Canon fotoprinter - snyd med patronerne & kopi farver

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Brugeravatar
Dan Riis
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony A550 | Sony A6000 | Sony A77 MK II
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Canon fotoprinter - snyd med patronerne & kopi farver

Indlæg af Dan Riis » 24 apr 2016 23:16 pm

Jeg har haft emnet om kopi farver og papir oppe før.

Nu har jeg gjort mig nogle erfaringer, og vil dele dem med jer. I kan bruge det, eller lade være.

Al debat om kopi farver vs original farver vs prof printer osv henvises til andre tråde hvor I kan diskutere det i henholdvis rød og blå stue - jeg er hoppet af den vogn :-)

Jeg har en af de lidt større Canon fotoprinter (A3+ printer) som jeg er meget glad for. Jeg er dog ikke særlig glad for de priser som man mener det skal koste i Danmark.
Så jeg bestilte en røvfuld kopi farver fra Billigmedien.dk samt noget af deres fotopapir som koster tæt på 1/5 af Canons.

Nu ved jeg at mange tænker "ja fint med billig farve, men vent du bare og se om 1 år hvor falmet dine billeder er" - jamen måske, men jeg sætter sgu et meget stort spørgsmåltegn ved de proff. butikker er meget bedre. På mit arbejde fik jeg for nøjagtigt 5 år siden udprintet en del 70x100 plakater, samt A3 hos Click Foto. De har nogle af de store Canon fotoprinter og fik besked på at de kun brugte de bedste farver og papir - kvaliteten er også rigtig god, men jeg må indrømme at jeg skal have fat i Click foto og spurgt dem om man ikke forvente mere af deres bedste kvalitet og holdbarhed.

Her 5 år senere er alle udprint helt grønne. De har mistet de andre farver til trods for at de aldrig har stået i sollys. Virkelig ringe. Jeg har udprint hjemme som har hængt på væggen med sollys ind i stuen som er 6+ år gamle som ser ud som de blev udprintet. Udprintet hjemme - nogle af dem med kopi farver.

Så jeg giver ikke meget for de proff udprint. Det er ligeså meget det vilde vesten som alt andet - det er min erfaring. I har sikkert en anden.

Mine erfaringer med kopifarven fra Billigmedien er at jeg har lavet direkte sammenligninger mellem Canons og Billigmediens i weekenden. Min printer meldte at 2 af farverne var tomme - det vender vi lige tilbage til - så jeg byttede, og i den forbindelse kunne jeg sammenligne billederne - og helt ærligt - jeg kan simpelthen ikke se forskel. Jeg har kigget i sollys, under lamper osv - jeg kan simpelthen ikke se forskel!

Canons A3 papir mod Billigmediens A3 som koster en brøkdel kan jeg simpelthen hellere ikke se forskel på farver eller glans. Canons papir er lidt tykkere, men det kan næppe retfærdiggøre den kæmpe prisforskel.
Til gengæld kan jeg se stor forskel på Canons 13x18 mod Billigmediens 13x18 - Billigmediens papir er varmere i farverne. Ligger man papirerne side om side er det tydeligt at se at Canons papir er helt hvid - næsten blåligt i skæret.
Den forskel er ikke på A3 papiret.

Så min konklusion er i min optik at Canons merpris ikke kan retfærdiggøres fordi kvaliteten er meget bedre. Mine kunder er meget begejstret for mine udprint, og det er det vigtigste. Holder de 5 år som Canons såkaldte proff printere - ja så er pengene da givet meget godt ud.

Men tilbage til de tomme farvepatroner. Da Billigmediens patroner er helt gennemsigtigt undrede jeg mig over at printeren flere gange meldte at de var tomme. Jeg tænkte det måske var fordi det var kopi farver, men jeg har to af Canons originale farver siddende i printeren som også meldte tom. Når man kiggede på patronerne kan man se at de er delt op i to kamre. Et til farven og en med en "svamp" hvor farven bliver trukket ud fra. Der var en sjat tilbage i farvekamret, mens svampen var helt fyldt. Efter hånden som jeg har printet en masse billeder i weekenden, kan se tydeligt at farven falder i siden med svampen.
Så efter at have printet mere end 10 sider A3 + 16 prints i 13x18 ud med tomme patroner - så er de ikke tomme endnu! Selv Canons patroner printer løs. Så jeg sidder her og tænker hvor mange der skifter patroner når den beder om det? I så fald tænker det er tæt på vildledning at den melder tom når man kan printe så mange sider ud efterfølgende og stadigvæk ikke er tom.

Kunne jeg printe fx 4-5 A4 sider ud og den så løb helt tør kunne jeg forstå det, men jeg vil gætte på at jeg uden problemer kan printe mindst 4-5 A3 ud før den løber tør.

Er dette generelt? I så fald er det tæt på svindel efter min mening. Folk betaler i dyre domme for de farver - omkring 20.000 kr pr liter mod ca 4.000 kr for Billigmediens kopi farver. Smider man så patroner der er måske er 20% fulde endnu fordi printeren bliver ved med at sige de er tomme - ja så bliver jeg lidt irriteret på Canon.

Uanset hvad vil jeg gerne støtte de danske butikker med indkøb, men de priser - rettere overpriser på farver og papir - glem det.

