Sigma 85mm F1.4 DG HSM ART

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Brugeravatar
Peterpan
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D M III

Sigma 85mm F1.4 DG HSM ART

Indlæg af Peterpan » 10 jan 2017 18:49 pm

Jeg har just bestilt dette Sigma objektiv.
Har været i syv sind om dets kvalitet i forhold til Canon EF 85mm f/1.2L II USM.
Prisforskellen er væsentlig, men i de test jeg har læst er der stort set ikke forskel i kvalitetten på alle parametre, bortset fra laveste blændetal på 1.2. - Sigma's skulle faktisk være skarpere og baggrund sløringen er "perfekt".
Da jeg for nyligt har købt Sigmas 50 mm 1.4 ART og det har overrasket mig positivt, i forhold til canon 50 mm f/1.2L USM, har jeg tiltro til at ovennævnte er tilsvarende i top kvalitet.
Da der er 30 dages leveringstid vil jeg gerne i ventetiden høre om andres erfaring med dette glas, jeg skal primært benytte det til portrætfoto ?

k s
Rang: ELITEBRUGER

Re: Sigma 85mm F1.4 DG HSM ART

Indlæg af k s » 10 jan 2017 20:18 pm

Det er meget nyt, så det er ikke mange, der har nået at få erfaringer.

Personlig holder jeg mig langt væk fra Sigma. Der er er alt for mange problemer med inkonsistent fokus og kompatibilitetsproblemer. Det hjælper ikke meget, at objektivet optisk er godt, hvis elektronikken ikke er til at stole på. Der har været en del problemer - også med Art-objektiverne, så jeg ser ingen grund til at stole på, at de nu har løst problemerne.

Brugeravatar
tømrer11
Kamera: Nikon, analog MF

Indlæg af tømrer11 » 10 jan 2017 22:36 pm

Jeg har 35mm f1,4 art og 24mm f1,4 art, og der er absolut ingen problemer med dem. Hvis man skulle være en smule negativ, så er det vægten. De er begge temmelig tunge.
Jeg ved ikke hvilke problemer der skulle være ved dem, jeg ville være helt tryg ved at købe Sigma art.
"ks" ser ud til at have en personlig vendetta mod Sigma, adskillige test viser at art-objektiverne er noget af det skarpeste som kan fås.
Mvh Hjalmar

Brugeravatar
Peterpan

Indlæg af Peterpan » 10 jan 2017 22:46 pm

Hejsa
Jeg ønsker ikke at der skal gå principper i snakken, bare at høre fra dem der måtte have dette glas og hvordan deres erfaringer er med det :wink: :P

Jeg skal nok vende tilbage når jeg har modtaget det, men der må være en hvis efterspørgsel på det, da der stort set er 1 måneds leveringstid fra alle de danske forhandlere som jeg har forsøgt mig hos.

Hjalmer - Ja det her er også tungt, men på stativ betyder det ikke noget, mange af Sigmas objektiver er tunge, men det kan også være en fordel, til en vis grænse, man ryster ikke så meget med et tung objektiv, et let objektiv kommer man lettere til at svaje med.

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 10 jan 2017 23:24 pm

Jeg ville vælge en original Canon....Sigma er efter sigende kendt for en lidt svingende kvalitet i deres objektiver.....har selv haft en 17-55mm 2,8 som ikke levede op til forventningerne og jeg byttede den til en original Nikon.

/preben

k s

Indlæg af k s » 11 jan 2017 00:35 am

tømrer11 skrev:Jeg har 35mm f1,4 art og 24mm f1,4 art, og der er absolut ingen problemer med dem. Hvis man skulle være en smule negativ, så er det vægten. De er begge temmelig tunge.
Jeg ved ikke hvilke problemer der skulle være ved dem, jeg ville være helt tryg ved at købe Sigma art.
"ks" ser ud til at have en personlig vendetta mod Sigma, adskillige test viser at art-objektiverne er noget af det skarpeste som kan fås.
Mvh Hjalmar
Jeg tror ikke, at du læser, hvad jeg skriver.

