SD-kort med Wifi - hvilket?

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
brytcher
Rang: Bruger
Kamera: 1
Geografisk sted: Hvidovre

SD-kort med Wifi - hvilket?

Indlæg af brytcher » 07 dec 2016 20:34 pm

Kunne det tænkes at nogen havde fingeren på pulsen mht, hvilket SD-kort med wifi, man skal investere i? Som udgangspunkt er 32GB nok. Super hastighed er ikke så vigtig, hellere et godt køb til pengene.
Tillægsspørgsmål: har et Nikon D7000, hvor der er 2 slots i. Det har vel ingen betydning, at der sidder wifi-kort i det ene?
Tak for svar
Mvh
Bjarne

Brugeravatar
Ballesen
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 5DSR
Geografisk sted: San Jose, CA

Re: SD-kort med Wifi - hvilket?

Indlæg af Ballesen » 08 dec 2016 07:44 am

Jeg prøvede for ganske nylig at checke hvordan det stod til med SD-kort Wifi til mit Canon kamera.

Min oplevelse med det var rigtig dårlig. Canon's nye W-E1 kort kan feks ikke overføre Raw billeder, hvilket jeg klart havde forventet. Sikkert min egen fejl, at jeg ikke havde nær læst data på kortet, men synes nu det var forventeligt at det ville virke.

Dernæst prøvede jeg Eye-Fi's nyeste kort. Det var ubrugeligt langsomt. Så nu er jeg tilbage til kortlæser, som virker glimrende.

Det er muligt at andre har bedre erfaringer, men for mig er det ganske ubrugeligt.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Esben Sørensen » 08 dec 2016 09:14 am

Ballesen skrev:Dernæst prøvede jeg Eye-Fi's nyeste kort. Det var ubrugeligt langsomt. Så nu er jeg tilbage til kortlæser, som virker glimrende.
Jeg har præcist samme oplevelse med eye-fi. Magen til ubrugeligt ragelse skal man lede længe efter!

Mvh. Esben

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 08 dec 2016 20:43 pm

Esben Sørensen skrev:
Ballesen skrev:Dernæst prøvede jeg Eye-Fi's nyeste kort. Det var ubrugeligt langsomt. Så nu er jeg tilbage til kortlæser, som virker glimrende.
Jeg har præcist samme oplevelse med eye-fi. Magen til ubrugeligt ragelse skal man lede længe efter!

Mvh. Esben
Rart at høre at jeg ikke er ene om den oplevelse :-)

Havde for nylig venner på besøg der rejste rundt i Californien med et Olympus kamera med wifi. Hver dag sendte de så trådløst billederne til deres iPad. Det gik fint, indtil jeg opdagede at det ikke var originalerne de overførte, med nedskalerede jpg filer. Der blev de lidt kede af det. Og naturligvis slettede de efter hver overførsel kortet, så de ikke ville løbe tør.

Det lykkedes mig heldigvis, med et SD kort recovery program at få alle deres originaler ud igen.

Det er det samme jeg oplever med mit Canon W-E1 kort. Når jeg skyder en Raw på mit 5DSR, så overfører kortet en JPEG med størrelsen 1920x1280, så vidt jeg husker. Bestemt ikke det jeg købte kortet til, men det er det eneste det kan.

brytcher

Indlæg af brytcher » 08 dec 2016 22:10 pm

Tak for svarene.

Det overasker mig godt nok, at der er så dårlige erfaringer med denne type kort. Ideen er da ellers genial. Lyder som om det er en god idé at glemme alt om det, og så vente til man engang får råd til et kamera med wifi...

Mvh
Bjarne

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 08 dec 2016 22:23 pm

Jeg hørte engang, og det er faktisk ca. 15 år siden, at nogen pro fotografer løb rundt med en bærbar i rygsætten. Derfra et usb kabel ud gennem ærmet og alle billeder fra kameraet blev straks overført. Enkelt og effektivt.
Idag kunne noget lignende laves med f.eks. en batteridrevet Raspberry Pi i inderlommen. Det var nok den vej jeg ville se hvis det var mig. Raspberry Pi kan udstyres med f.eks. wifi og 4G modem. Mulighederne er mange...