Lidt erfaringer herfra. Brug dem hvis kan eller lad være.

Jeg beder blot om at jeg ikke orker rød vs blå stue i denne tråd. Alle har deres meninger om printere, farver, papir, priser osv :-)
Mvh Dan Riis | Aalborg | Sony A550 | Sony A6000 | Sony A77II

Brugeravatar
Dan Riis
Kamera: Sony A550 | Sony A6000 | Sony A77 MK II
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Canon fotoprinter - snyd med patronerne & kopi farver

Indlæg af Dan Riis » 24 apr 2016 23:22 pm

Og til eftertanke:

Kan vi overhovedet være sikre på at kopifarver er "kopi" - ligesom med så mange andre ting her i verden har Billigmedien og andre kopi farve forhandler næppe deres egne fabrikker til at lave patronerne, men sikkert bestiller fra en stor fabrik.

Der findes jo et utal af tv producenter, men husker jeg ikke galt er der 3-4 fabrikker der laver LCD panelerne i verden.
Mvh Dan Riis | Aalborg | Sony A550 | Sony A6000 | Sony A77II

Brugeravatar
perniel
Kamera: Nikon D810
Geografisk sted: Randers

Indlæg af perniel » 24 apr 2016 23:26 pm

Jeg har også printet lige så godt med kopiblæk
Og kørt mange tanke igennem på pixma 6250
Køber aldrig mere originalt blæk

k s
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af k s » 24 apr 2016 23:54 pm

For at starte med det lette først: Ja, Canons printere melder tom laaaaang tid før patronerne reelt er tomme. Jeg skifter, når der er fejl på printet - ikke før.

Jeg har også eksperimenteret med kopifarve - også fra KMP, der regnes for at være rigtigt godt og med vundne tests i Tyskland. Resultatet er, at printhovedet stopper til efter et stykke tid, og at farverne ikke rammer helt.

Printer man dagligt, er risikoen for tilstoppede dyser nok mindre - printer man sjældnere, er der en risiko for, at det koster et nyt printhovede, hvilket koster næsten det samme som printeren.

Det er ikke et lotteri, jeg er begejstret for - så jeg håber, at Epson snart tager deres Ecotank fotoprintere til DK - pt. er det kun deres 4-farvede versioner, man kan købe herhjemme.

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 25 apr 2016 08:09 am

KS kan du linke til sådan en Epson ecotank fotoprinter?
Jeg kan ikke finde dem på nettet.
Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 25 apr 2016 08:43 am

Jeg skal ikke udtale mig om kopi vs
originale printpatroner. Men min Canon melder også at den mangler farve, men jeg fortsætter med at printe til til jeg ikke kan mere fordi patronen er tom.
Man behøver ikke at skifte blækpatron fordi printeren meddeler at blækken er ved at løbe ud.
Den meddelelse har også undret mig og det ligner et salgstriks fra Canons side, men man bliver jo vist et lille billede som illustrerer hvor meget blæk der er i patronerne.
Mvh.Jens Ole

Labro
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Kamera: Nikon

Indlæg af Labro » 25 apr 2016 12:06 pm

Hasseltoft skrev:KS kan du linke til sådan en Epson ecotank fotoprinter?
Venlig hilsen Jesper
Hej Jesper

Prøv at google:
Ecotank L1800 (A3 printer)
Ecotank L850 (Multifunktion)
Ecotank L805 (A4 printer)

Mhv
Lars

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 25 apr 2016 12:51 pm

Tak for det Lars

k s

Indlæg af k s » 25 apr 2016 15:17 pm

Hasseltoft skrev:KS kan du linke til sådan en Epson ecotank fotoprinter?
Venlig hilsen Jesper
http://www.epson.com.sg/epson_singapore ... pson_L1800

https://www.epson.eu/ix/en/viewcon/corp ... pecs/13794

Hov - jeg var for langsom :mrgreen:

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 25 apr 2016 16:28 pm

Det er en interessant teknologi

k s

Indlæg af k s » 26 apr 2016 06:07 am

Bestemt. Jeg har også skrevet til Epson for at høre, om de tager den til DK, men pt. er det kun 4-farve modellerne, og de kunne ikke sige noget konkret om fotoprinterne ville komme senere. De havde ikke vurderet, at der var den store efterspørgsel. Det kan jo være, at de revurderer det, hvis flere skriver og spørger ;-)

Nikolaj_sofus
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D mk2, Canon EOS M
Geografisk sted: København

Indlæg af Nikolaj_sofus » 26 apr 2016 11:13 am

En ting som undrer mig lidt ved eco tank printerne, er at de ikke skriver blæk type.
På deres xp printere, lægger de stor vægt på at det er claria ink med lang holdbarhed.

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 26 apr 2016 15:12 pm

Så har jeg også skrevet til Epson.

k s

Indlæg af k s » 26 apr 2016 15:22 pm

Hasseltoft skrev:Så har jeg også skrevet til Epson.
:gogo:

it-luffe
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon eos 70d
Geografisk sted: Fiskebæk, Gedser

Indlæg af it-luffe » 26 apr 2016 17:10 pm

Så er jeg med i koret der har sendt

Besvar