Det er ganske irrelevant, om de er skarpe (og Art er generelt i den gode ende mht. optisk skarphed), når elektronikken ikke holder samme niveau.

Ja, du kan være heldig at have et eksemplar, der fungerer med dit aktuelle hus med den aktuelle firmware - og måske rammer fokus endda rimeligt tit. Men det ændrer ikke ved, at Sigma benytter reverse engineering, da de ikke får udleveret data fra kameraproducenterne - og de slås en del med kompatibilitetsproblemer, så det objektiv, du er glad for nu, risikerer at virke dårligt eller slet ikke på dit næste hus.

Det handler ikke om en "personlig vendetta", men om den virkelige verden. Jeg har tidligere haft Sigma - med dårlige erfaringer, men Art-serien er optisk interessant, så jeg har fulgt med for at se, om de skulle være værd at investere i. Desværre er der alt for mange problemer - så jeg holder mig til de originale objektiver indtil videre.

Brugeravatar
Tipman
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 7D
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Indlæg af Tipman » 11 jan 2017 23:42 pm

Jeg har 85 mm ART. Jeg er imponeret over dens kantskarphed og skarphed i det hele taget. Jeg vil ikke savne 1.2. Den leverer også en lækker bokeh. Jeg foretrækker dens hurtigere fokus frem for Canons 1.2. Jeg er helt igennem godt tilfreds, hvis man er til lidt tungt grej.

Brugeravatar
Peterpan

Indlæg af Peterpan » 12 jan 2017 18:23 pm

Hej Frank
Rart at høre, det bekræfter min antagelse. Hvis du har, eller har haft canon 85mm 1.2 ?
Jeg glæder mig til at objektivet lander :P

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 13 jan 2017 18:03 pm

Jeg er meget begejstret for Sigma's art serie og har 35mm og 50mm.
Jeg har så den gamle 85mm f/1.4 og det er også et rigtigt dejligt objektiv.
Jeg har en kammerat der lige har købt 85 art og han er meget glad for det.
Vi var ude og fotograferer sammen for et par dage siden, men der er desværre ikke rigtigt noget vi kan bruge til sammenligning og vi tænkte ikke på at lave det. Jeg kunne dog se at art udgaven minder meget om den gamle, men har mindre CA og klarer overlysning lidt bedre.
Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
Peterpan

Indlæg af Peterpan » 13 jan 2017 21:36 pm

Hej Hasseltoft
Rart at høre, det har undret mig at nogle stiller spørgsmålstegn ved kvaliteten af Sigmae's Art billedkvalitet.
F.eks. i denne sammenligning i digital picture, viser det klart hvad der er skarpest, ved blænde 1.4 - Sigma er klar bedst på alle linsens områder.
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... &APIComp=0

Brugeravatar
Tipman
Kamera: Canon 7D
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Indlæg af Tipman » 15 jan 2017 09:52 am

Peterpan skrev:Hej Frank
Rart at høre, det bekræfter min antagelse. Hvis du har, eller har haft canon 85mm 1.2 ?
Jeg glæder mig til at objektivet lander :P
Jeg har ikke haft Canon 1.2. Synes den var for gammel og for langsom.

Brugeravatar
ChristianSH
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 03 feb 2017 09:38 am

DXOmark påstår at sigma's 85 art er det skarpeste objektiv i klassen de har testet.

BEDRE end zeiss otus!

https://www.dxomark.com/Reviews/Sigma-8 ... -benchmark

Brugeravatar
Peterpan

Indlæg af Peterpan » 04 feb 2017 17:46 pm

Ja alt tyder på at det er lidt af en vinder, og det er egentlig ret imponerende af Sigma, især på en 85 mm.
Det er bare så irriterende, at den er blevet så efterspurgt, at jeg først kan forvente at få den til 1. marts og har allerede nu ventet i 1 måden til dato. :zconfd

Låst