Mvh. Esben

Brugeravatar
ChristianSH
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 08 dec 2016 22:25 pm

Du kan roligt spare op over en længere årrække. Teknologien lader ik til at være moden nok endnu, det er ihvertfald ikke et punkt producenterne lader til at gøre særligt meget ud af.

Canon 6D har indbygget wifi, og det er smart til alle funktioner pånær trådløs overførelse. Officielt kan det kun overfører jpg, men ad omveje kan man sende raw til lightroom. Det tager tilgengæld en krig og er ikke brugbart med mindre man kun sidder og hygge skyder billeder der hjemme.

Alternativt kan du kigge på camranger.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 08 dec 2016 22:28 pm

Man kan også gøre som som her og bygge en Raspberry Pi ind i et batterigreb. Det er dæleme godt tænkt!
http://www.davidhunt.ie/raspberry-pi-in-a-dslr-camera/

Mvh. Esben

brytcher

Indlæg af brytcher » 10 dec 2016 13:17 pm

Tak for flere svar.

Så blev jeg overrasket igen - troede også at man på kameraområdet, havde noget velfungerende teknik, når det gælder wifi. Ak ak. Tror bare at jeg venter nogle år endnu og så nøjes med at tage kort ud og ind af kameraet....;-)

Mvh
Bjarne

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 10 dec 2016 14:25 pm

Ballesen skrev:Jeg prøvede for ganske nylig at checke hvordan det stod til med SD-kort Wifi til mit Canon kamera.

Min oplevelse med det var rigtig dårlig. Canon's nye W-E1 kort kan feks ikke overføre Raw billeder, hvilket jeg klart havde forventet. Sikkert min egen fejl, at jeg ikke havde nær læst data på kortet, men synes nu det var forventeligt at det ville virke.

Dernæst prøvede jeg Eye-Fi's nyeste kort. Det var ubrugeligt langsomt. Så nu er jeg tilbage til kortlæser, som virker glimrende.

Det er muligt at andre har bedre erfaringer, men for mig er det ganske ubrugeligt.
Det er lige sådan et kort jeg kunne bruge (W-E1) til undervisning og tjek i studiet. Desværre understøtter mit kamera det ikke (5D3)
Hvordan virker Eye-Fi kortet under samme betingelser: jpeg 1920x1200?

Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 10 dec 2016 15:21 pm

5D3 er designet til at understøtte Eye-Fi.

Du kan frit vælge hvilken opløsning der bliver overført, så vidt jeg husker, bare ikke RAW.

Men det er så længe siden jeg har brugt det, så jeg kan ikke huske det.

Ideen er jo at du skyder RAW på CF kort og så skyder små JPG til Eye FI kortet der overføres til IPAD.

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 10 dec 2016 15:42 pm

Det er jeg klar over.
Jeg spørger dem, der har prøvet det, om under hvilken betingelser de har prøvet det og specifik om de har prøvet JPEG med størrelsen 1920x1280, der ser fornuftigt ud til mit brug.
Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 11 dec 2016 00:29 am

Hasseltoft skrev:Det er jeg klar over.
Jeg spørger dem, der har prøvet det, om under hvilken betingelser de har prøvet det og specifik om de har prøvet JPEG med størrelsen 1920x1280, der ser fornuftigt ud til mit brug.
Venlig hilsen Jesper
Hvis W-E1 rent faktisk virkede på dit kamera, så kunne du via menu i kameraet forbinde til en app på din mobile enhed. Fra den mobile enhed kan du så browse og downloade billeder fra dit kamera. Du kan også styre funktioner på kameraet.

Desværre virker det hele meget modalt, og kamera fabrikanter er bare ikke særligt gode til at lave software, for at sige det pænt.

Til dit formål ville jeg nok istedet se på noget ala Camranger.

http://camranger.com

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 11 dec 2016 01:04 am

Det var eye-fi kortet jeg spurgte til

Brugeravatar