thinktankphoto.com/products/ ... rator.aspx

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 13 apr 2015 08:19 am

Jeg er med på F-stop - Jeg har deres store trekking back pack (Satori EXP), som er for stor til håndbagage, men man kan tage kameraindsatserne ud af rygsækken, og så passer indsatserne præcist ned i en standard carry-on kuffert.

Når jeg rejser plejer jeg at fylde rygsækken med tøj og anden check-in bagage, og så har jeg mine kameraindsatser (som f-stop kalder ICU's (Internal Camera Unit) i min håndbagagekuffert.

F-stop laver i øvrigt også en dedikeret carry-on kuffert, der minder meget om den, Palshøj linker til.

www.fstopgear.com - De sender til Europa, men man kan ofte finde grejet billigere i hollandske webshops som f.eks. www.cameratools.nl - go figure

Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 13 apr 2015 08:37 am

Ole Munk skrev: der har max størrelse 55x40x20
Hvis du gerne vil have tasken med ind i kabinen skal du være opmærksom på at tasker med "max. størrelse" nogen gange ikke kan være i kabinen alligevel. Du vil så blive bedt om at stille tasken ved trappen og den bliver lagt om i lastrummet sammen med den øvrige bagage. Selvom flypersonalet lover dig at du får tasken tilbage når du stiger ud af flyet kan det godt være lufthavnspersonalet der hvor du lander har en anden politik og din bagage bliver smidt ind på rullebånden sammen med alt det andet og det kan godt være lidt ufedt når man har udstyr for et større femcifret beløb i den! Jeg rejser med fly 25-30 gange om året og er gået ned i størrelse på håndbagagen netop af den grund.

Køb en taske der kan ligge under sædet foran dig, så du altid er sikker på der er plads til den. Jeg har selv en flipside 300 og den kan fint ligge der.

Mvh. Esben

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 13 apr 2015 13:18 pm

Problemet er lidt at der ikke er nogen standard, så man kan hurtigt komme galt af sted.

Sidst vi var på langtur, måtte vi i flg. reglerne på det første flyselskab taske max være 50 cm høj og på det næste selskab max 45 cm høj.

Det næste der tit er problemet er vægten. Her måtte håndbagagen max veje 7 kg.

Både her i Kastrup og da vi skulle hjem blev håndbagagen vejet i lufthavnen. Så inden jeg checkede ind i lufthavnen flyttede jeg lige 2 objektiver fra rygsækken over i min jakkelomme. Så tasken vejede lige 7.9 kg og blev godkendt.

Jeg bruger en Lowepro Flipside 400 AW og her har jeg kamera med objektiv, en 100-400 og 4 andre objektiver (2 primes som kan stå oprejst).

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 13 apr 2015 14:39 pm

ja, flyselskab og flytype afgører hvad der må komme med ind. I KLMs små fly kan man ikke have de almindeligt firkantede med hjul med ind, men det kan man godt i de store fly.
Flyver man med RyanAir går den lidt på at drive hetz med dem der ikke skynder sig ud til gaten for at stå forrest i køen. De er ikke så strikse med vægten som førhen, men hvis tasken ikke kan være under sæden foran kan man godt regne med at skulle slippe den ved trappen hvis ikke man står i den forreste trediedel af køen.

Mvh. Esben

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 13 apr 2015 15:30 pm

Hvis der er flere mellemlandinger, skal man tage sig i agt for den vaegt, de forskellige lufthavne bruger! De er ikke alle kalibreret lige godt, har haft til tilfaelde i Asien, hvor der var 25% forskel fra 1. lufthavn til transitlufthavnen - jo i deres favoer -:(

hundige
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon EOS 1D X mark II
Geografisk sted: 2670

Indlæg af hundige » 13 apr 2015 16:50 pm

Jer der rejser meget og fotograferer meget, har i prøvet at lave en oversigt over anvendt brændvidde?
5 objektiver lyder som ret meget til 14 dages ferie.
Senest rettet af hundige 14 apr 2015 10:31 am, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 13 apr 2015 17:12 pm

hundige skrev:Jer der rejser meget og fotograferer meget, har i prøvet at lave en oversigt over anvendt brændvidde?
Det kommer jo an på hvad du vil.

De sidste 3 gange, hvor jeg har været på Sri Lanka, så er der gode muligheder for at komme på Safari, så man skal have noget lang tele med. Så har du et standard objektiv på. Så måske lige lidt vidvinkel til lidt landskab og så ville jeg ikke undvære en til primes, hvor har mulighed for at få en lille dybdeskarphed.

Variationen af objektiver gør at det er sjovt og at man får nogle fede billeder med hjem.

Jeg har så ikke noget særlig flash med, da jeg så har nogle lysstærke objektiver.

Brugeravatar
Palshøj
Kamera: leica Q, Oly E-410, 5D mk II/III, 60D
Geografisk sted: Nykøbing Sj

Indlæg af Palshøj » 13 apr 2015 18:21 pm

Det har også meget at gøre med hvilken type du er. Jeg står med de samme overvejelser hver gang jeg skal ud og rejse. Men somme tider er det faktisk en fornøjelse ikke at skulle stå og have store overvejelser over om man skal skifte til sit 24mm f/1.4 for at få et givent skud.

Var på et tidspunkt kommet afsted (godt nok i en zoo) hvor jeg kun havde et fast 200mm med. Det gav nogle anderledes, og helt anderledes billeder, end hvis jeg f.eks. Havde haft mit 70-200 med.

Pointen er. Er det storby så er området 17-50mm, er det landskabet er jeg glad for 24-70mm spændet osv.

Man kan evt vælge at montere et objektiv og så bruge det igennem en hel dag. Det er faktisk en ret god øvelse.

God tur og god fornøjelse.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 13 apr 2015 21:40 pm

hundige skrev:Jer der rejser meget og fotograferer meget, har i prøvet at lave en oversigt over anvendt brændvidde?
Jeg fotograferer mest på full frame og hvis jeg havde et 17-35mm f/2.8 er jeg ret sikker på det ville være det enste objektiv der kom med 99,9 % af tiden. Desværre er 17-35mm'eren ret dyr, så for det meste er det bare en lysstærk 50mm f/1.4 og polfilter der sidder på kameraet når det kommer ned i tasken (ikke fototasken, men en lille blød sportstaske hvori jeg også har min arbejdscomputer og iPad). Sidst jeg var afsted fik min 17mm f/3.5 (manuel fokus) også lov at komme med da jeg havde planlagt en vandretur op i Pyrenæerne og skal det være rigtigt fint har jeg også en 24mm f/2.8 (det er sjældent jeg har de sidste to med samtidigt). Fælles for de tre primes er at de kan ligge i jakkelommerne.

Jeg har også en skulderrem som er mere behagelig at gå med end den der fulgte med kameraet. Da jeg var i New York sidste år var det også 17mm/50mm kombien der fik æren.

Min tungeste objektiv, et 70-300mm, får kun lov at komme med hvis jeg er sikker på jeg får brug for det.

Stativet lader jeg også oftest ligge derhjemme, selvom jeg nok burde tage det med (det kan ligge i check-in bagagen).

Mvh. Esben

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 13 apr 2015 21:43 pm

Palshøj skrev:Man kan evt vælge at montere et objektiv og så bruge det igennem en hel dag. Det er faktisk en ret god øvelse.
:goodpost:

Faktisk kan man løbe forbandet meget hurtigere med en lille prime på kameraet end med en tung taske på ryggen og på den måde bliver alt udstyret bare en belastning i stedet for at være til gavn. :)

Mvh. Esben

fotofriberg
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af fotofriberg » 13 apr 2015 22:46 pm

Palshøj skrev: Man kan evt vælge at montere et objektiv og så bruge det igennem en hel dag. Det er faktisk en ret god øvelse.
HD
Ja, havde kun et hus med en 35mm med på sidste Frankrig tur. Og sådan bliver det nok også på turen til Bordeaux i år. Men jeg fotograferer mennesker i deres omgivelser og i deres virke. Sjældent landskab eller kultur alene. Til det brug er 35mm ideelt.

Ole Munk
Kamera: Canon EOS 5D II
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Ole Munk » 14 apr 2015 00:39 am

Tak for alt det gode input. Jeg kendte ikke F-Stop, dem skal jeg helt sikkert kigge nærmere på.

Også en meget spændende hollands hjemmeside, der blev nævnt.

vh Ole

Besvar